ייתכן שפוסט זה מכיל קישורי שותפים, מה שאומר שאקבל עמלה אם תלחצו על קישור ותרכשו דרכו פריט או שירות. זה מגיע ללא עלות נוספת מצדכם. מוזמנים ללמוד עוד בעמוד מדיניות הפרטיות

|

עור ופרווה אצל כלבים – כל מה שחשוב לדעת

העור והפרווה של הכלב שלכם לא רק מכסים את כל גופו אלא גם משפיעים על בריאותו, כמות הנשירה שלו ועד כמה הוא מוגן מגורמים חיצוניים כמו מזג האוויר, חום וקור, שמש וגשם, חרקים וטפילים ועוד.

ולכן החלטתי לתת סקירה קצרה על המבנה והתפקוד של השיער והפרווה של עור הכלבים. המבנה הכללי של העור והפרווה, אופן תפקוד העור והפרווה אצל כלבים, מחלות נפוצות הפוגעות בעור והשיער ובדיקות אבחון נפוצות המבוצעות בכלבים להערכת העור והפרווה.

נשמע כבד, אבל אני מבטיח לכם שיהיה מעניין וקל להבנה.

מהם הפרווה והעור של הכלב ומה תפקידם?

העור והפרווה מהווים את הכיסוי החיצוני של גוף הכלב. העור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף. יחד עם הטפרים, הרפידות ובלוטות העור, הם יוצרים את מערכת  הכסות של הכלב (המערכת האינטגומנטרית.) שהיא לפי ויקיפדיה:

"מערכת האיברים אשר עוטפת את הגוף החי ומהווה שכבת בידוד והגנה בין הסביבה הפנימית של הגוף לבין סביבתו החיצונית."

ויקיפדיה

התפקיד של המערכת הזאת היא הגנה מהסביבה החיצונית, ויסות טמפרטורת הגוף, חישה ומגע, איחסון וייצור ויטמין D ועוד תפקידים.

ומכאן החשיבות הרבה בטיפול וטיפוח העור והפרווה של כלבכם.

העור ממוקם בחלק החיצוני של הגוף ומכסה את השרירים, השלד והאיברים הפנימיים. הפרווה ממוקמת בחלק החיצוני של העור ובעצם משמשת עוד שכבת הגנה על גוף הכלב.

מהו המבנה הכללי של העור והשיער על כלבים?

העור מורכב משכבה תאית חיצונית, הנקראת אפידרמיס, ושכבה פנימית הנקראת דרמיס המונחת על שכבת שומן תומכת ושריר דק מאוד.

האפידרמיס הוא המגן הסביבתי של הגוף. הוא מורכב מתאי קרטין קשים שנוצרים ומתפרסים על פני השטח. בבעלי חיים מסוימים ובאזורים מסוימים בגוף, האפידרמיס מכיל פיגמנט חום כהה המסנן את הגוף מפני קרני השמש המזיקות ומעניק לכלב את צבעו הייחודי. הדרמיס מורכב מרשת של רקמת חיבור המכילה גם עצבים, כלי דם, זקיקי שיער ובלוטות זיעה ושומן.

לכלבים יש סוגים שונים של שיער. להרבה מהם יש שתי שכבות כאשר השכבה העליונה מורכבת משערות הגנה שהן ארוכות יותר, עבות יותר ונוקשות יותר, ושערות תחתונות שהן קטנות יותר ומספקות את רוב הבידוד מהטמפרטורה  ואת הרכות של הפרווה.

מעניין לציין ששתי השכבות מגיעות מאותם זקיקים, כלומר, יש יחידה בסיסית לייצור שיער שהיא זקיק השיער (folliculus pili), ולכל זקיק יש שער הגנה אחד ארוך ועד 15 שערות משניות שיוצאות מאותו זקיק. שערות תחתיות אלו צומחות כציצת שיער זעירה וניתן לראות אותן נובטות מהנקבובית של הזקיק.

סוג ואורך הפרווה משתנה מאוד בין גזעי הכלבים. לפודלים למשל יש צפיפות גבוהה של זקיקים, מה שמעניק להם הרבה שערות שמירה ומספר מועט יותר של שיערות תחתיות שמגיעות מכל זקיק. לכלבי רועה גרמני, ואיירדייל למשל יש הרבה פחות זקיקי שיער, אבל יש להם פי שניים יותר שערות תחתונות שמגיעות מכל זקיק.

מהם התפקידים של העור והשיער אצל כלב?

העור והפרווה הם בעצם איבר החישה הגדול ביותר של הכלב, אשר לא רק מגן אלא משמש אותו לחוש את הסביבה וכמובן משפיע על טמפרטורת הגוף שלו (זאת הסיבה שברוב המקרים גילוח כלב הוא רעיון רע גם בקיץ).

העור עוזר למנוע התייבשות, לחוש כל דבר בסביבה: מגע, לחץ, רטט, חום, קור וכאב, וגם עוזר להגן מטראומה של מכה או חבלה, מפני פלישה של מיקרואורגניזמים וכימיקלים מזיקים, ומווסת את שינויי הטמפרטורה בתוך הגוף.

העור גם פועל לסינתזת ויטמין D. הרקמות התת עוריות משמשות כמאגר לשומן, אלקטרוליטים, מים, פחמימות וחלבונים. הפרשות מבלוטות העור עמידות למים ומשמנות את העור ומתפקדות כפרומונים (חומר המופרש על ידי פרט אחד המאפשר לפרט שני לזהות אותו). העור עשוי לשקף את מצב הבריאות של בעל החיים, כמו גם להצביע על נוכחות של מחלות פנימיות. ומכאן גם החשיבות להיות מודע לנגעים ומחלות עור של כלבכם.

הפרווה מסייעת לעור בכל זה. השיער משמש כשכבה מבודדת בין עור הכלב לסביבה החיצונית. הוא מגן עליו מפני הקור בחורף, והחום והשמש בקיץ. הפרווה משמש גם כהרתעה ומסתמרת כאשר הכלב חש מאוים או מפוחד.

מנגנון ההזעה אצל כלבים

בניגוד לבני האדם, בלוטות ההזעה אצל הכלבים ממוקמות בכפות הרגליים ולכן למשל גילוח כלבכם לקראת הקיץ לא יעזור לו להתמודד עם החום ואפילו יזיק לו. הכלב מקרר את עצמו דרך כפות הרגליים אך בעיקר דרך התנשמויות מהירות (מנגנון ההלחתה).

אצל כלבים בעלי שכבת פרווה כפולה, הפרווה התחתונה יוצרת כיסי אוויר קטנים שבהם אוויר קריר יחסית עוזר לווסת את טמפרטורת הגוף וגם לבודד אותו מהחום בקיץ. אותם כיסי אוויר יחזיקו אוויר חם יחסית בחורף ובכך יעזרו להגן עליו מהקור. לכן גילוח הפרווה פשוט יפגע ביכולת שלו להתגונן ממזג האוויר.

מהו מחזור צמיחת שיער אצל כלבים?

כמה שיער כלב מאבד תלוי במידה רבה באיזה שלב של גדילה השיער נמצא בכל נקודת זמן נתונה. יש שלושה שלבים המרכיבים את מחזור צמיחת השיער:

• אנאגן הידוע כ"שלב הגדילה" בו צומח שיער חדש מהזקיק. כמה זמן זה נמשך תלוי בכלב, אבל ככל שהשיער שלו יישאר בשלב האנאגן זמן רב יותר, כך הם ינשירו פחות.

• קטגן הוא המקום שבו השיער עובר מתקופת צמיחה לתקופה של מנוחה. במהלך השלב הקצר יחסית הזה, צמיחת השערה מואטת וזקיק השערה מתכווץ.

• טלוגן הוא השלב בו השיער הישן נושר והשיער החדש מתחיל לצמוח מתוך אותו זקיק שיער.

יש שלב נוסף שלא קשור לקודמים שנקרא אקסוגן והוא שלב שבו נושרות חלק מהשערות שצמחו מאותו זקיק  [1].

כשמדובר בנשירה אצל כלבים, הדבר החשוב ביותר שיש להבין הוא שכאשר השיער של הכלב צומח הוא נמצא בשלב האנאגן (צמיחה), וככל שהוא נשאר בשלב זה יותר זמן, כך הוא יתארך יותר ויותר וינשור פחות.

ומנגד, ככל שמחזור הגדילה של שיער הכלב קצר יותר, כך השיער ייפול בתדירות גבוהה יותר.

זה לא הגורם הקובע היחיד בנשירה אצל כלבים, וזה שלכלב יש שיער ארוך, לא אומר שהוא נושר פחות. הנשירה נקבעת במידה רבה על ידי הגזע או הגזעים של ההורים שלו, איזה סוג של פרווה יש לו, והעונה.

מהן המחלות ובעיות השכיחות בעור ופרווה אצל כלבים?

מחלות עור רבות הן בעיות לכל החיים הדורשות טיפולים מתמשכים. מחלות נפוצות הפוגעות בעור הן:

  1. דרמטיטיס או דלקת של העור הנגרמת על ידי גורמים רבים כמו חומרים מגרים, אלרגנים וזיהומים חיידקיים, ויראליים, טפילים ופטרייתיים. מחלות אלו כוללות דרמטיטיס של מגע, דרמטיטיס כתגובה אלרגית לפרעושים, דלקת עור אטופית ועוד.
  2. מחלות טפיליות. הם כוללים אבובית אדומה או דמודיקוזיס, נדידת זחלי טפילים, פרעושים, קרציות וכינים.
  3. מחלות ניווניות של העור והפרווה. אלה כוללות צורות שונות של התקרחות ונשירה מוגזמת.
  4. מחלות עור נובעות מתגובות חיסוניות חריגות, ויוצרות אזורים של דלקת מתמשכת, או כאלה שהן בתיווך חיסוני.
  5. שינויים בעור ובפרווה הן ביטוי שכיח של מחלות הורמונליות (אנדוקריניות), כגון תת פעילות של בלוטת התריס, היפר-אדרנוקורטיקיזם (מחלת קושינג), והפרעות בהורמון המין.
  6. חסרים תזונתיים, כגון מחסור בחלבון, מחסור בחומצות שומן, מחסור בוויטמין A ומחסור באבץ, גורמים לרוב לשינויים בעור ובפרווה.
  7. צורות רבות של סרטן העור מתרחשות גם אצל כלבים. בעוד שגידולי עור רבים הם בדרך כלל שפירים, מגוון רחב של גידולים ממאירים עלול גם להתפתח.
כלב עם מחלת עור מתגרד. יכול להגרם גם מקרציות ופרעושים

אילו סוגי בדיקות אבחון משמשות להערכת בריאות ואיתור מחלות בעור והשיער אצל כלבים?

  1. ספירת דם מלאה, פרופיל ביוכימיה, בדיקת שתן ובדיקות צואה כדי להעריך את הבריאות הכללית
  2. בדיקות הורמונליות
  3. בדיקות חיסוניות בסרום
  4. בדיקה מיקרוסקופית של גרידות עור
  5. בדיקה מיקרוסקופית של פיריי שיער
  6. תרביות פטריות וחיידקים
  7. ביופסיות של העור
  8. בדיקת אלרגיה תוך עורית וסרום

הבדלים בין העור והשיער אצל בני אדם וכלבים

האפידרמיס הוא המגן הסביבתי של הגוף הפועל כמחסום מפני פציעות, מחלות ונזקים מאור אולטרה סגול ומתחלף כל הזמן (ומכאן גם הקשקשים). לאפידרמיס של כלבים יש קצב תחלופה של 20 יום בהשוואה לבני אדם המתרחש בערך כל 28 ימים. עובי האפידרמיס של כלב הוא 3-5 תאים לעומת בני האדם שאצלנו עוביו לפחות 10-15 תאים.

נושא השיער

אצל כלבים השיער צומח בצרורות. כששערה אנושית מתפתחת היא צומחת כשערה בודדה וממשיכה לצמוח בניגוד לשיער של כלב שצומח במחזוריות. כאשר שיער כלב מגיע לאורך מסוים שנקבע על ידי המבנה הגנטי של הכלב, הוא מפסיק לצמוח, ואז מת. אז מתחילה הנשירה.

הזעה דרך העור

בשכבת העור של בני האדם יש שני סוגים של בלוטות המייצרות נוזלים. בלוטות האפוקריניות והאקרניות. לכלבים יש בלוטות זיעה שנקראות מרוקרין והן ממוקמות  בכפות הרגליים של הכלבים אך הן פחות אקטיביות בתהליך הקירור ובעצם רוב הקירור של הכלב מתבצע דרך הפה בהתנשפויות מהירות (הלחתה).

לסיכום

העור והפרווה של כלבכם חשובים לבריאותם אולי יותר ממה שחשבתם וחשוב שתעזרו להם לשמור עליהם. להגנה ממזג האוויר, ממחלות ומעקב ותמרור אזהרה ממחלות שונות.

רחצה במידה סבירה, הברשה, מזון איכותי ופעילות פיזית ומנטלית יתרמו לבריאות פרוותם, ובריאותם הכללית לעוד הרבה שנים כלביות מאושרות יחד אתכם.

[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Hair_follicle

Similar Posts

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.