ייתכן שפוסט זה מכיל קישורי שותפים, מה שאומר שאקבל עמלה אם תלחצו על קישור ותרכשו דרכו פריט או שירות. זה מגיע ללא עלות נוספת מצדכם. מוזמנים ללמוד עוד בעמוד מדיניות הפרטיות

צעצועי חשיבה לכלבים

משחקי חשיבה לכלבים – האם זה המפתח לכלב רגוע, מאושר וחכם?

לכלב ממוצע יש רמה שכלית של ילד בן שנתיים עד שלוש, וכמו ילדים גם הם משתעממים ונהיים מתוסכלים. לכן חשוב לאתגר אותם מנטלית. חלק מהמשחקים ניתן לתת לכלב כאשר אנחנו לא בבית לשעות רבות דבר שיעזור עם בעיות התנהגותיות ותחושת בדידות, וחלק מהמשחקים הם כאלה שאנחנו יכולים לשחק עם כלבנו כדי לחזק את הקשר בינינו ובו זמנית לאתגר אותו מנטלית.

אז בין אם אתם בעלי כלבים חדשים, או שאתם וכלבכם ביחד כבר כמה שנים, אף פעם לא מאוחר לגלות איך משחקי חשיבה טובים לכלבים, איזה סוגים יש ואיך לשחק אותם.

למה כלבים צריכים אימון מנטלי ואיך משחקי חשיבה לכלבים עוזרים?

זה נראה כאילו כלבים תמיד משחקים ומתאמנים. הם תמיד יוצאים להרפתקאות חדשות ומנסים דברים חדשים. יש להם הרבה אנרגיה והרבה סקרנות. שתי התכונות הללו הופכות כלבים למרגשים לצפייה.

אבל מה זה שגורם להם להתרגש כל כך? אחת הסיבות היא האינטליגנציה שלהם. כלבים ידועים כפותרי בעיות מצוינים ומכיוון שהם כל כך חכמים, הם צריכים למצוא דרכים חדשות כדי לשמור על עניין ולא להשתעמם.

אימון מוח עוזר לשמור על אתגר, גירוי ואושר של כלבים. זה לא רק עוזר למנוע מהם לפתח הרגלים רעים כמו לעיסת רהיטים או חפירת בורות בחצר, אלא גם מונע מהם להיות מודאגים, לחוצים, משועממים ומדוכאים.

אחת הדרכים הטובות ביותר לאמן את המוח שלהם מלבד אימונים מסורתיים היא באמצעות משחקי מוח. המשחקים הללו ישמרו אותם מגורים ושמחים, וגם יספקו להם מקור של בידור וקשר חזק יותר עם בעליהם.

יש הרבה סוגי צעצועים לכלבים אבל כאן נלמד על 11 משחקי מוח וצעצועים מהנים, חלקם עם מזון וחלקם בלי, חלקם כלבכם יכול לשחק לבד כאשר אתם לא בבית וחלקם משחקים שאתם יכולים לשחק איתם, לחלקם צריך הכנה קטנה ולחלקם צריך רק אתכם, את כלבכם וטיפה זמן.

המשותף לכולם זה שהם יאתגרו את כלבכם מנטלית ובכך לא רק יעייפו אותו אלא גם יגרמו לו לתחושת סיפוק, יעשו אותו רגוע יותר וימנעו בעיות התנהגותיות שונות.

1. מצא את הצ'ופר / חטיף

מצא את החטיף הוא משחק שבו הכלב צריך להשתמש בחוש הריח שלו כדי למצוא מזון נסתר.

זה משחק מהנה וקל למשחק שעוזר לחזק את חוש הריח והאיתור שלו.

הכלב שלכם משתמש בחוש הריח שלו כדי למצוא את הפינוק.

התחילו בהחבאת החטיף במקום קל בבית ואפשרו לכלב למצוא אותו. אפשר אפילו למקם אותו במקום שבו הכלב יכול לראות אותו. אחרי שהוא הבין שהוא צריך לרחרח כדי למצוא את הפינוק תוכלו להשתמש במקומות מסתור שונים כמו מתחת לכריות, בכריות הספה, מאחורי הנעליים וכו'. רק תוודאו שלכלב שלכם יש סיכוי למצוא את הפינוק.

2. משחק הכוס או הגביע

משחק הגביעים או הכוסות הוא משחק מהנה ומאתגר לכלבים, וקל להכנה ולמשחק.

כל מה שצריך זה שתיים או שלוש כוסות אטומות או גביעי פלסטיק לא שקופים כמובן וקצת מזון יבש לכלבים או כל פינוק מזון אחר לכלבים.

החביאו את המזון מתחת לאחת הכוסות בזמן שהכלב שלכם צופה ושאלו אותו: "איזו כוס?". המתינו שהכלב ירחרח את הכוסות עד שימצא את האחת עם הפינוק. לאחר מכן תוכל לחזור על המשחק ולהניח פינוק מתחת לספל אחר.

אחרי שהכלב שלך מבין את השאלה "איזו כוס?" ומוצא את הפינוק בקלות אפשר לסבך דברים על ידי ערבוב הכוסות לפני ששואלים אותו "איזו כוס?"

משחק זה נהדר לשליטה ומיקוד הדחפים של הכלב שלכם בכך שהוא יעזור לכלב להישאר ממוקד בך ובפקודות שלך.

3. הקונג הממולא

הקונג הוא צעצוע חלול לכלבים שעשוי מחומר קשיח לפי דרגת קושי כך שכלבכם יכול ללעוס אותו. הקומג עמיד והכלב יכול לשחק איתו שעות על גבי שעות כשאתה עסוק או בעבודה.

את הקונג ניתן לנקות במדיח כלים, למלא בפינוקים ואוכל לכלבים ולהקפיא אותו (עוד מעט נבין למה). בקיצור מדובר במשחק רק תכליתי וקל לשימוש לך.

כלב משחק עם קונג
אני עם הקונג שלי

אז איך בדיוק משתמשים בו עם כלבכם?

את הקונג ניתן למלא בכל דבר, כולל שילוב של חמאת בוטנים, מזון לכלבים ועוד פינוקים האהובים עליו. ניתן להיות יצירתי ולמלא אותו בשכבות שונות של מזון לכלבים משולב בירקות ופירות בטוחים לכלבים, בשר ועוד…

האתגר של כלבכם הוא לחלץ את המזון והפינוקים מתוך הקונג, כך שהקונג מספק לו אתגר למוח עם תגמול.

בכדי שהאתגר יהיה קשה יותר ויקח לכלבכם יותר זמן, אתם יכולים להקפיא אותו לכמה שעות לאחר המילוי בכמה פינוקים וכך להפוך אותו למאתגר יותר עבורו.

טיפ למקצוענים: אם אתם רוצים להקפיא לו את הקונג עם חלק ממנת המזון היומית שלו, הרטיבו אותה לפני שאתם מכניסים לקונג בכדי שהמזון היבש יקפא בתוכו. ניתן לשלב עם חמאת בוטנים, חתיכת בננה, מלפפון ועוד.

חלופה קטנה יותר לקונג שאני מכיר היא צעצוע West Paw Tux, וכמובן השמיים הם הגבול. רק חשוב לבחור צעצוע לעיסה למילוי שעומד בתקנים ובטוח לשימוש של כלבכם.

אם הנה עוד דרך מצוינת לבדר את הכלב שלכם, לשחרר חלק מהאנרגיה שלו ואפילו להאכיל אותו, הכל בצעצוע אחד.

לחצו כאן לקרוא עוד על סוגי הקונג הקיימים ואיך לבחור את המתאים לכלבכם.

4. למדו את כלבכם טריק חדש

כן! עבור הכלב שלך ללמוד טריקים חדשים זה סוג של אימון מוח וזה צריך להיות כיף עבורו, או שהוא פשוט לא ישתף פעולה.

כל עוד מלמדים אותו בדרך חיובית, מהנה ומאתגרת הכלב שלך ישתף פעולה בשמחה ויאמן את התאים האפורים שלו.

הטריקים או הפקודות יכולים להיות מהנים עבורך ועבור הכלב שלך. 'שב' או 'תביא' הם התחלה טובה אבל אפשר ומומלץ לגוון עם פקודות מעניינות יותר ואפילו מצחיקות יותר כמו "הסתובב במקום" או "דבר" ,"שחק מת" , תרגיל למתקדמים הוא ללמד את כלבך ללכת בין הרגליים שלך כאשר אתה מתקדם כל פעם בצעד אחד גדול.

5. מחבואים

מה יותר כיף, מגרה נפשית ואינטראקטיבי מאשר לשחק במחבואים עם הכלב שלך? למשחק הזה לא צריך שום ציוד מיוחד, רק אתה, כלבך ומקום להתחבא.

כן, משחק הילדות המוכר הזה יספק לכלבך ולך לא רק כיף אלא אימון מוחי והזדמנות להשתמש ביכולות הטבעיות שלו.

הערה: אם הכלב שלך לא נותן לך את ההזדמנות להתחבא ועוקב אחריך לכל מקום, בקש מחבר להסיח את דעתו כשאתה הולך ולהסתתר.

איך לשחק מחבואים עם הכלב שלך:

  1. בקש מהכלב שלך לשבת (או גייס עזרה אם הכלב שלך מתעקש לעקוב אחריך)
  2. מצא מקום מסתור
  3. קרא לכלב שלך
  4. שבח אותו כשהוא מוצא אותך

הכלבה שלי אוהבת את המשחק הזה ואף פעם לא נמאס לה ממנו למרות שיש לי רק 4 מקומות מסתור. היא זוכה להשתמש ביכולות המעקב וחוש הריח המפותח שלה בצורה מהנה ומגרה.

6. משחק האכלה לכלבים

לא רק קונג הוא צעצוע שניתן לשים בו אוכל. בשונה מהקונג לא מדובר בצעצועי לעיסה אלא בכאלה שכלבך צריך להזיז ולהתעסק איתם כדי לשחרר את המזון שבתוכו והם דרך מצוינת לשמור על גירוי נפשי של הכלב שלך, ובו בזמן לספק לו פעילות פיזית וכל זה עם התוצאה הסופית של המזון שלו שהוא משחרר מהצעצוע.

הם דומים ברעיון לפאזלים של כלבים, בכך שגם הם מכילים מזון ומחייבים את הכלב שלך להזיז את הצעצוע, כך שהוא ישחרר את המזון, מה שממריץ את המוח שלהם מעסיק אותם.

כמו במשחקים אחרים הקשורים למזון, הם נותנים לכלב שלך הזדמנות להשתמש ביכולות האיתור והשגת המזון הטבעיות שלו בצורה מהנה ומאתגרת.

אולי הכלב שלך לא צריך לצוד ולחפש מזון, אבל זה באינסטינקטים שלו לעבוד בשביל האוכל שלו.

אני אוהב את  Bob-A-Lot שהוא סוג של נחום תקום בגרסת המזון לכלבים והקונג וובלר שהוא גרסת קונג לנחום תקום.

אם אתם יצירתיים ואוהבים "עשה זאת בעצמך" אתם יכולים להכין צעצועים לכלבכם. האינטרנט מלא דוגמאות לאיך לעשות זאת. רק חשוב שתקחו בחשבון את הבטיחות של כלבכם כאשר אתם מכינים את הצעצועים האלה.

7. פאזל לכלבים

עוד צעצוע אינטראקטיבי שהוא גם מזין לכלבים הנו הפאזל לכלבים.

אישית, זה אחד האהובים עלי. האפשרויות הן אינסופיות, אבל העיקרון זהה: הכלב שלך צריך להבין איך לקבל את הפרס (מזון).

כלב עם פאזל האכלה לכלבים
אפשר קצת עזרה? כלב עם פאזל לכלבים

פאזלים אלו מספקים לכלב שלכם שפע של גירוי נפשי ועוזרות להפיג את השעמום.

למאתגרים יותר יש כמה רמות קושי שתלויות בכמה שלבים הכלב שלך צריך להשלים כדי להגיע לאוכל. יש כאלה עם שלושה שלבים או יותר שעל הכלב להשלים כדי שיוכל להגיע לאוכל ששמתם בפאזל.

חלקם די מאתגרים, ואחרים די בסיסיים. התאימו את קושי הפאזל לכלב שלכם כך שהוא לא יהיה מתוסכל מצד אחד אבל שזה יהיה אתגר שיעסיק אותו מצד שני.

8. מה שם הצעצוע?

משחק שכיף לשחק עם הכלב שלך הוא 'איך קוראים לצעצוע' שבו אתה מבקש מהכלב שלך לזהות צעצועים שונים לפי שם.

איך משחקים? פשוט מאוד.

בחרו צעצוע ושחקו בו עם כלבכם לעיתים קרובות תוך אמירת השם שבחרתם לצעצוע.

אז נניח שיש לכלבכם קיפוד גומי, פשוט שחקו בו עם כלבכם תוך אמירת השם שבחרתם, נגיד "קיפי".

אחרי ששיחקתם עם כלבכם בקיפי תוך אמירת שם הצעצוע כמה פעמים התחילו לשים את הצעצוע במקומות שונים בחדר (במקום שהכלב רואה) והגידו את שם הצעצוע: 'קיפי', כאשר כלבכם מביא לכם את קיפי, שבחו אותו או אפילו תתנו לו חטיף. כדי לעשות את זה יותר מאתגר אפשר לשים את הצעצוע בערימה עם צעצועים נוספים שלו והוא צריך כמובן להביא את קיפי.

כלב עם צעצוע בובת פרווה
השם שלו עומד לי על קצה הלשון

תוך זמן קצר כלבכם יבין את העיקרון ותוכלו לחזור על אותו דבר עם צעצועים נוספים שלו ואולי אפילו עם נעלי הבית או הכפכפים שלכם.

הבורדר קולי צ'ייסר זוכר שמות של יותר מ- 1000 צעצועים שלו בשם שלהם (כן, יש לו הרבה צעצועים). אז אולי כלבכם ואתם לא הולכים לשבור את השיא ובטח לא לקנות לו 1000 צעצועים, אבל כלב ממוצע יכול לזכור יותר מ- 150 מילים שונות, כך שמשחק השמות הוא מקור בלתי נדלה לאימון המוח של כלבכם ולמשחק כיפי איתו.

9. באיזו יד החטיף?

המשחק הבא דומה למשחק הכוסות אבל ללא ציוד מיוחד חוץ מחטיף.

משחק 'באיזו יד?' מאתגר ומעורר את המוח של כלבך למרות הפשטות שלו.

איך משחקים:

  1. קחו חטיף לכלבים ותתנו לכלבכם פקודה לשבת ולא לזוז.
  2. אפשרו לו לצפות בזמן שאתם שמים את  הפינוק באחת הידיים.
  3. סגרו את הידיים לאגרוף הפונה כלפי מטה והושיטו אותן אל הכלב שלכם ושאל "איזו יד?"
  4. ברגע שהכלב נוגע או מסמן את היד הנכונה, שבחו אותו ותנו לו את הפינוק.

חלק מהכלבים נלהבים מאוד מפינוקים ויתחילו לגעת או לסמן את שתי הידיים שלכם בגלל התרגשות. לכן חשוב לתגמל אותו רק כאשר הוא נוגע ביד הנכונה. 

גם אם הוא לא מבין את המשחק בהתחלה, הוא יתפוס אותו תוך זמן קצר עם ההדרכה הנכונה. (אם לכלבכם קשה להשאר רגוע במהלך המשחק, אולי צריך לעבוד איתו על שליטה בדחפים).

10. להחזיר צעצועים למקום

אומנם מדובר במשחק יותר קשה ללימוד אך זכרו שחלק מהכיף זה התהליך ולימוד כלבך דברים חדשים שמאתגרים אותו מנטלית ונותנים לו תחושת סיפוק ושמחה.

לפני שתתחילו ללמד אותו להחזיר צעצועים למקומם צריך קודם כל שיהיה מקום ספציפי ומוגדר בבית, לדוגמא סל שאליו הוא צריך להחזיר אותם וצריך שהוא יבין את הפקודה 'עזוב'.

אחרי שיש את שני הדברים האלה בקשו ממנו להרים צעצוע ליד הסל שלו, ואז בקשו ממנו 'לעזוב' כשהוא מתקרב אל הסל או ממש מעליו. תגמלו אותו בכל פעם שהוא מתקרב, ותנו לו שבחים נוספים אם הצעצוע נופל בתוך הסל.

עם הזמן, תוכל לבקש ממנו לסדר את הצעצועים שלו לאחר משחק, או אפילו להחזיר צעצוע ספציפי אם לימדתם אותו שמות צעצועים.

כלבים אוהבים ללמוד טריקים חדשים, אפילו לסדר את הצעצועים שלהם! כל עוד זה נעשה בצורת אילוף חיובית.

11. משחק המגבת המגולגלת

משחק שפשוט להכין אבל מאתגר מאוד כלבים הוא משחק המגבת. כל מה שצריך זה מגבת נקיה שאתם כבר לא צריכים וחטיפים של כלבכם, או אפילו חלק ממנת האוכל היבש היומית שלו.

אופן ההכנה פשוט:

פורסים את המגבת ומתחילים לשים בה אוכל בקצה אחד, מגלגלים את המגבת ושמים עוד קצת, וכך ממשיכים לגלגל את המגבת ולשים בה אוכל ובעצם יוצרים שכבות של אוכל בתוך המגבת (קצת כמו רולדה).

לאחר מכן קוראים לכלבכם ונותנים לו לעבוד בשביל האוכל שלו.

אז חוץ מלספק לו גירוי מנטלי, זאת דרך מצויינת לתת לו את אחת הארוחות שלו ולגרום לו לעבוד בשבילה. אם כלבכם "שואב" את האוכל כל פעם שמגישים לו את אחת הארוחות, זאת דרך טובה לגרום לו לאכול לאט יותר.

שאלות קשורות

האם משחקי חשיבה מעייפים כלבים?

משחקי חשיבה לכלבים מונעים שעמום, מחזקים את הקשר שלכם וחלקם אפילו מלמדים את שניכם לעבוד כצוות. יש הרבה משחקי מוח מהנים לכלבים שאינם דורשים הרבה מקום או זמן, חלקם מתאימים למשחק עם כלבכם וחלקם יכולים להעסיק את כלבכם כאשר אתם לא לידו. 10-15 דקות של גירוי מנטלי יעייפו אותם יותר מ-30 דקות הליכה. המפתח הוא בחירת פעילויות שגורמות להם לחשוב.

איך לשפר ולהעשיר את החיים של הכלב שלך?

פעילויות פשוטות ויומיומיות שיעשירו את החיים של כלבך הם: טיולים בהם יוכל להריח, לפגוש אנשים ולשחק עם כלבים אחרים בגן הכלבים המקומי. לשחק איתו משחקים בבית ובחוץ ולתת לו משחקים שיאתגרו אותו מנטלית כגון פאזלים לכלבים, ומשחקים שבהם יוכל להשתמש גם בשאר החושים שלו כגון שמיעה, מגע ואפילו ליקוק (שטיח ליקוק). אלה רק כמה דברים פשוטים שאפילו אם תעשו אחד מהם כל יום תשפרו את חייו של כלבכם ללא היכר ובהשקעה קטנה מצדכם.

לסיכום

יש המון משחקים לאימון המוח שאתה יכול לשחק עם הכלב שלך. חלקם דורשים עבודת אילוף מצידכם, בעוד שאחרים קלים להכנה ומשחק עבורכם, אך עדיין מאתגרים את כלבכם ונותנים לו תחושת סיפוק מעבר לאימון המנטלי שהוא כה זקוק לו.

ודאו שהמשחקים מתאימים ברמת הקושי לכלבכם והעלו אותה עם הזמן, אם לכלבכם יהיה קשה מדי לשחק משחק מסויים הוא יהיה מתוסכל ולא ישתף פעולה, ובינינו, אף אחד לא אוהב לשחק משחקים שהוא גרוע בהם.

מקורות
אוניברסיטת פיזה ע"י החוקרים:

ZILOCCHI, MARCELLA
GUARDINI, GIOVANNA
Capitani Asia
Ciminnisi Jessica
MARITI, CHIARA
GAZZANO, ANGELO: משחקי חשיבה לכלבים ככלי לטיפול בכלבים עם פחדים

ד"ר ג'ין כהן במגזין המסחר: האם כלבים זקנים יכולים ללמוד טריקים חדשים?

יש לכם עוד רעיונות למשחקים מנטליים עם הכלב? תשאירו תגובה למטה, אני תמיד מחפש עוד דרכים להפעיל את הכלבה שלי.

Similar Posts

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.