ייתכן שפוסט זה מכיל קישורי שותפים, מה שאומר שאקבל עמלה אם תלחצו על קישור ותרכשו דרכו פריט או שירות. זה מגיע ללא עלות נוספת מצדכם. מוזמנים ללמוד עוד בעמוד מדיניות הפרטיות

כלב בישון פריזה גזע בישון פריזה

כלב בישון פריזה

הבישון פריזה הוא כלב קטן וידידותי ממשפחת כלבי הבישון. שיערו הרך תמיד בצבע לבן. הוא כלב חכם שתמיד ישמח ללמוד טריקים ותרגילים חדשים ויהיה כלב משפחה מעולה שאוהב לשחק, ולהיות עם משפחתו, קטנים וגדולים כאחד.

המשיכו לקרוא וגלו כל מה שרציתם לדעת על גזע הבישון פריזה כאן ב- alldog.

מקורו של הגזע בישון פריזה

מקורו המדוייק של גזע הבישון פריזה לא ידוע. משערים שמקורו בגזע הברבט, גזע צמרירי שנחשב לכלב מים (שעבד עם בעליו בהבאת טרף מהמים) בגודל בינוני. ושהמילה בישון באה מהמילה ברבישון.

משפחת הברבישון כוללת את הבישון פריזה, הבולונז, קוטון דה טולייר, כלב הבישון הוואנז והמלטז. כולם הגיעו מאזור הים התיכון ובעלי מראה דומה.

התיעוד המוקדם ביותר של בישון פריזה הוא מהמאה ה- 14, כאשר לפי גרסה אחת, מלחים צרפתים הביאו את הגזע לצרפת מטנריף. היסטוריונים אחרים מאמינים שמלחים ספרדים הם שהביאו את הגזע לטנריף ושמלחים איטלקים הם אלה שהביאו את הגזע לאירופה.

בלי קשר לאיזו גרסה נכונה, דבר אחד בטוח: מרגע שהגזע הגיע לאירופה הוא צבר פופולריות רבה בקרב האצילים ובני המלוכה. בצרפת, אנגליה ועוד בתי מלוכה לאורך היבשת.

אפשר למצוא כלבי בישון פריזה בציורים רבים של ציירים מפורסמים כגון אלברט דור, אוגוסטו רנואר והצייר הספרדי הידוע פרנסיסקו גויה שצייר הרבה ציורים שבהם היה כלב בישון פריזה כשהציור המפורסם שבהם נקרא "הדוכס הלבן".

בשנות ה -18 של המאה העשרים החלה האצולה לאבד עניין בגזע ולולא חוכמתו הגזע היה נכחד. אך למזלו ומזלנו, בזכות חוכמתו והאופי שלו, גם פשוטי העם התאהבו בבישון אשר שימש ככלב קרקסים ומופעים, ואפילו היו כאלה שאולפו בכדי לעזור לעיוורים.

אחרי מלחמת העולם הראשונה מגדלים צרפתיים החלו לגלות עניין בגזע ופעלו כדי לשמר אותו. מועדון הכלבים הצרפתי קבע את הסטנדרט לגזע ב- 1933, ובאותה תקופה היו לגזע שני שמות: טנריף ובישון.

מאוחר יותר, כאשר הוכר ע"י מועדון הכלבים הבינלאומי (FCI) נקבע שמו לבישון פריזה, שהגיע משם צרפתי קצת יותר ארוך (Bichon à poil fries) שמשמעו "הבישון עם השיער המתולתל".

הבישון הראשון הובא לארה"ב בשנת 1956 ונרשם כגזע בשנת 1972.

מאפייני בישון פריזה (פיזית)

הבישון פריזה הוא כלב קטן אך מוצק ששוקל בין 5 ל 10 ק"ג וגובהו בין 23 ל- 30 ס"מ בחלק הגבוה של הכתפיים. אפשר למצוא גם כלבי בישון פריזה גדולים מעט יותר.

ארגוני כלבים שונים מסווגים אותו בקטגוריה של כלבי טוי (צעצוע) למרות שלפי האיגוד האמריקאי לכלבים למשל הוא שייך לקטגוריה של כלבים לא ספורטיביים בזכות מבנהו המוצק יחסית לכלבי טוי אחרים.

יש לו גולגולת מעוגל, עיניים עגולות וכהות או חומות, שמסתכלות ישר קדימה עם מבט חקרני ועירני. צבע האף שלו שחור.

זנבו ארוך יחסית ונישא מעל גבו.

לבישון פריזה חזה רחב מספיק בכדי לאפשר לו תנועה חופשית של הרגליים הקדמיות.

כפות רגליו עגולות וכריות כף הרגל שחורות. יש לשמור את ציפורניו קצרות.

הפרווה של הבישון פריזה מורכבת משתי שכבות. התחתונה צריכה להיות רכה וצפופה והעליונה יותר גסה ומתולתלת. השילוב של הטקסטורות האלה יוצר פרווה רכה אך סמיכה.

צבע הפרווה של הבישון פריזה הוא תמיד לבן, למרות שגורים יכולים להיות בעלי צבע קרם או צהוב בהיר.

אופי בישון פריזה

האישיות העליזה והשמחה של הבישון פריזה היא אחד המאפיינים הבולטים של הגזע.

כלב מגזע הבישון פריזה אוהב להיות אהוב, ושונא להיות לבד.

השארתו שעות ארוכות לבד כל יום יובילו לפיתוח חרדת נטישה, שתוביל להתנהגויות לא רצויות כגון לעיסה של רהיטים, שטיחים ודברים אחרים בבית.

הבישון מאוד אינטליגנטי ושיעורי אילוף ולימוד תרגילים יעשו לו טוב ויספקו את האתגר השכלי שהוא כה זקוק לו.

כמו כל כלב, גם הבישון זקוק לסוציאליזציה מוקדמת – חשיפה לאנשים רבים, מראות, צלילים וחוויות – כשהוא גור. סוציאליזציה מסייעת להבטיח שכלבלב הבישון שלכם יגדל להיות כלב בעל אישיות יציבה ונוחה.

בישון עם ילדים ובעלי חיים אחרים

בישון פריזה הוא כלב משפחה טוב ויכול להיות החבר הכי טוב של ילדכם. הם נהנים להסתובב עם ילדים, להצטרף למשחקים שלהם או לשבת בחיקם. הם מאוד סובלניים כלפי הרעש וההמולה שילדים יכולים לעשות ובעצם הם אחד הגזעים שמתאימים לילדים בכל הגילאים.

כמו עם כל גזע כלבים, עליך תמיד ללמד ילדים כיצד לגשת ולגעת בכלבים, ולפקח תמיד על כל אינטראקציה בין כלבים וילדים צעירים כדי למנוע נשיכות או משיכה באוזן או בזנב מצד כל אחד מהצדדים.

למדו את ילדכם לעולם לא להתקרב לאף כלב בזמן שהוא אוכל או ישן או לנסות לקחת את האוכל של הכלב. אין להשאיר אף כלב, ידידותי ככל שיהיה, ללא השגחה עם ילד.

הבישון גם נהנה מחברתם של כלבים אחרים, כל עוד הוא מקבל את חלקו מתשומת הלב של בעליו. עם היכרות ואילוף מתאים, בישון פריזה יכול להסתדר גם עם חתולים ובעלי חיים אחרים.

בישון פריזה עם חבר כלב אחר
בישון פריזה וחבר מטיילים בחוץ

טיפול בבישון פריזה

טיפוח בישון פריזה

חשוב לדעת שעם כלב הבישון פריזה טיפוח הוא ממש חובה! היו מוכנים לשלם עבור טיפוח מקצועי. רוב הבעלים של כלבי בישון פריזה לוקחים את כלבם למספרת כלבים בין אחת ל- 4 עד 6 שבועות בשביל תספורת, אמבטיה, גזיזת ציפורניים וניקוי אוזניים.

אם אתם בעלי מוטיבציה גבוהה לעשות כל זאת לבד, אתם יכולים ללמוד את הטכניקה, אך זה לא קל ודורש הרבה זמן.

הפרווה של כלב הבישון היא כפולה, תמיד לבנה ועומדת. אחת מהתספורות הנפוצות לכלב הבישון פריזה היא לפי מתאר הגוף שלו, דבר שנותן לבישון מראה פלומתי.

למרות המוניטין שיצא לו ככלב שלא משיר, אין הדבר נכון. ראשית כל, כל יצור חי בעל שיער וכלבים בפרט משיר ברמה זו או אחרת, אבל אצל הבישון, השיער שנושר נתפס בשכבה התחתונה של הפרווה שלו ולא נושר על הרצפה, רהיטים ומקומות אחרים.

דווקא בגלל זה הברשה קבועה של לפחות פעמיים בשבוע כל כך חשובה. אם לא תדאגו לזה אז לבישון פריזה שלכם יהיו קשרים וגושי שיער שיכולים להוביל לבעיות עור.

כאשר כלב הבישון שלך מתלכלך אז כמובן כדאי לרחוץ אותו, אך חשוב להבריש אותו לפני, אחרת קשרים וגושי שיער שירטבו יהיו כמעט בלתי אפשריים להתרה.

מוזמנים לגלות עוד ולהבין האם הבישון פריזה היפואלרגני כאן.

טיפול באוזניים של בישון פריזה

חשוב לבדוק את האוזניים של הבישון פריזה ולוודא שהן נקיות ובריאות. לפעמים צריך להסיר משם שיער שגדל בתעלת האוזן (דבר שאם אתם לא מרגישים בטוחים לעשות, עדיף שתבקשו מספר הכלבים שלכם).

אם אתם מבחינים בהצטברות של שעווה, אדמומיות או ריח רע, או אם כלבכם מגרד באוזניים ומנענע את ראשו, קח אותו לווטרינר כדי להיות בטוח שאין לו דלקת אוזניים.

ניקיון פנים של בישון פריזה

חשוב לשמור על הפרווה באזור הפנים מסופרת ולא ארוכה מדי, לא בשביל המראה אלא בשביל הבריאות של הבישון פריזה. הפרשות מהעיניים נוטות להצטבר בשיער שגדל מסביב להן ויכול להוביל לבעיות עיניים אם לא מנקים אותן באופן סדיר.

גם כתמי דמעות נפוצות יחסית כתוצאה מבעיות עיניים או אפילו אלרגיות למזון. בישון פריזה נוטה לבעיות עיניים ולכן חשוב לקחת אותו לוטרינר עם רואים שכתמי הדמעות נהיות משהו נפוץ ותדיר אצלו.

אם אתם רוצים ללמוד עוד על בעיות בריאות נפוצות אצל הבישון, עיברו לחלק הבריאות במאמר, וכמובן תמיד להתייעץ עם הוטרינר.

ציחצוח שיניים לבישון פריזה

צחצחו את שיניו של כלבכם לפחות פעם – פעמיים בשבוע. צחצוח יומי יתקבל בברכה למניעת בעיות חניכיים וריח רע מהפה.

גזיזת ציפורניים

גזזו את ציפורניו של הבישון שלכם פעם או פעמיים בחודש אם הןא לא שוחק אותם באופן טבעי כדי למנוע שבירת ציפורניים ובעיות אחרות.

אם אתם יכול לשמוע את הציפורניים נוקשות על הרצפה, הן ארוכות מדי. בציפורני הרגליים של הכלב יש כלי דם, ואם חותכים עמוק מדי אז יכול לגרום לדימום – ואז כלבכם לא ישתף פעולה בפעם הבאה שהוא יראה את קוצץ הציפורניים. לכן, אם אינכם מנוסים בכך, בקשו הדרכה מהוטרינר או ספר כלבים שיודע איך לעשות זאת בצורה מקצועית ובטוחה.

מתי להתחיל את טיפוח הכלב?

חשוב להתחיל מגיל צעיר, אפילו אם הוא לא זקוק לכך בכדי שיתרגל למגע ולתהליך.

חשוב להפוך את כל ההליך לחוויה חיובית שכלבך יצפה לה כחלק מזמן האיכות שלכם יחד. כלבי בישון אוהבים יחס ותשומת לב, ואם כל הליך הטיפוח נעשה בצורה נכונה ועדינה הוא ממש יחכה לזה!

לשים לב בזמן הטיפול/טיפוח

חשוב לשים לב לחבלות, אדמומיות, פריחה בעור, באף, ובאוזניים. סביבות העיניים צריכות להיות נקיות והעיניים צריכות להיות ללא עכירות וללא אדמומיות או הפרשות.

פעילות גופנית לבישון פריזה

כלבי בישון פריזה הם כלבים פעילים, אך עדיין אין להם בעיה לגור בדירות אם מספקים להם מספיק פעילות גופנית ומשחקים (אהבתם הגדולה, חוץ ממכם כמובן).

חשוב להוציא אותם לטיולים שלוש פעמים ביום ולתת להם להוציא מרץ בחוץ במקום בטוח ובבית במשחקי כדור ואחרים. מצד שני אם אתם אוהבים טרקים וטיולים ארוכים מחוץ לבית אז כלב הבישון פריזה פחות מתאים כפרטנר לכך.

חינוך ואילוף של בישון פריזה

למרות שהם חמודים וקטנים, אסור ליפול למלכודת פינוק יתר! זוהי טעות שתגרום לכלב שלך להיות מפונק, ביישן ופחד.

כמובן שחשוב להיזהר במצבים מסוכנים, אך גם חשוב לתת לבישון שלכם מספיק חופש פעולה כדי שילמד להתמודד עם אנשים, בעלי חיים אחרים ומצבים שונים.

בישון פריזה הוא כלב מאוד אינטליגנטי שאוהב ללמוד תרגילים וקל מאוד לאילוף ואימון.

שיטת האילוף צריכה להיות אסרטיבית אך עדינה. עונשים קשים ונזיפות יגרמו בדיוק את ההיפך מכך.

 האילוף המומלץ הוא באמצעות חיזוקים חיוביים וסבלנות, שני דברים שישתלמו במהרה עם גזע חכם זה.

לאילוף לעשיית צרכים מחוץ לבית מומלץ להעזר גם בכלוב לכלבים.

בריאותו של הבישון פריזה

גזע הבישון פריזה הוא בריא יחסית, אך כמו שאמרנו נוטה לבעיות עור, אלרגיות מזון ובעיות עיניים.

בעיות עיניים. בישונים מועדים לתעלות דמעות חסומות או קטנות, ריסים שצומחים לעבר גלגל העין, או עפעפיים הפונים פנימה וגורמים לריסים להתחכך בעין. הווטרינר שלכם יוכל לקבוע אם אחד מהתנאים הללו, או משהו אחר, גורם לכתמי דמעות.

חשוב לשמור על המשקל של הבישון פריזה שלכם, הם יחסית מעלים משקל בקלות ויכולים להגיע למשקל יתר, דבר שיכול לגרום לבעיות כגון סכרת, בעיות לב ועוד.

בעיות בריאות אחרות שיכולות להתעורר הן בעיות שלפוחית שיכולות לגרום לו לרצות להשתין בתדירות גבוהה, אלרגיות שונות, רגישות לחיסונים, בעיות ירך וקטרט.

חשוב להדגיש את נושא האלרגיות למזון. בישון פריזה הוא גזע רגיש לכך ולכן מומלץ להתייעץ עם הוטרינר ואם הבישון הגיע אליכם מבית גידול לגזע אז מומלץ להתייעץ גם איתם.

רוב כלבי הבישון בריאים ולא יפתחו בעיות אלה, אבל חשוב להיות מודע ולקחת את כלבכם לבדיקה אצל וטרינר אם מתעורר חדש כלשהו.

שאלות נפוצות

האם כלב הבישון פריזה מתאים לאנשים מבוגרים?

כן. אומנם כלבי הבישון פריזה הם בעלי רמת אנרגיה גבוהה אך למרות זאת הם זקוקים רק לכמות מתונה של פעילות גופנית. ריצה בחצר או בגינת כלבים מגודרת, ומשחקים עם צעצועים וכדור בבית פעם, פעמיים ביום מספיק להם. יתרון נוסף לאנשים מבוגרים הוא שהם נמצאים יותר זמן בבית, ולכלב הבישון שממש זקוק לחברה ויכול לסבול מחרדת נטישה זאת ממש ברכה.

האם כלב הבישון פריזה הוא כלב היפואלרגני?

כן! אין כלב שהוא 100% היפואלרגני אבל כלבי הבישון פריזה ידועים ככאלה שמייצרים מעט קשקשים, ושיערם שנושר נשאר תקוע בשכבה התחתונה של פרוותם ולא יוצא משם ללא הברשה. כך שהבישון פריזה הוא בהחלט מועמד טוב לאנשים שסובלים מאלרגיות לכלבים.

כמובן שאם אתם סובלים מאלרגיות כאלה חשוב שתוודאו מראש שאתם יכולים לחיות במחיצת, ולגדל בישון פריזה. לקחת כלב רק כדי לגלות שאתם אלרגיים אליו וצריכים למסור אותו זה סיטואציה שבטח תרצו להמנע ממנה.

באיזה תדירות גור בישון פריזה צריך לעשות פיפי?

גורים קטנים צריכים להתפנות למתן שתן אפילו כל שעה או שעתיים. זה תלוי בגיל הגור. אם למשל יש לכם גור בן חמישה חודשים, ייתכן מאוד שכל שעתיים, שלוש הוא יצטרך להתפנות לגבי מתן שתן וגור קטן יותר אפילו כל שעה. לגבי מצבים ספציפיים עם הגור שלכם מומלץ להתייעץ עם וטרינר.

האם בישון פריזה נובח הרבה?

החדשות הטובות הן שבישון פריזה הם בדרך כלל לא נבחנים מטבעם. גזע זה הוא שקט למדי, עם זאת, כמו בכל הגזעים, ישנם כמה יוצאים מן הכלל. אם תעזבו אותו שעות ארוכות כל יום לבד אז הוא יכול לפתח חרדת נטישה שתוביל להתנהגויות לא רצויות כמו לעיסה של חפצים ונביחות.

לסיכום, האם הבישון פריזה הוא הכלב בשבילכם?

הבישון פריזה הוא כלב קטן ושמח, עם עיניים כהות ומלאות מבע שהדבר שהוא הכי אוהב, חוץ מלהיות בחברת בעליו, זה לשחק.

אם אתם רוצים כלב קטן אך לא שברירי, שאוהב לשחק אבל לא צריך הרבה פעילות גופנית בחוץ (למרות שהוא ממש יהנה מכך), כמעט ולא משיר, וטוב עם ילדים ובעלי חיים אחרים אז הבישון יכול להתאים לכם.

למרות שהוא כלב קטן הוא מאוד עירני ויכול לשמש כלב שמירה, או יותר נכון התראה, שינבח כאשר יבחין במשהו חשוד.

חשוב לקחת בחשבון אם חושבים על גידול בישון פריזה שיש להם דרישות טיפוח יחסית תכופות שיכולות להיות לא זולות, כמו כן צריך סבלנות כדי לאלף אותם לעשיית צרכים מחוץ לבית.

אם אתם שעות ארוכות מחוץ לבית אז הבישון פריזה לא מתאים לכם, הם זקוקים לחברה אנושית ויפתחו חרדת נטישה אם ישארו לבד שעות ארוכות כל יום.

מתאימים למשפחות עם ילדים, לאנשים שלא נעדרים מהבית שעות ארוכות כל יום ולאנשים מבוגרים יותר שיצאו לפנסיה ומחפשים בן לוויה חכם, חברותי ולא תובעני מבחינת פעילות גופנית.

פרוותו נושרת בצורה מתונה, אך השיער שנושר נשאר בשכבה התחתונה ולא כ"כ נופל, כך שהם יכולים להתאים גם לאנשים עם אלרגיות (כמובן שצריך לוודא לפני). מתאים לגידול גם לכאלה שלא גידלו כלב בעבר.

Similar Posts