ייתכן שפוסט זה מכיל קישורי שותפים, מה שאומר שאקבל עמלה אם תלחצו על קישור ותרכשו דרכו פריט או שירות. זה מגיע ללא עלות נוספת מצדכם. מוזמנים ללמוד עוד בעמוד מדיניות הפרטיות

כלבים והשרת שיער – שאלות ותשובות, המדריך המלא

נשירה אצל כלבים היא נושא חשוב שמעניין רבים ויש כמה שאלות בסיסיות וחשובות שגורמות בילבול רב, אז כדי להפוך את הנושא ליותר ברור ופשוט, ריכזנו כמה שאלות נפוצות שנוגעות לכל הכלבים ואת התשובות עליהן בדרך הפשוטה והמובנת ביותר.

מדוע כלבים משירים שיער?

רוב הכלבים משירים שיער כחלק נורמלי ממחזור הצמיחה והנשירה הרגיל שלהם. מה ששונה היא כמות השיער שכל כלב מאבד.

גזעים מסוימים, כמו פודל טוי או כלב מקסיקני קירח למשל, משילים מעט מאוד ולכן נשירה "רגילה" בקרב גזעים אלו ודומים להם נמוכה מאוד. עם זאת, יש גזעים שהנשירה אצלם רבה באופן טבעי, כמו רועה גרמני או האסקי למשל, שמשילים הרבה. ואצלם "נשירה רגילה" היא בעצם רבה יחסית.

מה בעצם גורם לנשירה?

הגורם העיקרי שקובע לגבי כמה כלב משיל הוא גזע הכלב. יש גזעים מסוימים שמשילים יותר מאחרים. יש כמה מאפיינים משותפים בין הפרווה של גזעים בעלי נשירה נמוכה ומאפיינים משותפים אחרים לכלבים עם נשירה גבוה וחוץ מזה יש גורמים נוספים התורמים למידת הנשירה.

הנה כמה מהגורמים העיקריים שקובעים כמה כלב משיל:

פרווה כפולה או יחידה: כלבים עם פרווה בודדת יכולים להשיל בדיוק כמו אלו עם פרווה כפולה (כלומר שכבה עליונה ותחתונה). עם זאת, גזעים עם פרווה כפולה נוטים להשיל יותר, במיוחד בתקופות מסוימות של השנה עקב נשירה עונתית וחילופי פרווה בעצם בהתאם למזג האוויר.

שיער לעומת פרווה: המונחים שיער ופרווה משמשים שם נרדף לתיאור הפרווה של כלב ורב הבילבול כאן. חשוב להבין שלחלק מהגזעים יש כיסוי שהוא יותר "דמוי שיער" ואלה נוטים להשיל פחות. לגבי נשירה, ההבדל העיקרי בין שיער לפרווה הוא שלשיער יש בדרך כלל מחזור צמיחה ארוך יותר, מה שאומר שלוקח יותר זמן לצמוח ולכן גם יותר זמן לנשור ומכאן, תדירות נשירה נמוכה יותר.

מרקם הפרווה: תתפלאו, אבל גם הוא משפיע על כמות הנשירה. ניקח לדוגמא כלב עם שיער ארוך וגלי, זה אומר בעצם שהשיער שלו יכול ללכוד יותר שערות הנושרות מהכלב מאשר כאלה עם פרווה קצרה. מה שאומר שיש סיכוי שתראו פחות שערות בבית בין הפעמים שתברישו את כלבכם.

עונת השנה: הזמן בשנה הנו גורם חשוב לגבי כמה הכלב משיל. זה נפוץ שכלבים משילים את הפרווה שלהם פעם או פעמיים בשנה, בדרך כלל במהלך האביב ו/או הסתיו שנחשבות לעונות מעבר.

לסיכום חלק זה, כלבים משירים, אי אפשר להימנע מזה. ואלה הן כמה מהסיבות העיקריות לכך שכלב מנשיר שיער בנסיבות רגילות. בכלב בריא, זה בעיקרון מסתכם בגזע, סוג הפרווה שלו, והזמן בשנה.

עם זאת, לפעמים הנשירה יכולה להיות מוגזמת, או מעבר למה שנחשב "נורמלי". בואו נסתכל על כמה מהגורמים שיכולים לתרום לנשירה מוגברת ולא רגילה.

סיבות נפוצות לנשירה מוגזמת

חלק מהכלבים מאבדים את שיערם מסיבות שאינן מתאימות לתחום ה"נורמלי" דבר שעשוי להצביע על בעיה. להלן כמה מהגורמים הנפוצים ביותר לנשירה מוגזמת:

  1. עור ושיער יבשים: יובש בעור ובשיער הוא אחד הגורמים השכיחים ביותר לנשירה מוגזמת. הסיבות השכיחות לעור יבש כוללות רחצה לעתים קרובות מדי או עם שמפו לא נכון, תזונה לא טובה, ואי הברשה של הכלב בתדירות מספקת.
  2. אלרגיות: כלבים רגישים לסוגים שונים של אלרגיות שנגרמות מגורמים שונים כמו למשל פרעושים (שעשויים לגרום לדרמטיטיס של העור כאלרגיה לפרעושים), אלרגיות סביבתיות ואלרגיות למזון.
  3. מתח: בדיוק כמו בני אדם, כלבים יכולים להילחץ ולחץ זה יכול להוביל לנשירת שיער מוגזמת.
  4. תזונה לקויה: האכלת כלבכם במזון בריא ומאוזן לכלבים העשוי ממרכיבים איכותיים יכולה לסייע לפרווה ועור בריאים ומכאן פחות נשירה. לעומת זאת, האכלה במזון מאיכות לא טובה עלולה לגרום לבעיות עור, פרווה לא בריאה ומכאן גם לנשירה מוגברת מהנורמלי לכלב ולנסיבות השונות (עונה, מרקם פרווה ועוד).
  5. זיהומים בעור: זיהומים חיידקיים או פטרייתיים עלולים לגרום לגירוי בעור הכלב שלכם ולנשירה מוגזמת.
  6. הריון או הנקה: כלבות יכולות להשיל יותר כשהן בהריון או מניקות, אז אם אתה מבחין בעלייה פתאומית בנשירה במהלך תקופה זו, זו יכולה להיות הסיבה.
  7. חוסר איזון הורמונלי: כלבים יכולים לחוות השלת יתר, ואפילו מצבים כמו התקרחות  ומחלות עור אחרות עקב חוסר איזון הורמונלי.
  8. סיבות בריאותיות אחרות: במקרים מסוימים, בעיה בריאותית רצינית כמו סרטן, מחלת כבד או כליות או הפרעה במערכת החיסון עלולות להיות הגורם לנשירה מוגזמת.

כאמור, רוב הכלבים נושרים. ועבור גזעים מסוימים, גם נשירה רבה יכולה להיות נורמלית עבורם ולא מקור לדאגה. אבל אם נראה לכם שיש משהו חריג, צרו קשר עם הווטרינר שלכם לקביעת ביקור ואבחון. הם אמורים להיות מסוגלים לייעץ לכם לגבי בדיקות שימצאו את הסיבה לנשירה וכיצד ניתן לטפל בה.

איך נראית נשירה רגילה אצל כלב?

יש אנשים רבים עם כלבים שמשירים הרבה שיער שרוצים לדעת האם הנשירה של הכלב שלהם היא "רגילה" או "נורמלית" מחשש שאולי יש איזושהי בעיה בריאותית.

אז למרות שלפעמים נשירה רבה יכולה להיות סיבה לדאגה, רוב הזמן זה נורמלי לחלוטין שכלבים מנשירים. אפילו כמויות גבוהות של נשירה יכולות להיות "נורמליות" בהתאם לגזע ולגורמים אחרים שהוזכרו קודם לכן כמו חילופי עונות או כלבה מניקה למשל.

אז איך נראית נשירה רגילה?

זה תלוי בכלב.

ללברדור למשל נשירה רגילה תהיה רבה יותר וכמעט תמיד יהיה בבית שיער מרחף ודבוק לבדים ורהיטים שונים. נשירה רגילה אצל האסקי סיבירי למשל למרות שהיא רבה רוב הזמן, היא תתעצם במהלך האביב והסתיו כשהם מחליפים את פרוותם. נשירה רגילה אצל פודל  לעומת זאת, היא כמעט ולא נראית ולא קיימת. אז לסיכום, זה מאוד תלוי בכלב.

מוזמנים לחפש מה היא נשירה נורמלית אצל הכלב שלכם לפי הגזע שלו, איך להפחית אותה ועוד. אם יש לכם כלב מעורב אז חשוב שתשימו לב האם משהו השתנה והוא מנשיר יותר שיער באופן חריג לעומת הנשירה "הנורמלית" שלו ותתייעצו עם וטרינר במקרה הצורך.

האסקי סיבירי כלב עם נשירה גבוהה. הפרווה שירדה ממנה לאחר סירוק עם מסרק וכפפות מיוחדים לכלבים

מהי נשירה עונתית אצל כלבים?

נשירת שיער עונתית אצל כלבים הנה נשירה מסיבית יותר מהרגיל לאותו כלב והיא מתרחשת בד"כ בעונות המעבר אביב וסתיו. הסיבה לנשירה זו היא תנאי מזג האוויר המשתנים.

לדוגמה, כלבים רבים משילים את פרוות החורף העבה שלהם באביב ומחליפים אותה בפרווה קלילה ומאווררת יותר כדי להתכונן לחודשי הקיץ הקרובים שהם הרבה יותר חמים, ומצד שני משירים את פרוות הקיץ שלהם בסתיו כדי להתכונן לחודשי החורף הקרים שבפתח.

מדובר ממש בהחלפת הפרווה כדי לפנות מקום לפרווה חדשה. זהו תהליך מאוד טבעי ונורמלי שעוזר לכלב להישאר חם יותר בחודשים הקרים ומצד שני קריר ומאוורר יותר בחודשים החמים.

לכן, אם אתם תוהים מתי הכלבים נושרים הכי הרבה, זה בתקופות המעבר (כמו אביב וסתיו) כשהם עוברים תהליך של נשירה עונתית. למרות שזה משתנה מגזע לגזע, תקופה זו של נשירה מוגברת נמשכת בדרך כלל כ-2-4 שבועות.

בארץ שרוב השנה חם ייתכן וזה יהיה מורגש פחות ועד כמה זה יהיה מורגש תלוי גם בגזע. הרבה מהכלבים כיום חיים בתוך הבית כך שמזג האוויר הנוח והאור המלאכותי גם הם יכולים לגרום לפחות נשירה עונתית.

יש כלבים שכמעט ולא מנשירים בצורה עונתית, ובמקום זאת הם משירים באופן קבוע כל השנה. בעוד שלכלבים אחרים, במיוחד אלה עם הפרווה כפולה, הנשירה יכולה להיות כל כך בולטת שלא תאמינו שכל הפרווה הזו יוצאת מהכלב שלכם!

מה ההבדל בין כלב עם שכבה יחידה של פרווה לעומת כלב עם פרווה כפולה (בעלת שתי שכבות)?

ההבדל העיקרי בין גזע עם שכבה כפולה לגזע עם שכבה אחת היא שלכלב בעל השכבה היחידה יש שכבת שיער אחת , בעוד שלכלב בעל פרווה כפולה יש שתי שכבות: פרווה עליונה ותחתונה.

אולי יעניין אתכם: מידע חשוב על העור והפרווה של כלבים, איך הם בנויים ולמה זה חשוב לדעת.

אבל יש עוד כמה הבדלים שחשוב לדעת, בואו נעבור עליהם:

כלבים עם שכבת פרווה אחת

ישנה תפיסה שגויה נפוצה כי כלבים עם פרווה בודדת לא משירים, אבל זה פשוט לא נכון. הם משירים אבל פחות מאלה בעלי הפרווה הכפולה.

כמו רוב הכלבים, גם לגזעים בעלי פרווה יחידה יכולה להיות נשירה עונתית. אז בתקופות מסוימות של השנה (כמו אביב וסתיו) ייתכן ותהיה להם נשירה רבה יותר. עם זאת, על פי רוב, כלבים בעלי שכבת פרווה יחידה משירים בערך אותה כמות כל ימות השנה. וגם כשהם משירים נשירה עונתית היא לא בולט כמו אצל כלב בעל פרווה כפולה.

לכלבים הנחשבים ל"היפואלרגניים" שלפעמים מסווגים ככאלה ש"לא נושרים", יש שכבת פרווה אחת. והם נוטים להשיל פחות באופן כללי (למרות שזה תלוי בגזע).

טיפוח שכבת פרווה בודדת

במובנים מסוימים, קל יותר לטפח כלב בעל שכבת פרווה אחת, מכיוון שלא צריך להבריש שכבה כפולה ועבה יותר. אבל מצד שני, לכלבים רבים עם פרווה יחידה יש שיער ארוך יותר, מה שעשוי לצרוך זמן רב יותר להברשה. אז זה מאוד תלוי בגזע.

לכלב הגרייהאונד למשל יש שכבה בודדת עם שיער קצר המנשיר באופן מתון לאורך כל השנה, וקל לטיפוח. בעוד שהכלב האפגני, גם בעל פרווה יחידה, אומנם לא משיר אבל הוא הרבה יותר קשה לטיפוח בהתחשב באורך ומרקם הפרווה.

אז זה תלוי בגזע עצמו ובכמה מהגורמים האחרים שהוזכרו קודם כגון כמות הנשירה וקלות ותדירות ההברשה.

החיסרון העיקרי של כלב עם שכבת פרווה בודדת הוא שהם אינם מבודדים היטב ממזג אוויר חם וקר. זה פחות קריטי אלא אם כן אתם צריך כלב עבודה או אחד שנמצא הרבה בחוץ, ובכל מקרה תמיד אפשר למצוא מעיל טוב לכלבים שישמור על חום הגוף שלו כאשר קר בחוץ. ובאשר לחום, חשוב שתדאגו לכלבכם למקום מוצל ואסור שישהה שעות בחוץ מתחת לשמש הקופחת, לא משנה סוג הפרווה שיש לו.

כלבים עם פרווה כפולה

לכלבים עם פרווה כפולה יש פרווה עליונה ופרווה תחתונה.

השכבה העליונה (או הפרווה החיצונית) עשויה משערות הגנה שיכולות במקרים מסוימים להיות עמידות במים, בעוד שהפרווה התחתית הנה לרוב צפופה, רכה ואוורירית, ועוזרת לבודד אותם ממזג אוויר קיצוני, חם או קר.

גזעים עם פרווה כפולה נוטים להשיל יותר מאלה עם פרווה בודדת, בעיקר בגלל שיש להם יותר פרווה לאבד. זה נכון במיוחד בעונות הנשירה מכיוון שבמקום להשיל רק שכבה אחת של שיער, הם משירים ובעצם מחליפים שתי שכבות פרווה.

שתי דוגמאות קלאסיות של כלבים בעלי פרווה כפולה עם נשירה גבוהה הם רועה גרמני וסנט ברנרד. אלה כלבים מדהימים, אבל עם פרווה שהיא הסיוט של כל מי שמפריע לו שיער כלבים פזור בכל הבית.

ישנם גם גזעים בעלי פרווה כפולה עם נשירה נמוכה יותר אבל גם איתם תצפו לשערות כלב בבית.

טיפוח גזעים עם פרווה כפולה

כלבים עם פרווה כפולה אינם בהכרח קשים יותר לטיפוח, מכיוון שהקושי בטיפוח תלוי בסוג השכבה החיצונית של הפרווה שיש להם.

עם זאת, טיפוחם יכול לקחת יותר זמן מכיוון שצריך להבריש כדי להסיר שתי שכבות של פרווה מתה במקום אחת, מה שיכול לקחת יותר זמן ולעיתים אומר שימוש במספר סוגים של מברשות כדי לבצע את העבודה בצורה טובה וקלה.

האם כלבים עם שיער קצר משירים פחות?

לא. זאת אמנם טעות נפוצה אבל כלבים עם שיער קצר לא בהכרח משירים פחות. לא חסרות דוגמאות של כלבים עם פרווה קצרה ונשירה כבדה.

לדוגמה, כלב הפאג, הרוטווילר והדני הענק, כולם עם פרווה קצרה אבל נשירה רבה.

סיבה אפשרית אחת לתפיסה מוטעית זו היא שהשיער שנושר מכלבים עם פרווה קצרה הוא בדרך כלל פחות בולט בהתחשב באורכו, והוא אינו נוטה לרחף בבית באותה קלות כמו פרווה ארוכה יותר.

אך כפי שהוסבר קודם לכן, ישנן מגוון סיבות מדוע כלבים משירים, ואין קשר בין כלבים בעלי שיער קצר יותר לרמות נמוכות יותר של נשירה.

למעשה, אם כבר, זה הפוך. כפי שתראו בסעיף הבא, לכלבים עם שיער ארוך יותר יש בדרך כלל מחזור צמיחת שיער ארוך יותר, מה שאומר שתדירות הנשירה נמוכה יותר.

לסיכום, כלבים עם פרווה קצרה יכולים להשיל בדיוק כמו כל כלב אחר ואורך הפרווה אינו הגורם הקובע כאן ואולי אפילו להפך. מה שנכון זה שהפרווה שנושרת, בגלל שהיא קצרה יותר, יכולה להיות פחות נראית ופחות מורגשת בבית.

שיער מול פרווה אצל כלב – מה ההבדל?

המונחים שיער ופרווה הן ממש מילים נרדפות כשמדובר בכלבים, וזו אולי הסיבה שיש בלבול בשאלה האם יש הבדל כלשהו או לא.

האמת היא ששיער ופרווה הם אותו דבר מבחינה טכנית. שניהם עשויים מחלבון בשם קרטין.

ההבדל מסתכם בעיקר בעובדה שפרווה משמשת לתיאור בעלי חיים כמו כלבים וחתולים, בעוד שהמונח שיער משמש לתיאור מה שיש לנו בני האדם.

אך עם זאת, ישנם כמה הבדלים בין שיער ופרווה באופן שבו הם מתוארים ביחס לכלבים. נעבור על ההבדלים וכך נוכל לדעת האם לכלב שלנו יש שיער או פרווה.

אורך

כאשר מדברים על כלב עם שיער, מתייחסים לשיער שהוא ארוך ועדין יותר במרקם, בעוד פרווה משמשת לעתים קרובות כדי לתאר שיער קצר ועבה יותר.

מחזור גידול וצמיחה

כאשר מדברים על כלב עם שיער, מתכוונים לשיער שנוטה לצמוח ברציפות, בעוד שכאשר מדברים על פרווה, מתייחסים לכך שהיא מפסיקה לצמוח בנקודה מסוימת (בדרך כלל הרבה יותר מוקדם) ולכן נושרת לעתים תכופות יותר. במילים אחרות, נראה שלשיער יש מחזור צמיחה ארוך יותר מאשר לפרווה. כך גם לפי חוקרים מאוניברסיטת וושינגטון [1].

מסיבה זו, "שיער" משמש לעתים קרובות כדי לתאר גזעים עם נשירה נמוכה או היפואלרגניים (כלבים שאינם גורמים לאלרגיות). אבל זה לא מדויק מכיוון (טכנית) לכל הכלבים יש שיער. ולכן, יהיה יותר נכון להגיד שכלבים עם מחזור צמיחת שיער (או פרווה) ארוך יותר נוטים להשיל פחות.

מהו כלב היפואלרגני?

כאשר מדברים על כלבים, המונח "היפואלרגני" משמש לתיאור גזעי כלבים שבדרך כלל מתאימים יותר לאנשים הסובלים מאלרגיות לחיות מחמד. אבל אף כלב אינו באמת היפואלרגני, ולכן יש מחלוקת מסוימת סביב השימוש במונח זה.

אפילו גזעים חסרי שיער לחלוטין אינם היפואלרגניים לגמרי, מה שאומר שכל סוג של כלב יכול לגרום לתגובה אלרגית אצל אנשים מסוימים. הסיבה לכך היא בגלל שהשיער של הכלב עצמו היא לא הבעיה, אלא הקשקשים שלו, הרוק, הזיעה והשתן.

לפי ויקיפדיה גזע כלבים היפואלרגני הוא גזע כלבים (או הכלאה) שלכאורה מתאים יותר לאנשים אלרגיים מאשר גזעים אחרים. עם זאת, חוקרי אלרגיות בולטים טוענים שאין בסיס לטענות שגזעים מסוימים הינם היפואלרגניים.

האלרגנים של חתולים וכלבים נמצאים בתאי עור שבעלי החיים משילים (קשקשים), כמו גם ברוק, בשתן ובזיעה. הקשקשים הם בעייתיים במיוחד מכיוון שהם קטנים מאוד ויכול להישאר באוויר לפרקי זמן ארוכים עם מעט זרימת אוויר. וגם נצמדים בקלות לרהיטים מרופדים ולבגדים שלנו.

אז השיער של הכלב הוא לא הבעיה העיקרית אלא בעיקר הקשקשים שלו. ומכיוון שהקשקשים הללו נצמדים לשיער של הכלב, אז גזעים עם נשירה נמוכים יותר נוטים להפיץ פחות שיער עם קשקשים ברחבי הבית.

אבל למרות שאין כלבים היפואלרגניים ב- 100%, ישנם גזעים רבים שהסובלים מאלרגיות יוכלו לחיות איתם בשלום, וזאת בין השאר מהסיבה שהקשקשים, המחוברים לשיער של חיות מחמד, הם הגורמים לרוב האלרגיות לחיות מחמד בבני אדם ולכלבים הללו יש פרווה לא נשירה שמייצרת פחות קשקשים וגם מפזרת אותם פחות בבית.

אז גם כשמצאתם כלב שנחשב היפואלרגני, חשוב לעשות בדיקה לפני שמחליטים, ולזכור שגם גזעים "היפואלרגניים" עלולים לגרום לבעיות עבור אלה הסובלים מאלרגיות.

מה זה קשקשים אצל כלבים?

קשקשים של כלבים וחיות מחמד אחרות הוא מונח המשמש לתיאור פתיתי עור מתים המיוצרים על ידי בעלי חיים כגון כלבים, חתולים, מכרסמים וציפורים. הקשקשים הם זעירים, לפעמים אפילו מיקרוסקופיים בגודלם, ולפי מומחים, החלבון שנמצא בתוך קשקשים הוא אחד הגורמים המובילים לאלרגיות לחיות מחמד.

זו הסיבה שאפילו כלבים חסרי שיער לחלוטין יכולים לגרום לאלרגיות אצל אנשים מסוימים, מכיוון שכל הכלבים מייצרים קשקשים. הסיבה שאיתם הסיכוי נמוך יותר היא שהחלבונים שנמצאים בקשקשים, כמו גם בזיעה, השתן והרוק נקשרים לשיער, ולכן כלבים שמשילים יותר שיער מפיצים יותר מחלבונים אלו.

אולי יעניין אתכם: מידע חשוב על העור והפרווה של כלבים, איך הם בנויים ולמה זה חשוב לדעת.

האם כלבים גדולים משילים יותר?

לא. גודל הכלב לא קשור לכמה הוא משיל. הקצב האמיתי שבו כלב משיל את פרוותו נקבע על פי הגורמים שהזכרנו קודם לכן.

עם זאת, לכלב גדול עם נשירה מתונה יש יותר שיער על גופו מאשר לכלב קטן יותר. מה שאומר שסה"כ הוא ישיר יותר שיער, בהתאם לשטח גופו.

במילים אחרות, הגודל הפיזי של הכלב לא משפיע על המהירות שבה הכלב משיל, אבל ככל שיש לו יותר שיער, כך הוא יכול לאבד יותר ממנו ולכן הנשירה תהיה בולטת יותר בהשוואה לגזע קטן.

איך מפסיקים נשירה אצל כלבים?

לא ניתן למנוע מכלב להשיל את שיערו. נשירה היא טבעית ודבר שרוב הכלבים עוברים בהיקפים שונים. אז אי אפשר לעצור את זה, וגם לא רעיון טוב לנסות.

יש כאלה שמגלחים את הכלב שלהם כדי לחסוך לעצמם קצת מאמץ בניקיון, אבל לא כל כלב צריך לגלח. זה נכון במיוחד עבור כלבים עם פרווה (רוב הכלבים) מכיוון שהפרווה התחתונה מגנה עליהם לא רק מקור אלא גם מחום וכוויות שמש למשל (אז מי שמגלח את כלבו לקראת הקיץ ממש לא עושה לו טובה אלא ההיפך). אז גילוח עד העור עשוי לחסוך לכם קצת עבודה, אבל זה פתרון רע עבור כלבכם האהוב.

יש כמה דרכים פשוטות, מעשיות ובריאות להפחית משמעותית את הנשירה אצל כלבים, והן כוללות בעיקר הברשה, רחצה ותזונה.

  • הברשה: הברשה היא אחת הדרכים היעילות ביותר להפחתת הנשירה, והיא לא קשה או יקרה לביצוע. ההברשה לא רק מסירה את הפרווה המתה מהכלב לפני שהיא נושרת בבית, אלא גם עוזרת לפזר את השמנים של הפרווה שלו, מה שתורם לפרווה בריאה יותר שנושרת פחות.
  • אמבטיה: רחצה עם שמפו לכלבים באיכות טובה יכולה לעזור להסיר פרווה מתה, והיא אפילו יותר יעילה עם הברשה טובה ישר אחרי. נסו להימנע משימוש בשמפו באיכות ירודה (או לבני אדם), ובכלל הימנעו מלרחוץ את הכלב שלכם לעתים קרובות מדי. הדבר ייבש את הפרווה שלו, מה שרק יגביר את הנשירה.
  • תזונה: האכלת כלבכם במזון איכותי לכלבים העשוי ממרכיבים איכותיים (כולל חומצות שומן אומגה 3 ואומגה 6) יעזרו לו לשמור על עור ופרווה בריאים, מה שימנע נשירה מוגזמת.
  • תוספי מזון: אין גלולת קסם לנשירה, או תחליף לתזונה בריאה, אבל יש כמה תוספי מזון ותרופות ביתיות נהדרות שתוכלו לנסות, כמו הוספת כמות קטנה של קוקוס כתית או שמן זית למזון של הכלב מדי פעם.

אלו הן הדרכים העיקריות להילחם בנשירה. הן פשוטות ויעבדו היטב כל עוד אתם עקביים.

איזו מברשת לכלבים היא הטובה ביותר לנשירה?

אין מברשת אחת לכלבים שהיא הטובה ביותר לכל נשירה. סוג המברשת הטוב ביותר תלוי בסוג הפרווה של הכלב שלכם.

לדוגמא, לכלבים בעלי פרווה קצרה הכי מתאימה מברשת זיפים, שהיא מברשת העשויה מזיפים בדרגות קושי שונות: יש רכים, בינוניים או קשים. לכלבים עם פרווה ארוכה יותר תתאים מברשת סיכות או מברשת חלקה יותר.

מברשת סיכות היא מברשת העשויה מזיפים עבים למדי עם קצות גומי או פלסטיק בקצה, ומברשת חלקה יותר דומה לה אך מורכבת מזיפי נירוסטה עדינים יותר.

אפשר גם לנסות מברשת מסוג Deshedding לניקוי נשירה, זה עובד היטב כמעט עם כל סוג פרווה ויכול להיות השקעה משתלמת אם הכלב שלך הוא מנשיר בכבדות.

האם אוכל לכלבים יכול לעזור בהפחתת נשירה?

כן. התזונה של הכלב שלכם יכולה לעשות הבדל גדול בכמות השיער שהוא משיל בסך הכל.

יש לכך כמה סיבות עיקריות:

  • ראשית, מזון לא בריא או פחות מזין אומר שהכלב שלך פשוט לא יהיה בריא כפי שהוא יכול להיות עם תזונה אופטימלית, מה שיכול להשפיע על דברים כמו עיכול, מצב העור והפרווה שלו, רמות הלחץ וכן הלאה. כל אלה יכולים להשפיע על כמות השיער שהוא מנשיר.
  • שנית, חלק מהכלבים רגישים או אפילו אלרגיים לסוגי מזון מסוימים. לדוגמה, חלק מהכלבים רגישים לעופות או לבשר בקר, בעוד שאחרים רגישים לדגנים. וזה יכול לגרום לבעיות כמו קלקול קיבה וגירוי בעור. ואם העור של הכלב שלך מגורה, הוא עלול ללקק, לנשוך ולשרוט את עצמו מה שעלול להחמיר את המצב ולהוביל לנשירה נוספת.
  • שלישית, גם אם הכלב שלך בריא ואינו רגיש למזונות שהוא אוכל, מאכלים מסוימים טובים יותר מאחרים. לדוגמה, חלק מהמזונות לכלבים מיוצרים עם מרכיבים איכותיים יותר, בעלי תזונה מאוזנת יותר ומכילים תוספים כמו אומגה 3 שיכולים לעזור להפחית נשירה. כמו כן, חלק מהמזונות לכלבים הם  ללא דגנים, מה שלא בהכרח טוב יותר, אבל יכול להתאים יותר לכלבים עם רגישות לדגנים.

אז למרות שאין מזון לכלבים שיפסיק את הנשירה הטבעית של כלבכם, חשוב לבחור מזון באיכות טובה, שכן זה בהחלט יכול להפחית את כמות השיער שינשור בבית, וגם לתרום לאיכות חיים טובה יותר לחבר הפרוותי שלכם.

איך בוחרים את המזון הנכון לכלבים?

הווטרינר שלכם הוא האדם הטוב ביותר לדבר איתו על בחירת המזון המתאים לכלב שלכם, במיוחד אם יש לכם חששות לגבי אלרגיות למזונות מסויימים.

האם גילוח כלב מפחית נשירה?

יש הרבה שחושבים שגילוח הכלב היא דרך טובה להפחית נשירה. במיוחד עם גזעים גדולים שמשירים הרבה כמו האסקי ולברדור למשל.

והתשובה הקצרה היא לא, גילוח לא מפחית נשירה.

זה אולי נראה כמו רעיון טוב, שאמור לעזור להתאוורר ולהרגיש קריר יותר במהלך הקיץ וגם להפחית את הנשירה בדרך, לא?

אז זהו, שזה ממש לא נכון! למרות שבדרך כלל זה בסדר לגלח כלבים עם שכבה אחת של שיער, או לקצץ מעט מהחלק העליון, גילוח כלבים שיש להם גם פרווה כפולה (שכבה עליונה ותחתונה) עד ​​לעור, זה כמעט אף פעם לא רַעְיוֹן טוב אלא אם הוטרינר שלך ממליץ על כך מסיבה רפואית.

למה?

כי הפרווה שלהם לא רק מחממת אותם בחורף. אלא גם עוזרת לשמור עליהם קרירים יותר בקיץ בגלל מנגנון ההזעה השונה שלהם ומבנה הפרווה התחתונה שמבודד אותם מהקור בחורף ומהחום בקיץ, וזה גם עוזר להגן עליהם מפני דברים כמו כוויות שמש ועקיצות חרקים. אז גילוח אינו רעיון טוב והדבר האירוני הוא שזה ממילא לא מפחית את הנשירה.

למעשה, זה יכול להחמיר את הנשירה, מכיוון שגילוח עד לעור עלול לגרום לגירוד ולגירוי בעור אשר יוביל לשריטות ולנשירה מוגזמת.

האם עיקור או סירוס מפחיתים נשירה?

אין ראיות ברורות לכך שכלבים נושרים פחות או יותר כתוצאה מעיקור או סירוס [2].

לאחר שחקרתי בנושא באינטרנט, נראה שמוסכם שכלבים יכולים להשיל יותר מיד לאחר עיקור או סירוס. אך זה לא קורה תמיד וגם אם כן, כמות הנשירה תלויה בכלב, אך לא נראה שעיקור או סירוס קשורים ישירות להפחתת הנשירה. לפחות, לא על סמך שום מחקר מתועד שיכולתי למצוא.

האם כלבים מנשירים יותר כשהם חרדים?

כן, כלבים יכולים להשיל יותר כשהם מפוחדים, עצבניים, לחוצים או חרדים.

נראה שהסיבה קשורה לכך שמתח גורם לשחרור של חומר כימי המכונה אדרנלין, שקשור בין היתר לדברים כמו התנשפות, הזעה, רעד ונשירה.

במקרים מסוימים, הסיבה ללחץ יכולה להיות קצרת טווח, ​​כמו ביקור אצל הווטרינר או חרדת פרידה, ובמקרה זה הנשירה תיפסק תוך זמן קצר.

עם זאת, במקרים אחרים, ייתכן שמדובר בבעיה ארוכת טווח כתוצאה מכך שהכלב שלכם חרד בדרך כלל, מה שעלול להוביל לנשירה מוגזמת עקבית יותר.

התייעצו עם הווטרינר שלכם אם יש לכם חשד בעניין, שכן הוא אמור להיות מסוגל לעזור לכם לזהות מה קורה ולהמליץ ​​על פתרון שאולי יכלול מאלף לכלבים, ואפילו פתרון ביניים כלשהו כגון טיפות הרגעה מסוג כלשהו לכלבים.

עם זאת, פתרון פשוט אחד שעוזר בהרבה מקרים הוא פשוט לדאוג שהכלב שלכם מקבל מספיק פעילות גופנית וגירוי נפשי. למרות שזה לא תמיד המצב, כלבים יכולים להפוך לחרדתיים יותר ולהרסניים אם הם לא מקבלים מספיק גירוי. במיוחד אם הם כלבים בעלי אנרגיה גבוהה.

יש גם דברים אחרים שאתם יכולים לעשות וששניכם תיהנו מהם כמו למשל עיסוי עדין לכלב ויותר ליטופים וזמן יחד, שיכולים לעזור להפחית את הלחץ והנשירה כתוצאה מכך.

מקורות
[1] https://source.wustl.edu/2004/12/dont-call-it-fur
[2] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18336424

Similar Posts

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.