ייתכן שפוסט זה מכיל קישורי שותפים, מה שאומר שאקבל עמלה אם תלחצו על קישור ותרכשו דרכו פריט או שירות. זה מגיע ללא עלות נוספת מצדכם. מוזמנים ללמוד עוד בעמוד מדיניות הפרטיות

טונה לכלבים – האם זה טוב להם?

טונה, בייחוד בקופסאות שימורים, היא כמעט מצרך יסוד בהרבה בתים. מדובר בדג שמספק חלבונים ושומנים בריאים, ממלא ומהווה תוספת לירקות, סנדוויצ'ים ועוד. מצד שני בשנים האחרונות יועצי תזונה ומומחים מזהירים מצריכה מופרזת בגלל כמות הכספית הגבוהה שיש בדג.

אז אנחנו יודעים שאפשר לאכול טונה אבל במידה, אבל האם גם הכלב שלך יכול לאכול טונה? עדיף שלא. למרות שכלבים יכולים לאכול טונה, מדובר בכמויות קטנות ולעיתים רחוקות. תכולת הכספית הגבוהה בה עלולה להזיק לכלבים בכמויות גדולות, ולכן עדיף לתת פחות מאשר יותר. לא מדובר במזון רעיל עבורם כמו שום או בצל למשל, אבל עדיין, טונה לכלב היא לא מזון מומלץ, בייחוד לא באופן קבוע ובכמות גדולה יחסית לגודלם. המשיכו לקרוא וגלו כמה אפשר לתת, אילו סוגים וממה להיזהר.

היתרונות הבריאותיים של דגי הטונה

נתחיל עם החיובי בדג הטונה. קודם כל נדבר על הדג באופן כללי ולא על טונה בקופסת שימורים, עליה נדבר עוד מעט.

טונה היא דג מים מלוחים דל בשומן ועשיר בחלבון, סלניום, מגנזיום ואשלגן, ויטמינים B3, B6 ו-B12 ואומגה 3. כל הדברים האלה הופכים את הדג לתוספת טובה לארוחה לנו ולכלבנו.

בכמויות קטנות, דגי טונה יכולים תומכים במפרקים ובמערכת החיסונית של הכלב שלכם, כמו גם בעצמות שלהם. האומגה 3 שבטונה טובה לשמור על הפרווה של הכלב שלך עבה ומבריקה, ואולי אפילו בהפחתת דלקות בגוף.

אבל לפני שממהרים לתת לכלב מנת טונה מכובדת, צריך להיות מודע לסיכונים בהגזמה בכמות ובתדירות!

סכנות בריאותיים בצריכת טונה לכלב בכמות ותדירות גבוה מדי עבורו

מעט טונה מדי פעם לכלב שאוהב, לא אלרגי או מראה תגובה אחרת לרגישות לטונה לא תיגרום נזק.

אבל אם אתם מאכילים את הכלב שלכם יותר מדי טונה, הדבר יכול להיות מסוכן, אפילו מאוד. הסיבה היא שטונה מכילה די הרבה כספית. מתכת כבדה שעלולה להיות רעילה כאשר צורכים אותה בכמויות גדולות (כלבים ובני אדם כאחד).

נכון, אנשים וכלבים לא יורעלו מכמות קטנה של כספית בטונה, אבל הסבילות הכוללת של הכלב שלכם נמוכה בהרבה מאשר של בני אדם, מה שאומר שהוא יגיעו לגבול שלו ולסכנת הרעלה מוקדם יותר מאתנו.

תסמינים של הרעלת כספית בכלבים כוללים:

  • איבוד שיער
  • חרדה או עצבנות
  • עיוורון
  • נזק לכליות (חוסר יכולת להשתין, נפיחות בבטן)
  • אובדן קואורדינציה
  • אובדן תחושה בכפות הרגליים
  • רעידות
  • הקאות, במיוחד של דם
  • שלשול מימי או דמי

אם הכלב שלך מפגין אחד מהסימנים הללו, התקשר או בקר את הוטרינר שלך מיד.

אבל אל תחכו לסימנים להרעלה, זה יכול להיות כבר מאוחר מדי! ולכן, ליתר ביטחון, צמצמו את צריכת הטונה של הכלב שלכם למינימום ותנו לו מעט ורק כפינוק או פרס מדי פעם.

בחלק ממדינות העולם, יש אזהרה על גבי קופסאות טונה לגבי הכמות המומלצת לשבוע לאדם. אצלנו אין את זה אבל מן הסתם זה עוד סימן שאסור להגזים עם טונה, לא לגבינו ולא לגבי כלבנו ששוקל פחות מאיתנו והסף שלו להרעלת כספית נמוך יותר[1].

סוגי טונה וכלבים – ממה להימנע?

ישנן מגוון דרכים שונות ליהנות מטונה – אך לא כולן זהות ובריאות באותה מידה. יש טונה טרייה, מבושלת, בקופסת שימורים עם מים, עם שמן מסוגים שונים וגם סלטי טונה בתוספת מיונז וירקות שונים. חלק מהן טובות יותר, חלק פחות ומחלק צריך להימנע כאשר מדובר בכלב שלכם.

טונה בקופסת שימורים לכלב

אצל רובינו הטונה הזמינה והנפוצה ביותר שיש בבית היא זאת שבאה בקופסאות שימורים. יש עם שמן, ויש עם מים. האכילו את הכלב שלכם רק עם שימורי טונה במים ולא בשמן. ככה גם תימנעו מעודף מלח ושומנים שאינם בריאים לכלבכם.

ולאלו ששואלים את עצמם לגבי שמן הטונה מקופסת השימורים לכלבים, אין שום יתרון בריאותי ואפילו ההיפך בלשפוך או לתת לכלבכם מהשמן שבקופסת שימורי הטונה שפתחתם לכלב.

כיום יש מגוון קוספאות שימורים של טונה במים עם עשבי טיבול ותוספות אחרות שמשפרים את הטעם בשבילנו, בני האדם, אך יש להימנע מהם עם כלבכם לשם זהירות. זכרו שלא כל מאכל של בני אדם טוב לכלבים ולפעמים עשב תיבול תמים שמוסיף טעם ועניין לבני המשפחה יכול להיות רעיל לכלב.

טונה האם זה טוב לכלבים וכמה?

פילה טונה לכלב

אם החלטתם לפנק את עצמכם בפילה טונה ואתם רוצים לחלוק עם כלבכם, אז זה יהיה בסדר כל עוד הוא לא מבושל בחמאה או בהרבה שמן ואינו כולל תבלינים מעבר למעט מלח ופלפל.

לפני שאתם מגישים את הטונה לכלבכם, חשוב להפריד אותה לחתיכות קטנות יותר ולהוציא ממנה את עצמות הדג שמסוכנות לכלבים.

כאשר אנחנו מכינים פילה טונה לנו, אנחנו לפעמים יצירתיים ומוסיפים תבלינים שונים כמו בצל או שום, שני מרכיבים אלו ואחרים רעילים לכלבים, ולכן אם רוצים לשתף עם הכלב, הכי בטוח זה לבשל לו מעט לפני ללא תבלינים ותוספות שונות ולאחר מכן לעשות לעצמנו כיד הדמיון.

טונה גולמית לכלב

לכלבים יש קיבה עמידה יותר מאשר לנו והם יכולים לעכל דגים נאים הרבה יותר טוב מאיתנו. עם זאת, דג נא יכול להכיל טפילי מעיים מסוכנים ולכן, ליתר בטחון, עדיף להימנע מהאכלת הכלב שלכם.

זה נכון שבעתיים אם מדובר בטונה גולמית מרול סושי שהזמנו, שעלול להכיל מרכיבים נוספים שאסור לחברך הפרוותי לאכול, כגון רוטב סויה, ווסאבי ורטבים אחרים.

סלט טונה לכלבים

רוב סלט הטונה מכילים מיונז, שהוא עתיר שומן וקשה לעיכול לכלבכם. מרכיבים נפוצים אחרים שיש בסלטי טונה הנם בצל, עירית ועוד, שהם ממש מסוכנים עבורם.

בקיצור סלט טונה הוא בכל מקרה אסור לכלבכם.

איך לתת טונה לכלבים

אז אחרי שהבנו שאם הכלב שלכם אוהב ולא רגיש לטונה, זה בסדר לתת לו כמויות קטנות פה ושם, הנה כמה הצעות הגשה:

כתוספת למזון היבש שלו

מעט טונה מעורבבת עם האוכל שלו מדי פעם, תתן לו תוספת חלבון ועניין למנה הרגילה שלו.

כמרכיב בקונג לכלבים

לא חסרים הצעות הגשה לקונג ממולא לכלבים שיספקו לו עניין והסחה מזמן שהוא לבד כאשר אתם מחוץ לבית. אז מעט טונה עם אוכל לכלבים ומגוון קטן של פירות וירקות בטוחים לכלבים יכולה לספק לו הסחת דעת טעימה במיוחד.

לסיכום

לצערנו, כל טונה שקיימת בימינו מכילה כספית ברמה גבוהה, עד כדי כך שלנו בני האדם מומלץ להגביל את הצריכה שלה, והדבר נכון שבעתיים לחברנו הפרוותיים שקטנים ושוקלים פחות מאיתנו.

מועדון הכלבים האמריקאי למשל (AKC) ממליץ להימנע לחלוטין מלתת טונה לכלבים[2], למרות שהם מציינים שאם הוא יצרוך כמות קטנה זה לא רעיל עבורו.

לכן, אם אתם רוצים לחלוק טונה עם כלבכם, עשו זאת רק לעיתים רחוקות ובכמויות קטנות, והימנעו מסוגים מסויימים לחלוטין, כמו סלט טונה, טונה מבושלת עם חמאה או שמן ותוספות אחרות וגם מטונה לא מבושלת מחשש לחיידקי מעיים.

יש לכם כלב גדול? קטן? או אולי בינוני? בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם הווטרינר שמכיר אותו לפני שנותנים לו כל מזון אנושי, ועל אחת כמה כזה ששנוי במחלוקת.

קראו כאן על סוגים אחרים של דגים שכלבים יכולים לצרוך, וביניהם סלמון שטוב לכלבים בצורות שונות.

מקורות
[1] אתר הכללית- טונה: למה הוא נחשב למאכל כל כך פופולרי?
[2] אמריקן קנל קלוב (AKC) – האם כלבים יכולים לאכול טונה?

Similar Posts

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.