ייתכן שפוסט זה מכיל קישורי שותפים, מה שאומר שאקבל עמלה אם תלחצו על קישור ותרכשו דרכו פריט או שירות. זה מגיע ללא עלות נוספת מצדכם. מוזמנים ללמוד עוד בעמוד מדיניות הפרטיות

חמאת בוטנים לכלב בריא או מסוכן כלב מלקק שפתיים למראה חמאת בוטנים

חמאת בוטנים לכלבים

לא משנה אם אתם בעלי כלבים ותיקים, או שלא מזמן אמצתם את הכלב הראשון בחייכם, יש סיכוי טוב שחשבתם האם אתם יכולים לפנק את כלבכם בחמאת בוטנים.

אז האם כלבים יכולים לאכול חמאת בוטנים, האם זה בטוח להם? התשובה היא כן. אפשר לתת חמאת בוטנים ללא קסיליטול (Xylitol), בכמות סבירה לכלב בריא, ועדיף כזאת שהיא אורגנית וללא תוספים אחרים. עם זאת, חמאת בוטנים היא לא הדבר הבריא ביותר למרות שהיא לא מסוכנת לכלבים.

מה עוד צריך לדעת? המשיכו לקרוא וגלו כאן ב- alldog מה שחשוב לדעת בקשר לנתינת חמאת בוטנים לכלב, כמות, האם אפשר כל יום, ממה להיזהר ואפילו כמה הצעות הגשה.

האם חמאת בוטנים טובה לכלבים?

אנחנו יודעים שחמאת בוטנים לא רעילה לכלבים כל עוד אין בה קסיליטול, אבל האם היא טובה להם?

חמאת בוטנים היא פינוק עתיר שומן, עתיר הקלוריות וכן, טעים במיוחד גם לכלבים.

אבל זה שחמאת בוטנים לא מסוכנת לכלבים לא אומר שזה טוב להם. חמאת בוטנים אומנם מכילה חלבון ושומנים בריאים, ויטמינים B ו-E וניאצין, אבל כאשר כלבים אוכלים תזונה מאוזנת ומזינה, הם לא צריכים דברים נוספים.

עוד כמה דברים שחשוב לזכור הם:

  1. בוטנים גדלים באדמה ולא על עץ ויש להם קליפה רכה, מה שאומר שאם מדובר בבוטנים רגילים ולא אורגנים, אז הם מרוססים, והרבה וחומרי ההדברה האלה נספגים גם בבוטנים שמהם עושים את חמאת הבוטנים.
  2. בבוטנים יש אפלטוקסין שהוא עובש רעיל שנפוץ בתעשיית הבוטנים. עובש רעיל זה נפוץ אפילו יותר בחלופות אורגניות, מכיוון שהם אינם מרוססים בגליפוסאט או כימיקלים מסוכנים אחרים שהורגים את העובש.
  3. יש חמאות בוטנים שלמרות שלא מכילות קסיליטול, מכילות תוספת סוכר, מלח ומרכיבים נוספים שלא מומלץ לצרוך מהם יותר מדי באופן כללי, ולכן תמיד שימו לב וודאו שחמאת הבוטנים לא מכילה עוד תוספות למיניהן שמזיקות לכלבכם.
  4. חמאת בוטנים עשירה בקלוריות ושומנים, ויותר מדי תתרום להשמנת יתר שמסוכנת לכלבכם, סכרת, וסיבוכים בריאותיים אחרים כמו דלקת הלבלב למשל.

לסיכום, אם אתם רוצים לחלוק חמאת בוטנים עם כלבכם כפינוק, או להסתיר בה תרופה, זכרו את ספירת הקלוריות ואת הסכנות האחרות ואל תגזימו בכמות. כמו שראינו זה אומנם לא מהווה סכנה מיידית אך זה לא אומר שמדובר במזון בריא ומומלץ על בסיס קבוע (גם לא לנו בני האדם, אגב).

בכל מקרה מומלץ להתייעץ לפני עם הוטרינר שלכם שמכיר את ההיסטוריה והמצב הבריאותי של כלבכם.

כמה חמאת בוטנים אפשר לתת לכלב?

100 גרם של חמאת בוטנים מכילה בממוצע בין 500 ל – 600 קלוריות (בידקו על האריזה), וכף של חמאת בוטנים מכילה בהתאם  כ – 120 קלוריות וכפית שהיא כחצי כף מכילה כ- 60 קלוריות.

למה המספרים האלה חשובים?

הסיבה היא שההמלצה היא שלא יותר מ – 10% מכמות הקלוריות היומית של כלבכם רצוי שתגיע ממאכלים שאינם חלק מהתזונה הקבועה שלו, ולכן תלוי בגודל הכלב וכמות הקלוריות היומית המומלצת לו.

לכלב קטן למשל ששוקל בין 2 ל- 3 ק"ג, כמות הקלוריות היומית היא בסביבות 300 קלוריות ולכן אפילו כפית אחת של חמאת בוטנים היא הרבה ממה שמומלץ ובריא לו, לעומת כלב גדול יותר שצריך לצרוך בין 1000 ל- 1500 קלוריות ביום ואז 60 קלוריות הם לא כ"כ הרבה (למרות שלא מומלץ לתת לו על בסיס יומי).

וזכרו שגם במסגרת כלל 10%, זה רעיון טוב לגוון בין חמאת בוטנים לבין פינוקים בריאים יותר, כמו ירקות או פירות ידידותיים לכלבים.

האפשרות השנייה והאמינה יותר כדי להחליט כמה חמאת בוטנים אפשר לתת לכלבכם היא פשוט להתקשר לווטרינר ולבקש את עצתו. זה חשוב במיוחד לבעלים של כלבים עם מצבים כמו סוכרת או עם בעיות רגישות למזון.

בכל מקרה רצוי לתת פעם ראשונה מעט חמאת בוטנים ולשים לב לסימפטומים כגון קלקול קיבה.

כלב מלקק חמאת בוטנים

אם הסימפטומים חולפים במהירות אז פשוט חשוב להבין שכלבכם רגיש למזון זה ולהמנע מלתת לו אותו. אם יש סימפטומים חמור יותר שלא חולפים, התקשרו לווטרינר להתייעצות חירום.

איזו חמאת בוטנים מסוכנת לכלבים ולמה?

רוב חמאות הבוטנים לא מהוות סכנת הרעלה ואין מניעה לתת אותן במידה, אבל חלקן יכולות להיות קטלניות.

סכנת הקסיליטול

הסיבה היא שבשנים האחרונות עברו כמה יצרני חמאת בוטנים לשימוש בממתיק קסיליטול (Xylitol).

קסיליטול הוא תחליף סוכר שנמצא לעתים קרובות במוצרים נטולי סוכר כמו מסטיק, משחת שיניים (זאת אחת הסיבות שיש משחות שיניים מיוחדות לכלבים), סוכריות מנטה, ויטמינים ללעיסה ומוצרי מאפה. זה בטוח עבור אנשים, אבל רעיל לכלבים.

בקצרה נסביר שצריכת קסיליטול עלולה לגרום לאי ספיקת כבד ולהיפוגליקמיה. היפוגליקימיה זה מצב שבו שחרור מהיר של אינסולין גורם לירידה מהירה ומשמעותית ברמות הסוכר בדם. מצב זה מסכן את החיים של כלבכם אם לא מטפלים בו והוא יכול להתרחש בטווח זמן של בין 10 עד 60 דקות לאחר צריכת קסיליטול ע"י כלבכם.

איך להימנע מקסיליטול עם הכלב שלכם?

החדשות הטובות הן שעם תשומת לב קל להימנע מהרעלת קסיליטול.

כל מה שצריך לעשות הוא לבדוק את התווית של חמאת הבוטנים וכל מוצר אחר שאתם מתכננים להאכיל את הכלב שלכם.

הרחיקו כל מוצר שמכיל קסיליטול מהישג כפם ופיהם של הכלבים שלכם וודאו שכל בני הבית ידעו איפה ואילו מוצרי מזון מכילים קסיליטול ובשום אופן אין לתת מהם לכלב, אפילו לא בכמות קטנה.

אם אתם חושדים שהכלב שלכם אכל קסיליטול, פנו מיד לווטרינר שלכם. חלק מהתסמינים של הרעלת קסיליטול הם חולשה, קריסה, חוסר קואורדינציה והתקפים.

ולגבי חמאת בוטנים, אם רוצים להיות בטוחים שחמאת הבוטנים שאתם נותנים לכלבכם לא מכילה רכיבים רעילים ואין לכם כח להתחיל לחפש ברשימת המרכיבים, אפשר פשוט לקנות לו חמאת בוטנים שמיועדת לכלבים, מה שאומר בין השאר שהיצרן כבר דאג שהיא לא מכילה שום דבר שמסוכן לכלב שלכם.

גם במקרה זה חשוב לוודא שכלבכם לא אלרגי ולהתייעץ עם הוטרינר, במיוחד לגבי כלבים עם בעיות בריאותיות ספציפיות.

אולי יעניין אתכם: האם אפשר לפנק את הכלב בפופקורן מדי פעם?

כלבים אלה לא צריכים לאכול חמאת בוטנים בכלל

כלבים שסובלים מבעיות בריאותיות ספציפיות לא צריכים לאכול חמאת בוטנים כלל. ודאו עם הוטרינר שלכם אבל בעיקרון אם כלבכם עונה על אחד מהקריטריונים הבאים פשוט הימנעו מלתת לו חמאת בוטנים:

• כלבים בעלי עודף משקל. חמאת בוטנים מכילה שומן ולכן אינה אידיאלית עבור כלבים שצריכים להוריד משקל.

• כלבים עם בעיות בכליות. חמאת בוטנים יכולה להיות בעלת תכולת מלח גבוהה ולכן אינה מתאימה לכלבים עם בעיות בכליות.

• כלבים שנמצאים בדיאטה מיוחדת. אם הכלב שלכם רגיש למזונות מסוימים או עבר דיאטה מיוחדת כדי לשמור על בריאותו, עדיף לא לחרוג ממה שהוא אוכל בדרך כלל.

שאלות קשורות

איך אני יודע אם בחמאת בוטנים יש קסיליטול?

"ממתיק טבעי" או "ללא סוכר" עשוי להיות רמז לכך שחמאת הבוטנים ממותקת בקסיליטול, שניתן לתייג כ"סוכר אלכוהול" בפירוט התזונתי ברשימת המרכיבים בתווית. שמות אחרים יכולים להיות סוכר עץ, סוכר ליבנה (xylitol Wohltuer) ותמצית קליפת ליבנה. כלל אצבע טוב הוא שאם יש ספק אז עדיף פשוט לחפש מותג אחר או לבחור במוצר שמתויג כמוצר שמיועד לכלבים.

האם אני יכול לתת חמאת בוטנים לכלב שלי כל יום?

למרות שניתן לתת כל יום כל עוד מוודאים שאין שם קסיליטול, זה לא מומלץ. חמאת בוטנים מכילה שומנים ועוד חומרים שצריכה קבועה מהם לא טובה לבריאות כלבכם לאורך זמן.

האם חמאת בוטנים גורמת לכלבים לשילשול?

כן, קיים סיכון של כלבים לשלשול מאכילת יותר מדי חמאת בוטנים. צריכה מוגזמת של הרבה מזונות אנושיים אינה טובה למערכת העיכול של הכלב. הם יכולים לגרום בקלות לשלשול וקלקול קיבה.

לסיכום

דבר ראשון חשוב לציין שהווטרינר שמכיר את הכלב שלכם תמיד צריך להיות מקור המידע העיקרי שלך בעת הוספת מזון חדש לתזונה של הכלב שלך, אבל באופן כללי חמאת בוטנים ללא קסיליטול לא מסוכנת לכלבים וניתן לגוון ולתת לו מדי פעם.

חשוב להיות מודע לכך שלמרות שהיא לא מסוכנת לכלבים, היא גם לא הדבר הבריא ביותר עבורם ולכן חשוב לא להגזים בכמות ובתדירות.

מקורות
מנהל התרופות האמריקאי (FDA): קליסיטול מסוכן לכלבים

Similar Posts

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.