ייתכן שפוסט זה מכיל קישורי שותפים, מה שאומר שאקבל עמלה אם תלחצו על קישור ותרכשו דרכו פריט או שירות. זה מגיע ללא עלות נוספת מצדכם. מוזמנים ללמוד עוד בעמוד מדיניות הפרטיות

welsh corgi pembroke וולש קורגי פמברוק

וולש קורגי פמברוק – מאפיינים, טיפול והיסטוריה

היסטוריה, טיפים לטיפול ומידע מועיל לבעלים

הוולש קורגי פמברוק הוא כלב רועים בגודל קטן עד בינוני בעל קומה נמוכה ומבנה גוף חסון והנו אחד מכלבי הבית הקטנים והלהוטים ביותר לרצות, מבלי להיות תלותי. לא סתם הפמברוק הידוע בגוף הנמוך, באוזניים הזקופות והגדולות ובזנב הקצר והמוצק שלו (ולפעמים אפילו רק בדל של זנב), יש גם מוניטין של בן לוויה נפלא. הפמברוק הוא גזע גמדי עם רגליים קצרות. ובעצם הגזע הנמוך ביותר של קבוצת כלבי הרועים.

הרבה מתבלבלים בין גזע זה והוולש קורגי קרדיגן, למרות העובדה שהשניים הם גזעים נפרדים. לפמברוק יש מבנה מעט קטן יותר מאשר לקרדיגן, האוזניים שלו מחודדות יותר, ויש להם זנבות מוצקים וקצרים, בניגוד לזנב הארוך של הקרדיגן, אה כן, והם גם יותר שובבים מהפמברוק הרציני (יחסית).

קצת מידע ומספרים על גזע הוולש קורגי פמברוק

גובה:  25 עד 31 ס"מ

משקל: 11 עד 13.5 ק"ג

פרווה: פרווה כפולה באורך בינוני

צבע המעיל: שחור ושזוף, אדום, סייבל או חום (כל הצבעים נראים בדרך כלל עם סימנים לבנים)

תוחלת חיים: 12 עד 13 שנים

מזג: ידידותי, שובב, מגן

היפואלרגני: לא

מוצא: וויילס

אופי ואישיות של הוולש קורגי פמברוק

הוולש פמברוק הוא כלב מאוד אינטליגנטי, פעיל ונאמן. הפמברוק נוטים להיות טובים עם כלבים אחרים וחתולים שהם חלק ממשק הבית שלהם, במיוחד אם הם גדלו יחד. עם זאת, הם יכולים להיות טריטוריאליים עם בע"ח שאינם חלק מהבית שכן הגזע פותח כדי לגרש כלבים זרים שהסתובבו ליד הלהקה שלהם. טריטוריאליות זו עלולה להוביל לתוקפנות בגינת הכלבים או כלפי בעלי חיים שנכנסים לחצר שלכם.

אם משווים את האופי שלו לכלב הקרדיגן שרבים מתבלבלים ביניהם אז ניתן לומר שהוא הרציני מבין השניים לעומת כלב הקרדיגן בעל האישיות השובבה יותר.

ההיסטוריה של הוולש קורגי פמברוק (Pembroke Welsh Corgi)

התיאוריות לגבי מקורו של הוולש קורגי פמברוק משתנות בין מומחים, אך מקובל לחשוב שהגזע התחיל להתפתח בסביבות המאה ה-10 בפמברוקשייר, ויילס שם הם שימשו כלבי רועה, כלבי לוויה ו/או כלבי שמירה.

לפי האגדה הוולשית, הוולש קורגי פמברוק צץ ממאורות הפיות!

לפי אחת האגדות, יום אחד שני ילדים היו בחוץ בשדות וטיפלו בבקר של משפחתם כאשר שמצאו זוג גורים. הילדים חשבו שהם שועלים, אבל זיהו בהם משהו אחר, ולכן לקחו אותם הביתה. הוריהם ראו מיד שהגורים אינם שועלים, אלא כלבים, ואמרו לילדיהם שהגורים הם מתנה מהפיות שחיו בשדות. הפיות השתמשו בהן כדי למשוך את כרכרותיהן בין השאר כאשר רכבו לקרב.

כהוכחה לכך שפמברוק הם אכן כלבי הפיות, ההורים הצביעו על הסימנים על גבם במקום בו הונח אוכף הפיות על כתפיהם. הילדים שמחו והוקירו את הגורים שלהם. ככל שגדלו, הכלבים הפכו לבני לוויה יקרים ולמדו לעזור לילדים לטפל בבקר של המשפחה.

למי שלא מאמין באגדות, יש היסטוריונים האומרים שהקורגי הוולשי של פמברוק הוא צאצא של וולהונד, כלב בקר שוודי שהובא לוויילס על ידי הוויקינגים במאות ה-9 וה-10. אחרים חושבים שייתכן שהם צאצאים של כלבים שהובאו לוויילס על ידי אורגים פלמים במאה ה-12.

כך או כך, לגזע שהוא חלק מהחיים בויילס כבר יותר מ- 1000 שנים יש אילן יוחסין היסטורי מעורפל למדי. חקלאים שנעזרו בכלבי עבודה בעבר גידלו את הכלבים הטובים ביותר עבור העבודות שהם רצו שיעשו. הם לא שמרו תיעוד טוב לגבי ההזדווגויות והשושלת של הכלבים.

 יש קווי דמיון ברורים בין הפמברוק ובין הקרדיגן, והגזעים הללו למעשה הוצלבו בעבר. בשנת 1934, השניים הוכרו רשמית על ידי מועדון הכלבנות האנגלי ומועדון הכלבנות האמריקאי (AKC) כגזעים נפרדים.

אולי אתם מכירים את כלבי הקורגי שמחזיקה המלכה אליזבת השנייה. היא בעלת וולש קורגי פמברוק מאז שאביה נתן לה אחד ב-1933 ולאורך השנים היא גידלה לא פחות מ- 30 פמברוק בארמון בקינגהאם.

חלק מהפמברוקים נולדים עם בדל זנב בלבד ובאופן מסורתי זנבותיהם של הקורגי שנולדו עם זנב ארוך יחסית היו מקוצצים, כדי שיראו שהכלב הנו כלב עבודה ופטור ממיסוי ככלב מחמד. כיום הליך כירוגי זה אינו חוקי במדינות רבות.

קורגי ככלב רועים

מעניין לציין את הדרך שבה הקורגי שימש ככלב רועים. ככלב נמוך ואפילו גמדי הוא עשה זאת ע"י נשיכת עקביהם של הפרות שהתרחקו מהעדר. יכולת הריצה שלו הצטיינה לא רק במהירות אלא גם בכך שהתחמק מדריכה ע"י הפרות.

הוא אפילו מכונה כלב עקב (heeler)  בשל תכונה זו.

טיפול בקורגי פמברוק

הוולש קורגי פמברוק יכולים להיות בני לוויה מצוינים, נאמנים ומאושרים עבור משק הבית הנכון, כל עוד מספקים להם מספיק פעילות גופנית ואימון ודואגים לטיפוח ולהיגיינה שלהם. יותר מדי אנרגיה שלא משתחררת וחוסר אימון עלולים להוביל לנביחות מוגזמות ולבעיות התנהגות אחרות.

פעילות גופנית לקורגי פמברוק

הפמברוק הנו כלב אינטליגנטי שאוהב לעבוד קשה, הרי הוא שימש ועדיין משמש ככלב רועים במקומות שונים בעולם. אם תשתתפו איתו בענפי ספורט לכלבים תגלו שגם שם הוא פורח, ולכן ברור למה גזע זה דורש שפע של פעילות גופנית על בסיס קבוע, כלומר לפחות שעה אחת ביום.

וולש קורגי פמברוק רץ בחוץ

טיפוח וטיפול

לקורגי פמברוק יש שתי שכבות פרווה. השכבה העליונה באורך בינוני והתחתונה עם פרווה קצרה. הגזע נוטה להשיל כמות משמעותית, גם מדי יום וגם נשירה עונתית באביב ובסתיו. טיפוח שגרתי חיוני ומורכב בעיקר מהברשת השיער פעם-פעמיים בשבוע וכן מדי יום בעונות הנשירה. רחצה עשויה לסייע בשליטה על הנשירה.

הקפידו לגזוז את ציפורניו באופן קבוע כדי למנוע שבירת ציפורניים ובעיות בכף הרגל. עזרו לכלבכם לשמור על בריאות השיניים והחניכיים שלו על ידי צחצוח שיניים מדי יום או לפחות כמה פעמים בשבוע.

אילוף וחינוך

לפמברוק יש לעתים קרובות דעה משלהם על הפקודות שלכם, אבל הם כלבים אנרגטיים, נכונים תמיד לשיתוף פעולה אתכם, אינטליגנטיים ביותר ומגיבים היטב לאימון.

סוציאליזציה מוקדמת חשובה לקורגי מכיוון שהם נוטים להיות חשדניים באופן טבעי בקרבת זרים. תכונה זו הופכת אותם לכלבי שמירה טובים, אך עדיין חשוב אימון נכון שימנע חשדנות מוגזמת.

מכיוון שהפמברוק משתוקק לפעילויות ואתגרים, אימון הוא חובה. אימון חיובי מבוסס תגמול עובד הכי טוב עם גזע רגיש זה. התחילו עם היסודות, ואז שקלו לאמן את הכלב לעשות עבודה, כגון כלב שמירה בבית או כל פעילות אחרת שהוא ירגיש שהוא תורם למשפחה וגם מעסיק את עצמו.

בעיות בריאות נפוצות של הקורגי פמברוק

עמוד השדרה של הקורגי רגיש יותר בשל רגליהם הקצרות. הם לא יוכלו לטפס ולקפוץ על רהיטים באותה קלות כמו כלבים עם רגליים ארוכות יותר מכיוון שזה יכול לגרום למתח בגב או לשברים. מומלץ אפילו לספק להם מדרגות ורמפות אם הכלב שלכם רוצה לעלות ולרדת מכל גובה.

מגדלים אחראיים שואפים לשמור על תקן הגזע ברמה הגבוהה ביותר. כלבים שגדלו לפי סטנדרטים אלה נוטים לפחות בעיות בריאותיות. כמה בעיות בריאות תורשתיות יכולות להופיע בגזע הקורגי. להלן כמה תנאים שכדאי לשים לב אליהם:

• דיספלזיה של מפרק הירך

• ניוון רשתית מתקדם (PRA)

• מיאלופתיה ניוונית

דיאטה ותזונה לקורגי פמברוק

הקורגי פמברוק שלכם יצטרך שתי ארוחות ביום. הכמות תהיה תלויה בגודל הכלב, רמת הפעילות, גילו וגורמים נוספים. עדיף לא להשאיר מזון בחוץ להאכלה חופשית במהלך היום, מכיוון שגזע זה נוטה להשמין. השמנת יתר תקצר את חיי הכלב שלך ותגרום לו למצבים בריאותיים אחרים.

הקפידו לעקוב אחר משקלו הכלב ולהתייעץ עם הווטרינר. בקשו המלצות ללוח הזמנים של האכלה, כמות, סוג מזון ופעילות גופנית שיעזרו לשמור על בריאות הכלב שלכם.

דאגו לספק לו מזון איכותי לכלבים שמתאים לו ובידקו בהוראות היצרן מה היא הכמות היומית המומלצת וחלקו אותה לשתי ארוחות.

סקירה כללית של הוולש קורגי פמברוק

יתרונות

היסטוריה עשירה של גזע ורקע מלכותי

• חיית מחמד משפחתית טובה

• אינטליגנט וחרוץ

• כלב שמירה טוב

חסרונות

• נשירה יומית

• פוטנציאל לבעיות גב

• יכול בקלות להגיע לעודף משקל בקלות יחסית ללא פעילות

שאלות נפוצות

האם גזע הקורגי הנו חיית מחמד טובה לילדים צעירים?

לוולש גורקי פמברוק יש נטייה לנשוך קרסוליים. זאת היתה דרכו של הגזע לכוון צאן שסטה מן העדר לכיוון הנכון. התנהגות זו עלולה להפוך אותם לפחות אידיאליים עבור ילדים צעירים מאוד. עם זאת, אילוף וסוציאליזציה נכונה של הכלב בשילוב עם חינוך לגבי כלבים אחרים וילדים יכולה לפתור בעיה זו. בכל מקרה נקבת הקורגי יותר רגועה כך שאם יש לכם ילדים קטנים אז היא תתאים יותר.

האם קורגי וולש פמברוק אוהבים להתכרבל?

הקורגי הם כלבים מלאי חיבה וקשובים לבעליהם, הם מקסימים ונראים מתאימים לחיבוקים באופן טבעי. אבל ככלבי רועים אנרגטיים, הם לא תמיד אוהבים שמחזיקים אותם או מחבקים אותם. עם זאת, אולי יש לכם קורגי שאוהב להתכרבל, אבל תמיד כבדו את רצונותיו של הכלב לגבי אופן המגע בו.

האם הוולש גורקי פמברוק הוא כלב טוב למגורים בדירה?

כן! לא צריך לגור בבית בגודל של טירת המלכה אליזבת כדי לגדל קורגי. הפמברוק הוא קטן מספיק כדי להתאים היטב בחלל קטן יותר. זהו גם כלב מסתגל שיכול להסתפק בשמירה ולראות את העולם עובר מחלון. עם זאת, קורגי יצטרך פעילות גופנית מספקת ולכן יהיה צורך בטיולים ארוכים מסביב לבלוק או בפארק. בעקרון גם עם כלבים גדולים וגם עם כלבים קטנים גודל הדירה הנו רק שיקול אחד ורמת האנרגיה של הכלב והיכולת לספק לו את הפעילות הנדרשת חשובה יותר.