ייתכן שפוסט זה מכיל קישורי שותפים, מה שאומר שאקבל עמלה אם תלחצו על קישור ותרכשו דרכו פריט או שירות. זה מגיע ללא עלות נוספת מצדכם. מוזמנים ללמוד עוד בעמוד מדיניות הפרטיות

מלינואה רועה בלגי קופץ

רועה בלגי מלינואה – תכונות, היסטוריה, אופי ועוד

הרועה בלגי מלינואה הוא לדעת רבים הזן הטוב ביותר מבין ארבעת הסוגים של הרועה הבלגי, ובלי קשר מדובר באחד מגזעי הכלבים המסורים ביותר. במדריך הגזע הזה, תלמדו בדיוק למה לצפות מכלב מלינואה.

כלבי המלינואה הבלגי הם חכמים, בטוחים וחרוצים. בגלל האנרגיה האין סופית שלו, גזע זה אינו מתאים לכל משפחה. אבל, עבור המשפחה הנכונה, הוא יהיה כלב אוהב, נאמן ומסור.

במדריך זה, תלמדו על ההיסטוריה של הגזע, וכיצד הם גדלו. זה יעזור לכם להבין כיצד הם קיבלו את האישיות שלהם, תלמד גם על דרישות האימונים, הפעילות הגופנית והמזון שלו. בוא נקרא ונגלה אם יש לכם את הסיבולת להתמודד עם גזע הכלבים האנרגטי הזה.

ההיסטוריה של המלינואה

המלינואה הבלגי הוא אחד מארבעה גזעי רועים בלגיים. שלושת הגזעים הבלגים האחרים הם טרוורן, לקנאווה והגרוננדל. במדינות מסוימות, כל ארבעת הגזעים יחד משולבים תחת גזע אחד שהוא פשוט רועה הבלגי. השמות שלהם נגזרים מהעיר שממנה הגיעו במקור, והמלינואה הגיע מעיר בשם מאלינס.

בסוף המאה ה-19 הוכר גזע הרועה הבלגי ובהמשך הופרד גידולם לארבעה גזעים. בספטמבר 1891, הוקם מועדון כלבי הרועים הבלגי. במהלך העשור הבא, אוהבי כלבים בלגים עשו הבחנה בין הווריאציות השונות של הגזע. ובשנת 1898, הוקם מועדון שהתמקד בכלבי הרועים קצרי השיער שאנו מכירים כיום כמלינואה.

בארץ הולדתו בלגיה, שימש המאלינואה כרועה צאן ומגן על. הוא תוכנן להיות כלב ממוקד משימה שציית ללא היסוס לאדוניו. האנרגיה, הנאמנות ומוסר העבודה שלו הובילו אותו להצטיין גם ככלב משטרה וצבא. המלינואה הבלגי היה גזע הכלבים הראשון ששימש את המשטרה הבלגית.

המאלינואה הגיע לאמריקה בשנת 1911, אך רק בשנות ה-60 הוא הפך לפופולרי יחסית בארה"ב. הסיבה שהוא פופולרי באופן יחסי בלבד היא שהוא לא מתאים למשפחה הממוצעת בגלל צרכי האימון האינטנסיביים שלו.

גודל ומראה של המלינואה

עם המראה דמוי הזאב שלו, ניתן להתבלבל בינו לבין הרועה הגרמני. ולמרות שהם נראים דומים, יש ביניהם הבדלים ברורים למדי.

בוא כלב בגודל בינוני עד גדול ששוקל בין 40 ל-80 פאונד, וגובהו בין 22 ל-26 אינץ', מכף רגל ועד כתפיים. הזכרים בדרך כלל גדולים יותר מהנקבות, כאשר הנקבות נראות אלגנטיות יותר.

הוא יותר אתלטי מהרועה הגרמני ובסך הכל, הוא כלב מאוזן עם מראה מרובע (מה שאומר שאורך וגובה הגוף שלו דומים). הוא נראה חזק מבלי להיראות מגושם.

בתקן הגזע המלינואה הבלגי מתואר כבעל הליכה חסרת מאמץ. כפות הרגליים של המלינואה קטנות ומעוגלות, והן דומות לרגלי חתולים.

צווארו העבה נושא את ראשו החטוב בגאווה, והוא תמיד נראה ערני. האוזניים של המלינואה גדולות ומשולשות ועומדות בקשב. עיניו דמויות שקד וערניות. הלוע שלו מחודד ובינוני. זנבו ארוך ומגיע לקרסוליו. וכאשר הוא בפעולה, הוא עולה בעיקול קל.

הפרווה של המלינואה וצבעיה

אם מחפשים את ההבדל בינם לבין שלושת הסוגים האחרים של הרועה הבלגי אז אין ספק שמדובר בפרווה., יש לו שלוש וריאציות צבע שמקובלות בתצוגה. אלה הם חום, מהגוני ואדום. לכמה מהם יש פרווה סייבל, וזה אומר שהפרווה כהה יותר בקצוות. לזכרים צריך להיות צבע שחור בפנים כעין מסכה שחורה. צבעים אחרים שיש למלינואה הם ברינדל, שמנת, אפור ושחור, אך צבעים אלו אינם חלק מהתקן.

למלינואה יש פרווה קצרה וישרה בעלת שתי שכבות. השכבה התחתונה רכה וצפופה והשכבה החיצונית קשה ועמידה בפני מזג אוויר. שיערו צמוד מאוד סביב פניו, אוזניו ורגליו התחתונות. לפעמים הפרווה סביב צווארו, זנבו והחלק האחורי של ירכיו ארוכה יותר. הוא משיל פרווה בצורה מתונה כל השנה.

אופי המלינואה

המלינואה הוא כלב מאוד נלהב, מלא אנרגיה ולמרות שהוא נראה קשוח, מדובר בכלב רגיש שאוהב את משפחתו, ורוצה להיות איתם בכל מקום. הוא בהחלט יעקוב אחריך לכל מקום, כולל לשירותים.

האינטנסיביות שלו היא מה שעושה אותו כל כך נאמן. אם אתם מחפש כלב שמירה משפחתי אין ספק שהוא מתאים להגדרה. הוא יגן על אדונו ועל כל המשפחה בחייו.

האופי המגן שלו עושה אותו יותר מרוחק ופחות ידידותי עם זרים.ההגנה שלו מרחיקה אותו עם זרים. אם אתם משפחה חברותית שאוהבת להזמין הרבה אנשים לעיתים קרובות, אולי תרצו לשקול זן אחר. המלינואה מעדיף את החיים השקטים יותר רק עם משפחתו.

הוא גם ידוע ככלב שנקשר עם בן משפחה אחד במיוחד. בדרך כלל זה יהיה זה שהוא רואה בו כמטפל העיקרי שלו.

חשוב להבין לפני ששוקלים לאמץ מלינואה שככלב רועים, הגוף והנפש האנרגטיים שלו זקוקים לפעילות אינטנסיבית ויומיומית. זה אומר שאם אתם מחפשים חבר פעיל למשחק , המלינואה יכול להיות הגזע בשבילכם. הוא ישחק בשמחה 12 שעות רצופות אם רק תתנו לו.

מה שמוביל אותנו לנושא הבא…

לכמה פעילות גופנית זקוק מלינואה?

זהו גזע סופר אנרגטי שזקוק לפעילות גופנית יומיומית עקבית. אם אתם לא פעילים, או שאתם לא טיפוסים שאוהבים פעילות גופנית בחוץ אז אל תחשבו על מלינואה.

אנשים רבים שמאמצים מלינואה, לא מבינים כמה פעילות הוא צריך. הוא צריך בין 60 ל-90 דקות של פעילות גופנית אינטנסיבית בכל יום, לכל הפחות. טיול של שעה בפארק ממש לא יספיק לו. הוא זקוק לפעילות אקסטרים מלאה כדי להמריץ את הלב שלו.

מה זה אומר פעילות אינטנסיבית? משהו בסגנון של טיפוס הרים, ריצה של שעה או שעתיים, או הבאת חפצים שזורקים לו ומשחקים אחרים בפארק המקומי שיעייפו אותו (עד כמה שאפשר). הוא זריז ביותר ומתמודד עטור פרסים בענפי ספורט כלביים שונים כגון זריזות.

צייתנות היא נקודה חזקה נוספת שלו, כך שכל ספורט שאתם אוהבים ומשתפים אותו, הוא יקלוט אותו תוך זמן קצר.

אם לא תעזרו לו לפרוק את האנרגיה שלו, הוא יהפוך להרסני ובעייתי. וכאן נשברים בעלי מלינואה שלא יודעים למה הם נכנסים. אם לא מעסיקים אותו, הוא יהרוס את הדשא, הספה, המקרר, השולחנות וכו'.

בנוסף לפעילות גופנית יומיומית הוא זקוק גם לשעות של משחק וגירוי נפשי. אז חשוב להשקיע בהמון צעצועי כלבים. החל ממקלות לעיסה ועד חבלים וצעצועים אינטראקטיביים. המלינואה צריך מבחר רחב של צעצועים כדי לאתגר ולעייף אותו.

טיפול וטיפוח למלינואה

כאן יש לנו חדשות טובות. לרועה הבלגי מלינואה יש פרווה קצרה וישרה, שצריכה הברשה רק פעם בשבוע רוב השנה. במהלך תקופות הנשירה, צריך להבריש אותו פעמיים בשבוע כדי לשלוט בנשירה המוגברת. מברשת זיפים היא המברשת הטובה ביותר לרוב השנה, בשילוב פורמנייטור (מברשת מיוחדת לעונות המעבר).

מספיק לעשות לו אמבטיה פעם בשלושה חודשים בערך. הוא כלב נקי, ולעתים רחוקות הוא יזדקק לרחצה יותר מזה. אל תשטפו אותו בתדירות גבוהה יותר מאשר פעם בחודשיים כי זה יפגע בשמני הפרווה הטבעיים שלו. השתמשו בשמפו לכלבים עשוי מחומרים טבעיים, כגון שמפו שיבולת שועל, כדי לעזור לו להיראות במיטבו.

שגרות טיפוח אחרות, כגון ניקוי שיניים ואוזניים, יש להשלים פעם בשבוע כמו גזעי כלבים אחרים. הציפורניים שלו צריכות להישחק באופן טבעי, אבל אם אתם שומעים אותן נוקשות על הרצפה, זה סימן שצריך לגזור אותן.

חשוב! כחלק מתהליך החיברות (סוציאליזציה), התחילו את שגרת הטיפוח שלו מהיותו גור. זה ירגיל אותו לכך ויאפשר לכם לטפח אותו כאשר הוא כלב בוגר בלי שום בעיות.

אילוף של רועה בלגי מלינואה

זהו גזע אינטליגנטי ביותר והנאמנות והלהיטות שלו לרצות את אדוניו מקלים על האילוף. הוא אחד הכלבים שניתן להעזר בו למגוון רחב של תפקידים ולכן אין פלא שהוא אחת הבחירות המובילות לתפקידי שיטור וצבא בארצות רבות! אבל הוא זקוק לבעלים יהיה אינטליגנטי וסתגלתן לא פחות ממנו, אחרת הוא ישתעמם באימונים, וגם אתה. הוא זקוק לבעלים עם ניסיון רב עם כלבי עבודה חכמים ואנרגטיים.

עם בעלים חסרי ניסיון הם יקחו את השליטה. חשוב להראות לו איך להיות צייתן אך לא בשיטות אילוף קשוחות. המלינואה מאוד ממוקד אובייקט, אז השקיעו בכדורים וצעצועים כדי להניע אותו. הדרך להצליח איתו היא באמצעות אימונים מהנים ומאתגרים.

סוציאליזציה היא קריטית. ללא סוציאליזציה, הוא יהפוך למגן יתר על המידה, בלתי צפוי ומסוכן. התחל עם שיעורי ציות לגורים, ביקורים בפארק כלבים, ופשוט הליכה בעיר שתחשוף אותו לדברים חדשים. אתם חייבים ללמוד איך לעשות סוציאליזציה נכונה וכמובן ליישם את זה, וזו תהיה מחויבות לכל החיים.

המלינואה הוא כלב רועים מטבעו, מה שאומר שהוא עשוי לנסות לרעות דברים, כולל בעלי חיים אחרים, בני אדם קטנים יותר ומכוניות. יש להמנע מהתנהגות זו ברגע שתבחינו בה. זה לא יעבור מעצמו! הדרך לעשות זאת היא להפנות את תשומת ליבו כל פעם שאתם רואים שהוא מנסה לעשות את זה. כאשר הוא עושה את זה ייתכן שהוא גם משועמם וחסר מנוחה, אז העלו את רמות הפעילות שלו.

כלב רועה בלגי מלינואה באילוף

כלב מלינואה בריאות

רועה בלגי מלינואה הוא כלב בריא עם תוחלת חיים ארוכה של 14 עד 16 שנים. חשוב שהמלינואה שלכם יגיע ממגדל אמין כדי שתדעו שהוא מהורים ללא בעיות גנטיות או התנהגותיות והקפידו על שגרת פעילות גופנית יומיומית ובדיקות אצל הוטרינר. תזונה איכותית היא גם מרכיב חשוב לבריאותו לטווח ארוך.

אך כמו כל הכלבים הגזעיים, גם המלינואה נוטה למצבים בריאותיים מסוימים. להלן הנפוצים ביותר:

דיספלזיה של ירך ומרפק

זה משפיע על גזעי כלבים גדולים רבים. זה המקום שבו העצמות מתפתחות במהירות, וזה גורם לצמיחה לא אחידה. צמיחה לא עקבית זו גורמת לבלאי מוגבר, מה שגורם לכאבים ולבעיות ניידות בשלב מאוחר יותר בחיים. צליעה במפרקים הפגועים, נוקשות במהלך פעילות גופנית או קושי לעמוד או לעלות במדרגות הם סימפטומים.

בעיות עיניים

הבעיות הנפוצות ביותר הן ניוון רשתית פרוגרסיבי, שהוא הידרדרות הרשתית. וקטרקט שהוא גורם שכיח לעיוורון אצל כלבים מבוגרים. ללא טיפול, שני המצביםעלולים להוביל לעיוורון, ושניהם קשורים לגיל.

רגישות להרדמה

משערים שבשל שומן הגוף הנמוך של הגזע, גופו אינו מגיב טוב לחומרי ההרדמה. קיים שיעור תמותה גבוה של כלבי מלינואה במהלך ניתוח והליכים אחרים. כדאי להזכיר זאת לווטרינר שלך בכל פעם שאתה רואה אותו.

תזונה למלינואה

המלינואה הוא כלב גדול ופעיל, מה שאומר שהוא צריך הרבה מזון. מלינואה מבוגר טיפוסי יאכל כשלוש כוסות מזון מדי יום. ואם הוא משמש לעבודה, ופעיל רוב שעות היום אז אפילו יותר. הדבר הטוב לעשות הוא לקרוא את ההוראות באריזה שתתן לכם כמויות מותאמות לפי גיל ומשקל.

תנו למלינואה שלכם את התזונה האיכותית ביותר שאתם יכולים להרשות לעצמכם. מזון איכותי ישמור על הגוף שלו וישאיר אותו איתכם לאורך זמן. מזון איכותי גם יכלול שומני אומגה, שחשובים לשמירה על המפרקים שלו וכן להזין את העור והפרווה שלו. מזון איכותי גם יספק תזונה מאוזנת היטב שהוא לא יכול לקבל מבשר נא בלבד.

למלינואה יש צרכים תזונתיים משתנים לכל שלב בחייו. החשוב ביותר הוא שלב הגור, והוא יניח את היסודות לגוף בריא. בחרו תמיד במזון שמיועד במיוחד לגזעים גדולים מכיוון שהם מכילים את היחס האופטימלי של סידן וזרחן כדי לעזור לשלוט בצמיחת העצמות המהירה שלו ששונה מאצל גזעים קטנים ובינוניים ובכך יפחית את הסיכוי שהוא יסבול מדיספלסיית מפרקים שהוזכרה לעיל.

עלות כלב מלינואה

חשוב למצוא מגדל עם ניסיון של שנים עם הגזע ותמיד פגשו את המגדל והגורים שלהם באופן אישי. חשוב לוודא שהגורים בריאים וגדלים בסביבה נקייה. הם צריכים לשאול אותך שאלות, לענות על שלך ולגרום לך להרגיש בנוח.

המחיר הממוצע לגור מלינואה הוא בין 2000 ל – 4000 ש"ח.

כלבי מלינואה, כמו הרבה כלבים לצערנו, ננטשים ונמסרים לאימוץ ע"י בעליהם, כך שתמיד מומלץ לחפש לאמץ כלב שמחפש בית חם ולא לקנות אחד.

אך בכל מקרה חשוב לזכור שכלבים מגזעים גדולים אינם זולים לאחזקה. הם צריכים הכל בגדול, ממיטות ועד רתמות וצעצועים. הם גם צריכים יותר מזון, וגם העלות אצל הוטרינר יקרה יותר, אומנם מדובר בגזע בריא יחסית אך עדיין צריך לדאוג לחיסונים, בדיקות תקופתיות וכמו כן תמיד כלבכם עלול לחלות.

אז לפני התחייבות למלינואה, ודאו שאתם יכולים להתחייב לו גם מבחינה כלכלית לשנותיו הבאות.

מלינואה ככלב משפחה

המלינואה הוא כלב עם אנרגיה אין סופי שמתאים למשפחה פעילה שמכירה את הגזע. הוא זקוק לבין שעה לשעה וחצי פעילות גופנית אינטנסיבית ביום ובין לבין משחקים שיאתגרו אותו.

המלינואה לא אוהב להשאר לבד שעות ארוכות ואם זה יקרה הוא עלול להיות הרסני כלפי הבית והרהיטים.

המלינואה הוא כלב חכם אך מאוד צייתן אשר אוהב לרצות את בעליו. הוא מלא אהבה למשפחתו ויצמד בדרך לאחד מבני הבית במיוחד וילך אחריו לכל מקום.

יש לו דחף ציד גבוה והוא ירדוף, אם תהיה לו הזדמנות, אחרי בעלי חיים קטנים שיקרו בדרכו.

בית גדול עם גישה לחצר סגורה ומאובטחת (המלינואה יכול לקפוץ לגבהים שלא חלמתם עליהם) יהיו מושלמים עבורו.

הוא יכול לחיות עם כלבים אחרים וילדים, אך עם בעלי חיים אחרים פחות.

לסיכום

עכשיו אתם יודעים מיהו כלב המלינואה הבלגי ומה דרוש כדי לגדל אחד: ניסיון, סבלנות ונכונות להשקיע זמן כדי לעזור לו להוציא אנרגיה הם הדברים החשובים.

עם המשפחה הנכונה כולם יהנו ויבלו 14 עד 16 שנים מאושרות עם חבר נאמן על ארבע, אך עם משפחה שלא מתאימה זה כנראה ייגמר ברהיטים הרוסים ובמסירתו למקלט.

אם אתם רוצים כלב משפחתי גדול ומגן אבל אתם חושבים שהמלינואה הוא יותר מדי בשבילכם, לפחות בשלב זה, אז אתם מוזמנים ללמוד על הרועה הגרמני, ולראות האם הוא הכלב המתאים למשפחתכם.

החוג הישראלי לכלבי רועים בלגים: https://www.ikc.org.il/clubs/belgianshepherd
סטנדרט הגזע לפי הפדרציה הבינלאומית לכלבנות(FCI): http://www.fci.be/Nomenclature/Standards/015g01-en.pdf