ייתכן שפוסט זה מכיל קישורי שותפים, מה שאומר שאקבל עמלה אם תלחצו על קישור ותרכשו דרכו פריט או שירות. זה מגיע ללא עלות נוספת מצדכם. מוזמנים ללמוד עוד בעמוד מדיניות הפרטיות

קרציות ופרעושים בכלבים – דומה, שונה וזיהוי

פרעושים וקרציות הם טפילים נפוצים שחיים על חשבון הכלבים והחתולים שלנו ומזיקים לבריאותם עד כדי סכנת חיים ללא טיפול מתאים. הנה מה שצריך לדעת על כל אחד מהם. שוני (ולמה זה חשוב), זיהוי ומה חשוב לעשות דבר ראשון אם מצאתם אחד מהם.

הדומה בין פרעושים וקרציות ולמה כל כך חשוב להפטר מהן וכמה שיותר מהר?

הפרעושים והקרציות ניזונים מדם חיות המחמד שלנו ולא רק גורמות למחלות שחלקן יכולות לגרום לסכנת חיים לכלב או לחתול אלא גם מפיצות מחלות לבני אדם, חלקן מסכנות חיים.

מעבר לכך לשני הטפילים האלה יש חלקי פה חדים כדי לחתוך, להתחפר ולהשאר בתוך העור ולמצוץ דם, כך שהם גם גורמים לעור מגורה ופצוע.

עד כאן הדומה בין הטפילים והחשיבות בטיפול מהיר.

הבדלים בין פרעוש לקרציה ולמה חשוב לדעת

ישנם הבדלים רבים בין פרעושים וקרציות, וחשוב לדעת אותם כדי לדעת איך לטפל ומה הסיכונים בכל אחד.

סוג הטפיל

פרעוש הוא חרק חסר כנפיים בעל שש רגליים שיכול לקפוץ.

לקרציות, לעומת זאת, יש שש עד שמונה רגליים והן עכבישניות, מה שאומר שהן קשורות לעכבישים. שניהם מוצצים דם אך הקרציה בניגוד לפרעוש מתנפחת  מהדם (היא מסוגלת למצוץ פי 200 ויותר ממשקל הגוף שלה!), וכאשר היא מצצה מספיק היא נושרת מהכלב, מטילה ביצים (יותר מ- 5000 ביצים לפעמים!) והמחזור המזיק מתחיל מחדש.

המארחים שהם מחפשים:

פרעושים בוגרים מוצאים מארח אחד, בדרך כלל כלב או חתול, ונשארים שם עד שהם מתים (תוחלת החיים שלהם על חיית מחמד יכולה להימשך חודשיים עד שלושה חודשים). קרציות ניזונות ממארחים מרובים (מכרסמים, ארנבות, חתולים וחיות מחמד אחרות) עד שבועיים בכל פעם לאורך שלבי התפתחותם השונים (הקרציה היא טפילה לאורך כל מחזור החיים שלה) ויכולות לחיות עד שלוש שנים בסביבות שונות.

מזג האוויר שהם אוהבים

ברוב המקרים, אנחנו חושבים על עונת הפרעושים והקרציות כעל החודשים החמים יותר, ועבור פרעושים, זה נכון. סביבות חמות הן אידיאליות עבורם והן פשוט משגשגות באזורים גיאוגרפיים עם לחות גבוהה וטמפרטורות ממוצעות.

הקרציות לעומתן משגשגות ואוהבות סביבות חמות ומתרבות יותר באביב ובקיץ, אך מותאמות טוב יותר לשרוד במזג האוויר הקר, אפילו להסתתר מתחת לשלג.

איך פרעושים וקרציות מגיעות לחיית המחמד

הפרעושים זריזים ויכולים לקפוץ לגבהים אסטרונומיים יחסית לגודל שלהם, כך שבעונות החמות הם יותר פעילים ואם יש כלב בסביבה הם יקפצו עליו בקלות.

חשוב לציין שהפרעושים מגיעים בעיקר בקיץ וקל להן להכנס לבית שלכם גם בלי לתפוס טרמפ על חיית מחמד. יכול להיות שהן בחצר או בגינה ומשם הן פשוט קופצות לתוך הבית ומחפשות מארחים עם דם חם.

זאת הסיבה שהדברה יעילה של האזור גם תעזור במניעת הנגע.

קרציות בדרך כלל פשוט נמצאות על צמחיה בחוץ ומחכות לבעל חיים שיעבור ויתחכך בהן וברגע שזה קורה הן פשוט יתפסו עליו בעזרת גפי הפה החזקים והחדים שלהן וינעצו לו בעור (בגלל זה חשוב לבדוק את הכלב אחרי שהיה בחוץ, בייחוד באזור עם צמחיה).

דרך התרבות ומחזור חיים של קרציות מול פרעושים

חשוב לציין שבגלל מחזור החיים הקצר יחסית של הקרציה ומספר הביצים העצום שהיא מטילה, גם קרציה אחת יכולה לעשות נזק רב בעוד שכוחו של פרעוש אחד קטן יחסית.

הבעיה עם פרעושים היא שהם יותר ניידים, מגיעים יחד ובמספרים גדולים, ואם שמתם לב לפרעוש אחד קופץ אז מן הסתם יש עוד הרבה, לא רק על חיית המחמד שלכם אלא גם בבית.

אצל הפרעוש הנקבות הבוגרות מטילות את ביציהן על הכלב או החתול, אך הביצים נופלת לקרקע לאחר מספר שעות. מהביצים בוקעים הזחלים, המתפתחים לגלמים. לבסוף, הם הופכים לבוגרים שמחפשים מארח חדש. 

הקרציה נופלת מהמארח לפני שהיא מטילה את כמות הביצים העצומה שלה (אלפי ביצים זוכרים?)

אצל הפרעוש רק כאשר הוא מגיע לבגרות הוא טפיל שנצמד לבעל החיים בעוד שאצל הקרציה, לאורך כל מחזור החיים שלה, החל משלב הזחל ועד שלב הקרציה הבוגרת מדובר בטפיל שניזון ממארח (כן, הכלב שלכם הוא המארח).

אופן הטיפול אם חיית המחמד שלכם נגועה בפרעושים או קרציות

בקצרה נאמר שאם יש לכם מכת פרעושים, סביר להניח שתצטרכו להדביר ולנקות את הבית ולא רק את הכלב.

קולר נגד פרעושים לכלב

עם קרציות, הטיפול צריך להתמקד בחיית המחמד: להסיר אותן כמה שיותר מהר ואפילו לתת לחיית המחמד אמבטיה אם הם נגועים מאוד.

לחצו כאן לדרכי הטיפול להסרת פרעושים וקרציות מכלב.

המחלות והסיכונים לחיות המחמד שלנו ולנו מקרציות ופרעושים

חוץ מזה שפרעושים גורמים לבעיות עור, דלקת עור ואלרגיית פרעושים, הן מכילות בתוכן זחל של תולעת שהן מחדירות לגוף של הכלב שלנו שלאחר מכן יוצא בצואה שלו (ולכן אם כלבכם למשל אכל צואה של כלב עם פרעושים אז הוא גם ידבק בנגע).

במקרים חמורים הם יכולים לגרום לאנמיה.

בהיותם מוצצי דם, שני הטפילים יכולים להעביר מחלות מיונק אחד לאחר (גם לבע"ח אחרים וגם לבני אדם).

קרציות יכולות להעביר מחלות שעלולות להיות קטלניות כמו קדחת הקרציות שהיא מחלה שפוגעת בתאי הדם הלבנים והאדומים ושני הטפילים יכולים להיות גורם מדבק לכמה מחלות אנושיות מסוכנות מאוד כמו מחלת ליים, ארליכיוזיס וטולרמיה.

קדחת הבהרות היא עוד מחלה שקרציות מעבירות והיא מסוכנת לבני אדם ולמרות שזה פחות נפוץ, גם בארץ יש כאלה שמתו ממנה, כמו למשל הזמר מאיר אריאל מת ממנה בשנת  1999.

איך לדעת האם יש לכלב שלכם פרעושים או קרציות?

ראשית חשוב לזכור שגם אם אין לכלב שלכם פרעושים או קרציות חשוב לנקוט באמצעי מנע שיגרמו לטפילים האלה להתרחק ממנו, שכן בכל פעם שכלבכם בחוץ או בסביבה נגועה הוא יכול "לתפוס" אחד ממזיקים אלה.

דרכים לדעת:

ויזואלית

לפרעושים יש יכולת לקפוץ למרחקים, דבר שקרציות לא מסוגלות לעשות. אז אם אתה רואה טפילים זעירים קופצים דרך פרוות חיית המחמד שלך, כנראה שיש להם פרעושים. בגלל שהם מתחפרים בתוך העור, ייתכן שתצטרכו לפשק ולחפש אותם בתוך הפרווה.

את הפרעושים אפשר לזהות גם לפי הצואה שהם משאירים על הכלב שלכם. הצואה הזאת היא דם מעוכל, כך שאם אתם רואים כעין לכלוכים קטנים ושחורים, נקו אותם עם נייר לח ותוכלו להבחין שהנייר מקבל צבע אדמדם.

אם אתם מוצאים טפיל שנשאר מחובר לעור חיית המחמד שלך והוא גדול יחסית (כתוצאה ממציצת דם) כנראה שזו קרציה. אז בליטוף ומישוש כלבכם תוכלו להבחין בבליטה מוזרה שתתגלה כקרציה באמצע ארוחה.

שלב אבולוציוני

בפרעושים, רק הבוגרים הם טפילים, בעוד שבקרציות כל שלב אבולוציוני יכול להיות טפיל. לכן, במקרה של קרציות ניתן למצוא החל מזחלים וגלמים ועד בוגרים.

התנהגות של הכלב שלכם

בעוד שהקרציה מזריקה חומר מרדים נקודתי במקום שבו היא נתפסת, הפרעוש לא עושה זאת ולכן אם כלבכם מתגרד יש סיכוי שיש לו פרעושים.

תולעים בצואה

הפרעושים יכולים להזריק תולעים לחיית המחמד שלכם שמתפתחת במערכת העיכול ויוצאת בצואה שלו. כך שאם יש לכלבכם תולעים בצואה אז זה אומר שיש לו פרעושים.

לכן כלבכם יכול להידבק בפרעושים גם יש לו הרגל מגונה לאכול צואה.

הימנעות מפרעושים וקרציות

בדקו תמיד את הכלב או החתול לאחר שהם טיילו באזור עם שיחים גבוהים.

אם מצאתם קרצייה על חיית המחמד שלך, היפטרו מהטפיל מהר ככל האפשר, נקה את האזור, ועקוב אחר חיית המחמד שלך לאיתור שינויים בהתנהגות.

חשוב! מצאתם קרציה מנופחת מדם? אסור למחוץ אותה! הביצים שבתוכו יצאו ובגלל גודלן הזעיר רוב הסיכויים שלא תצליחו להשמיד את כולן לאחר שישתחררו.

אם אתם מוצאים פרעושים יש לבצע ניקוי וטיפול לא רק בחיית המחמד אלא בסביבה, כלומר הבית והחצר.

מעבר לכך יש אמצעים רבים למנוע ממזיקים אלה להצמד לכלבכם, חלקן עם מוצרים שונים כגון אמפולות, קולרים מיוחדים ועוד וחלקן טבעיות יותר.

לחצו כאן לכל הדרכים לטיפול מונע פרעושים וקרציות אצל כלבים.

יש לכלבכם קרציות? לחצו כאן למדריך המלא להסרת קרציות מכלבים.

אם גילתם פרעושים על כלבכם לחצו כאן למדריך המלא להסרת פרעושים מכלב.

Similar Posts