ייתכן שפוסט זה מכיל קישורי שותפים, מה שאומר שאקבל עמלה אם תלחצו על קישור ותרכשו דרכו פריט או שירות. זה מגיע ללא עלות נוספת מצדכם. מוזמנים ללמוד עוד בעמוד מדיניות הפרטיות

קוקר ספניאל אנגלי ספנייל אנגלי

קוקר ספניאל אנגלי – המדריך השלם

הקוקר ספניאל האנגלי, המכונה בבריטניה פשוט קוקר ספניאל או 'קוקר',  ידוע בשאר העולם בשמו המלא וזאת כדי להבדיל בינו לבין בן דודו הקוקר ספניאל האמריקאי, שהוא כלב שונה מאוד.

הקוקר ספניאל האנגלי הוא כלב ידידותי, פעיל וחכם שמקורו באנגליה. מדובר בכלב בגודל בינוני, בעל פרווה משיית ושופעת שבמקור היה כלב ציד ולכן הוא מאוד אנרגטי ובעל דחף ציד גבוה.  הקוקר האנגלי הוא כלב משפחה מעולה עם גדולים וקטנים, ויהיה החבר הכי טוב של ילדים ממשפחתו.

הקוקר האנגלי נחלק לשני זנים. קוקר מקו עבודה וקוקר מקו תצוגה. שני הזנים יהיו כלבי משפחה מעולים והבחירה ביניהם תלויה בהעדפות שלכם. את זה ועוד נגלה במאמר הזה מ- Alldogs.

היסטוריה של הקוקר ספניאל האנגלי

קוקרים הם מהגזעים הקטנים ביותר בקבוצת כלבי הספורט. במקור הם סווגו ככלב זהה לספרינגר ספניאל האנגלי, אבל בסביבות 1870 הם קיבלו הכרה כגזע נפרד.

המילה 'קוקר' מגיע מהמילה 'וודקוק', שהיתה אחת מהציפורים העיקריות שכלבים אלה גודלו לצוד, ומכאן גם שמם: קוקר ספניאל.

לאחר מלחמת העולם השנייה, הפופולריות של קוקרים ככלבי ציד דעכה במידה ניכרת. והם הוחלפו על ידי הספרינגר ספניאל.

בשנות ה – 90 של המאה שעברה הפופולריות שלו עלתה חזרה ככלב לכל מטרה ובימינו הוא משמש בעיקר כחיית מחמד. בנוסף יש כאלה שלוקחים אותו לתערוכות ופעילויות אחרות לכלבים כמו אג'יליטי, קפיצות, מרדף אחרי כדור ועוד.

ההבדל העיקרי בין הגזע כפי שאנו מכירים אותו כיום לבין הקוקר ספניאל המקורי נעוץ למעשה בהבדל בין הקוקר למטרות עבודה ולמטרות תצוגה.

אם אתם רוצים לגלות עוד על ההיסטוריה המרתקת של הגזע הפופולרי וההבדלים בין הקוקר האנגלי והאמריקאי תבדקו את המאמר על סוגי קוקר ספניאל.

מאפיינים פיזיים של הקוקר ספניאל האנגלי

המשותף לשני הזנים

קוקר ספניאל הוא כלב קטן עד בינוני. משקלו הוא כ 14 ק"ג בממוצע וגובהו יכול להגיע עד 40 ס"מ.

יש לו גוף מרובע ומאוזן, עם פרופורציות אחידות לרגליים ולפלג גוף עליון. האוזניים שלו ארוכות ושמוטות בצידי הראש ויש לו פרוות משי ארוכה ונעימה.

הקוקר ספניאל האנגלי מגיע במגוון צבעים גדול וביניהם שחור, זהב, גווני אדום, שזוף, גווני חום ועוד.

למרות שגורמים אלה משותפים לכל הקוקר ספניאל האנגלים, יש עוד מאפיינים פיזיים ששונים בין קו העבודה לקו התצוגה.

יש עוד גזעים של כלבי ציד וספורט שיש שוני בין קו העבודה וקו התצוגה, אך אין ספק שאצל הקוקר ספניאל מדובר בשוני גדול יותר מהרגיל.

קוקר ספנייל אנגלי

מראה קוקר ספניאל אנגלי קו עבודה

זן העבודה של הקוקר ספנייל דומה לאבותיהם של הספנייל. הם כלבי עבודה קטנים וקומפקטיים עם דחף ציד חזק ואינסטינקט טוב להחזרה (הבאה של דברים לבעלים).

יחסית לגודלם הם חזקים מאוד. הם מסוגלים לזנק מעל גדרות וקירות ולשאת משקל של עד שליש ממשקל גופם.

לקוקר מזן זה עיניים בהירות ובוהקות, פרווה בינונית עם שיער פלומתי במידה מתונה ברגליים, בחזה ובאוזניים. הפרווה שלו עשויה להיות מעט גלית או מתולתלת, אך לא ארוכה מדי.

כמו כן, למרות שיש לו אוזניים ארוכות, אצל זן העבודה הן באורך בינוני כך שהוא יכול להרים אותן גבוה כאשר הוא מקשיב למשהו.

בין הקוקרים בקו העבודה יש שוני במראה החיצוני כי לכל מגדל יכול להיות שיקול אחר במטרה שלשמה הכלב אמור לשמש. שוני שלא קיים בקוקרים מקו התצוגה.

מראה קוקר ספניאל אנגלי קו תצוגה

הקוקר ספניאל האנגלי מקו התצוגה בד"כ יותר גדול ופחות זריז מאלה מקו העבודה.

יש לו מצח בעל כיפה גבוהה ואוזנים ארוכות, שמונחות נמוך בצידי ראשו. כל כך נמוך עד שכאשר הם שותים הם לרוב טובלים את האוזניים בקערות המים שלהם ומרטיבים את קצות האוזניים.

להרבה קוקרים לתצוגה יש פרוות ארוכות מאוד, רכות ומשיות. הרגליים הקדמיות, הרגליים האחוריות והגוף יהיו מכוסה פרווה פלומתית.

חלק מהם סובלים מעפעפיים רפויים, בגלל עודף עור בפנים. הם עשויים להיות נתונים לאקטרופיון, צניחה חיצונית של העפעף התחתון שעלולה להיות כואבת והופכת את העין לרגישה לפציעה או זיהום. הרבה פעמים ניתן לתקן מצב זה בניתוח פשוט (יש כמובן להתייעץ עם וטרינר).

הקליקו כאן כדי ללמוד על המראה, האופי ועוד של הקוקר האמריקאי, הבן דוד מאמריקה 🙂

אופי הקוקר ספניאל האנגלי

בדיוק כמו עם המראה שלהם, יש הבדלים בין קוקר אנגלי מקו עבודה לקו תצוגה כשמדובר בטמפרמנט.

חשוב שתדעו את ההבדלים כדי להחליט איזה מהם יותר מתאים לכם.

הבדלי טמפרמנט אלה משמעותם דברים שונים לכל משפחה. אם אתה פעיל ועסוק, תמיד בדרכים, סביר להניח שתמצא את המזג של הקוקר ספנייל מזן העבודה מתאים יותר.

אם יש לכם פחות זמן להקדיש לאימונים ולפעילות כרגע, אז קוקר ספנייל אנגלי מקו התצוגה יכול להתאים לאורח החיים שלכם יותר.

בכל מקרה, שני הזנים, עבודה ותצוגה, הם כלבים מסורים, נאמנים למשפחתם ונלהבים לתשומת לב אנושית. הם כלבים קטנים ואוהבים, אשר ינצלו להביע זאת.

אופי קוקר ספנייל מזן עבודה

שני הזנים הם כלבים קטנים ותוססים. עם זאת, הקוקר מקו עבודה הוא בדרך כלל נלהב ואנרגטי יותר מהקוקר מקו תצוגה. יש לו הרבה אנרגיה שיכולה להשאיר אותו פעיל ונמרץ כמעט כל היום.

קוקרים עובדים נוטים להישאר ערניים גם אחרי בוקר עמוס למדי. הם דורשים גירוי רב יותר, ומתאימים לבית פעיל יותר.

אופי קוקר ספנייל מזן תצוגה

לא כולם, אך חלקם של הקוקרים מזן תצוגה איבדו הרבה מאינסטינקט הציד שלהם, מה שיכול להקל עליהם ללמוד פקודות הבסיסיות, מכיוון שהם לא מוסחים כל הזמן מפוטנציאל ההרפתקאות מסביב.

באופן כללי מסיבה זו כלבי קוקר ספניאל מזן תצוגה נוטים להיות כלבים יותר שלווים ופחות אנרגטיים.

הם כנראה ישמחו לשכב לידכם ולהירגע אחרי הליכה ארוכה וטובה.

חרדת נטישה והקוקר (שני הזנים)

הקוקר ספניאל האנגלי הוא כלב מלא חיים ואנרגיה, וכתוצאה מכך עלול להכניס את עצמו לצרות כשהוא נותר ללא השגחה בבית.

בגלל הקשר החזק שלהם למשפחתם הם יכולים להציג התנהגויות הקשורות לחרדת פרידה אם הם נשארים לבד לפרקי זמן ארוכים.

לעיסה, נביחות והרס של רכושכם עלולים להיות תוצאה של חוסר יחס והשארתם לבד לשעות ארוכות.

טיולים בחוץ והקוקר האנגלי

חשוב להיות ערני במיוחד כאשר אתם מטיילים עם הקוקר שלכם בחוץ, במחיוחד עם קוקר ספניאל מזן עבודה.

מהיום הראשון של הליכה עם קוקר ספניאל מקו עבודה, הוא יצטרך פיקוח וניהול בחוץ. זה יעזור להבטיח שהוא לא יפתח הרגלים רעים כמו להתרחק יותר ויותר בחיפוש אחר ציד ואטרקציות אחרות ובכך ולהגביר את הסיכון שיאבד או שיכניס את עצמו לצרות.

צריך להבין שקוקר ספנייל משתוקק להריח ולעקוב אחר מה שהוא תופס כציד פוטנציאלי ועוקב אחריו לאן שהוא לוקח אותו, אף דבוק לקרקע.

קוקרים מקו התצוגה פחות נוטים להתנהגות זו, אז אם אתם מחפשים כלב רגוע יותר, אחד ששמח ללכת לצדכם בזמן הטיול במקום לרדוף אחרי כל חתול או ציפור שהוא רואה אז קוקר ספנייל אנגלי מקו תערוכה יתאים לכם יותר.

למרות זאת גם הקוקר מקו תצוגה צריך פיקוח ואילוף, כיוון שהאינסטינקטים לאתר ולרדוף אחר ציד עדיין שם, אם כי קבורים עמוק יותר מאשר אצל בן דודו הקוקר מזן עבודה.

אילוף הקוקר ספניאל האנגלי

למרות ששני הזנים (עבודה ותצוגה) חכמים, יש להתחיל את האילוף בגיל צעיר ולהיות עקביים.

מומלץ לשלב תהליך של חשיפה מוקדמת כדי שהקוקר לא יגדל להיות עצבני או ביישן. האילוף צריך להיות עם חיזוקים חיוביים וללא עונשים או הרמת קול שלא יהיו אפקטיביים עם גזע זה.

בזכות אופיים הנוח ורצונם לרצות את בעליהם הם ישמחו ללמוד פקודות חדשות. כל פעם יש ללמד פקודה אחת בלבד ורק לאחר שהפקודה הופנמה אפשר לעבור לבאה אחריה.

עם שני הזנים חשוב לבסס פקודות "בוא" למקרים שהקוקר שוכח את עצמו במרדף אחרי ריח או אטרקציה כלשהיא.

טיפול בקוקר ספניאל אנגלי

טיפוח וטיפול כללי

לשני הזנים פרווה שופעת וסמיכה שמצריכה הברשה על בסיס יומי. המברשת צריכה להיות לא צפופה מדי ואם נתקלים בקשרים וגושי שיער עדיף להתיר אותם בעדינות עם הידיים. אל תנסו להשתמש במברשת צפופה מדי כמו הפורמינטור על פרוותו הרכה של הקוקר.

הם יזדקקו לתספורת פעמיים,שלוש בשנה.

זן התצוגה של הקוקר שאוזניו יותר ארוכות ופרוותו יותר שופעת יזדקק ליותר טיפוח מבן דודו מזן העבודה.

טיפ כדי להקל על מלאכת הטיפוח: התחילו להרגיל את הקוקר שלכם להברשה קבועה כבר מגיל צעיר, אפילו אם הוא לא זקוק לה, והפכו את החוויה לחיובית ומלווה בהרבה חיבה ופינוקים. כך הטיפוח וההברשה יהפכו עבורו לחוויה מהנה שהוא יצפה לה גם כשיגדל.

פעילות גופנית לקוקר אנגלי

שני הזנים של הקוקר ספניאל האנגלי דורשים פעילות גופנית יומית. בין אם זה בצורה של משחקי הבאת כדור בגינה או טיול בפארק. יש להם המון אנרגיה לשרוף.

חשוב להזהר שלא יבואו במגע עם שיחים סבוכים בשל פרוותם השופעת והארוכה.

הקוקר ספניאל האנגלי – בריאות

באופן כללי הקוקר ספנייל האנגלי הוא גזע בריא, למרות שהכלאות לא אחראיות גרמו לכך שיש גם כאלה שסובלים מבעיות בריאות שיש להיות מודע אליהן לפני שתבחרו את הגור החדש שלכם.

הקוקר ספניאל נוטים לסבול יותר מבעיות עיניים ומפיומטרה (דלקת רחם) מאשר ברוב הגזעים האחרים. פיומטרה היא מצב מפחיד ומסכן חיים שבו מצטבר זיהום ומוגלה בחלל הרחם.

מסיבה זו אם יש לך נקבת קוקר ספניאל ייתכן שאפשרות המנע הטובה ביותר היא עיקור.

מעבר לכך הקוקרים, כמו הרבה גזעים עם אוזניים ארוכות ושמוטות, נוטים לסבול מבעיות אוזניים.

הקוקרים גם יכולים לסבול מ:

  • ניוון רשתית העין
  • אנמיה
  • דיספלסיה של הירך

כמו שאמרנו בד"כ מדובר בכלב בריא, אבל כמו עם כל בע"ח חשוב לקחת אותם לבדיקות שגרתיות, לדאוג לחיסונים והגנה מתולעים, קרציות וכו'.

אם שמים לב למשהו חריג אצל הקוקר שלכם מבחינה גופנית או התנהגותית שיכול להיות סימן למחלה או כאב שהוא חש חשוב להתייעץ עם וטרינר.

תוחלת חיים קוקר ספניאל אנגלי

למרות בעיות הבריאות הפוטנציאליות, הקוקר ספניאל האנגלי הוא בדרך כלל כלב בריא.

בממוצע הם חיים בין 12 ל 14 שנה, וידוע שהם יכולים לחיות גם כמה שנים יותר מזה אם הם בריאים ולא מושפעים ממחלות גנטיות.

שאלות נפוצות

האם קוקר ספניאל אנגלי הוא כלב משפחה טוב?

בבית הנכון, שני הזנים הם חיות מחמד נהדרות. אחת הסיבות לפופולריות של הגזע היא שהוא מסתדר עם ילדים, כלבים אחרים, חתולים וחיות אחרות (כמובן צריך לבצע חשיפה נכונה).צריך לקחת בחשבון שמדובר בכלב פעיל שצריך לספק לו פעילות גופנית ולהתחיל לאלף אותו מגיל צעיר. בנוסף צריך לקחת בחשבון שהקוקר זקוק לטיפוח קבוע והוא כלב שמאוד נקשר למשפחתו והוא יעקוב אחריך לכל מקום שתתן לו.
בגלל אינסטינקט הציד החזק של זן העבודה יש להשגיח עליו ליד חיות קטנות אחרות אם אתם מגדל כאלה.

האם הקוקר ספניאל נובח הרבה?

הקוקר ספניאל יכול להיות קולני ולפתח נטיה לנביחות, הסיבה יכולה להיות חרדת נטישה או פשוט הנטייה הטבעית של הגזע לנבוח כדי להודיע למשפחה שיש מישהו בדלת, שהטלפון מצלצל או כל רעש אחר ולכן חשוב לאלף אותם במיוחד מתי מותר ומתי אסור לנבוח.

Similar Posts