ייתכן שפוסט זה מכיל קישורי שותפים, מה שאומר שאקבל עמלה אם תלחצו על קישור ותרכשו דרכו פריט או שירות. זה מגיע ללא עלות נוספת מצדכם. מוזמנים ללמוד עוד בעמוד מדיניות הפרטיות

קבליר קינג צארלס ספנייל

קבליר קינג צ'ארלס ספנייל

הקבליר קינג צ'ארלס ספנייל הוא אחד מהגזעים הפופולריים ביותר בעולם. כלבים קטנים אלה השייכים לגזעי הטוי (צעצוע) והם מהגדולים שבהם, הם חברותיים ביותר, בעלי פרווה רכה, משיית וארוכה, פנים ידידותיות ובעלי יכולת הסתגלות כמעט לכל משפחה. בניגוד להרבה גזעים אחרים שנוצרו למטרות עבודה, גזע זה נוצר כבן לוויה בלבד, והוא קטן יחסית לספניילים אחרים ועם דחף ציד נמוך יחסית לקרובי משפחתם מגזעי הספנייל.

ההיסטוריה של הקבליר קינג צ'ארלס ספנייל

בעוד הקבליר קינג צ'ארלס ספנייל הוא גזע חדש יחסית שנוצר במאה שעברה, כלבי הטוי ספנייל היו פופולריים להפליא בעולם הישן, ושימשו כבני לוויה לאצילים ומלכים כבר לפני 400 שנים.

נאמר על מרי, מלכת הסקוטים שהטוי ספנייל שלה ליווה אותה אפילו בדרכה האחרונה כאשר הוצאה להורג. הנין שלה, המלך צ'ארלס השני (שהגזע קיבל ממנו את שמו) לא היה הולך לשום מקום ללא כלבי הטוי ספנייל שלו ובמיוחד אלה שצבעם שחור-שזוף.

במהלך שתי המאות שלאחר מכן, הקינג צ'ארלס ספנייל זווגו עם כלבים קטנים אסיאתיים, בעיקר פאגים וצ'ין יפני, וכתוצאה מכך הגזע קיבל גולגולת כיפתית יותר ופנים שטוחות יותר. הגזע הפך למה שמכונה היום טוי ספנייל אנגלי (או בבריטניה, קינג צ'רלס ספניאל).

בשנות העשרים של המאה העשרים החלו מגדלי הכלבים להתעניין מחדש בזן המקורי שניתן היה לראותו בציורים מהמאות הקודמות, בין השאר ציורים עם המלך צ'ארלס הראשון והשני, ובשנת 1926 מגדל אמריקאי שהיה גם חובב אומנות בשם רוזוול אלדרידג 'הציע פרס כספי בסך 25 ליש"ט (שהיה סכום גדול באותה תקופה) למגדלים בריטיים שיוכלו להביא לו זכר ונקבה שהכי דומים לכלבי טוי ספנייל מהציורים. כלומר, עם ראשים שטוחים יותר, פנים ארוכות יותר, וגודל מעט גדול יותר.

רוב המגדלים לא נענו לאתגר אך היו כמה שהסיכוי לזכות בפרס כספי זה נתן להם מוטיבציה לחפש כלבים שיענו לתיאור. החיפוש היה ארוך ונמשך שמונה שנים, ורוזול יוזם התחרות מת חודש לפני שנמצאו הזוכים בשנת 1928.

בכל מקרה העניין בגזע החדש-ישן קם לתחייה ומועדון הגזע שהוקם באותה שנה באנגליה בחר בשם קבליר קינג צ'ארלס ספנייל כדי להפרידו מהגזע הקיים בעל הפנים השטוחות יותר והקטן יותר.

רק בשנת 1945 מועדון המלונה האנגלי הכיר גם הוא בגזע החדש באופן רשמי כגזע נפרד מהקינג צ'ארלס ספנייל.

עובדה מעניינת: אחרי מלחמת העולם השניה נותרו רק 6 כלבים מסוגו, כך שבעצם כל כלב קינג צארלס קבליר שקיים היום הוא צאצא של זוג מששת הכלבים האלה.

כלבים אלו החלו לעשות את דרכם לארצות הברית בשנת 1956, ומועדון המלונה האמריקאי (AKC) הכיר בגזע רק בשנת 1995 באופן רשמי.

מאפייני הקבליר קינג צ'ארלס ספנייל (פיזית)

כלב הקבליר קינג שייכים לגזעי הצעצוע (טוי) אך הם בין הגדולים שבהם. בניגוד להרבה מגזעי הטוי האחרים מדובר בגזע ספורטיבי יחסית שישמח לשחק ולבצע פעילויות גופניות אחרות עם בעליו ולא רק לשכב על ברכיו או צמוד אליו.

גובהו בין 30 ל- 33 ס"מ בחלק הגבוה של הכתפיים ומשקלו פרופורציונילי לגובהו ונע בין 5.5 ל – 8 ק"ג. הקבליר מעט יותר ארוך מגבוה.

הראש שלו פרופוציונלי לגוף והבעת פניו מתוקה ועדינה. אוזניו שמוטות, שעירות וממוקמות גבוה בראשו אך אינן צמודות זו לזו.

עיניו של הקבליר גדולות ועגולות אך לא באופן מוגזם וצבען כהה.

הגולגולת שלו עגלגלה אך בלי צורת כיפה ונראית ישרה בגלל המיקום הגבוה של האוזניים.

החוטם שלו נהיה מחודד קלות לכיוון הקצה אך לא באופן בולט כמו בכלבי שפיץ למשל.

הזנב של הקבליר קינג צ'ארלס ספנייל כמעט תמיד מכשכש אך לא גבוה מדי מעל לגובה הגב.

פרוותו של הקבליר קינג צ'ארלס ספנייל ארוכה, רכה כמשי, ישרה ויכולה להיות בארבע קומבינציות של צבעים:

  • בלנהיים (Blenheim): צבע ערמוני/חום עשיר פרוש על בסיס של לבן פנינה. האוזניים יהיה בצבע החום אשר יהיה גם פרוש בצורה שווה על הראש ומסביב לעיניים עם כתם לבן בין האוזניים ועל החוטם. לחלקם יהיה כתם לבן בצורת יהלום בין העיניים.
  • טריקולור: שילוב של שלושה צבעים. כתמים שחורים על בסיס של לבן פנינה. האוזניים יהיו שחורות. כתמים בצבע חום-שזוף יהיו מעל העיניים, על הלחיים בפנים של האוזן, על החזה, הרגליים ועל החלק התחתון של הזנב.
  • רובי: כל הפרווה בצבע חום-אדמדם, ללא כתמים בצבע אחר.
  • שחור ושזוף/בלק אנד טאן: פרווה שחורה עם כתמים בצבע חום בהיר מעל העיניים, על הלחיים, בפנים האוזן על החזה, הרגליים ועל החלק התחתון של הזנב. לזן זה אסור שיהיו כתמים לבנים או כל צבע אחר.

אופי הקבליר קינג צ'ארלס ספנייל

כלב הקבליר הטיפוסי הוא תמיד שמח, בוטח וחברותי לכל מי שהוא פוגש. נאמנים להיסטוריה שלהם ככלבי הרגעה או תרפיה (COMFORTER DOG) הם תמיד ישמחו לנוח על ברכי בעליהם.

למרות שאופיו נוח בד"כ, הוא יכול לנוע בין מתוק ורגוע לעקשן. יש להם מוניטין של כלבים טיפשים, והעקשנים שבהם קשים לאילוף אך באופן כללי מדובר בכלבים חכמים שלומדים במהירות.

קינג צ'ארלס ספנייל משחק משיכת חבל
הם פשוט אוהבים לשחק עם בעליהם

כלבי הקבליר חיים כדי להיות עם הבעלים שלהם.

הבית האידיאלי עבורם הוא בית שיש בו תמיד נוכחות אנושית, כך שהוא יתאים לבית שבו אחד מבני הזוג עובד בבית או נמצא שם בד"כ או בית של פנסיונרים.

כלב הקבליר בדרך כלל אוהב ילדים ומצליח היטב במשפחות עם ילדים גדולים יותר שיזרקו להם כדור, ילמדו אותם טריקים או פשוט יסתובבו איתם. עם זאת, בגלל גודלם הקטן, יש להגן ולהזהר איתם בנוכחות של פעוטות שמטבעם הם מגושמים ועלולים ליפול עליהם או "ללטף" אותם בכוח רב מדי.

עוד דברים שחשוב לדעת על הקבליר: הם אוהבים ללקק, הם אוהבים לרדוף אחרי חפצים נעים והם יכולים להיות מניפולטיביים כשהם רוצים אוכל, אז חשוב לא להכנע לזוג העיניים המתחננות שלהם.

קשה או בלתי אפשרי לרסן את ההתנהגויות הללו ולכן עליכם למצוא דרך לעקוף אותם, כמו למשל להשאיר את הכלב קשרו לרצועה באזורים עם תנועה מסוכנת ולהקשות את ליבך כאשר הקאבליר שלך רוצה לחלוק איתך כל מאכל שאתה אוכל (כמובן שאפשר לפנק אותו מדי פעם אבל צריך לשים לב שזה לא מאכל מסוכן לכלבים ולא יותר מדי בכדי שלא יגיע למשקל עודף).

כמו כל כלב, הקבליר הוא לא מושלם, ויכול לפתח הרגלים מגונים כמו נביחות אובססיביות, חפירות והתנהגויות לא רצויות אחרות אם הוא משועמם, לא מאומן או לא מפוקח.

טיפול בקבליר קינג צ'ארלס ספנייל

טיפוח

בניגוד לכלבים כגון הפודל שיש להם שיער לקבליר יש פרווה שנושרת באופן קבוע כל השנה ובאופן מוגבר יותר בעונות המעבר מחום לקור וקור לחום.

עבור גזע עם פרווה ארוכה ומשיית, הקוואליר קל יחסית לטיפוח. הפרווה המשיית באורך בינוני לא מצריכה הברשה רבה, והוא משיל לכלוך בקלות.

כמו עם כל הכלבים, הברשה קבועה תסיר את הפרווה המתה כך שלא תעוף על הרצפה, הרהיטים והבגדים שלכם.

מומלץ להבריש את הפרווה הארוך והמשיי באוזניים, בזנבו, בבטנו וברגליו של הקבליר פעמיים או שלוש בשבוע כדי למנוע היווצרות קשרים וגושי פרווה.

הקפידו לבדוק מאחורי האוזניים ובאזור שבו הרגל מתחברת לגוף; שם בדרך כלל נוצרים אותם קשרים וגושי פרווה.

השתמשו במברשת עם שיניים גדולות יותר או במסרק נירוסטה כדי להתיר קשרים ולאחר מכן ניתן לעשות הברשה נוספת בעזרת מברשת זיפים.

מעבר לכך שההברשה מסירה את הפרווה המתה מהשכבה התחתונה היא גם עוזרת לעיסוי העור וצמיחה של פרווה חדשה.

אמבטיה פעם בחודש תשמור על הריח המתוק של הקבליר שלכם ומעבר לכך הטיפוח היחיד הדרוש הוא ניקוי אוזניים, צחצוח שיניים וגיזום ציפורניים. את הניקוי אפשר לעשות עם מטלית ומים חמימים.

פעילות גופנית

אחד הדברים שהופכים את המלך הקבליר קינג צ'ארלס לכלב משפחתי נהדר כל כך, היא רמת ההסתגלות שלהם לסביבתם ולבית בו הם גדלים.

הם אוהבים לרוץ ולשחק ויצטיינו במשחקי החזרת כדור או מרדף, כמו גם ציות, זריזות ותחרויות שטח. עם זאת, עבור משפחות עם אורך חיים רגוע יותר ובלי הרבה פעילות גופנים או קשישים עם בעיות ניידות, הקבליר ישמח באותה מידה לחיות את חייו כבטטת ספה.

סתגלתנות זו מעבירה את האחריות להתאמת צריכת המזון לבעלים!

קבליר פעיל ובטטת כורסא לא צריכים את אותה כמות מזון, והדבר חשוב כדי שכלבכם לא יגיע לעודף משקל. חשוב להתאים את רמת הקלוריות לכלבים שיהיו פעילים ויצטרכו יותר מזון כמו גם לכלבים שיבצעו פחות פעילות גופנים ויזדקקו לפחות קלוריות יומיות, כל זה כדי שישמרו על משקל תקין ויחיו חיים בריאים ומאושרים.

חינוך של הקבליר קינג צ'ארלס ספנייל

הקבליר הוא כלב קל לאימון. הם מגיבים היטב לטכניקות חיזוק חיוביות, במיוחד כאשר מוצעים תגמולי מזון, אך מילים קשות יגרמו להם להפסיק לנסות או אפילו להסתתר.

מצד שני הם לא הכלב לטייל איתו ללא רצועה או לתת לו להיות חופשי בחצר לא מגודרת. כל דבר ימשוך את תשומת ליבו ובמרדף הוא יכול לקפוץ לכביש בקלות או לסכן את עצמו בדרך אחרת.

כמו אצל הרבה גזעי טוי, אילוף קבליר לעשות את צרכיו רק בחוץ יכול להיות מאתגר, אך עם עקביות בתזמון היציאות, והרבה הזדמנויות לעשיית צרכים בחוץ, אפשר לסמוך עליהם שלא יעשו את צרכיהם בבית.

בריאותו של הקבליר קינג צ'ארלס ספנייל

אם המגדל לא יכול לספק לך אישור בריאות לגבי הגורים ואומר לך שמדובר בגזע בריא וללא בעיות בריאות ידועות אז מומלץ שתתרחק ממנו. כל מגדל שמכבד את עצמו יהיה כן לגבי בעיות הבריאות של הגזע ושל קו הדם אותו הוא מגדל.

גזע הקבליר יכול לפתח בעיות בריאותיות מסוימות. בעיות אלה כוללות מחלת לב הנקראת מחלת המסתם המיטרלי, בעיה נוירולוגית הנקראת סירינגומיליה, דיספלסיה של הברך, בעיות עיניים מסוימות כגון קטרקט ודלקת קרטוקונונקטיוויטיס, או יובש בעין, בעיית אוזניים הנקרא דלקת הפרשות אוטיטיס(PSOM), אלרגיות ובעיות עור אחרות. רוב הבעיות האלה הן כפי הנראה תורשתיות.

לא כל כלבי הקבליר יחלו בכל או בחלק מהמחלות הללו. זה לא יוצא דופן שכלב קבליר חי בין 10 ל -12 שנים, וחלקם אף מגיעים לגיל מופלג של 15 שנה ומעלה. עם זאת, אין להכחיש כי גזע זה נמצא בסיכון למספר רב של בעיות בריאות גנטיות. חלקם מתים במה שצריך להיות שיא חייהם, אך רבים אחרים חיים עם מצבים בריאותיים שונים חיים ארוכים ובריאים, כך שאם החלטתם לקנות כלב אז עשו זאת ממגדל אחראי, כי כל כסף ש"תחסכו" יעלה לכם פי כמה וכמה בחשבונות אצל הוטרינר.

מעבר לכך כמובן שכמו עם כל גזע, חשוב לקחת את הקבליר שלכם לחיסונים ובדיקות שגרתיות וכמובן לפנות לוטרינר עם כל חשד לבעיה בריאותית [1]

שאלות נפוצות

האם הקבליר היפואלרגני?

לא. לכלב הקבליר פרווה אותה הוא משיר באופן מוגבר בעונות המעבר ולכן אינו מומלץ לאנשים הסובלים מאלרגיות לכלבים. ניתן לשלוט ולהפחית את כמות הנשירה באמצעות שגרת טיפוח והברשה קבועה וכן תפריט המורכב ממזון איכותי ששומר לא רק על בריאות כלבך אלא גם על פרוותו ועורו.

האם מומלץ לספר את הקבליר קינג צ'ארלס ספנייל?

מועדוני הכלבים השונים לא ממליצים לספר גזע זה. צריך להבין שעורו של הקבליר רגיש לשמש ולכן החשיפה לשמש עלולה לגרום לסרטן העור אצלו. הפרווה מגינה עליו מהשמש וגם משמשת כשכבת הגנה ובידוד לא רק מקור אלא גם מחום, ולכן בניגוד למחשבה שיכולה להשמע הגיונית תספורת לקבליר גם בקיץ לא תקל עליו אלא תפגע מההגנה שלו נגד השמש ונגד החום. אם בכ"ז רוצים לספר אותו, יש להורות לספר להשאיר לו מספיק פרווה שתגן עליו מהשמש והחום בקיץ.

האם הקבליר יכול להיות כלב שמירה טוב?

לא. מעבר לגודלם הקטן שהופך אותם ללא מאיימים, אופיים הוא חברותי לכל זר. הם פשוט כל כך להוטים לפגוש את כל מי שהם באים איתם במגע, שהם בטח ישמחו יותר לפגוש "חבר" חדש מאשר ליידע אתכם שיש פורץ בבית. . נקודת האור היא שהם בהחלט נובחים כשמישהו יגיע לדלת. בקיצור אל תבנו על הקבליר המתוק שלכם ככלב שמירה או התראה אפילו.

האם יש כזה דבר קבליר מיני או קבליר ננסי (teacup)?

לא. קבליר "ננסי" הוא פשוט קבליר שנולד קטן מאחיו. כדי ליצור "סוג" זה משתמשים בקבליר שיש להם גן של "ננסות" מה שהופך אותם ברוב המקרים לנוטים יותר לבעיות בריאותיות שונות. ככלל חשוב שאם אתם החלטתם לקנות כלב ולא לאמץ, לעולם אל תקנו ממגדל שלא יכול לספק לכם תעודת יוחסין של ההורים לפחות דור או שניים אחורה. הסיבה היא עניין של יוקרה! קניית גור ממטחנות גורים אומנם זול אבל את המחיר תשלמו בבריאות הכלב וחשבונות וטרינר רבים שעלולים להיות גבוהים, זאת לפני שדיברנו על הסבל לכלב ועידוד אותם "מטחנות גורים" שגורמות סבל רב לכל הכלבים המעורבים, מהאמא ועד לגורים!

*חובבי הסדרה "סקס והעיר הגדולה" ישמחו לדעת שלדמות שרלוט בסדרה (השחקנית קריסטין דיוויס) היה קבליר בצבעי בלהיים בשם אליזבט-טיילור-גולדנבלט!

[1] https://cavalierhealth.org/psom.htm