ייתכן שפוסט זה מכיל קישורי שותפים, מה שאומר שאקבל עמלה אם תלחצו על קישור ותרכשו דרכו פריט או שירות. זה מגיע ללא עלות נוספת מצדכם. מוזמנים ללמוד עוד בעמוד מדיניות הפרטיות

הסרת פרעושים מכלב

פרעושים על כלב, איך לזהות ולהפטר מהם?

כאשר הקיץ מתקרב יש כמה דברים שצריך להתכונן אליהם. אחד מהם הוא פרעושים.

פרעושים הם לא רק מטרד לכלבים אלא גם לנו בני האדם. למרות שהם מעדיפים את חברינו השעירים, הם לא יהססו לעקוץ גם אותנו ולמלא את כל הבית, הרהיטים, המצעים והמיטות. ולכן אתם בטח שואלים, ובצדק:

איך אפשר לזהות ולהפטר מפרעושים בכלבים ובכלל? למרות שהם קטנים, פרעושים עוקצים וגורמים לאי נעימות גדולה לכלבים. כלב מתגרד, עור אדום ומתקלף, איבוד שיער ועוד חלק מהסימנים. יש כמה אמצעים להפטר מפרעושים אך הדברים הראשונים שכדאי לעשות הם לרחוץ את כלבכם עם שמפו נגד פרעושים ולנקות את הבית.

המשיכו לקרוא וגלו איך לדעת האם יש לכלבכם פרעושים, איך להפטר מהם ומה לעשות כדי שלא יחזרו.

סימנים שיש לכלב פרעושים

הכלב מתגרד

בניגוד לקרציות שלא גורמות גירודים בגלל חומר שהן מזריקות באזור שבו הן מוצצות דם, עקיצות פרעושים מציקות וגורמות לכלב שלכם להתגרד עד כדי שריטות.

בעיות עור

בנוסף, כלבים רבים אלרגיים לעקיצות פרעושים שיגרמו גם לעור אדום ומתקלף, גלדים, נקודות חמות (דלקת עור חריפה) ואיבוד שיער.

תולעים בצואה

פרעושים גם יכולות להחדיר תולעים לכלב שלכם שיתמקמו במערכת העיכול ויצאו לבסוף עם הצואה, ולכן עוד סימן לפרעושים זה תולעים בצואה.

סביבה ובני הבית

אם לכלב יש פרעושים אז יש סיכוי גדול שיש גם פרעושים בבית. ברהיטים, במצעים, בשטיחים ובחצר אם יש לכם. בגלל שהם קטנים מאוד אז אולי יהיה קשה להבחין בהם אבל אם נדמה לכם שראיתם נקודות שחורות קטנות קופצות אז זה לא רק דמיונכם.

ואם אתם מרגישים עקיצות ורואים סימני עקיצה אדומים וקטנים על הרגליים והגוף שלכם, יש סיכוי שמדובר בפרעושים.

ביצוע בדיקת פרעושים לכלב

אם מצאתם אחד או חלק מהסימנים שפרטנו אז יש שלושה דרכים לזהות פרעושים אם אתם לא בטוחים :

בדיקה בפרווה של כלבכם. הפרעושים מאוד קטנים, זריזים ויכולים לקפוץ פי 200 מהגובה שלהם כך שבחיפוש בפרווה של כלבכם יש סיכוי טוב שתבחינו בהם. במיוחד מכיוון שבד"כ הם מתרבים מהר כך שיש סיכוי שאם כלבכם מתגרד ומראה סימני מצוקה יש עליו יותר מפרעוש אחד או שניים.

תולעים בצואה של כלבכם. אם הבחנתם בכך, אז רוב הסיכויים שמדובר בתולעים שהועברו ע"י פרעושים.

צואת פרעושים. הפרעושים מפרישים את הצואה שלהם איפה שהם חיים. ובמקרה הזה על הכלב שלכם. עברו עם נייר טואלט לח או מטלית לחה אחרת על העור של כלבכם. אם אתם רואים לכלוכים קטנים שנתפסים וצובעים את הנייר בצבע אדמדם כאשר הם מתמוססים עם הלחות מדובר בצואת פרעושים שמורכבת מדם יבש ומעוכל של כלבכם.

שלבי החיים של הפרעוש ולמה זה חשוב

לפרעוש 4 שלבי מחזור חיים:

  • ביצה
  • זַחַל
  • גוֹלֶם
  • מְבוּגָר

המבוגרים חיים על הכלב שלך, שם הם מעכלים דם ומטילים את הביצים שלהם. בכל הטלה נקבת פרעוש אחת מטילה עד 2,000 ביצים שבוקעות תוך 1-10 ימים ומתפשטות בבית ובחצר בכל מקום שהכלב שלכם הולך אליו.

מהביצים בוקעים הזחלים שנעים על המארח וניזונים מדם ולכלוך פרעושים (דם מעוכל מהפשפשים הבוגרים). לאחר מכן הם הופכים לגלמים.

במצב הגולם הם יכולים להשאר בין מספר ימים לשנה שלמה. הם יכולים לחכות על השטיחים, הספות או המיטה שלך – עד להופעת מארח בעל גוף חם.

בשלב הבא מהגולם בוקע פרעוש שמחפש מארח חדש כדי למצוץ דם ולהתחיל את מחזור החיים מחדש.

חשוב לדעת על השלבים הללו משתי סיבות:

  1. טיפולים שונים נגד פרעושים לכלבים מטפלים בשלבים שונים במחזור החיים של הפרעוש, מהביצה ועד הטפיל הבוגר ולכן חשוב לבחור את המוצר המתאים ולפעול לפי ההנחיות לפני השימוש.
  2. מכיוון ששלב הגולם יכול להמשך זמן רב, והגלמים יכולים להיות בכל הבית, חשוב לעשות ניקוי יסודי והדברה גם של הבית והסביבה שלנו כדי להשמיד את הפרעושים בכל גילגוליהם משלב הביצה, הזחל הגולם ועד הפרעוש הבוגר.

טיפול ראשוני בכלב להסרת הפרעושים

כדי שלא תהיה לפרעושים הזדמנות לחזור חשוב לבצע את הטיפול הראשוני בפעם אחת ולא לפרוש על פני כמה ימים.

ניקוי ראשוני של כלבכם: אמבטיה וסירוק

אחד הפתרונות הראשונים להיפטר מפרעושים הוא לרחוץ את חיית המחמד שלך. רק מים פושרים, או מים וסבון עדין, יכולים לעזור להוריד פרעושים מהפרווה והעור של חיית המחמד שלך.

אם אתם רוצים להשתמש בשמפו נגד פרעושים מומלץ לוודא שאין לכלבך פצעים פתוחים על העור כתוצאה מגירוד בגלל הפרעושים. חלק מהכימיקלים במוצרי פרעושים עלולים להחמיר גירוי וזיהומים. אם הכלב שלך אלרגי לפרעושים אז יכול להיות שעורו יהיה רגיש יותר לשמפו זה.

לאחר שעשיתם לכלבכם אמבטיה מומלץ להשתמש במסרק פרעושים. טבילת המסרק בתערובת של מים וסבון כלים תעזור לתפוס את החרקים ולמנוע מהם לקפוץ.

רחצה עם שמפו נגד קרציות עוזרת להלחם בקרציות אצל כלב

מסרקי פרעושים עוזרים גם להסיר קקי של פרעושים, שנראים כמו פלפל שחור מבחינת גודלם וצבעם. המסרק יכול גם להסיר ביצי פרעושים מהפרווה. היזהרו במיוחד בזמן שאתם מסרקים את אזורי הצוואר והזנב של חיית המחמד שלך שיכולים להיות רגישים יותר כי הפרעושים אוהבים למצוץ שם דם במיוחד.

את הפרעושים שתפסתם עם המסרק הטביעו בכלי מים חמים שהכנתם מראש עם סבון כלים. אל תנסו למחוץ אותם ביד. הם כל כך קטנים כך שאפילו אם הם לא ינטרו מהאצבעות שלכם במהירות רוב הסיכויים שלא תצליחו למחוץ ולהרוג אותם כך.

ניקוי הבית והמצעים מפרעושים

חשוב לשאוב את כל הבית, הפינות, החריצים ברצפה, שטיחים, ספות ועוד. רוב הסיכויים שיש שם אם לא פרעושים, אז לפחות ביצים או גלמים שמחכים לשעת הכושר שלהם לתפוס מארח חדש לארוחה.

עשו כביסה לכל המצעים שלכם ושל חיית המחמד שלכם. אם יש כיסויים לריהוט כגון כסאות וספות שאפשר לכבס אז תעשו גם לזה.

אם יש לכם חצר, שקלו להזמין הדברה מקצועית שכן הפרעושים נמצאים גם שם ולמרות שהם לא יכולים לעוף, הניטור שלהם ממש קרוב לזה.

מניעת חזרת הפרעושים לכלב

לאחר שביצעתם את הפעולות הראשוניות להדברת הפרעושים מחיית המחמד ומהסביבה שלכם ושלו הגיע הזמן לעבור לשלב הבא והחשוב: מניעה.

יש כמה סוגים של אמצעים למניעת חזרה של פרעושים לכלבכם. התייעצו עם הווטרינר והתאימו את האמצעי לכלב שלכם.

זכרו שאם אתם רוצים להשתמש באמפולה, חשוב לחכות יומיים אחרי הרחצה של כלבכם ואסור להשתמש באמפולות על גורים צעירים.

סיכונים בפרעושים

מעבר לעובדה שהם גורמים לאי נוחות רבה לכלבכם הפרעושים לא יהססו לעקוץ וליזון גם מאנשים כאשר בעלי חיים אינם זמינים להם.

הפרעושים יכולים להעביר חיידקים הגורמים למחלות בין מארחים כאשר הם ניזונים ממארחים שונים או באמצעות זיהום צואה, כאשר צואת פרעושים נגועה נשרטת לתוך פצע פתוח.

מוזמנים לקרוא כאן על ההבדל בין פרעושים וקרציות ומה המחלות והסיכונים בכל אחד מהטפילים.

שאלות קשורות

האם פרעושים יכולים לעבור מכלבים לבני אדם?

כן. למרות שהם יעדיפו בעל חיים עם פרווה ומקום להסתתר וליזון בנוחות, הם לא בררנים ולא יהססו לעקוץ ולמצוץ דם גם מאנשים.

מה הורג פרעושים הכי מהר?

יש כדורים לבליעה או לעיסה שיכולים לחסל פרעושים על חיית המחמד שלכם תוך 30 דקות. תרופה זו ניתן להשיג רק עם מרשם מווטרינר ובכל מקרה צריך להתייעץ עם וטרינר לפני שמשתמשים באמצעי זה שכן יכול להיות שכלבכם רגיש לחלק מהחומרים שם.

האם חומץ תפוחים יעיל נגד פרעושים?

פרעושים לא אוהבים את הריח והטעם וירתעו ממנו, אך זה לא יהרוג אותם. לכן, למרות שיש כאלה שמתשמשים בזה כאמצעי הרתעה ומניעה, זה לא יעזור כטיפול כדי להרוג פרעושים שנמצאים על כלבך. בכל מקרה אל תרססו אותו באיזור העיניים והאוזניים של כלבכם.

האם פרעושים יכולים לחיות במצעים וברהיטים?

כן. בכל מחזור החיים שלהם פרעושים יכולים להיות במצעים, במיטות ובספות שלנו. במצב גולם הם יכולים להשאר ולחכות שם עד שנה למארח בעל דם חם. לכן חשוב כחלק מתהליך הטיפול בפרעושים בחיות המחמד לדאוג לנקות בצורה יסודית את הבית והמצעים.

לסיכום

הדרך הכי טובה לטפל בפרעושים היא מניעה. למזלנו יש הרבה מוצרים ותכשירים שעונים על הצורך הזה.

אבל גם אם אתם חושדים שכבר יש לכלבכם פרעושים, לא צריך להלחץ. ראשית בדקו האם באמת מדובר בפרעושים, קרציות או משהו אחר.  אם מצאתם שמדובר בפרעושים חשוב לא רק להפטר מהם על הכלב עם אמבטיה ותכשיר נגד פרעושים, אלא גם לדאוג לנקות ואפילו להדביר את הבית והחצר כדי שהנגע העקשן לא יחזור.

Similar Posts