ייתכן שפוסט זה מכיל קישורי שותפים, מה שאומר שאקבל עמלה אם תלחצו על קישור ותרכשו דרכו פריט או שירות. זה מגיע ללא עלות נוספת מצדכם. מוזמנים ללמוד עוד בעמוד מדיניות הפרטיות

פודל ענק פודל גדול פודל סטנדרטי

פודל גדול או פודל ענק (הידוע גם כפודל סטנדרטי)

הפודל הסטנדרטי או הפודל הגדול הוא המקור ממנו נוצרו שלושת הסוגים האחרים של הפודל. כן, לא הרבה יודעים אבל ישנם ארבעה סוגים שונים של פודלים ששונים בעיקר בגודלם, למרות שישנם גם הבדלים אחרים. הזן הקטן ביותר הוא פודל הצעצוע אחריו יש את  הפודל הננסי, הפודל הבינוני והפודל הענק או הסטנדרטי. שעליו נדבר במאמר זה.

הפודל הענק או הפודל הסטנדרטי הוא כלב אלגנטי, אנרגטי ומלכותי שליווה במשך מאות שנים אנשים מהמעמד החברתי הגבוה ביותר, אצילים ואריסטוקרטים. למרות שמקורו מגרמניה שם הביא את השלל לצייד (עופות מים בעיקר, בדומה לכלבים אחרים כמו למשל הגולדן רטריוור). הוא צבר פופולריות כבן לוויה לאצולה גם באנגליה וספרד, אך בצרפת ממש העריצו אותו והפכו אותו לכלב הלאומי של צרפת.

גלו עוד במאמר זה על הפודל הענק או הפודל הסטנדרטי, אחד הגזעים הפופולריים והידועים ביותר. כלב שיכול להתאים כמעט לכל בית ולכל משפחה, יכול לגור בעיר או בכפר, אוהב להיות ליד בעליו על וליד הספה אך עם זאת זקוק לפעילות גופנית יומית. ישמח ללמוד טריקים ויעשה את זה בקלות בזכות האינטליגנציה הגבוה שלו ששמה אותו כאחד מגזעי הכלבים החכמים ביותר שקיימים.

מקור הפודל הענק או הפודל הסטנדרטי

הפודל הוא גזע שמקורו מגרמניה שם הוא נקרא 'Pudel', מילה שמשמעותה 'להתיז במים', מה שהתייחס לתפקידו כעוזר לציד בהבאת עופות המים שנצודו. מעניין לציין שמקור התסרוקת המיוחד עם פומפונים ברגליים, ראש וזנב שהם אחד מסימני ההיכר של הפודל הנו באותה תקופה והיתה לו סיבה מעשית. השיער הושאר באותם מקומות כך שיגן על המפרקים של הפודל במים הקרים, והגילוח בשאר המקומות אפשר לו תנועה קלה יותר במים.

מקורו של הפודל הסטנדרטי הוא מכמה גזעים שביניהם ספניאל מים וכלב מים פורטוגזי ששימשו כמביאי שלל הציד מהמים בעיקר (רטריברים).

הזנים האחרים של הפודל, שמקורם בפודל הסטנדרטי גם תרמו את חלקם ככלבי עבודה. הפודל הננסי למשל שימש להרחת ואיתור פטריות כמהין. כל ארבעת הגדלים שימשו גם ככלבי קרקס בזכות האינטליגנציה שלהם, היכולת ללמוד טריקים חדשים ואהבתם להיות במרכז העניינים.

אולי שמעתם את הביטוי פודל צרפתי, אבל האמת היא שאין כזה גזע, הסיבה לאמונה המוטעית הזו היא הפופולריות הרבה של הפודל בקרב האצולה בצרפת, דבר שהביא לכך שהצרפתים אף הכתירו אותו ככלב הלאומי של צרפת. בהמשך צבר הגזע פופולריות רבה בכל רחבי אירופה ומאוחר יותר בעולם כולו.

בצרפת הפודל ידוע בשם קניצ'ה (Caniche), שמשמעותו 'כלב הברווז', גם בספרדית לפודל שני שמות: פודל וקניצ'ה.

מאפיינים פיזיים של הפודל הסטנדרטי או הפודל הגדול

גובהו הממוצע של הפודל הסטנדרטי בשכמות הנו בין 45 ל- 60 ס"מ ומשקלו בין 16 ל -22 ק"ג כאשר הנקבות קטנות יותר מהזכרים באופן משמעותי (דימורפיזם מיני.)

אם היה צריך לתאר את המראה של הפודל במילה אחת אז המילה 'אלגנטי' היא אחת המילים הראשונות שעולות בראש.

המאפיינים הפיזיים העיקריים של הפודל הסטנדרטי הם כדלקמן:

  • כלב רזה עם גוף שרירי, מוצק ופרופורציונלי.
  • רגליים ארוכות עם כף רגל קטנה יחסית.
  • ראש עגול עם סטופ עדין אבל ברור.
  • לוע ארוך, עדין וישר.
  • אוזניים ארוכות ושמוטות לצידי הפנים.
  • עיניים כהות בצורת שקד, המעניקות מראה רך.
  • זנב מורם ונישא.
  • שיער מתולתל ושופע, נעים למגע ועבה. השיער יכול להיות גם מסודר בגדילים.
פודל סטנדרטי או פודל ענק עם כלבים אחרים עומדים
פודל ענק עם חברים

השיער של הפודל הוא, ללא ספק, המאפיין המובהק ביותר של גזע זה. השיער תמיד שופע וצמרי, ויכול להיות באחת משתי וריאציות: שיער מתולתל, עבה ונעים למגע או מסודר בגדילים באורך משתנה שהוא בד"כ ארוך יותר ברעמה ובגוף.

לא סתם אומרים שיש לפודל שיער ולא פרווה. ההבדל הוא שבניגוד לפרווה, שיער ימשיך לגדול ולא ינשור מהגוף כמו שקורה עם פרווה. לכן יש כמובן להקפיד על גזירת השיער. העובדה שהשיער לא נושר הופכת את הפודל לכלב היפואלרגני, כלב שמתאים לאנשים שסובלים מאלרגיות לכלבים. כמובן שגם אז יש לוודא שאותו אדם לא רגיש לכלב מבחינת אלרגיות.

צבע השיער של הפודל הענק או הסטנדרטי

צבע השיער של פודל גדול צריך להיות בגוון יחיד, ולכן שילוב של כמה צבעים נחשב שלא לפי התקן של הגזע. בד"כ נמצא פודלים סטנדרטיים בשחור ולבן, אך יש עוד צבעים שמקובלים לגזע והם:

  • משמש
  • אפור
  • קרם
  • גוונים של אדום
  • כסף
  • כסף – בייג'
  • חום

אופי הפודל הסטנדרטי או הענק

הפודל הוא כלב שובב, נאמן ואינטלגנטי. מאוד שמח וידידותי עם אנשים וכלבים אחרים. תמיד מוכן לשחק ואוהב להיות במרכז תשומת הלב. הפודל מהיר ללמוד טריקים הקשורים לזריזות ולמחשבה.

למרות האופי השובב והידידותי של הפודל, הוא כלב שמירה מעולה שיגן היטב על הבית באמצעות נביחות התרעה ואפילו יתקוף מי שיסכן את בעליו במידת הצורך.

יש לציין כי פודל ענק הוא הרבה יותר רגוע מהפודלים מהזנים הקטנים יותר, במיוחד מהפודל טוי, שיכולים להיות עצבניים למדי.

למרות שישנם קווי דמיון רבים בין ארבעת הגדלים, עדיין ישנם הבדלים קלים בהתנהגות. הבדלים אלה לא יראו בכל פודל, אך אם למשל תראה ארבע פודלים בגדלים שונים יחד, ייתכן שתבחין בכמה מהמאפיינים הבאים.

פודלים בינוניים וסטנדרטיים הם פעילים ואנרגטיים, אך הם נוטים להיות קצת יותר רציניים מפודלים מיניאטוריים וטוי. הם אוהבים שיש להם איזושהי תעסוקה או עבודה לעשות.

הפודל הננסי (מיניאטורי) יעקוב אחרי בעליו לכל מקום והוא נחשב לפעיל מבין ארבעת הזנים. בגלל שהם גדולים יותר מפודל טוי הם מתאימים יותר לילדים קטנים. הפודל המיניאטורי והצעצוע נחשבים לשובבים מבין ארבעת הגדלים.

פודלים הם בין הגזעים החכמים ביותר, אך אינטליגנציה זו יכולה להתבטא גם בעקשנות. למרות זאת, הם יכולים להיות כלבי טיפול נפלאים. האופי האמפתי והשמחה שלהם במגע עם אנשים הופכים אותם לכלבים מעולים לביקור אצל מבוגרים בבתי אבות, בתי חולים ובתי ספר. הפעילות הטיפולית הזאת תספק את הצורך של הפודל הסטנדרטי בתעסוקה.

אבל מה שלא תעשו, אל תחשבו אפילו לא לכלול אותו בפעילויות המשפחתיות. פודלים רוצים להיות פעילים בכל חלק מחיי המשפחה, פיקניקים, ים*, הליכה בפארק וכל פעילות אחרת בחוץ שניתן לשלב אותו. הפודל, בכל גודל, הוא כלב פעיל שיותר מכל ירצה לעשות אתכם דברים ואין ספק שהוא יוסיף לאווירה ולכיף בכל פעילות שתשתפו אותו.

*אולי יעניין אתכם: איך לשמור על הפודל שלכם בימים החמים.

אילוף הפודל הענק או הסטנדרטי

הפודל הוא כלב פעיל, וככגור הוא שובב במיוחד.

למרות אופיים הידידותי, חשוב לבצע להם חשיפה מוקדמת וסוציאליזציה לכלבים שונים, אנשים וסביבות מגוונות. הדבר יעזור כשיצטרך להישאר בבית לבד כשאתם הולכים לעבודה או לסידורים. בכל מקרה זכרו שלכלב מכל גזע יש צרכים ואסור להשאיר אותו יותר מדי שעות לבד.

כאחד מהגזעים החכמים ביותר (שני רק לבורדר קולי), עבודת האילוף שלו קלה. כמובן שלפעמים הוא יכול להיות עקשן, אבל הפודל אוהב ללמוד טריקים חדשים גם כדי לשמור את מוחו מגורה וגם כדי לרצות את בעליו ולהיות במרכז העניינים (לא פלא ששימש שנים רבות ככלב קרקס בבימות אירופה במאה שעברה).

למדו אותם להרים את העיתון, לסחוב בקבוק לפח המיחזור ולהביא את נעלי הבית. הוא גם ישמח לצעצועים לכלבים שיפעילו לו את התאים האפורים.

בזכות הקליטה המהירה שלו ויכולתו לציית לפקודה לאחר מספר חזרות קטן (לעומת גזעים אחרים), גם אנשים ללא רקע באילוף יוכלו לאלף את הפודל שלהם, לפחות אילוף בסיסי, בקלות יחסית.

עם זאת, למרות קליטתו המהירה, האילוף צריך להיות עקבי, סבלני ועם חיזוקים חיוביים אליהם הגזע יגיב בצורה הטובה והמהירה ביותר.

רצוי להגביל את שיעורי האילוף ללא יותר מ- 15 דקות כל פעם כדי למנוע שעמום או תסכול מצדו.

גם אם אימצתם פודל סטנדרטי בוגר שאינו מאולף עדיין אפשר לאלף אותו. במקרה זה חשוב קודם כל לרכוש את אמונו ורק לאחר מכן לאלף אותו באילוף בסיסי ואפילו מתקדם אם אתם רוצים.

טיפול פודל ענק או סטנדרטי

המאפיין הבולט ביותר בפודל זה השיער שלו, וזה גם הדבר החשוב ביותר בקשר לתחזוקה השוטפת. דווקא בגלל שהפודל לא משיר שיער, יש לדאוג לניקיונו ע"י שטיפה של פעם בחודש והברשה בתדירות גבוהה (כמה פעמים בשבוע) כדי למנוע היווצרות קשרים וגושי שיער.

לגבי תספורת, יש לדאוג לקחת את הפודל פעם ב 6 עד 8 שבועות למספרת כלבים וזאת בנוסף להברשה בבית.

חוץ מהשיער, יש לדאוג לנקות באיזור העיניים ולבדוק את אוזניו הארוכות כדי לוודא שהן נקיות ולמנוע זיהומים, לדאוג לבריאות השיניים ע"י צחצוח וניקוי יסודי יותר אצל הוטרינר לפי הצורך ולדאוג שהציפורניים של הפודל לא יהיו ארוכות מדי (אם אתם שומעים את הציפורניים מקישות על הרצפה אז סימן שהגיע הזמן לקצר אותן).

מבחינת פעילות גופנית, הם גזע אנרגטי וחכם שזקוק לטיולים ופעילות גופנית יומיומית וכן זמן משחק עם בעליו.

עם תזונה טובה, טיולים, פעילות גופנית, טיפול מסור וביקורים אצל הווטרינר, פודלים ענקיים יכולים להגיע גם לגיל של 18 שנים.

בריאות הפודל הסטנדרטי או הפודל הענק

לכל גזע יש את בעיות הבריאות שיותר אופייניות לו. אין זה אומר שהוא יסבול מהם ורוב הפודלים לא יסבלו מהם, אבל בכל מקרה חשוב להיות מודע בכדי שתוכלו לעקוב אחר כל דבר חריג. במקרים רבים אבחון מוקדם ע"י וטרינר יכול לפתור בעיות רבות.

אחד מהאזורים הרגישים יותר אצל הפודלים הוא אזור העיניים. הדבר יכול לנבוע מגנטיקה וגם ממגע הפרווה בעיניים (לכן חשוב לגזור לו את השיער מסביב לעיניים).

מסיבה זאת, בביקורים אצל הוטרינר, גם לביקורת שגרתית או לחיסון, חשוב שיבדקו את עיניו כדי לאתר ולטפל בכל בעיית עיניים בשלב מוקדם.

חלק ממחלות העיניים מהן הפודל יכול לסבול הן:

קטרט: מאופיין בהיווצרות מעין עכירות על עדשת העין שמקשה על הראייה.

ניוון הרשתית המתקדמת: עקב התנוונות מתקדמת של קולטני האור, המוטות מתחילים להיות מושפעים, המתבטאים בעיוורון לילה שגובר ובסופו של דבר מייצר עיוורון מוחלט בפודל.

גלאוקומה: מאופיינת בעלייה בלחץ התוך עיני עקב חוסר ניקוז של הנוזל המימי. הדבר גורם לאובדן פרוגרסיבי של סיבי עצבי ראייה.

אנטרופיון: בעיה תורשתית נפוצה בעשרות גזעי כלבים. מדובר במצב שבו העפעף וגורם לחיכוך עם העין עצמה, מה שיוצר אי נוחות, גירוי, דלקות ועלול לגרום לעיוורון מוחלט. החדשות הטובות שאצל הפודלים הפתרון בד"כ הוא ניתוח פשוט יחסית. כמובן שלגבי כל הליך רפואי לגבי הכלב שלכם יש להתייעץ עם וטרינר מוסמך.

בעיות אחרות שמהם יכול לסבול הפודל הענק הן דיספלסיה של מפרק הירך, התרחבות/היפוך קיבה ,שהיא בעיה אופיינית לגזעים גדולים עם בית חזה עמוק, ומצריכה התערבות וטרינרית מיידית שכן היא מסכנת חיים.

דלקות אוזניים הן בעיה נוספת שממנה פודלים סובלים לעיתים קרובות יחסית ושמירה על ניקיון האזור חיונית למניעתן.

הפודל הסטנדרטי יכול גם לסבול מבעיית עור שגורמת לדלקות בבלוטות החלב שיכולה להוביל לנשירת שיער ובעיות עור. ניתן לאבחן אותה באמצעות ביופסיה של העור וקיים טיפול שיעילותו משתנה לפי המקרה.

האם פודל ענק הוא הכלב בשבילך?

אם אתם מחפשים כלב אנרגטי וידידותי שיאהב לבלות אתכם ולהשתתף בפעילויות המשפחתיות, אז הפודל הסטנדרטי יכול להיות הכלב בשבילכם.

מדובר בכלב ספורטיבי, שישמור על הבית ויאהב לשחק עם הילדים ולהצטרף אליכם לפעילויות שונות. אוהב ללמוד ולבצע טריקים חדשים ומתאים גם לאנשים שאין להם ניסיון קודם עם כלבים.

העובדה שהוא לא משיר שיער הופכת אותו גם לכלב היפואלרגני שיכול להתאים לאנשים עם אלרגיה לכלבים.

מצד שני הפודל הסטנדרטי לא מתאים לאנשים שמחפשים כלב שיגור בחצר רחוק מבני המשפחה, או שלא נמצאים בבית שעות רבות כל יום ואין להם את הזמן להשקיע בזמן משחק וטיולים עם כלבם. פודל משועמם ועם הרבה אנרגיה ללא דרך להוציא אותה יהיה מתוסכל ויוציא את האנרגיה שלו בצורה שלא תאהבו כמו למשל לעיסת הרהיטים, שתן בבית, נביחות, ועוד דרכים שבהן ינסה להפיג את הבידוד חברתי והשעמום שלו.

הפודל זקוק לקיצור שיער או תספורת אחת לחודשיים, והברשה של השיער פעם בכמה ימים כדי למנוע קשרים וגושי שיער שיכולים לגרום להיווצרות זיהומים ודלקות בעור.

רוצים פודל אבל פחות גדול? קראו כאן על ארבעת סוגי הפודלים.

איפה ניתן לאמץ פודל גדול?

למרות שמדובר בגזע טהור ומבוקש, עדיין כל שנה ננטשים כלבים רבים כך שהמקום הראשון שניתן לחפש בו הוא מקלטי החיות והעמותות השונות שאותן ניתן למצוא בחיפוש פשוט ברשת האינטרנט, גוגל ופייסבוק. גם אם אין להם את הכלב שאתם מחפשים באותו רגע הם יכולים לרשום את הפרטים שלכם וליצור קשר כאשר יגיע אחד כזה.

אם לא מצאתם בעמותות ובמקלטים ואתם לא רוצים לחכות, יש מגדלים שמציעים כלבי פודל. במקרה זה צריך להיזהר. הרבה מציעים למכירה גורים שלא עומדים בתקן של הגזע ושהוריהם לא עברו בדיקות בריאות או התאמה לגידול מה שאומר שהגור עלול לסבול בבעיות בריאות שונות בסבירות גבוה יותר.

לכן אם אתם רוצים פודל גזעי מומלץ לרכוש רק כלב עם תעודות ולעשות את המחקר הבסיסי שלכם ברשת לפני.

התחילו באתר של ההתאחדות הישראלית לכלבנות בכתובת ikc.org.il

שאלות קשורות

כמה זמן חי כלב פודל ענק או סטנדרטי?

תוחלת החיים הממוצעת היא 12 שנים, כאשר טווח של 11 עד 13 שנים נחשב לנורמלי.

Similar Posts