ייתכן שפוסט זה מכיל קישורי שותפים, מה שאומר שאקבל עמלה אם תלחצו על קישור ותרכשו דרכו פריט או שירות. זה מגיע ללא עלות נוספת מצדכם. מוזמנים ללמוד עוד בעמוד מדיניות הפרטיות

עצמות לכלבים מסוכן או בטוח

עצמות לכלבים, האם הן בטוחות?

זו אחת הקלישאות העתיקות ביותר: כלבים אוהבים ללעוס עצמות. אבל מצד שני ייתכן ששמעתם את האזהרה שמסורת זו עלולה להיות מסוכנת, ואפילו קטלנית, עבור כלבים.

עם כל המידע הסותר על האכלת עצמות לכלבים, חשוב להיות מסוגל להבין מהן העובדות, כולל היתרונות הבריאותיים והסיכונים. אומנם, הסיכון העיקרי הוא בישול, אידוי והרתחה של עצמות. תהליכים שגורמים לעצמות להיות שבירות ולכן להתפצלות בתוך הקיבה והמעי שיגרמו לנזק פנימי קטלני לכלבכם. אבל גם עצמות גולמיות שנחשבות לפחות מסוכנות עדיין מסוכנות במקרים רבים ויש להבחין בין הסוגים השונים.

בכל מקרה, חשוב להדגיש שתמיד צריך להתייעץ עם הוטרינר שלכם לפני שאתם נותנים לכלב שלכם מזון חדש, כולל עצמות כדי לוודא שזה בטוח עבורו וגם באיזו צורה ואופן הכנה אפשר לתת לו מזון זה.

הסכנות בעצמות מבושלות, מאודות ומורתחות לכלבים

תהליכי בישול, אידוי או הרתחה הופכים את העצמות לשבירות יותר, מה שמגדיל את הסבירות שהן יתפצלו ויגרמו לפציעה פנימית לכלב שלך.

בשנת 2010, ה-FDA מנה את הסיכונים הבאים הקשורים במתן עצם ללעיסה לכלבים בעדכון שלו לצרכנים:

• שיניים שבורות

• פציעות בפה או בלשון

• העצם עלולה להתקע מאחורי השיניים של הכלב שלכם, דבר שיחייב התערבות של וטרינר ואולי אפילו טשטוש כדי להוציא אותה.

• העצם עלולה להתקע בוושט (הצינור שהמזון עובר דרכו כדי להגיע לקיבה). הכלב יתקשה לבלוע מזון, ייתכן ויקיע ישר את המזון שבלע וינסה להוציא את העצם באמצעות שיעולים וחרחורים. ייתכן שעדיין יצליח לבלוע חלק מן המזון אבל אסור לטעות, מדובר במצב מסכן חיים. גם במקרה זה חשוב ללכת לוטרינר ולבקש לעשות לכלבכם צילום.

• העצם נתקעת בקנה הנשימה. זה יכול לקרות אם הכלב שלך שואף בטעות חתיכת עצם קטנה מספיק. זהו מצב חירום כי הכלב שלך יתקשה לנשום. קח את חיית המחמד שלך לווטרינר שלך מיד!

• העצם נתקעת בבטן. בהתאם לגודל העצם, ייתכן שהכלב שלך יזדקק לניתוח או אנדוסקופיה של מערכת העיכול העליונה, הליך שבו הוטרינר שלך משתמש בצינור ארוך עם מצלמה מובנית וכלי אחיזה כדי לנסות להסיר את העצם התקועת מהבטן.

• העצם נתקעת במעיים וגורמת לחסימה.

• עצירות משברי עצמות. הכלב שלך עלול להתקשות לעשות קקי בגלל שברי העצמות מכיוון שהם כל כך חדים עד שהם מגרדים את החלק הפנימי של המעי הגס או פי הטבעת תוך כדי תנועה. זה גורם לכאבים עזים ועלול לדרוש ביקור אצל הווטרינר שלכם. העצמות מכילות גם הרבה סידן, מה שהופך את הצואה לקשה.

• דימום חמור מפי הטבעת. זה עוד מצב מאוד מסובך שיכול להיות מסוכן. גם במקרה זה יש לקחת את הכלב לווטרינר.

• דלקת הצפק. זיהום חיידקי לא נעים וקשה לטיפול זה של הבטן מתרחש כאשר שברי עצם חודרים את הבטן או המעיים של הכלב שלך. גם במקרה זה יש לקחת את הכלב שלכם לביקור חירום אצל הווטרינר מכיוון שדלקת הצפק עלולה להרוג את הכלב שלך.

לסיכום חלק זה, ניתן לראות שעצם שעברה תהליך כלשהו של בישול, הרתחה, אידוי וכדומה מהווה סכנה גדולה עד סכנת חיים לכלבים!

האם יש עצמות בטוחות לכלב שלי?

הזאבים, אבותיהם של הכלב המודרני אוכלים טרף שכולל בשר, עצמות ותכולת קיבה. ולמרות שיש שוני בין הזאב לכלב אחרי אלפי שנים של אבולוציה, יש מקרים שגם כלבים יכולים לאכול או לפחות לכרסם עצמות גולמיות.

אך כדי שזה יקרה חשוב לבדוק טוב באילו עצמות מדובר ולעולם לא לתת לו אותן ללא השגחה.

יש בעלי כלבים שנותנים עצמות גולמיות לכלבם, אך גם לגביהן, לא כל העצמות בטוחות. עצמות עוף והודו למשל לא רק מבושלות אלא גם נעות (במידה פחותה אומנם אבל עדיין) מהוות סכנת חנק או סכנה לאיברים הפנימיים של כלבכם.

בואו נבדוק אילו סוגי עצמות גולמיות ניתן לתת לכלבכם, איך ומה לבדוק לפני כן.

2 סוגי עצמות גולמיות לכלבים

נחלק את העצמות הגולמיות לשתי קטגוריות:

1. עצמות גולמיות למאכל

עצמות גולמיות למאכל הן עצמות חלולות של עופות שאינן תומכות במשקל בעוף (בדרך כלל כנפי עוף וצוואר עוף והודו). הן רכות, גמישות, אינם מכילות מח עצם וניתן לגרוס אותם בקלות במטחנת בשר. עצמות אלו מספקות סידן, זרחן וכמויות זעירות מיסודות נוספים שיכולים להיות חלק מהתזונה הגולמית של הכלב שלכם.

אך למרות שעצמות כנף וגרון עוף והודו גולמיות פחות מסוכנות הן עדיין מהוות סכנת חנק ופציעות.

אם אתם רוצים אפשר לטחון אותן לאבקה ולפזר מעל האוכל של כלבכם כדי שיהנה מהערכים התזונתיים שבהן.

לגבי שאר עצמות העוף או ההודו: המנעו מהן לחלוטין! עשויות או נעות.

גם לדגים יש עצמות ואם חשבתם לתת דג לכלבכם אז אל תפספסו את המאמר שבודק האם כלבים יכולים לאכול טונה ודגים אחרים.

2. עצמות גולמיות לכרסום כגירוי מנטלי ותעסוקה

עצמות גולמיות לפנאי ותעסוקה כוללות עצמות גדולות של בקר או ביזון, כגון עצמות ירך מלאות במח. עצמות אלו אינן מספקות תזונה משמעותית לכלב שלך (הן לא מיועדות ללעיסה ולבליעה, רק לכרסום), אבל הן כן מספקות גירוי מנטלי, תעסוקה, והן מצוינים לבריאות הפה של כלבים.

מה שהופך אותן ליותר בטוחות הוא העובדה שהן גדולות וקשות כך שלכלבכם יהיה קשה לשבור ולבלוע חלקים מהן.

שוב, ישנם סיכונים במתן עצמות מסוג זה לכלב, אם כי אם אתם פועל לפי הנחיות הבטיחות, הכלב שלכם אמור להיות מסוגל ליהנות מהן בבטחה.

לסיכום

חשוב להתייעץ עם וטרינר שמכיר את כלבכם. אם למשל לכלבכם בעיות שיניים אז אולי לעיסת עצם בקר יכולה לגרום לשבר בשן.

ולכן, למרות שעצמות גולמיות פחות מסוכנות לכלבים, עדיין מדובר בסיכון שעלול להיגמר בביקור חירום אצל הוטרינר ואפילו מוות!

אז אם יש לכם חששות מומלץ בחום שתחקרו בנושא עוד ותתייעצו עם מומחים לכלבים לפני שאתם מחליטים לכלול אותם בתזונה או בשגרת המשחק והתעסוקה של כלבכם.

יש מספיק אופציות אחרות ובטוחות יותר לכלבים אם אתם רוצים לפנק אותו, וכאשר מדובר על כלבים ועצמות המשפט "עדיף להיות בטוח מאשר להצטער" נכון מתמיד!

מאמר קשור: האם כדאי לעשות ביטוח בריאות לכלב?

האם כלבים יכולים לאכול עצם עוף לא מבושלת (גולמית)?

עצם עוף מבושלת לכלבים היא סכנת מוות! אבל מה עם עצמות עוף לא מבושלות לכלב שלכם? ובכן, אותן אזהרות עדיין חלות. עצם עוף גולמית אולי לא שבירה כמו העצמות המבושלות, אבל היא עדיין סכנה לכלבים.

באופן כללי, עצמות עוף הן די דקות וקטנות כך שקל לרוב הכלבים ללעוס את העצם לחתיכות קטנות יותר. לאחר הבליעה, חתיכות העצם השבורות, גם כאשר מדובר בעצם נעה יכולה להפוך לאיום בגוף הכלב למרות שהן יותר גמישות מעצמות מבושלות. חלקים מסוימים מעצם העוף הגולמית עדיין עלולים להיות חדים מספיק כדי לגרום לחתכים במערכת העיכול של הכלב.

האמור לעיל הוא כלל אצבע כללי ויש לפעול לפיו על ידי כל בעלי כלבים שיש להם ספק אם לתת לכלב שלהם ללעוס ולאכול עצם לא מבושלת. במקרים מסוימים, זה עשוי להיות בסדר עבור כלבים לאכול את העצמות הבשרניות (כגון כנפי עוף גולמיות). עם זאת, היוועצו לפני עם וטרינר וגם זה רק כאשר מדובר בכלבים גדולים יותר וכלבים שלועסים מספיק טוב ללא סיוע.

בקיצור, עצם עוף גולמית לכלב היא מקרה קלאסי שבו אפילו עם הספק הקטן ביותר אסור לקחת את הסיכון! הנזק שיכול להיגרם יסכן ממש את כלבכם האהוב, ובמקרים רבים רק ניתוח יקר ומסובך יוכל להציל את חייו, לא סיכון ששווה לקחת כאשר יש כל כך הרבה אופציות אחרות לפנק את כלבכם.

האם כדאי לתת לכלב עצם?

לגבי עצמות מבושלות, מאודות, מורתחות וכדומה התשובה היא לא מוחלט.

לגבי עצמות גולמיות, כמו שראינו, זה תלוי בסוג וגודל העצם. עצמות בקר גדולות לכרסום יכולות להיות בסדר, אך עצמות עוף, הודו או חזיר גם גולמיות עדיין מהוות סכנה לכלבכם.

יש כאלה שבוחרים לתת לכלבם תזונה על בסיס אוכל נע ואז מן הסתם זה יכול לכלול גם עצמות אבל זה כבר נושא למאמר אחר לגמרי.

בסופו של דבר, הבחירה היא שלך כבעלים של הכלב, וחשוב שתבינו את הסיכונים הרבים שקיימים בעצמות מסוגים שונים לכלבים עד כדי סכנת חיים מיידית במקרים שונים!

כלב עם עצם בפה

יש הדוגלים בלטחון את העצמות לאבקה ופיזור במזון, כך שהמינרלים מהעצמות יתווספו לתזונה של הכלב שלכם ללא סיכון לחנק או סיבוכים אחרים.

לגבי עצמות לכרסום גם שם חשוב להתאים את העצם לכלב ותמיד לפקח עליו בזמן שהוא מכרסם אותה ולוודא שבתהליך הכרסום העצם לא נהייתה קטנה מדי כך שהיא הופכת לסכנת בליעה וחנק.

כשאתה עובר על היתרונות והחסרונות, עליכם לחקור ולדון בנושאים אלה עם הווטרינר שלכם לפני שתחליט לתת לכלב שלכם עצמות.

חשוב לזכור שלמרות שבת המשפחה הכלבית שלכם נועדה ללעוס. היא זקוקה לעזרתכם כדי לוודא שתקבל הזדמנות ולהשתמש בפה שלה וביצר הלעיסה כמו שהטבע התכוון, ולהפעיל את שרירי הלסת בצורה בטוחה, כך שכדי לסייע לה התייעצו ומצאו מהי האופציה הטובה ביותר בשבילה ללעיסה כחלק מבילוי הפנאי שלה והעסקתה.

שאלות קשורות

הכלב שלי אוכל עצמות עוף כל הזמן ולא קורה לו כלום, אז מה הבעיה?

זה שלא קרה כלום ממש לא אומר שזה בטוח. זה פשוט אומר שהיה לך מזל עד עכשיו. מספיקה פעם אחת שתגרם לו פציעה פנימית שעלולה להוביל למוות ובכל מקרה תחייב ביקור חירום אצל הוטרינר כדי להציל אותו כדי שתצטערו שלא שמרתם עליו מסיכון מיותר זה.

בטבע הזאבים אוכלים עצמות ולא קורה להם כלום, אז למה הכלב שלי לא יכול?

חשוב להבין שמהזאב ועד הכלב של ימינו יש מרחק רב, תהליך אבולוציוני של תירבות שיצר את כל גזעי הכלבים בגדלים ובצורות השונות שאנו מכירים כיום והם שונים לא רק במראה, גודל ומבנה אלא גם במערכת העיכול שלהם שעברה התאמה אבולוציונית אף היא וכבר לא עמידה כמו אצל הזאבים לעצמות. ובכל מקרה גם בטבע הזאב לא ניזון מעצמות שעברו תהליך עיבוד כלשהו.

האם בטוח לתת לכלב עצמות חזיר?

לא! כמו עצמות עוף והודו, מומחים וטרינרים בדרך כלל מסכימים שעצמות חזיר אינן בטוחות ואפילו מסוכנות ביותר, בין אם הן מבושלות או נעות. זה כולל צלעות חזיר, וכל שאר עצמות. ההשפעות הבריאותיות השליליות יכולות להיות זהות לאלו של עצמות עוף והסיכון לא פחות קטן!

האם עצמות הודו בטוחות לכלבים?

לא! כמו עם עצמות עוף, אסור לתת לכלבים לאכול עצמות הודו. עצמות של עופות בכלל וגם של הודו מפתות את הכלבים – הן דקות, לעיסות ולרוב עדיין מכוסות בבשר – אך מהוות סכנה גדולה. ראשית, כל חלק חד (ולעצמות עוף והודו תמיד יש קצוות וחלקים חדים) יכולה לחתוך או לשרוט את מערכת העיכול של הכלב שלך – כל הדרך מהוושט ועד פי הטבעת – ולגרום לנזק לאורך כל תהליך העיכול. עצם חדה מאוד יכולה אפילו לנקב את מערכת העיכול של הכלב שלך, מצב שעלול להיות קטלני. ואם אין לעצם חלק חד אז רוב הסיכויים שיווצר אחד בזמן שכלבך ילעס וישבור את העצם.

חשוב!

המאמר נכתב לאחר מחקר מעמיק וניסיון אישי. המאמר לא נכתב ע"י וטרינר ולא אמור להווה תחליף להתייעצות עם הוטרינר שלכם לפני שאתם מחליטים לגבי התזונה של כלבכם ומה בטוח ולא בטוח עבורו!

Similar Posts