ייתכן שפוסט זה מכיל קישורי שותפים, מה שאומר שאקבל עמלה אם תלחצו על קישור ותרכשו דרכו פריט או שירות. זה מגיע ללא עלות נוספת מצדכם. מוזמנים ללמוד עוד בעמוד מדיניות הפרטיות

סוגים קוקר ספניאל קוקר ספנייל

סוגי קוקר ספניאל

קוקר ספניאל הוא אחד מגזעי הכלבים הפופולריים והידועים ביותר בעולם. ולמרות שכך הוא נקרא בארצות הברית ואנגליה בארצות אחרות השם "קוקר ספנייל" לא מספיק וזאת בגלל שיש שני סוגים עיקריים של קוקר ספנייל: האנגלי והאמריקאי.

חוץ מהאנגלי והאמריקאי, גם בתוך כל אחד מהם יש שני סוגים שונים של קוקרים וזאת לפי התפקיד המקורי שלהם. אז המשיכו לקרוא כדי ללמוד על הסוגים השונים של הקוקר ספניאל כאן ב AllDogs.

מקור הקוקר ספניאל

לקוקר ספניאל יש היסטוריה ארוכה. כבר בראשית המאה ה -14 הוזכרו במסמכים שונים כלבי "ספנייל". והדעה הרווחת היא שמקור הספנייל מספרד, שם שימש ככלב צייד שמביא ציפורים שבעליהם צדו.

אחד מסוגי הקוקר ספנייל שהיה קטן יחסית עזר לצוד ציפור מסוג "Woodcock" – ווד-קוקר (ציפור מסוג חרטומן היערות בעברית), דבר שאחראי למילה "קוקר" בשם הגזע מאוחר יותר.

אבל האמת היא שעד למאה ה – 18 הקריטריון היחיד לכלב מסוג ספנייל להקרא קוקר-ספנייל היה משקל של פחות מ 11 ק"ג (25 פאונד), ואילו כלב ששקל יותר מ 11 ק"ג סווג כספרינגר-ספנייל.

לקראת סוף המאה ה 18, ב-  1873 ליתר דיוק, הוקם מועדון הכלבים האנגלי ומעקב אחר המקורות של הגזעים השונים וסיווג של כלבים בצורה יותר מדוייקת יותר תפס תאוצה.  ב- 1892 הקוקר ספנייל והספרינגר ספנייל הוכרו כשני גזעים נפרדים.

בהמשך נפרט איך התפתחו מהקוקר-ספנייל שני גזעים שונים, האנגלי והאמריקני, עליהם נפרט בהמשך. רק נציין כאן עובדה מעניינת נוספת שבטח לא ידעתם: הקוקר ספנייל האנגלי החל מקוקר ספנייל אחד ששמו היה אובו, ואילו מקור הקוקר ספנייל האמריקאי המודרני הוא מלא אחר מאשר מאחד מצאצאיו של אותו כלב ששמו אובו ושבאופן מפתיע נקרא אובו השני (Obo II) שלמרות שהיה כלב אנגלי, הוא נולד על אדמת ארצות הברית שאליה אמו הגיע בזמן שהיתה מעוברת.

לסיום ההקדמה רק נציין ששני הזנים הם כלבים חברותיים, מלאי אנרגיה ומאוד חכמים. גודלם בינוני, אך שונה בין שני הזנים, ויש ביניהם עוד כמה הבדלים שמאפשרים להבחין ביניהם בקלות עליהם נלמד בהמשך מאמר זה.

כמה סוגים של קוקר ספנייל יש?

כמו שכבר הבנתם, אין סוג אחד של קוקר ספנייל. כיום ישנם שני סוגים של קוקר ספניאל המהווים שני גזעים שונים לחלוטין:

• קוקר ספניאל אנגלי

• קוקר ספניאל אמריקאי

ולמרות שיש להם מאפיינים משותפים שחלק כבר הזכרנו, לכל אחד מהם יש את הייחודיות שלו מבחינת מראה, אופי ועוד. מה המאפיינים של כל אחד מסוגי הקוקר-ספנייל? על זה נלמד בהמשך המאמר.

קוקר ספניאל אנגלי

כלבי הספנייל הראשונים היו במקור מספרד, שם הם זכו להערכה רבה ככלבי ציד. כשהגיעו לאנגליה, התחילו להתאים את עצמם בהדרגה לדרישות המקומיות, מה שהוליד את מה שאנחנו מכירים כיום כ- Cocker Spaniel האנגלי.

קוקר ספניאל אנגלי הוא כלב פיקח, חברותי ונאמן. מדובר בכלב בינוני – קטן, שגובהו בשכמות בסביבות 40 ס"מ ומשקלו בין 12 ל 16 ק"ג.  יש לו פרווה שטוחה ומשיית ורגלים אחוריות חזקות שמאפשרות לו לרוץ מרחקים ארוכים בקלות. גופו דק יותר משל הקוקר ספנייל האמריקאי.

קוקר אנגלי חום בהיר

קל יחסית לאלף אותו ולמרות שרמת האנרגיה שלו בינונית, מדובר בכלב ציד שצריך רמה סבירה של פעילות גופנית יומיומית כולל ריצה חופשית אם אפשר במקום בטוח.

בזכות העובדה שמדובר בכלב עדין וידידותי הוא יכול להיות כלב מושלם לילדים.

אוזניו היפות, השעירות והשמוטות מחייבות תשומת לב שכן הן בסיכון גבוה יחסית לדלקות.

בתוך הגזע של הקוקר ספניאל האנגלי, מבחינים בין כלבי תצוגה וכלבי עבודה/בית, כפי שנראה בהמשך.

אם אתם רוצים לקרוא עוד על הקוקר ספנייל האנגלי לחצו כאן.

קוקר ספניאל אמריקאי

קוקר ספניאל אמריקאי דומה לקוקר ספניאל האנגלי,  ואחד מההבדלים הבולטים ביניהם הוא הגודל שבהתחלה היה ההבדל היחיד בינהם. הקוקר ספניאל האמריקאי קטן יותר מאשר קוקר אנגלי. גובהו של הקוקר ספנייל האמריקאי הוא בין 34-39 ס"מ ומשקלו בין 12 ל -13.5 ק"ג. בהמשך באמצעות הרבעה סלקטיבית הובלטו תכונות מסויימות שהפכו את הקוקר ספניאל האמריקאי שונה גם בדברים אחרים וב – 1945 הוכר הקוקר ספניאל האמריקאי כגזע נפרד מהאנגלי.

אז מעבר לגודל, יש גם שוני במבנה שלו. הגוף של האמריקאי עגול וקומפקטי יותר משל האנגלי. ויש לו לוע מרובעת.

לחצו כאן לקרוא עוד על הקוקר האמריקאי.

כמובן שמעבר לתכונות השונות יש לזכור שבכ"ז שניהם באו מאותו מקור, ומעבר לשוני, יש גם הרבה דמיון בין שני הגזעים. גם אצלו יש שני זנים, אחד של תצוגה והשני של עבודה/בית.

קוקר ספנייל אמריקאי
קוקר ספנייל אמריקאי

קוקר ספנייל לתצוגה מול קוקר ספנייל ככלב עבודה או ככלב בית

ההבחנה בין קוקר תצוגה וקוקר לבית/עבודה קיימת לגבי שני הגזעים האנגלי והאמריקאי.

חשוב לומר שאין הפרדה רשמית בין בין שני הזנים אך לאורך השנים מגדלים מקצועיים הקפידו ומקפידים להפריד בין קוקרים למטרות תצוגה וקוקרים למטרות עבודה ולא מזווגים בין שני הזנים.

ההבדל העיקרי הוא שבקוקר ספנייל מטרת תצוגה יש דגש גדול יותר על המראה. בקוקר ספניאל למטרות תצוגה יש דגש רב יותר על עמידה בסטנדרטים של התקן לפי הגזע כמובן, אנגלי או אמריקאי. לקוקר ספניאל למטרות תצוגה תהיה פרווה שופעת וארוכה יותר שכמובן גם דורשת יותר טיפוח, האוזניים שלו יהיו ארוכות יותר.

מצד שני, קוקר ספנייל עובד או לבית צריך להיות חזק יותר והעמידה בכל התקנים של הגזע פחות חשובה. אז לקוקר ספניאל עובד יש פרווה פחות ארוכה ושופעת, האוזניים פחות ארוכות, שכן אוזניים ארוכות מקשות על הריצה, ובאופן כללי הם יותר פעילים ואנרגטים וזקוקים ליותר פעילות גופנית.

ההבדלים בין קוקר ספנייל אנגלי ואמריקאי

ראינו במאמר זה שיש כיום שני סוגים של קוקר ספניאל, הקוקר ספניאל האנגלי והקוקר ספניאל האמריקאי. אם נעמיד אותם אחד ליד השני נראה, בדרך כלל, שהקוקר ספניאל האמריקאי קטן יותר מהקוקר ספניאל האנגלי. גם המבנה הכללי שונה והאנגלי בעל מבנה עדין יותר והקוקר ספניאל האמריקאי בעל מבנה קומפקטי יותר.

גם באמצעות תווי הפנים אפשר להבדיל ביניהם. בעוד שלקוקר ספניאל האנגלי יש חוטם ארוך, לקוקר האמריקאי חוטם שטוח יותר ומצח בולט יותר. אז אם אימצתם קוקר ספניאל עם לוע ארוך וגוף דק ועדין אז רוב הסיכויים שמדובר בזן האנגלי ואם לקוקר שלכם חוטם שטוח יותר וגוף עגול וקומפקטי יותר אז זה קוקר ספנייל אמריקאי.

מבחינת אופי, הקוקר ספניאל האנגלי יותר אנרגטי מהאמריקאי ובעל אינסטינקט ציד גבוה. מה שאומר שיש לפקח עליו אם יש חיות מחמד קטנות יותר בבית, לפחות בהתחלה. כשיוצאים לטייל איתו צריך שהוא יהיה תמיד קשור!

הקוקר ספנייל האמריקאי יותר רגוע באופיו אבל גם הוא צריך את מנת הטיולים והפעילות היומית שלו. שניהם הגזעים מאוד נקשרים לבעלים שלהם, בייחוד למי שבד"כ מטפל ונותן להם אוכל, אבל אפשר לומר שהאמריקאי יותר תלותי ונוטה לחרדת נטישה מהאנגלי. למרות זאת, שניהם מאוד קשורים לבעליהם ומשפחתם ולא מתאימים אם אתם וכל בני המשפחה מבלים שעות ארוכות מחוץ לבית.

כמובן שרובנו עובדים בחוץ וכלב בוגר, בריא ומאולף יכול להיות בין 6 ל – 8 שעות לבד, אבל לא יותר מזה באופן קבוע, וכמובן שיש לדאוג לו לפעילות גופנית, משחקים וזמן איכות אתכם לפני ואחרי החזרה הביתה.

 בכל אופן, שני הגזעים האנגלי והאמריקאי, הם כלבי משפחה מושלמים, ואיזה מהם תבחרו לאמץ תלוי בהעדפות שלכם מבחינת רמת פעילות, אופי ומראה.

לגבי קוקר ספניאל לתצוגה או לעבודה, ההבדל שהכי קל להבחין בו זאת הפרווה, שאם היא יותר ארוכה אז רוב הסיכויים שמדובר בזן שנועד לתצוגות כלבים. בנוסף יש את ההבדלים האחרים שעברנו עליהם במאמר זה.

לסיכום

יש שני סוגים של קוקר ספנייל: הקוקר האנגלי והקוקר האמריקאי, למי שמכיר את הגזע קל להבחין ביניהם אחרי מבט חטוף.

כמו שראינו לכל אחד מהם יש את המאפיינים המיוחדים שלו, ומעניין שגם בתוך כל אחד משני הסוגים יש הבחנה נוספת בין קוקר למטרות תצוגה, ששם שמו דגש רב יותר על המראה בתהליך ההרבעה וקוקר למטרות עבודה ששם שמו דגש רב יותר על היכולות של הקוקר ככלב עבודה וציד ופחות על המראה החיצוני וההתאמה המדוייקת שלו לסטנדרטים של הגזע.

Similar Posts