ייתכן שפוסט זה מכיל קישורי שותפים, מה שאומר שאקבל עמלה אם תלחצו על קישור ותרכשו דרכו פריט או שירות. זה מגיע ללא עלות נוספת מצדכם. מוזמנים ללמוד עוד בעמוד מדיניות הפרטיות

כמה סוגי כלב פודל יש

כלב פודל – גדלים, סוגים וכל מה שחשוב ומעניין

כלב פודל, ללא ספק אחד מגזעי הכלבים הנודעים בעולם . גזע כלבים זה הנו עתיק ושרידים ארכיאולוגיים עם תמונותיו מגיעים עד המאה הראשונה לפני הספירה[1]. הפודל הוא בין השאר הכלב הלאומי של צרפת למרות שמקורו בכלל מגרמניה. יש ארבע זנים שונים שנבדלים בגודל בצורה משמעותית אומנם, אבל כולם פודלים ב 100% ללא עירוב עם גזעים אחרים, דבר שהוא ייחודי.

המשיכו לקרוא כדי ללמוד למה זה כל כך ייחודי, מה מיוחד בכל זן, מי הפודל המקורי ומי הזן החדש ביותר מבין ארבעת סוגי הפודלים כאן ב- alldog.

כמה סוגים וגדלים של כלב פודל קיימים?

לאחר חילוקי דעות בין מועדוני הכלבים במדינות השונות לגבי סיווג התת גזעים של הפודל, נקבע תקן המבחין בין 4 סוגים של פודל לפי הגודל.

למה?

מכיוון שהפודלים דומים באופי, בריאות, אינטליגנציה ובעצם בכל המאפיינים חוץ מהגודל, ההבחנה בין ארבעת הסוגים מבוססת על גודל ומשקל, כאשר את הגודל מודדים לפי הגובה של כלב בוגר בשכמות, וכך בהרבה מדינות בעולם, כולל ישראל, מבחינים בין:

זה הסיווג של הפדרציה הבינלאומית לכלבים (FCI), שבה כאמור חברה גם ישראל,  אולם יש אירגוני כלבים אחרים כשהידוע שבהם הוא מועדון הכלבים האמריקאי (AKC) שמכירים רק בשלושה סוגים: פודל סטנדרטי (הכולל את הגדולים והבינוניים), פודל מיני ופודל טוי.

מאפייני הפודל

לכל סוגי הפודלים מספר מאפיינים דומים. מדובר בכלבים פרופורציונליים, כל אחד לפי גודלו. לכולם יש שיער ולא פרווה, שזה אומר בעצם, שאם לא נדאג לקצר אותה היא פשוט תמשיך לצמוח. השיער שלהם צמרירי, ויכול להיות מתולתל או גלי.

מבחינת אינטלגנציה, כל הזנים חכמים, וגם האופי שלהם דומה, מדובר בכלבים ידידותיים שישמשו כלבי משפחה למופת. מבחינת הצבע, כל סוגי הפודל יכולים להיות באחד מהצבעים המקובלים לפי התקן שהם: חום, לבן, שחור, אפור, חום כתום (משמש) וחום אדום.

דבר נוסף שכדאי לדעת הוא שלכל סוג של פודל יש בעיות בריאותיות אחרות שהוא יותר רגיש להן, אבל זה כבר נושא למאמר אחר.

כעת נעבור לארבעת הסוגים השונים, מתי ואיך הם נוצרו ובמה הם שונים מהאחרים.

פודל לבן עומד על המדרכה
פודל לבן עומד על המדרכה ועוצם עיניים

1. פודל גדול או פודל סטנדרטי

הפודל הסטנדרטי שנקרא גם הפודל הגדול הוא הזן המקורי. יש לו היסטוריה ארוכה ומפוארת שמתחילה לפי ממצאים ארכיאולוגיים במאה הראשונה לפני הספירה, וממשיכה לימי הביניים, בה הוא ליווה בני אצולה ומלכים. ביניהם ניתן למצוא את מלך צרפת לואי ה -16 ומארי אנטואנט שהמשפט שלה "אם אין לחם שיאכלו עוגות" הוא אחד המפורסמים בהיסטוריה.

גובהו של הפודל הסטנדרטי הוא בין 45 ס"מ ל 60 ס"מ בשכמות, ומשקלו בין 16 ל -22 קילוגרם. המראה של הזכרים והנקבות שונה באופן בולט בכך שהזכרים יותר כבדים ורחבים מהנקבות. רבים מכנים את הזן הזה פודל ענק בשל גודלו הרב ביחס לזנים האחרים של הפודל.

תוחלת החיים הממוצעת של כלב הפודל הגדול הנה ארוכה יחסית לכלבים ויכולה להגיע ל- 16 שנים בקלות יחסית, בתנאי שמטפלים בו כראוי. מהפודל הגדול החלו המגדלים לפתח את הזנים האחרים של הפודל כשמטרתם היה ליצור את אותו כלב אבל קטן יותר, וכך במשך השנים נוצרו שלושת תתי-הגזע האחרים, הקטנים יותר.

2. פודל בינוני

פודלים בינוניים הם יותר קטנים מפודלים סטנדרטיים, אם כי על פי ה- AKC למשל, שני הזנים הללו הם בעצם זן אחד של פודלים שגובהו מעל 38 ס"מ (15 אינץ') ומשקלם בין 18 ל- 32 ק"ג. מסיבה זו, בדרך כלל קיים בלבול רב כאשר מדברים על פודלים סטנדרטיים, שכן בעוד אצל ארגונים מסוימים מונח זה מתייחס לפודל בינוני, אחרים מבינים אותו כמתייחס לפודלים גדולים. בכל מקרה, גודלו של פודל בינוני, עפ"י הפדרציה הבינלאומית לכלבנות (FCI), הוא בין 35 ל- 45 ס"מ בשכמות ומשקלו נע בין 7 ל -12 קילוגרם.

הפודל הבינוני נחשב לזן השני שנוצר בתהליך ההקטנה של הגזע.

3. פודל ננסי, הידוע גם כפודל המיניאטורי או פודל מיני

פודל מיניאטורי או פודל מיני כמו שחלק קוראים לו, הוא מעט יותר קטן מהפודל הבינוני. משקלו נע בין 4 עד 7 קילוגרמים, וגובהו  בטווח של 28-35 ס"מ בשכמות.

אם תשים אותו ליד פודל סטנדרטי (שנקרא גם פודל גדול או ענק) ההבדל יכול להגיע ל 10 ס"מ, הבדל שניתן להבחין בו בקלות גם בעין בלתי מזוינת.

עובדה מעניינת בקשר לפודל ננסי היא שהוא חי הכי הרבה בממוצע בהשוואה לזני הפודל האחרים, ויש כאלה שמאריכים חיים לכמעט 20 שנה. מעבר לזה ומעבר לגודל, הוא דומה בשאר המאפיינים לפודלים בגדלים האחרים.

4. פודל טוי (צעצוע)

פודל טוי הוא הקטן ביותר מכל סוגי הפודלים ואחד המפורסמים והפופולריים שבהם בשנים האחרונות. פודל הצעצוע הנו הזן האחרון של הגזע שנוצר. פודל טוי הורבע לראשונה בארה"ב בשנות ה 20 המוקדמות כבן לוויה לתושבי הערים שגרים בדירות קטנות.

כדי להגיע לפודל בריא ששומר את הפרופורציות של אחיו הגדולים, אך הרבה יותר קטן, המגדלים נאלצו להיעזר במדענים המתמחים בגנטיקה. הדבר נעשה כדי להימנע מהופעת מחלות הקשורות לגודלו הקטן, כמו סיבוכים ושינויים אורגניים עקב גמדות. בזכות זאת פודל הטוי לא סובל באופן מיוחד ממחלות גנטיות ביחס לאחיו הגדולים.

גור פודל טוי חום בהיר

למרות שהוא בריא בד"כ הוא יכול לסבול ממחלות שונות שכלבי הפודל בכל גודל נמצאים בסיכון לסבול מהן. כמובן שאם פודל כה קטן צריך להיות יותר זהיר שלא יקרו לו תאונות, או שאפילו מישהו ידרוך עליו בטעות, דבר שלא יכול לקרות עם פודל גדול.

בהשוואה לפודל הרגיל, הפודל צעצוע ממש קטן. גובהו של פודל צעצוע הנו 28 ס"מ בלבד בשכמות לכל היותר, ומשקלו נע בין 1.8 ללא יותר מ 2.8 ק"ג.

אם תיקחו פודל סטנדרטי בעל גובה מינימלי שהוא כ- 45 ס"מ ותעמידו אותו ליד פודל טוי, ההבדל ביניהם יהיה של כמעט 20 ס"מ ויותר מ 12 ק"ג. מה שהופך את ההבדל למדהים עוד יותר היא העובדה שהפודל טוי יראה כהעתק מכווץ ופרופוציונלי של קרוב משפחתו הסטנדרטי.

אנשים רבים נוטים לכנות את פודל הצעצוע פודל מיני בגלל גודלו הקטן, אך כמו שלמדנו כאן, זאת טעות שכן מדובר בשני סוגים שונים או יותר נכון זנים שונים של כלב הפודל.

תוחלת החיים הממוצעת של פודל טוי היא 16 שנה, והטווח הוא בין 14 ל – 18 שנה. סה"כ מדובר בזן בריא הודות לעבודת הזיווג וההרבעה המסורה שנעשתה כדי ליצור את הזן. כמובן שיש לקחת אותו לבדיקות תקופתיות אצל וטרינר, לתת לו את החיסונים הנדרשים ולשים לב לסימנים שיכולים להעיד על בעיות בריאותיות ולקחת אותו לביקור אצל הוטרינר במקרה הצורך.

פודל צרפתי, יש חיה כזאת?

רוב הסיכויים ששמעתם את המונח "פודל צרפתי" ותהיתם האם פודל ופודל צרפתי זה אותו דבר, והאם מקור הפודל הוא מצרפת. האמת היא שהיסטוריונים לכלבים אומרים כי השם "פודל צרפתי" מטעה.
 
המונח "פודל צרפתי" משמש לעתים קרובות כדי להתייחס לגזע הפודל כולל כל ארבעת הסוגים: הענק, הסטנדרטי, המיניאטורי והטוי. עם זאת, שם זה מטעה ביותר מכיוון שמקורם של הפודלים אינו בצרפת אלא בגרמניה.
 
הסיבה היא שהצרפתים תמיד אהבו את הגזע ומלבד חיית מחמד, בעבר הם גם אילפו אותם להיות כלבי קרקס ועוזר לציד ברווזים ובעצם תרמו מאוד לפיתוח הגזע. הצרפתים כ"כ אוהבים אותו עד כדי כך שהפודל הוא הכלב הלאומי של צרפת.
  
הדבר המצחיק הוא שבצרפת, פודלים אפילו לא נקראים בשם הזה. הם ידועים יותר כ"קאניצ'ה" שפירושו "כלב ברווז" בגלל תפקידו כעוזר צייד ומביא ברווזים ועופות מים שניצודו.

שאלות קשורות

איזה סוג של כלב פודל מתאים לך?

בניגוד לגזעים אחרים ששם יש הבדל שונים בין הזנים השונים, אצל הפודל זה לא כך. כל הזנים זהים מבחינת אופי, פרווה, צרכי חברה והתאמה לסגנון חיים של הבעלים. הדבר היחיד שבאמת שונה ביניהם הוא הגודל.

אז אם אתם רוצים פודל אבל מתלבטים בקשר לזן, אז הכל תלוי בהעדפות אישיות שלכם לגבי גודל הכלב, ואולי גודל הדירה שבה אתם גרים. מבחינת הפודל, כל ארבעת הסוגים מאוד אינטליגנטים, חברותיים, רגועים, מלאי חיבה והיפואלרגניים וישמחו לחיות אתכם.

באופן מפתיע פודל בגובה של 60 ס"מ ומשקל של 20 ק"ג, לא יהיה שונה ברוב הבחינות מפודל טוי בגובה של 25 ס"מ ומשקל של 2.5 ק"ג, מעבר כמובן להבדל המשמעותי במידות.

אם ברצונכם לקרוא עוד עלהגזע המופלא הזה, בקרו בקטגוריית הפודלים שלנו.

ביבליוגרפיה

Fédération Cynologique Internationale. Caniche:http://www.fci.be/Nomenclature/Standards/172g09-en.pdf

Le Club du Caniche de France. Le Caniche: https://www.clubducanichedefrance.fr

American Kennel Club. Poodle (Standard): https://www.akc.org/dog-breeds/poodle-standard

The poodle club of America: https://poodleclubofamerica.org/sizes-of-poodles

[1] https://www.poodlehistory.org/PZZGPV1.HTM

Similar Posts