ייתכן שפוסט זה מכיל קישורי שותפים, מה שאומר שאקבל עמלה אם תלחצו על קישור ותרכשו דרכו פריט או שירות. זה מגיע ללא עלות נוספת מצדכם. מוזמנים ללמוד עוד בעמוד מדיניות הפרטיות

למה כלבים אוכלים קקי כלב אוכל צואה למה

למה כלבים אוכלים קקי? 10 סיבות אפשריות ודרכי מניעה

כבעלים של כלבים, בטח חשבת שראית הכל. היית עד לכל ההרגלים המגעילים והנוראיים מעט כמו ללקק את התחת, ללגום מים מהאסלה, או אפילו לרחרח את התחת של כלבים אחרים. אלה רק כמה מההרגלים איתם אתה צריך להתמודד כבעלים של כלבים.

אבל הגרוע מכל הוא שבאותו יום אתה תופס את הכלב שלך אוכל צואה (או קקי) בין שהוא אוכל כלבים אחרים שלו, או אפילו בעלי חיים אחרים (חתולים, מישהו?) אם כי יש מיני בעלי חיים שאוכלים צואה במצבים מסויימים ומדובר בחלק מהטבע שלהם, המעשה הזה מגעיל בעליל אותנו כבני אדם, ומעבר לסיכון שכלבכם ידבק בטפילים מסוימים על ידי בליעת צואה מכלבים אחרים, ייתכן ואכילת הצואה נובעת גם מבעיה רפואית. אז אל תתחיל לגעור בכלב שלך על זה. יש לנקוט בצעדים כדי לפתור בעיה זו.

המצב ההתנהגותי בו כלבים אוכלים קקי נקרא קופרופאגיה, והוא למעשה שכיח הרבה יותר ממה שחושבים. התנהגות קופרופגית היא קלינית כאשר היא נגרמת על ידי מחלת עיכול או מתח כרוני. אחרת, זה יכול להיחשב להתנהגות כלבים רגילה. סיבות אחרות יכולות להיות מחסור בחומרים מזינים, טפילים, אינסטינקטים טבעיים, שאיפה לתשומת לב מהבעלים, או אפילו קקי בעל ריח טוב (ממזון אנושי רב מדי) הגורם לכלבך (או הגור) לאכול קקי.

יש כמה דרכים לטפל בזה, החל מהימנעות ממגע עם צואה, שינוי תזונה, בדיקת המצב הרפואי ולעיתים פשוט מתן תשומת לב רבה יותר. כדי להבין מהי הדרך הטובה צריך לדעת מה הסיבה.

אז למה כלבים אוכלים קקי?

זה טבעי לאמהות שהמליטו לא מוזמן לאכול את הגללים של הגורים שלהן כחלק מהטיפול היומי (על כך אסביר בהמשך), אך זו לא הפעם היחידה שכלבים אוכלים צואה. המילה המדעית לאכילת צואה היא קופרופאגיה (הכוונה היא לסוגים רבים של צואת אכילה, כולל אכילת צואה ממינים אחרים, מבעלי חיים אחרים, או של עצמו), ונראים כלבים נלהבים במיוחד ממנה.

אז למה כלבים בוגרים אוכלים את הצואה שלהם? אלה הסיבות השכיחות ביותר לקופרופאגיה בכלבים בוגרים. אף אחת מהסיבות שנציין איננה חד משמעית ועליכם להתייעץ ולבדוק עם הווטרינר שלכם ואולי לנסות כמה מהם לראות אם זה עוזר לכלב שלכם:

1. חוסר בחומרים מזינים

אינסטינקטים של בעלי חיים.

כאשר לכלב שלך חסר את החומרים המזינים הדרושים מהתזונה היומית שלו, הוא ימצא דרכים אחרות להשיג אותם. כן, גם אם זה אומר לאכול צואה.

כדי להימנע מכך, ודא שכלבך מקבל את כל אבות המזון הדרושים על בסיס יומי. פירוש הדבר שלא לפספס אף אחת מהארוחות הקבועות שלהם ולתת להם את הכמות המומלצת של מזון לכלבים. לא בטוח מה המנה? בדוק עם הווטרינר שלך.

אפילו כמה חטיפים בריאים בין הארוחות הם רעיון טוב. זכור כי אם אתה קונה מזון איכותי לכלבים, עליו להכיל את כל החומרים המזינים הדרושים.

הערה: מחקרים הראו שלכשכלבים שחסר להם ויטמין B1, נוטים יותר לפתח קופרופאגיה (מחסור בוויטמין B הוא מאוד לא סביר בכלבים קופרופאגיים הניזונים מתזונה איכותית מלאה). לכן שווה להתייעץ עם וטרינר לגבי הדבר ולבצע בדיקה במקרה הצורך.

2. בעיית ספיגת בקיבה ובמעי

לפעמים זו לא אשמת הבעלים שהכלב לא מקבל מספיק חומרים מזינים. הלבלב לדוגמא מפריש אנזימים שעוזרים בפירוק המזון, ואם יש בעיה שם אז אפילו כלב שהאוכל שלו מזין וכולל כל מה שהוא צריך אינו סופג באופן מלא את החומרים מזינים מהמזון במעי הדק. זו לא תסמונת שכיחה מאוד, אך היא מתרחשת.

כתוצאה מהמחלה מופעל האינסטינקט הטבעי של הכלב והוא ינסה לצרוך יותר חומרים מזינים על ידי השבת שאריות החומרים המזינים בצואה. זהו מצב חמור, וטרינר צריך לבדוק אותו.

3. טפילי מעיים בכלבים

זה די נפוץ שכלב אוכל עפר ודברים אחרים שאסור לו תוך כדי משחק בחוץ. למרבה הצער, כלבים אלה נחשפים לטפילים, כמו תולעים בקיבה, בכל פעם שהם יוצאים לטייל.

אם טפילים חיים במערכת העיכול של הכלב שלך, זה יכול להסביר מדוע הם מנסים להשיג יותר תזונה על ידי אכילת הצואה שלהם.

למרבה המזל, ישנן דרכים רבות לטפל בטפילי מעיים אצל כלבים. התייעץ עם וטרינר לגבי זה.

4. מחלות כלבים

ישנן מחלות כלבים מסוימות העלולות להגביר את התיאבון של הכלב באופן משמעותי. ואם הם לא יקבלו מספיק אוכל שיספק את התאבון המוגבר שלהם, הם ימצאו כל דבר אכיל לצרוך, כולל הקקי שלהם.

מחלות אלו כוללות (אך אינן מוגבלות ל) סוכרת, מחלת בלוטת התריס או מחלת קושינג (בדרך כלל אצל כלבים מבוגרים).

אם אתם חושדים שלכלב יש תאבון מוגבר, התייעצו תמיד עם וטרינר כדי לשלול כל אחת מהמחלות האפשריות הללו. גם אם יש לכלבכם אחת מאלה, אז הוטרינר יוכל לעזור ע"י תפריט מתאים, טיפול במחלה או מתן תוסף.

5. חיפוש תשומת לב

אם הכלב שלכם מרגיש שאתם מתייחסים אליו פחות מבעבר, הוא עלול להתחיל לאכול צואה בשביל לקבל יחס. ואכן, אכילת צואה בדרך כלל מעוררת תגובה אצל הבעלים. כשהכלב מבין שאכילת קקי "עובדת", הוא ימשיך לעשות זאת. אפילו תגובה שלילית טובה יותר מחוסר תגובה ויחס.

הפתרון כאן הוא לתת לכלב יחס אבל לא כשהוא מבצע את המעשה האסור אלא להפך, להתייחס אליו, ללטף ולתת לו חיבה בלי שום קשר לאכילת הקקי. אפשר להתייעץ עם מאלף כלבים לגבי הדרך הטובה ביותר לאבחן האם אכילת הצואה קשורה לחוסר תשומת לב ומה הדרך הטובה ביותר לגמול אותו מההרגל הזה.

חשוב שגם תחשבו האם התחלתם להתייחס אל כלבכם פחות מבעבר וההרגל המגונה התחיל לאחר מכן? גם כאן חשוב במקביל לשלול סיבה בריאותית לאכילת הצואה.

6. חרדה

כבני אדם, גם כלבים יכולים לחוש חרדות מדברים שונים. אבל איך חרדה גורמת להם לאכול את הצואה שלהם? בשלבים הראשונים של האילוף לעשיית צרכים בחוץ, ישנם בעלים שקשים מעט בעונשים שלהם.

כלבים לומדים מהר ולא אוהבים להיענש, ולכן פחד יכול לגרום להם לפתח חרדה בכל פעם שהם עושים את צרכיהם והם עשויים לנסות להיפטר מה"ראיות "על ידי אכילתם. כמובן, הבעלים עשויים להטיל עונשים על הכלב אם הם אוכלים את הקקי שלהם, מה שגורם למעגל קסמים שעשוי להימשך גם לבגרות.

הדרך הטובה ביותר היא לתת חיזוק חיובי בכל פעם שהכלב שלך לא אוכל קקי, למשל חטיף לכלבים כל פעם שאתם אומרים לו "לעזוב" כאשר הוא בא לאכול צואה והוא עוזב ולא אוכל.

7. צריכת פחמימות

בסקר שערך קרונפלד בשנת 1973 עם 16 כלבי מזחלות מירוצים שכולם נהגו לאכול צואה, תכולת הפחמימות הופחתה ביותר מ- 25% ונמצא כי הקופרופאגיה נפסקה תוך מספר ימים, בנוסף נבדקו ציטוטים, שנלקחו ממגזינים וטרינרים, לגבי קשר סיבתי בין כמות הפחמימות בתזונה ואכילת צואה ע"י כלבים. הם מצאו כי דיאטה עתירת פחמימות, אשר כלבים לעיתים קרובות אינם יכולים לעכל, נראית כקשורה לקופרופאגיה.

אז אמנם אין מחקר חותך על הקשר, אך זה משהו ששווה שתקחו לתשומת לבכם אם הכלב שלכם אוכל קקי.

8. בידוד וכליאה

מחקרים הראו שכאשר כלב מבודד מבני אדם ומבלה זמן משמעותי בכלבייה, סביר יותר שהוא יאכל את הצואה שלו.

אין ראיות חותכות מדוע בדיוק, אך ייתכן שהסיבה היא שהכלב מחפש יחס או שזאת כתוצאה מהמתח העז של הבידוד.

אם כלב מוגבל למרחב מצומצם לפרקי זמן ארוכים, סביר יותר שהוא יאכל קקי. כל אלה מצבים מלחיצים העלולים לעורר בעיה פסיכולוגית ולכן להוביל לקופרופאגיה.

יש לזכור שכלבים הם יצורים חברתיים. הם אוהבים להיות ליד אנשים ובדרך כלל הם הכי מאושרים כאשר משפחתם משחקת איתם או מתקשרת איתם.

9. רעב וקופרופאגיה

כלבים שאוכלים צואה מאופיינים לעתים קרובות יותר על ידי בעליהם כאוכלים חמדנים (כלומר אוכלים בכל הזדמנות, בלי קשר לרעב), לעומת כלבים שאינם קופרופגיים. ייתכן כי הגבלת מזון מחזקת אצלם את ההתנהגות הקופרופגית.

מצבים רפואיים מסוימים, כמו סוכרת, יכולים לגרום לכלב שלך להיות רעב מאוד ולאכול צואה בכדי להשביע את רעבונו. תרופות מסוימות, כמו סטרואידים, יכולות גם להגביר את התיאבון של הכלב שלך.

10. חיקוי התנהגות

אם יש לך יותר מכלב אחד, הכלב הכנוע יאכל לפעמים את הצואה של הכלב הדומיננטי יותר.

כלבים אוהבים לחקות את בעליהם וגם כלבים אחרים. כאשר הכלב שלך צופה בך מנקה אחריו, הוא עשוי לנסות לחקות אותך ולהרים את הצואה בעצמו. הכלב שלך יכול גם ללמוד את ההתנהגות על ידי צפייה בכלבים אחרים אוכלים צואה.

מתי זה נורמלי וטבעי לכלב לאכול צואה?

טבעי שגורים ואמהותיהם אוכלים את הצואה.

אכילת קקי אינה תמיד יוצאת דופן כשמדובר בכלב. ישנם שלבים מסוימים בחייהם כאשר זה טבעי לחלוטין ומועיל לאכול צואה. לדוגמא, כאשר כלבה הופכת לאם, היא תלמד את הגורים שלה לנקות אחריהם.

במהלך החודש הראשון, האם תנקה על ידי ליקוק את שאריות הצואה של הגורים. כך שבמקרה זה לא בעיה פסיכולוגית או פיזיולוגית גורמת לקופרופאגיה זמנית זו, אלא האינסטינקטים החייתיים שעברו בירושה לאורך כל שנות האבולוציה.

באשר לגורים, הם בטוח יאמצו את ההרגל הזה מכיוון שהם תלמידים מצוינים של כלבים ובני אדם אחרים. הדבר היחיד שצריך להיות מודע אליו ולהזהר ממנו הוא שהגורים יתרגלו יותר מדי לטעם של הקקי שלהם ואולי יתחילו לאכול צואת כלבים או בעלי חיים אחרים (כמו חתולים).

גורים שאוכלים את הקקי שלהם אינם גורמים לעצמם נזק, אך צואת בעלי חיים אחרת יכולה להכיל טפילים, נגיפים ודברים אחרים שאינכם רוצים שיאכלו.

 התנהגותם של גורים שאוכלים את הצואה שלהם, המכונה גם אוטוקופרופגיה, תיעלם ברוב המקרים בתוך 8-10 חודשים.

המחקרים שעומדים מאחורי קופרופאגיה

אם כלבכם אוכל צואה, אל תיבהלו. בשנת 2012, ד"ר בנג'מין הארט DVM וצוות החוקרים שלו במרכז הרפואי יו-סי דייוויס הציגו מחקר שמבוסס על סקר של 3,000 בעלי כלבים, שמצא כמה נתונים סטטיסטיים מדאיגים בתחילה.

• 1 מכל 6 כלבים מסווג כסובל מ"קופרופאגיה חמורה "(כאשר כלב נתפס אוכל קקי לפחות 5 פעמים).

• אחד מכל 4 כלבים נתפס אוכל את צואתו פעם אחת בלבד.

סקר אחר שנערך און-ליין בקרב 1,475 בעלי כלבים מצא כי 16% מכלבי הבית אוכלים לעיתים קרובות את הצואה שלהם או של כלבים אחרים (בעיקר צואה שגילה לא עולה על יומיים). למרות שהרוב המכריע של הכלבים הוזנו במזון יבש קשה להסיק שיש קשר ישיר בין דיאטה לקופרופאגיה, בגלל שכל כלב אכל מזון שונה, בקומבינציות שונות וכן הלאה.

נתונים סטטיסטיים אלה מצביעים על כך שבין 16% ל -24% מכלל הכלבים סובלים מקופרופאגיה במידה מסוימת.

על סמך נתונים אלה, האם אנו יכולים להסיק כי כלבים שאוכלים את הצואה שלהם מתנהגים באופן לא נורמלי וחריג?

תחשבו על זה. מינים רבים אחרים של בעלי חיים, כמו חזירי ים וארנבות, אוכלים גם את הקקי שלהם. למעשה, זה יכול להזיק לבריאות שלהם לא לצרוך את החומרים המזינים בצואה שלהם.

ד"ר הארט וצוותו הגיעו למסקנה כי אכילת צואה היא נטייה מולדת הנגזרת מהעבר, כאשר כלבי בר צריכים היו להגן על חברי העדר מפני טפילים בצואתם.

זו בעצם התנהגות הישרדותית כאשר הכלבים נאלצו לחיות בטבע ולא היה להם אוכל איכותי וטיפול רפואי. מנקודת מבטנו זה מגעיל, אבל לא כל כך מנקודת מבטם של הכלבים.

כיצד למנוע מכלב לאכול קקי

כעת, לאחר שהבנתם אילו גורמים סביבתיים והתנהגותיים גורמים לקופרופאגיה אצל כלבים, אתם בטח רוצים לדעת כיצד תוכלו למנוע מהכלב שלכם לאכול קקי.

ישנן דרכים רבות ושונות לפתור את בעיית הקופרופאגיה בבטחה, וכל אחת יכולה לעבוד לסיטואציה שונה.

אל תהססו לנסות שיטות אלה עד שאחת עובדת בהצלחה עבור הכלב שלכם. כמו כן, אם טיפול ספציפי עבד עבורכם, נשמח לשמוע.

1. טיפול באננס לאכילת קקי

לא רק שכלבים יכולים לאכול אננס במידה, אלא שיש כאלה שממליצים על אננס כטיפול לקופרופאגיה בכלבים.

פרי חומצי זה יוצר טעם וריח לא נעימים בצואת הכלב שלך, ועם הזמן הוא אמור להרתיע את הכלב שלך מאכילת צואתם. קוצצים כמה חתיכות אננס ונותנים לכלב שלכם לאכול ועוקבים האם המנהג של אכילת צואה נפסק לאורך זמן.

כמובן שאין להגזים עם כמות האננס שנותנים לכלבכם, יש לקחת בחשבון את הגודל שלו, ולא יותר מ – 5% מהתזונה היומית שלו, וכמובן שאם זה לא עוזר או לחלופין התופעה נפסקה אז יש להפסיק לתת לו אננס באופן קבוע.

כמו כן, עליכם לוודא כי אין תגובה אלרגית ואם לכלבכם יש שינוי בהרגלי עשיית צרכים (שלשולים או עצירות), הפסיקו מיד ונסו לטיפול אחר.

רצוי להתעייץ עם וטרינר לגבי כמות האננס שנותנים לכלבכם וכמובן לעקוב האם זה עוזר לפתור את הבעיה של אכילת קקי.

2. חטיפים רכים לכלבים

לחטיפים אלו מטרה זהה לטיפול באננס: לשנות את טעם הצואה ולקוות שהכלב יאבד את התיאבון לצואה. יש

יש כאלה שזה עובד עבורם ואחרים שממש לא.

עם זאת, אם ברצונך ללכת בדרך זו, אני מציע לך להפסיק את הטיפול אם זה לא עובד בתוך שבועיים.

גם כאן אסור שהחטיפים יהיו המזון העיקרי של כלבך, אם אינכם בטוחים לגבי הכמות תתייעצו עם וטרינר.

3. כמוסות למניעת אכילת צואה לכלבים המכילות יוקה סכידרה (Yucca schidigera)

ישנן עדויות ניסיוניות לכך שחומרים שנמצאים בצמח הזה מפחיתים בדרך כלל את הריח של צואת הכלבים. הרבה מהמותגים המסחריים של כמוסות לטיפול בקופרופאגיה מכילים את היוקה סכידרה כמרכיב פעיל. אז אם אתם מחפשים מוצר למניעת אכילת צואה ע"י כלבכם, בדקו אם יש בו מרכיב זה ואם הוא עובד, אם לא, נסו מותג אחר שאין בו מרכיב זה.

3. רוטב הבנרו עם צואה

שיטה זו אולי נשמעת קצת מטורפת, אבל היא יכולה ועבדה עם כלבים רבים. סזאר מילן ממליץ לחפש צואה של כלבך בגינה, או בכל מקום שבו הכלב שלך עושה את צרכיו, ולכסות אותם ברוטב הבנרו.

לאחר נגיסה אחת או שתיים, הם ודאי ירתעו ויחשבו שאכילת צואה לא שווה את זה במחיר של צריבת הפה.

4. תוספי ויטמינים לכלבים

התיאוריה כי כלבים אוכלים צואה בגלל מחסור בויטמינים ומינרלים בתזונה הופכת את שיטת הטיפול הזו לבחירה ברורה. הרעיון הזה הוא יותר מתיאוריה, שכן ישנם מחקרים המתוארכים לשנות השמונים התומכים בכך. למעשה, החשוד העיקרי הוא מחסור בתיאמין, המכונה גם ויטמין B1.

אתם יכולים לתת לכלב שלכם תוסף לאחר התייעצות עם וטרינר או לתת לו פירות המכילים תיאמין, כגון בננות, אננס או תפוחים. כולם ידידותיים לכלבים ובטוחים לאכילה בכמויות המתאימות כמובן.

צריך לזכור שפירות, אפילו כאלה שבטוחים לכלבים לא באים להחליף את האוכל הרגיל שלו ולא יכולים להוות יותר מ – 10% מהתזונה שלו. גם כאן חשוב לוודא עם וטרינר שכן פירות מכילים סוכר ולכן אסור להגזים, לא לנו, ואפילו פחות כשמדובר בכלבים.

ייתכן שתוספי מזון אחרים לכלבים כגון פרוביוטיקה שמיועדת להם גם תעזור. יש להתייעץ עם הוטרינר כדי להבין איך אפשר לבדוק האם לכלבכם חוסר תזונתי כלשהו ומה הפתרון הטוב ביותר.

5. השתמשו במרכך בשר

התיאוריה היא כי תזונת הכלבים המודרנית מכילה אחוז גבוה בהרבה של פחמימות ואחוז נמוך יותר של שומנים וחלבונים על בסיס בשר, בהשוואה לתזונת אבותיו.

סזאר מילן מציע להשתמש במרכך בשר מסחרי, חומר זה מכיל אנזים מיוחד הנקרא פפאין. תוסף אנזים זה יעניק גם לצואת הכלב טעם מר בניסיון להרתיע אותו מצריכת צואה.

הרבה פעמים מרכך הבשר מכיל חומרים נוספים, יש לוודא שאין שם משהו מסוכן לכלבכם ולשים במתינות שכן בד"כ המרככים האלה מכילים מלח בכמויות גבוהות יחסית.

6. גישות התנהגותיות

השגיחו על הכלב שלכם בחצר ודאגו שהסביבה שם תהיה נקייה מצואה.

אם יש לכם חתול, שמרו על ארגז החול שלו נקי, ואם אפשר, מחוץ להישג חוטמו של הכלב שלכם.

כשאתם עושים הליכה עם הכלב, הרימו מיד את הקקי שלו ונסו לאתר צואה של כלבים אחרים לפניו. כשאתם מאתרים צואה כזאת, קראו לו כדי להסיט את תשומת ליבו לפני שהוא יגלה זאת (כשאתם הולכים איתו קשור).

האימון צריך להיות עם חיזוקים חיוביים.

אל תענישו אותו, במיוחד במהלך אימונים ביתיים. אם תעשו זאת, אתה עלול להשיג את ההפך או לגרום לו לחרדות. לעולם לא לדחוף את אפו לצואה שלו.

וודאו כי הכלב שלכם מקבל מספיק תשומת לב ואהבה מכם ומשפחתכם.

וודאו שיש לו תזונה מאוזנת.

קח אותו לווטרינר באופן קבוע לטיפול בתולעי קיבה.

שאלות נפוצות

האם אכילת צואה מסוכנת לכלב שלי?

חוץ מאמא שהמליטה ואוכלת את הגללים של גוריה צריך לעצור את ההרגל הזה שיכול לגרום לדלקות וטפילי מעיים כאשר למשל הכלב שלכם אוכל צואה של כלב אחר שאינו בריא או שיש לו טפילים. מעבר לכך אכילת קקי יכולה לגרום לריח לא נעים מהפה של הכלב, להקאות, אובדן משקל ועוד תופעות לא נעימות עד מסוכנות לכלבכם.

לסיכום

למרות שזה יכול להיות מראה נעים לראות את הכלב שלך אוכל קקי, זו לא התנהגות יוצאת דופן. עם זאת, לפעמים זה יכול להיות מסוכן לבריאותו או להצביע על בעיה רפואית, כך שאם זה מופיע פתאום, או אם הכלב שלך מראה סימנים אחרים של אי נוחות, עליך לקחת אותו לווטרינר.

במקרים אחרים, כדאי לנסות את השיטות האחרות שהוזכרו לעיל. השיטה האהובה עלי היא לא לתת לו את האפשרות לאכול צואה (השיטה ההתנהגותית), להרעיף עליו הרבה חום, אהבה ולהקדיש לו זמן למשחקים וטיולים.

אתר זה מוקדש לכלבים, אוהבי כלבים ובעלי כלבים. כחלק מהתהליך, האתר וכותביו עושים מחקר מקוון המוקדש לספק מידע איכותי ומדויק על טיפול בכלבכם. הצוות שלנו עשה מחקר מקיף על קופרופאגיה והסיבות העיקריות לכך שכלבים אוכלים קקי. עם זאת, איננו יכולים להבטיח כי כל אחד מהטיפולים לעיל יעבוד עבור כלבך. כלבים רבים זכו להצלחה בשיטות הטיפול הללו, אך ייתכן שאף אחת מהדרכים הנ"ל לא תעבוד עבור כלבך. אם הכלב שלך סובל מקופרופאגיה, אנו ממליצים שתתייעצו עם הווטרינר שלכם.
מקורות
BMC Genomics: בדיקות גנטיות בכלבים כדרך לחזות בעיות התנהגותיות

D. McKeown, A. Luescher, M. Machum, Coprophagia: Food for thought. Can. Vet. J.29, 849-850 (1988).

Similar Posts