ייתכן שפוסט זה מכיל קישורי שותפים, מה שאומר שאקבל עמלה אם תלחצו על קישור ותרכשו דרכו פריט או שירות. זה מגיע ללא עלות נוספת מצדכם. מוזמנים ללמוד עוד בעמוד מדיניות הפרטיות

למה כלבים אוכלים דשא
|

למה כלבים אוכלים עשב?

וטרינרים יגידו לכם שהם עונים על השאלה הזו כל יום, מה שאומר שהרבה כלבים אוכלים דשא. אכילת פריטים שאינם מזון, כמו דשא למשל, ידועה בשם "פיקה" ועשויה להיות קשורה לתזונה שחסרה בה חומרים מזינים, ויטמינים או מינרלים. אבל כלבים שאוכלים בצורה מאוזנת מזון מסחרי לכלבים או אפילו מזון נע וטרי לא צריכים להיות חסרים תזונתית, אז למה הם אוכלים דשא?

השאלה אולי פשוטה, אבל התשובה לא.

גם אם תשאלו את הוטרינר שלכם לא בטוח שהוא ידע לענות, או שאולי הוא יגיד שהכלב עושה זאת כדי להקיא ולנקות את הקיבה או בגלל חסרים תזונתיים. לא בטוח שזאת באמת הסיבה.

במאמר זה אני אעבור על הסיבות האפשריות, המחקר המדעי שנעשה בעניין ומה הוא גילה בקשר לסיבה שכל כך הרבה בעלי כלבים מדווחים שכלבם נוהג לאכול עשב מדי פעם או אפילו על בסיס קבוע.

חשוב לדעת שכפי הנראה אין סיבה אחת בלבד ובכל מקרה, מדובר בהתנהגות נפוצה ונורמלית אצל כלבים, שבדרך כלל אין מה לדאוג בגללה.

האם אכילת דשא היא צורך פיזי לכלבים?

אחת ההנחות הנפוצות היא שכלבים אוכלים דשא כדי להקל על בטן כואבת או מציקה. חלק מהכלבים צורכים דשא בדחיפות, ואז מקיאים זמן קצר לאחר מכן. והנה לפנינו שאלת הביצה והתרנגולת או במילים פשוטות, מה קדם למה: האם כלב אוכל עשב כדי להקיא ולהרגיע בטן חולה או שמא הוא מפתח כאבי בטן ומקיא כי אכל דשא?

בשנת 2008 נעשה מחקר בבית הספר לרפואה וטרינרית של UC Davis בנוגע לאכילת דשא ע"י כלבים ונבדקה השאלה האם זה קשור למחלה והאם זה נועד או גורם בד"כ להקאה לאחר מכן.

המחקר כלל בחלקו הראשון סקר שנעשה ל- 25 וטרינרים. אף אחד מבעלי הכלבים שכלבם אכל עשב לא הבחין בסימנים של מחלה או הרגשה לא טובה לפני, ורק 8% מהכלבים הקיאו לאחר שאכלו עשב.

בחלקו השני של המחקר השתתפו עוד 47 בעלי כלבים וכלביהם וגם כאן לא נמצא קשר בין אכילת עשב להרגשה לא טובה לפני או להקאות אחרי (רק 6 מהכלבים הקיאו אחרי).

לאחר מכן הרחיבו את המחקר לשאלון אינטרנטי עם יותר מ- 1500 בעלי כלבים ומצאו שרוב הכלבים אוכלים עשב (68%), ורק 8% מהם הראו סימנים של מחלה או הרגשה לא טובה לפני ו- 22% דיווחו שכלביהם הקיאו אחרי.

עוד מצאו שכלבים שהראו סימנים של הרגשה לא טובה לפני כמעט תמיד הקיאו אחרי שאכלו עשב מה שמראה על קשר אפשרי בין אכילת עשב ע"י הכלב כאשר הוא לא מרגיש טוב מתוך כוונה לגרום להקאה לאחר מכן.

השורה התחתונה היא שרוב הכלבים אוכלי הדשא אינם חולים ואינם מקיאים לאחר מכן', אבל אלה שלא הרגישו טוב לפני ואכלו עשב, כן הקיאו אחרי וייתכן שזאת הסיבה שהם אכלו את הדשא.

בקיצור: רוב הכלבים אוכלי הדשא אינם חולים לפני כן ולא מקיאים לאחר מכן אבל אלה שכן הרגישו לא טוב לפני ואכלו עשב כן הקיאו אחרי.

ייתכן שאותם כלבים שמרגישים טוב ואוכלים עשב עושים זאת כמקור נוסף לסיבים שעוזר להם לעכל את המזון ועוזר להם בהוצאת הצואה.

זהירות! אם הכלב שלך אוכל עשב ומראה סימנים של אי נוחות בבטן , ייתכן שיש לו בעיה רפואית כגון ריפלוקס קיבה, מחלות מעי דלקתיות או דלקת בלבלב. פנה לווטרינר שלך כדי לשלול מצבים רפואיים חמורים ולקבל טיפול מתאים.

האם כלבים אוכלים דשא מסיבות פסיכולוגיות?

שיעמום. החיים של כלבכם סובבים סביבכם, הם רואים אתכם עוזבים ומחכים בדריכות לשובכם. אם כלבכם נמצא באזור שבו יש לו גישה לעשב אז ייתכן שהוא ילעס מתוך שיעמום.

הרגעה ורצון לתשומת לב. כלבים משתוקקים לאינטראקציה אנושית ועשויים לנסות למשוך את תשומת לב בעליהם באמצעות פעולות כמו אכילת דשא אם הם מרגישים מוזנחים. בנוסף, כלבים חרדתיים אוכלים דשא כמנגנון הרגעה בדומה לאנשים עצבניים שכוססים ציפורניים.

בין אם כלבים משועממים, בודדים או חרדתיים, לעתים קרובות רואים שאכילת הדשא מתגברת ככל שזמן המגע עם הבעלים יורד.

מה יכולים הבעלים לעשות במקרים אלו? אם כלבכם חרדתי, צעצוע חדש או חולצת טריקו ישנה עם ניחוח מוכר של בעליו עשויים לספק מעט נחמה.

צעצוע פאזל המכיל מזון שמאתגר את הכלב יספק גירוי נפשי ויקל על השעמום. כלבים פעילים יותר נהנים מהליכות תכופות יותר ומשחק מאומץ עם בעליהם.

עבור כלבים החושקים בסוציאליזציה עם כלבים אחרים, מעון יום לכלבים עשוי להיות אופציה טובה או להביא לו חבר כלב.

וכמובן להקדיש לו יותר זמן ויחס כאשר אתם בבית, אם זה בליטופים, משחקים וטיולים.

האם אכילת עשב ע"י כלבים נובעת מסיבות אבולוציוניות?

ייתכן שהסיבה לאכילת עשב קשורה למוצאם של הכלבים. אבותיהם הזאבים הם טורפים מטבעם, וכאשר הם אכלו את טרפם שכלל בעיקר חיות אוכלות עשב, הם אכלו גם את העשב והצמחים המעוכלים למחצה שהיו בקיבתם של אותם חיות. ואכן בצואה של הזאבים ניתן למצוא בין 11% ל 47% שאריות של צמחים.

המשמעות היא שתזונתם מורכבת לא רק מבשר אלא גם מצמחים.

ייתכן שזאת אחת הסיבות למשיכה של כלבי הבית לצמחים ובעיקר עשב.

אז אם כלבכם בריא ואוהב לאכול דשא מדי פעם, אז כל עוד הוא מקבל את החיסונים והטיפול המונע לתולעים בקיבה שעלולים להיות בעשב, אין סיבה לא לתת לה להנות מלעיסת עשב מדי פעם, וניסיון לשנות התנהגות זו של כלבתכם יכול לגרום יותר נזק מתועלת.

עוד סיבות אפשריות לאכילת דשא אצל כלבים:

חיקוי של כלבים אחרים

הכלב שלי מעולם לא אכל עשב עד שבגיל 8 שהה כמה ימים בבית של בן דוד שלי עם כלבו שנוהג לאכול דשא וכאשר כלבי חזר מהבייבי-סיטר גיליתי שגם הוא התחיל לאכול דשא מדי פעם.

יצא לי לשוחח עם בעלי כלבים נוספים וחלקם גם שמו לב להתנהגות זאת של חיקוי כלבים אחרים.

העשב טעים לכלבכם

קיימת אפשרות שהכלב אוכל דשא פשוט כי הוא אוהב את הטעם והמרקם של הדשא. למרות ההסברים הרבים והמחקרים לגבי מדוע כלבים אוכלים דשא, איננו יכולים להתעלם מההסבר הפשוט מכולם: ייתכן שכלבים פשוט נהנים מהמרקם והטעם של הדשא בפיהם. למעשה, כלבים רבים הם אניני דשא המעדיפים לאכול דשא באביב בלבד כאשר הוא טרי.

הסכנות כאשר כלבים אוכלים עשב

למרות שרוב המומחים מסכימים כי לעיסת הדשא עצמה אינה מזיקה, שימו לב כי קוטלי עשבים וקוטלי חרקים מרוססים על מדשאות ויכולים להיות רעילים, במיוחד אם הם עוברים במערכת העיכול.

כמו כן הכלב שלכם עלול לבלוע טפילי מעיים כגון תולעי קרס או תולעים אחרות שנשארו בדשא בשאריות צואה מכלבים אחרים.

בנוסף, ישנם מספר צמחים הנמצאים בשימוש נפוץ בגינות ביתיות או ציבוריות שהם רעילים, מה שעלול לגרום לבעיה אם הכלב שלך אוכל מצמחים ועשבים אלה. לכן, עליכם לוודא שצמחים בבית ובאזור הפארקים בהם יש מדשאות אינם מסוכנים לכלבכם – תוכל לראות את רשימת הצמחים המלאה (כולל תמונות לזיהוי קל) באתר ASPCA. וזה מביא אותנו לשאלה הבאה:

כיצד אוכל למנוע מהכלב שלי לאכול דשא?

כלבים שאוהבים חטיפים ופינוקים לכלבים (ובינינו, איזה כלב לא אוהב) ניתן לאלף להפסיק את אכילת הדשא בתמורה לאפשרות טובה יותר. זה אומר שאתם צריכים להביא פינוקים כשאתם לוקחים את הכלב לטיול.

בכל פעם שהכלב מתחיל לכרסם דשא, הסיחו את דעתו על ידי הפנייתו ללכת לכיוון אחר או הציעו לו חטיף לכלבים כשהוא מפסיק כתגובה לפקודה ממכם.

כלבים המונעים על ידי חיבה ניתנים לאילוף באותה שיטה שלמעלה פשוט על ידי החלפת החטיף בחיזוק מילולי חיובי וליטוף כפרסים. כלבים המגיבים לפקודות מילוליות עשויים לדרוש פקודה פשוטה של ​​"שב" כדי להסיח את דעתם מנישנוש הדשא.

שאלות קשורות

למה הכלב שלי אוכל דשא ומקיא?

אכילת דשא לא תמיד מובילה להקאות – פחות מ -25% מהכלבים מקיאים באופן קבוע לאחר אכילת דשא. מחקרים מצאו כי כלבים שמקיאים לאחר אכילת דשא הרגישו לא טוב לפני או שהקיבה הציקה להם, ולכן הם אכלו את הדשא וגרמו לעצמם להקאה.

אם זה קורה לעתים קרובות, התייעצו עם הווטרינר שלכם.

למה הכלב שלי אוכל דשא ומקיא דם או אוכל דשא ויש לו צואה עם דם?

במקרה כזה הסיבה עלולה להיות דשא או עשב מרוסס בחומרי הדברה או חומרים רעילים אחרים, או אולי פשוט מדובר בצמח רעיל שיכול לגרום גם לתופעות אחרות. בכל המקרים האלה אל תחכו וקחו את כלבכם לוטרינר.

מה אפשר לתת לכלב לאכול במקום דשא?

אם אתם חושבים, כמו רבים, שכלבים אוהבים את טעם הדשא, חפשו משהו טעים, רענן ודומה במרקם. ראיתי בעלי חיות מחמד משתמשים בגזר טרי, סלרי מקולף ואפילו חסה. גלה מה הכלב שלכם אוהב. רק הקפידו לשטוף את המאכל לפני שאתה נותן לו.

מה קורה כאשר כלבים אוכלים עשב?

בדרך כלל לא קורה שום דבר רע. יש כלבים שאוהבים את הטעם, אחרים אולי עושים זאת משיעמום, ואם כלבכם לא הראה סימנים של חולי לפני שאכל עשב ולא הקיא אחרי, והוא עושה זאת מדי פעם, בד"כ אין סיבה לדאוג, כל עוד דואגים לטיפול מנע נגד תולעים ופרזיטים בקיבה.

ביביליוגרפיה

•	Bjone, S. J., Brown, W. Y., & Price, I. R. (2007). Grass eating patterns in the domestic dog, Canis familiaris. Recent Adv Nutr Aust, 15, 45-49.
•	Sueda, K. L. C., Hart, B. L., & Cliff, K. D. (2008). Characterisation of plant eating in dogs. Applied animal behaviour science, 111(1-2), 120-132.
•	Michael Goldberg. A Vet’s Take On Why Dogs Eat Grass. 2019, de Modern Dog Magazine Sitio web: https://moderndogmagazine.com/articles/vet-s-take-why-dogs-eat-grass/297

Similar Posts