ייתכן שפוסט זה מכיל קישורי שותפים, מה שאומר שאקבל עמלה אם תלחצו על קישור ותרכשו דרכו פריט או שירות. זה מגיע ללא עלות נוספת מצדכם. מוזמנים ללמוד עוד בעמוד מדיניות הפרטיות

כלב מקסיקני חסר שיער! וזה לא הדבר המיוחד היחיד אצלו

הכלב המקסיקני חסר השיער שנקרא גם כלב מקסיקני קרח בעברית ו- Xoloitzcuintli או בקיצור Xolo בספרדית ואנגלית הוא אחד מכמה גזעים ייחודיים של כלבים חסרי שיער ואחד מהגזעים היחידים שמקורם ממקסיקו.

המראה המיוחד שלו תואם אופי והיסטוריה מיוחדים לא פחות. המקסיקני חסר השיער הוא כלב נאמן, אשר ממש יוצר קשר רוחני עם בעליו, בתרבות האינקה שימש למגוון רחב של שימושים ומקורו הפרימיטיבי עושה אותו לכלב עם אופי של שורד, מה שאומר שהוא מאוד חכם, ערני ופעיל. הוא מגיע כיום בשלושה גדלים ויש גם זן עם שיער.

המשיכו לקרוא וגלו כל מה שרציתם לדעת על כלב מיוחד זה כאן ב – alldog.

מקורו של הגזע

למעט גזעים יש היסטוריה ידועה שנמתחת כמו של הכלב המקסיקני הקרח. כלבים אלה קיימים כבר יותר מ-3,000 שנה ויש שאומרים שאפילו 4000. הם היו באמריקה הרבה לפני שכריסטופר קולומבוס נחת על החוף. בניגוד לרוב הגזעים המודרניים שהם תוצאה של ערבוב והכלאה לאורך דורות רבים, Xolos נחשבים לגזע פרימיטיבי. במילים פשוטות, זה אומר ש-Xolos נוצרו בתהליך של ברירה טבעית ושבמהלכה הוא יצא מהג'ונגל והתחבר אל האצטקים.

ואכן, ההיסטוריה הארוכה של המקסיקני חסר השיער כוללת תקופה ארוכה שבה הם חיו לצד האצטקים.

השם Xoloitzcuintle (מבוטא sholo-its-quintli) מגיע משילוב של שמו של אחד מהאלים שלהם Xolotl והמילה האצטקית לכלב:itzcuintli.

למרבה הצער אחד מהתפקידים המוקדמים של הגזע בתרבות האצטקית היה כמקור מזון. אם יש בזה נחמה אז בשרידים שהתגלו נמצאו 90% שרידי עצמות של חיות בר ורק 10% של כלבים ונהוג לחשוב שכבר אז אכילת כלבים נחשבה לדרגה אחת מעל קניבליזם ולא משהו שבוצע באופן חופשי).

תפקיד נוסף של הגזע היה קבורה עם המתים אותם האמינו מלווה הכלב לאחר המוות מעבר לנהר אל ארץ המתים.

מבחינת התקופה המודרנית, למרות ההיסטוריה הארוכה שלו, הגזע הופיע לראשונה בתור קוריוז בתערוכות כלבים באמריקה בשנת 1883, ורק לעתים רחוקות נראה עד שנות השמונים.

הגזע המקורי הגיע לסף הכחדה ולמרבה המזל, ההתאחדות המקסיקנית לכלבנות הצילה את הגזע ואף משתמשת בדמותו על סמלה מאז שנת 1940.

במאה ה-21 הוא זכה לתהילה ככלב תצוגה ברוב מדינות אירופה כמו גם באמריקה.

הכלב המקסיקני הקרח הוא אחד מ-4 הגזעים שמקורם ממקסיקו, יחד עם הצי'וואווה, הקלופו והצ'מוקו.

איך לבטא את השם Xoloitzcuintle

"show-low-itz-QUEENT-ly

שולו-איטז-קווינט-לי

כלב מקסיקני קרח או חסר שיער מאפיינים

כלבים אלו מפורסמים בהיותם חסרי שיער באופן טבעי, אם כי יש גם זן עם פרווה. בנוסף, הכלב המקסיקני חסר השיער מגיע בשלושה גדלים, כאשר הגודל הסטנדרטי הוא המקורי והגדול מבין השלושה.

הגודל נע בין כ-10 ל-55 פאונד (5 עד 23 ק"ג) והגובה הוא 9 עד 26 אינץ' (23-67 ס"מ) ומגדלים מסווגים אותם כסטנדרטי, מינאטורי וטוי.

עוד מאפיין ייחודי להם הוא הפנים המקומטות.

מעניין לציין ששני הזנים, חסר השיער וגם בעל השיער, יכולים להיוולד באותה המלטה כתוצאה מאותו שילוב של גנים. הגרסה חסרת השיער ידועה בשם Perro pelón mexicano.

מן הסתם, חסר שיער הוא הזן המבוקש והפופולרי יותר.

גם למקסיקני הקרח יכולות להיות קווצות שיער קצרות על הראש, הזנב והבהונות. אך חסר השיער לעולם לא יהיה בעל שיער בכל הגוף.

העור שלו יהיה רך וחלק, אך עמיד בפני פגעי מזג האוויר.

מבחינת צבע, הוא מגיע במגוון צבעים, משחור ועד צפחה, אפור, ברונזה, ברינדל, אדום, חום, מלא או מנומר וצבעם יכול להשתנות כאשר הם מתבגרים.

לזן השעיר תהיה שכבת שיער מלאה אך קצרה, חלקה ונקייה, אשר עם הברשה קבועה תשיל מעט מאוד. לזן השעיר לא יהיה שיער ארוך, זיפי או גלי.

בהמלטה ממוצעת של הגזע, ארבעה יהיו חסרי שיער ואחד יהיה שעיר.

מעבר לכך זהו גזע חזק מאוד ועמיד, עם גולגולת רחבה ואף שחור או בצבע עור.  פרופורציות הגוף שלו מלבניות, מה שאומר שאורך הגוף ארוך יותר מהגובה הנמדד בנקודה הגבוהה ביותר של השכמות (החלק העליון של הכתפיים). יש לועיניים כהות או כאלה שתואמות את צבע הכלב בצורת שקד.

עוד מאפיין בולט שלו הוא אוזניו הגדולות והזקופות דמויות עטלף אותן הוא יכול להניע בגמישות ואפילו להצמיד אותן לראש כשצריך ומשמשות אותו לשמוע ולהתריע על סכנה או זר.

למקסיקני חסר שיער יש בדרך כלל סט שיניים לא שלם בעוד שלכלבים מהזן השעיר יש שיניים מלאות.

כלב מקסיקני חסר שיער אופי

לגזע עתיק זה יש טמפרמנט  המוגדר כ-"פרימיטיבי", אך למרות הקונוטציות השליליות זה דווקא דבר חיובי שאומר שבעצם מדובר בכלב בעל אינטליגנציה גבוהה מאוד, רגישות, אנרגיה גבוהה, סקרנות, דחף ציד חזק ואינסטינקטים חברתיים. כל אותן תכונות שעזרו לו לשרוד בטבע.

למזלנו, המזג של הגזע לא השתנה על ידי רבייה סלקטיבית במולדתם במקסיקו לאחר שחברו לבני האדם.

אז באופן כללי, מקסיקני חסר שיער בוגר מתאפיין בהתנהגותם שלווה, יציבה ומלאת חיבה לבעליהם ברמות הגבוהות ביותר עד כדי כך שבעלים רבים של גזע זה יעידו שהכלב מחובר אליהם בכזאת צורה שהוא יודע מה הם מרגישים ולהתאים את התנהגותו אליהם, כך שאם הם עצובים הוא יעודד אותם ואם הם שמחים הוא פשוט יהיה שם לידם ויחלוק איתם את השמחה.

למרות שהם מגיעים לבגרות  פיזית בגיל שנה, הגזע אינו 'בוגרים רגשית' עד בערך גיל שנתיים, ואכן, הגורים יכולים להיות מאוד אנרגטיים, רועשים ושובבים עד שהם מגיעים לבגרות.

המקסיקני חסר השיער עם ילדים ובעלי חיים אחרים

השולו הוא כלב חברתי שישמח לחברתם של כלבים אחרים ויסתדר טוב מאוד עם ילדים, במיוחד גדולים יותר.

אין ספק שהגזע הזה רוצה ויהיה כלב משפחה מעולה. הוא זקוק ואוהב אינטראקציה וסוציאליזציה קבועה עם בני האדם שלו (וכלבים אחרים, גם כאלה שהם חלק מהבית וגם חברים קבועים למשחק בגינת הכלבים המקומית).

אילוף מקסיקני קרח

ה-Xoloitzcuintli הוא גזע כלבים אינטליגנטי שזקוק לאילוף חיובי, עקבי ואוהב. הם רגישים וקצת עקשנים, ולכן האימון עובד הכי טוב כשהוא מלווה בהרבה שבחים, שכנועים וחיזוקים חיוביים.

עונשים לא עובדים טוב על גזע זה. ההיפך! הם יהפכו למסוגרים, עקשנים או חרדים בתגובה לעונש מבלי לשנות את התנהגותם בפועל.

יש להם נטייה לנביחות וייתכן שידרש אימון מיוחד כדי לשלוט בנביחות. זה חשוב במיוחד בבנייני דירות או אזורים אחרים שבהם נביחות עלולות להפוך למטרד.

בגלל הרגישות שלהם חשובה סוציאליזציה עם כלבים אחרים ובני אדם מגיל צעיר.

ללא פיקוח ואילוף הם עלולים יכולים להפוך לאמני בריחה, שיטפסו ויקפצו מעל גדרות. יחד עם זאת, כלבים בוגרים, כאשר הם גדלים כראוי, יהיו בני לוויה יציבים, מחונכים ומלאי חיבה.

בקיצור, עם גזע פעיל, אינטלגנטי ואנרגטי זה צריך להשקיע זמן בחינוך עצמו בטכניקות אילוף כלבים חיוביות, ורצוי ניסיון קודם עם גזעי כלבים פעילים ואינטליגנטיים.

כלב מקסיקני חסר שיער טיפול

טיפוח

חוסר השיער של הזן חסר השיער אומנם אומר שהם אינם משירים שיער או זקוקים להברשה, אך חוסר הפרווה יכול לגרום לבעיות אחרות.

אם הוא נמצא בחוץ לעתים קרובות, במיוחד אם יש לו עור בהיר יותר יש סיכון לכוויות שמש. הגזע אוהב שמש ולכן זה תפקידכם לדאוג שלא ישהה בה יותר מדי, ואולי אפילו לשקול קרם הגנה מיוחד לכלבים.

הזן בעל הפרווה יצטרך הברשה אחת או שתיים בשבוע.

יש בעלים שדואגים גם לטיפוח העור של כלבם, וחשוב להתייעץ עם וטרינר לפני לגבי התכשירים שאפשר להשתמש ולמה לשים לב.

מעבר לכך, הם זקוקים לקיצוץ ציפורניים קבוע אם הן לא נשחקות באופן טבעי וצחצוח שיניים.

עד גיל שנה ייתכן והם יסבלו מבעיות עור שדומות לאקנה של בני אדם, הדבר עובר אומנם אך עד אז יש להיוועץ עם וטרינר לגבי טיפול בכדי שהמצב לא יחמיר.

כלב מקסיקני חסר שיער פעילות גופנית

לגזע זה דרישות פעילות גופנית מתונות. הליכות, ריצות וזמן משחק כל יום יספיקו להם.

זמן ההליכה תלוי בכלב כמובן, כאשר כלבים צעירים זקוקים ליותר פעילות גופנית. הם אוהבים לשחק משחקים עם בעליהם ומהווים בני לוויה נהדרים. מתן פעילות גופנית ואתגר נפשי מספק לכלב שלך יעזור לו להיות מאושר ורגוע.

כלב מקסיקני חסר שיער בריאות

בזכות ההיסטוריה הגנטית והטבעית הארוכה שלהם מדובר בגזע בריא.

ברור שכל גזע סובל מבעיות בריאות מסויימות ואצל המקסיקני חסר השיער צריך להיזהר מפני השמנת יתר ובעיות עור כמו אקנה במיוחד עד גיל שנה.

לזן חסר השיער יש גם חוסר שיניים, אך זה מצבם הטבעי ולא מקור לדאגה.

בכל מקרה חשוב לקחת את כלבכם לבדיקות שגרתיות ולבצע את החיסונים והטיפולים הדרושים באופן סדיר.

שאלות קשורות

האם המקסיקני חסר השיער הוא כלב משפחה טוב?

שני הזנים של הכלב המקסיקני חסר השיער (Xoloitzcuintli) הם כלבי משפחה מעולים, במיוחד משפחות עם ילדים גדולים יותר. הוא יכול להלחץ על ידי ילדים קטנים מדי מכדי לדעת לשחק בבטחה, ולכן משפחות עם פעוטות וילדים קטנים צריכות לפקח מקרוב על האינטרקציה והמשחק.

עם ילדים גדולים יותר, כלבי Xoloitzcuintli הופכים לעתים קרובות לבני לוויה נאמנים שאוהבים לטייל ולשחק איתם.

מכיוון ש-Xolos לא אוהבים להישאר לבד, הם מתאימים במיוחד למשפחות עם הורה שנשאר בבית או עובד מהבית. הם אוהבים חברה מבני המשפחה הקרובים אליהם ועשויים להתחבר עם אחד מבני המשפחה יותר מאשר עם האחרים (למרות שהם יאהבו ויהיו קשורים לכולם).

האם המקסיקני חסר השיער מסתדר עם בעלי חיים אחרים?

כן. בדרך כלל הם מסתדרים היטב עם בעלי חיים אחרים שהם בני ביתם, ללא קשר למין. הם יכולים לקנא בחיות מחמד אחרות אם הם מרגישים שהם לא מקבלים מספיק תשומת לב, אבל לעתים רחוקות הם הופכים תוקפניים כלפי בעלי חיים שהם מכירים היטב, אפילו חיות קטנות יותר כמו חתולים.

עם זאת, יש כלבי שולו שיהיו חרדים או תוקפניים כלפי כלבים וחיות זרות. בדיוק זאת הסיבה שדרוש תרגול וסוציאליזציה כדי לעזור ללמד אותם שרוב הכלבים הם ידידותיים כלפיהם.

מהי תוחלת החיים של המקסיקני חסר השיער?

תוחלת החיים שלו הנה גבוהה ונעה בין 14 ל- 18 שנה.

האם המקסיקני חסר השיער הוא כלב היפואלרגני?

כן. הזן חסר השיער הנו כלב שלא משיר ולכן יכול להתאים לאנשים הסובלים מאלרגיות לכלבים. אך כמו עם כל כלב חשוב לוודא שאכן הכלב לא מעורר תגובה אלרגית לפני שמאמצים.

האם המקסיקני חסר השיער מתאים לבעלי כלבים לא מנוסים?

לא. כלבים אלה מאוד קשורים למשפחתם, אבל זה גם יכול להוביל אותם לחרדות וקשיי הסתגלות. תוסיפו לזה את האינטלגנציה שלהם והאופי שלהם שתמיד מנסה את הבעלים ויבדוק את הגבולות בלי הרף ותקבלו כלב מאתגר שלא מומלץ לבעלי כלבים ללא ניסיון.

לעומת זאת , הם מסתדרים מעולה עם בעלים מנוסים עם אורח חיים המאפשר להם להיות הרבה עם כלבם, ולהקדיש לו את הזמן הדרוש לא רק לאילוף אלא פשוט ליחס.

לסיכום, האם המקסיקני חסר השיער הוא הכלב בשבילכם?

אין ספק שגזע זה הוא אחד הייחודיים ביותר על פני כדור הארץ.

החל מהיסטוריה המדהימה שלו שמתפרשת על פני אלפי שנים ועד למראה חסר השיער המיוחד שלו.

מעבר לכך הם כלבים רגילים במובנים החשובים ביותר. הם מפגינים נאמנות בלתי נגמרת, נותנים אהבה וחיבה לכל אחד מבני משפחתם שהם נקשרים איתו בקשר הדוק. אינטליגנטיים מאוד, דורשים פעילות גופנית מתונה אך מצד שני יכולים להיות מאתגרים לאילוף ודורשים הרבה תשומת לב ואימון חיובי ועקבי.

הם טובים עם משפחות עם ילדים גדולים יותר ויסתדרו עם חיות מחמד אחרות כולל כלבים, חתולים ועוד.

מן הסתם מדובר בגזע די נדירים ואולי תצטרכו לחפש הרבה זמן כדי למצוא אחד. אבל אם אחרי שקראתם מאמר זה ואתם יודעים שזה כלב שמתאים לכם, אין ספק שכל מי שיגדל אחד יזכה לחבר ובן לוויה הכי טוב שאפשר.

מקורות
נשיונל ג'יאוגרפיק: היסטוריה של הכלב המקסיקני חסר השיער.
ארגון הכלבים האמריקאי(AKC): XOLOITZCUINTLE