ייתכן שפוסט זה מכיל קישורי שותפים, מה שאומר שאקבל עמלה אם תלחצו על קישור ותרכשו דרכו פריט או שירות. זה מגיע ללא עלות נוספת מצדכם. מוזמנים ללמוד עוד בעמוד מדיניות הפרטיות

מלטז כלב מלטז

כלב מלטז, גזע כלבי הצעצוע העתיק בעולם

המלטז הזעיר, תאמינו או לא, קיים כבר 2,900 שנים! כן, הוא כלב השעשוע/לוויה הוותיק ביותר שקיים. המלטזים מפורסמים בזכות הפרווה הארוכה והלבנה שלהם שיכולה להגיע עד הרצפה, ומשמשים בני לוויה שובבים, מקסימים שמתאימים את עצמם לסביבה.

כלב המלטז שייך למשפחת כלבי הטוי שמשקלם פחות משלוש קילו. המלטזים מכוסים בפרווה ארוכה ומשיית ומתחתיה מסתתר גוף קומפקטי הנע בהליכה אלגנטית וחסרת מאמץ. יש לו פנים שקשה להישאר אדיש כלפיהם – עיניים גדולות וכהות ואף כפתור קטן ושחור. גם מבחינת אישיות אין לו במה להתבייש, הוא כלב קשוח וסתגלן, ובזכות ערנותו יכול לשמש ככלב שמירה והתראה מעולה בבית. פרוותו בעלת השכבה האחת שדומה לשיער מבחינת תכונותיה, כמעט ולא נושרת, מה שהופך אותו לכלב היפואלרגני.

ההיסטוריה של כלב המלטז

כגזע שקיים כבר לפחות 29 מאות, יש מחלוקת בקשר למקור של גזע המלטז. יש שחושבים שאבותיו הגנטיים הם ממשפחת השפיץ, אחרים סבורים שהוא ממשפחת כלבי הספנייל ואולי מקורו הקדום מאסיה, מאחד או כמה מהגזעים הקטנים שנוצרו שם. בכל מקרה לפי ממצאים היסטוריים אין ספק שכלב זה נהיה נפוץ באי מלטה ומכאן גם נגזר שמו.

האי מלטה שוכן 60 ק"מ דרומית לסיציליה, באמצע הים התיכון. בימי קדם מלטה הייתה נמל ימי משגשג ומרכז תרבותי כאחד.

סביר להניח שכלבי המלטז הובאו למלטה על ידי הפיניקים, ששלטו בים התיכון לפני עליית יוון.

בעבר היו למלטז שמות רבים כגון כלב הנשים הרומי, מלטז האריה ו"כלב מליטאי"

היוונים של המאה הרביעית והחמישית לפני הספירה. הוקסמו מהיופי הגיאומטרי של המלטזים והותירו אחריהם מורשת עשירה של אוצרות אומנות ספציפיים לגזע כגון קרמיקה של תור הזהב שם הוא הונצח. אפילו הפילוסוף הידוע אריסטו מתייחס אליו כאל כלב בעל "פרופורציה מושלמת", למרות קומתו הזעירה.

אריסטוקרטים של האימפריה הרומית שיכללו את תפקיד המלטזים כסמל הסטטוס והצהרת האופנה. מטרונית רומאית לא הייתה לבושה לגמרי בלי ש"כלב גבירות רומאי" הציץ משרוולה או חיקה.

משם המלטז נפוץ גם למצרים, שם ייחסו לו כוחות ריפוי מאגיים ולאירופה דרך בריטניה במאה ה 15 לספירה, שם אומץ בחום ע"י האצולה ואפילו ע"י מלכות אנגליה שיתייחסו אליו בכבוד הראוי לבן אצולה.

מעניין לציין שהמלטז לא תמיד היה לבן כמו שהוא היום, והדבר קרה, כמו גם גודלו שנהיה קטן יותר באמצעות הרבעות מבוקרות לאורך 300 המאות האחרונות.

במאה ה – 18 הגיע המלטז לארה"ב והפופולריות שלו עלתה במהירות. בתערוכת ווסטמינסטר הראשונה בניו יורק, בשנת 1877, הוצג הגזע ככלב האריות המלטזי.

והיום, המלטז שאנו מכירים, כלב לבן, קטן וחמוד הוא אחד הכלבים הפופולריים במדינות רבות.

לישראל כלב המלטז הגיע ב- 1979 מדרום אפריקה.

כלב מלטז לבן יושב על שטיח
כלב מלטז לבן

מלטז – נתונים פיזיים

המלטז הוא כלב טוי שמכוסה מכף רגל ועד ראש במעטפת שיער לבן, ארוך ומשיי. הוא עדין וידידותי, להוט להרשים את בעליו ומלא מרץ.

היחס בין גובהו לאורכו זהים. יש לו עינים עגולות וכהות שהאזור שמקיף אותן יוצר אשליה של איפור ומדגיש אותן אפילו יותר.

למלטז ראש קטן ועגלגל, אף קטן, שחור וכפתורי שנהיה בהיר אם לא נחשף מספיק לשמש.

הצבע האידיאלי הוא לבן טהור, ולמרות שמותר קצת גוון שזוף בהיר או צהבהב באוזניים זה פחות רצוי.

זנבו פלומתי וארוך שיער נישא בחן מעל גבו.

טיפוח כלב המלטז

השיער הלבן והארוך של המלטז מושך את העין ויפייפה. אבל כל זה בא עם עבודה מצד הבעלים: הברשה וסירוק עדין ויומיומי כדי למנוע קשרים וגושי שיער.

מלטזים צריכים גם אמבטיות על מנת לשמור על שיערם במיטבו.

כאשר השיער של המלטז מתלכלך יש לנקותו בהקדם אחרת יישאר כתם.

את ציפורניהם שצומחות במהירות צריך לקצץ בקביעות. יש לעשות זאת בזהירות ולא קרוב מדי לרגל עצמה שכן יש כלי דם בציפורניים וקיצוץ לא נכון יגרום לדימום וכאבים, דבר שגם יקשה על מלאכת הגזירה בפעם הבאה. אם אתם לא יודעים איך עושים זאת עדיף שתעזרו בווטרינר או ספר כלבים מקצועי שידריך אתכם.

יש לבדוק את אוזני המלטז מדי שבוע, ולהסיר עודפי שיער או שעווה וכל לכלוך שהצטבר.

מכיוון שמלטזים נוטים למחלות שיניים ככל שהם מתבגרים, יש לצחצח את שיניהם לעתים קרובות – באופן אידיאלי בכל פעם שמברישים את פרוותם (פעם ביום).

המלטזים מועדים לכתמי דמעות. אז חשוב לנקות אותם בעדינות ואם לכלב יש כתמי דמעות מוגזמים סביב העיניים, מומלץ לבקר אצל הווטרינר בכדי לקבוע סיבה אפשרית.

עצת מומחים: התחילו עם הטיפוח היומי והשבועי של המלטז מגיל צעיר והפכו את זאת לשגרה נעימה ומלאת חיזוקים חיוביים, כך שהוא לא יתנגד ואפילו ייהנה מהזמן המיוחד שלכם יחד. כלבים בד"כ לא אוהבים שנוגעים להם בכפות הרגליים ובפרווה יותר מדי, כך שההתניה בין הטיפוח מגיל צעיר, צ'ופרים ותשומת לב תגרום לו לחכות לזמן המיוחד שלכם יחד.

פעילות גופנית לכלב מלטז

מלטזים מלאים באנרגיה אך לא דורשים פעילות גופנית אינטנסיבית כדי לשמור על בריאותם ואושרם. טיולים יומיים עם בעליהם או משחק בחצר המגודרת שלהם, או אפילו בתוך הבית, בדרך כלל יספיקו בכדי לשמור על כושרם.

אולי יעניין אתכם: צעצועים לכלבים, האם נחוצים?

מלטז אופי

המלטז הוא כלב עם אישיות עליזה וידידותית לאנשים, דבר שעוזר לו להגיב טוב לאילוף בשיטת החיזוקים החיוביים.

עם זאת יש להיזהר כי החמידות שלו היא הנשק שבו הוא משתמש לגרום לאנשים לפנק אותו ולתת לו כל מה שהוא רוצה, דבר שיכול לפגוע בו ולהפוך אותו לכלב לא מחונך ונבחן.

נטייתו של המלטז לנבוח הביא למצב שבדרום קוריאה למשל, המלטז הוא הכלב שננטש בבתי מחסה בכמות הגדולה ביותר בגלל נביחות, ככה שאי חינוך המלטז הוא עסק רציני שיכול להסתיים בצורה עצובה לחמוד הקטן.

מלטז לא יכול להיות יותר מדי שעות לבד בשל היותו כה קשור ואוהב אנשים. הוא בעל נטייה לפתח חרדת נטישה אם לא יאולף כראוי מגיל צעיר.

עוד תכונה של המלטז היא שהוא חסר פחד וידידותי, ורואה בכל זר שהוא פוגש חבר.

המלטז עם ילדים וחיות מחמד אחרות

המלטז הוא כלב אידיאלי למבוגרים, ופחות מתאים לילדים קטנים שלא מבינים את ההבדל בין כלב וצעצוע, במיוחד לאור גודלו הזעיר ועדינותו ולכן נטייתו להיפצע. עם ילדים בוגרים יותר היודעים כיצד עליהם להתייחס לכלב, לא תהיה בעיה.

כלבי המלטז יכולים להסתדר עם כלבים וחתולים אם הם מכירים אותם מגיל צעיר. בעיה של המלטז היא שהוא לא מודע לגודלו הזעיר והוא יכול לנסות לתקוף כלב שגדול ממנו בהרבה. לכן חשוב להשגיח עליו בכדי שלא יקרה מצב כזה שיסתיים בצורה לא נעימה או אפילו טרגית למלטז הקטן.

אילוף כלב מלטז

כלב המלטז מאוד אינטליגנט ולכן קל לאילוף. הגזע יכול להיות עקשן ונחוש, אך מגיב היטב לשיטות אימון חיוביות.

חשוב להיות עקביים עם האימונים שלהם. מלטזים הם כלבים אתלטים שרוצים להרשים את בעליהם ולזכות באהבה ותשומת לב, זהו דחף חזק שעוזר להם ללמוד טריקים חדשים, כולל עמידה על שתי רגליים אחוריות!

עם המלטז, חשוב ללמד אותם לא לאכול מהרצפה שכן יש להם נטייה כזאת, ואם נופל משהו שרעיל או מסוכן לכלב שלכם, זה יכול לגרום למצב מסכן חיים.

מעניין לדעת שבמאות שנים שהגזע שימש כבן לוויה לבני האדם הוא למד איך להשיג בדיוק את מה שהוא רוצה מבעליו.

בריאות המלטז

המלטז הוא זן בריא ותוחלת חייו יכולה להיות 15 שנים.

הגזע סובל מתופעה שנקראת "עיטוש הפוך", שנשמע כמו נחירה או קולות מחנק. זה יכול להופיע אצלו כאשר הוא מתרגש או קם מהשינה. התופעה לא מסוכנת וכשזה קורה פשוט לטפו אותו בעדינות בכדי שיירגע.

בנוסף, המלטזים רגישים יותר לדלקות אוזניים ועיניים ומצריכים תחזוקה שוטפת ויומיומית.

בעיות גנטיות שהמלטז יכול לסבול מהן כוללות בין השאר קריסת קנה הנשימה, בעיות כבד, והיפוגליקמיה (ירידה חדה ברמת הסוכר).

המלטז רגיש לשמש ובגלל שפרוותו היא בעלת שכבה אחת הוא רגיש יותר לחום. גם עורו רגיש ומלטז יכול להיכוות בחשיפה לשמש בקלות יחסית, לכן חשוב למשל לא לספרו קצר מדי ולהיזהר עם החשיפה לשמש בייחוד בקיץ.

כמו בכל גזעי הטוי, תחזוקת השיניים חשובה. יש לצחצח את שיניהם מדי יום בעזרת משחת שיניים המיועדת במיוחד לכלבים, כמו גם ניקוי אבנית אצל הווטרינר אחת לתקופה ולפי המלצת הווטרינר.

שאלות נפוצות

האם ניתן לגדל כלב מלטז בחצר?

במילה אחת: לא! מדובר בכלבים עדינים מבחינה פיזית למזג אוויר קיצוני מכל סוג. מבחינת אופי מדובר בכלב שכל מטרתו להיות בן לוויה וקרוב לבעליו, ואם יהיה נפרד מהם רוב שעות היום הוא יפתח חרדת נטישה ויפתח התנהגויות כמו נביחות, תוקפנות ועוד.

האם כלבי מלטז נובחים הרבה?

התשובה היא כן, מלטזים נובחים הרבה מאוד. המלטזים חולקים תכונה זו עם רוב גזעי הכלבים בגודל ננסי: יש להם מזג רגיש במיוחד שגורם להם לנבוח ללא שליטה, וישנן מספר סיבות שיכולות לגרום להתנהגות זו. ולפי הסיבה יש דרך לטפל בכך. מלטז נבחן זה לא גזירת גורל!

מוזמנים לקרוא כאן על למה כלבים נובחים, סיבות אפשריות.

האם קיים מלטז ננסי?

משקלו של המלטז הוא 5 ק"ג ומטה ויכול גם להיות פחות. אין גזע נפרד שנקרא מלטז ננסי. מלטז ננסי הוא פשוט מלטז כלב קטן מאוד ששוקל בין 1.8 ל- 2.3 ק"ג (4 ל- 5 פאונד) ומתנשא לגובה של 20 סנטימטרים בלבד (8 אינץ)! הם נוצרים על ידי זיווג של שני כלבי מלטז קטנים מאוד יחד. בשל גודל קטן זה, הם אינם מזוהים על ידי אף מועדון כלבנות כגזע בפני עצמו, ומסווגים ככלב מלטז ננסי או מיניאטורי.

מהי תוחלת החיים של כלב מלטז?

תוחלת חיים של מלטז היא בין 12 ל- 15 שנה. עם זאת, זה לא נדיר שמלטזים חיים עד גיל 16 או אפילו 17. נקבות חיות מעט יותר מזכרים (בממוצע שנה יותר). כמו גזעים רבים אחרים של כלבים, קשה למצוא תיעוד רשמי על הכלב המלטזי המבוגר ביותר, ובכל זאת ישנם דיווחים רבים באינטרנט על מלטזים שהגיעו לגיל 18 המופלג ואף יותר.

האם כלב המלטז היפואלרגני?

כן. מלטז נחשב לכלב היפואלרגני משלוש סיבות: בזכות גודלו הקטן הוא מייצר פחות קשקשים מכלבים אחרים ,העובדה שהוא משיל מעט מאוד שיער וזה שהוא בעל נטייה נמוכה להזיל ריר. חשוב לזכור שאין כלב היפואלרגני לחלוטין, ומי שאלרגי לכלבים עדיין יכול להיות בעל תגובה אלרגית למלטזי, גם אם הכלב לא משיל הרבה. 
 
אם אתם בעלי תגובה אלרגית, עדיין אין צורך לוותר. אפשר לעשות לא מעט דברים כדי להקטין את הסיכויים שהם יגרמו להתפרצות האלרגיות שלכם. ביניהם תזונה, הברשה ואפילו תוספי תזונה מסוימים לכלבים.

לסיכום, האם המלטז הוא הכלב בשבילכם?

אם אתם מחפשים בן לוויה חמוד קטן ושובב, אין לכם ילדים קטנים מדי (מתחת לגיל 6 בד"כ, תלוי גם בילד), ואתם מוכנים להשקיע זמן באילוף ובטיפוח יומיומי ולהנות מזה אז המלטז יכול להיות הכלב בשבילכם.

יש לקחת בחשבון שבגלל דרישות הטיפוח שלו ופרוותו העדינה שלא משירה כמעט, במיוחד אם תרצו שיהיה עם תספורת קצרה תצטרכו לקחת אותו לספר לעיתים קרובות יחסית ומדובר בהוצאה כספית שעליכם להיות מוכנים לה, בנוסף להוצאות הרגילות שיש בגידול כלב.

מתאים לאנשים שסובלים מאלרגיות, אבל כמובן אם אתם מועדים לאלרגיות אז כדי שלפני שאתם מחליטים להכניס כל כלב לחייכם, אפילו היפואלרגני, תבדקו האם אתם אכן לא אלרגיים אליו, כי למרות שהמלטז כמעט ולא משיר, עדיין, אין כזה דבר כלב היפואלרגני ב- 100%.

מתאים לדירות גדולות וקטנות, לא מצריך טיולים ארוכים בחוץ, ויישמח שתלמדו אותו טריקים ופעלולים שאותם יבצע בשמחה בכדי לקבל ממכם חום ואהבה (וגם לצ'ופר קטן הוא לא יתנגד).