ייתכן שפוסט זה מכיל קישורי שותפים, מה שאומר שאקבל עמלה אם תלחצו על קישור ותרכשו דרכו פריט או שירות. זה מגיע ללא עלות נוספת מצדכם. מוזמנים ללמוד עוד בעמוד מדיניות הפרטיות

כלב דני ענק שחור גזע עומד ביער

כלב דני ענק

למרות שהדני הענק הוא… ענק, הוא ידוע לא רק בזכות גודלו אלא בזכות עדינותו וליבו הרחב. לא סתם קוראים לו הענק העדין. אז כן, הוא מגיע לגודל של סוס קטן, אך בעצם מדובר בכלב סובלני ועדין , חברותי עם ילדים ונאמן לבעליו. מבחינת פעילות גופנית אין לו הרבה דרישות אבל יש לקחת בחשבון שמדובר בכלב גדול שצריך הרבה אוכל. אין ספק שהוא כלב מיוחד שקל להתאהב בו ולמרות שהוא לא מתאים לכל אחד, משפחה שדני ענק מתאים לה תרוויח כלב אנושי, נאמן, עדין עם ילדים ומבוגרים ושאין ספק שיסובב הרבה ראשים בזכות גודלו ומראהו המרשים.

קראו עוד כאן ב- alldog כדי לגלות על ההיסטוריה, מאפיינים פיזיים, אופי, בריאות, טיפול בדני ענק וגלו האם הוא מתאים לכם והאם אתם מתאימים לו.

היסטוריה של הדני הענק

למרות שמו, מקורו של הדני הענק הוא בכלל לא מדנמרק אלא מגרמניה. ושורשיו מגיעים הרחק בהיסטוריה למצרים, רומאים ואפילו לתקופה לפני הספירה בסין.

כמו עם הרבה גזעים רב הנסתר על הגלוי, וכאן ננסה לראות האם אפשר לגלות חלק מהם.

לאבותיו של הדני הענק היסטוריה ארוכה ויש ממצאים מ 1200 לפני הספירה שמתארים כלב שדומה מאוד לדני הענק, ואליהם מצטרפים תיאורים ממקורות מיצריים ורומאים שגם הם מתארים כלב כזה.

אם נקפוץ כמה מאות שנים קדימה נגיע למאה ה-16 ולאבותיו היותר מודרניים של הדני הענק, שהם המסטיף האנגלי והוולפהאונד האירי (הגזע הגבוה ביותר שקיים כיום ויכול להגיע למימדים של סוס פוני). לגזע שנוצר מהשילוב הזה לא היה שם רשמי באותה תקופה, והוא בעצם היה שיפור של הבורהאונד הגרמני.

אבות אלה לדני הענק הם מקור הבורהאונד, כלב ששימש בגרמניה לציד של חזירי בר, צבאים ואפילו דובים. הכלבים האהובים שבהם אף שימשו כשומרי לילה בחדרי השינה של אדוניהם, נגד מתנקשים והיה נהוג לשים להם קולר מקושט ומהודר.

באופן טבעי כלבים אלה היו הרבה יותר אגרסיביים מהדני הענק שאנו מכירים כיום.

נעשה עוד קפיצה "קטנה" של 200 שנה ונגיע למאה ה-18. כלבי מולוסוס שהובאו מיוון העתיקה ונכחדו בינתיים, כלבי סילויט וכלבים אחרים שהובאו מיוון שימשו להגדיל את הבורהאונד.

כלבי הדני הענק השתנו מאז ולאורך הדרך היו להם הרבה שמות שהתחלפו עד לשם הנוכחי. הם נקראו בורהאונד, כלבי הלשכה (שם שבא מהנוהג להשתמש בהם לשמירה על האצילים ונשותיהם), כלבים אנגליים, מסטיף גרמני, בורהאונד גרמני ולבסוף הדני הענק, שם שדבק בהם למרות שכפי שראיתם הם ממש לא מדנמרק.

בסוף המאה ה-18 ועליית הפופולריות של הנשק החם היה פחות צורך ביכולות הציד של הדני הענק בגרמניה. אוהבי הגזע שלא רצו לוותר עליו החלו להרביע ולפתח תכונות ואופי רך יותר לגזע שכבר לא היה צריך להכניע חיות בר גדולות ושימש יותר ככלב שעשועים ובן לוויה גדול ומרשים.

אין ספק שחוץ מגודלו מדובר בכלב בעל מראה אצילי, אלגנטי ומרשים.

לאבותיהם ציידי חיות הבר קיצצו את האוזניים בכדי שלא יפצעו במהלך המאבק עם חיות הבר. כיום אין צורך בכך ובהרבה מקומות נוהג זה נחשב לאכזרי מיותר ולא חוקי. כאן ב alldog  אנחנו מאמינים שמעבר לעובדה שנוהג זה הוא לא חוקי ואפילו אכזרי, אין שום סיבה להסיר, לחתוך או לקצר איבר כלשהו של כלב מסיבות קוסמטיות ואסתטיות.

דני ענק מאפיינים פיזיים

הדני הענק הוא אחד מחמשת גזעי הכלבים הגדולים ביותר בעולם, אך גם אחד מהעדינים שבהם.

יש לו מראה אצילי ומלאכותי ואחד מהכינויים שדבקו בו הוא "אפולו של עולם הכלבים".

הגוף של הדני הענק הוא שרירי ופרופורציונלי. האורך של הגוף והגובה שלו צריכים להיות קרובים עד זהים מה שמקנה לו מסגרת של ריבוע, הנקבות יכולות להיות בעלות גוף קצת יותר ארוך מגבוה אך גם באופן פרופורציונלי.

דני ענק זכר יהיה בד"כ בגובה מינימלי של 76 ס"מ ומשקל נע בין 54 ק"ג (מעל גיל שנה וחצי) ל- 85 ק"ג.

נקבה של דני ענק תגיע לגובה מינימלי של 71 ס"מ, ומשקל שנע  בין 45 ק"ג ל- 60 ק"ג.

מעניין לציין שנכון לעכשיו שיא גינס לכלב הגבוה ביותר שמור לדני ענק ששמו היה זאוס שהגיע לגובה של 111.8 ס"מ לפני מותו בשנת 2014.

עוד סימן היכר בולט של הגזע הוא ראשו הארוך, צר ורבוע עם עיניו מלאות ההבעה.

לדני הענק אוזניים ארוכות ונופלות. בעבר היה נהוג לקצץ אותן כאשר הגזע שימש לציד חיות בר בכדי שלא יפצע במאבק. כיום מעבר לעובדה שמדובר בנוהג מיותר וכואב לכלבים, הוא גם לא חוקי במדינות רבות.

עיניו של הדני הענק כהות, למרות שלכלבים בצבע הארלקין ומירל (בהמשך על כך) יכולות להיות כחולות.

צבע האף שחור, למעט בדני הענק הכחול שאצלו צבע האף הוא כחול-שחור.

החזה צריך להיות רחב, שרירי ועמוק.

הזנב של הדני הענק ממוקם גבוה, אך לא באותו קו עם הגב. בזמן מנוחה הזנב נופל ובזמן התרגשות או ריצה הוא יכול להתרומם אך לא עד מעל לקו של הגב.

דני ענק משחק עם כלב נוסף
דני ענק משחק עם חבר

הפרווה של הדני הענק:

הפרווה של הדני הענק קצרה, עבה וחלקה עם מראה מבריק

מבחינת צבע וקומבינציות יש כמה וריאציות שאומנם הם עדיין אותו גזע אך כל וריאציה או קבוצת צבע מורבעת ונשפטת בתחרויות בנפרד, כך שאם יש לכם דני ענק כחול ואתם רוצים להרביע אותו עם דני ענק ארלקינו, או ארלקינו שאתם רוצים להרביע עם דני ענק שחור או כל קומבינציה אחרת, חשוב מאוד שתתייעצו עם מרביע מוסמך של הגזע או אירגון של דני ענק בארץ.

נעבור בקצרה על הקבוצות, הצבעים העיקריים בקבוצות, הצורה וקומבינציות שהם יכולים להופיע:

כחול:

  • דני ענק כחול- בעצם צבע שחור עם גוון כחול, לפעמים עם קצת לבן במרכז החזה וברגליים.

חום בהיר ומנומר:

  • דני ענק בצבע צהוב-זהב ((fawn עם "מסכה" שחורה באזור הפנים.
  • דני ענק חום – יכול להיות חום עם "מסכה" שחורה באזור הפנים או מנומר (ברינדל באנגלית) שאז יש דפוס של פסים לרוחב כמו בנמרים.

שחור, הארלקין ו- "גלימה" (mantel):

  • דני ענק שחור.
  • דני ענק הארלקין- הצבע הבסיסי הוא לבן עם כתמים שחורים מפוזרים לאורך הגוף והפנים בצורה לא סדירה.
  • דני ענק עם "גלימה" (mantel)- הבסיס לבן עם פרווה שחורה כמו גלימה על החלק העליון.
  • דני ענק עם דפוס כעין שיש (merle)- צבע אפור בהיר עם כתמים לבנים, שחורים וחומים.

דני ענק עם צבע לבן דומיננטי בדרך נוטה יותר לבעיות שמיעה וראייה כך שלא רצוי להרביע אותם זה עם זה.

מעבר לצבעים ודוגמאות אלו יש עוד מגוון שנחשבים יותר נדירים ורובם לא לפי התקן של הגזע.

דני ענק אופי

כמו שכבר הזכרנו, למרות גודלם והמראה שלהם שיכול להפחיד מדובר בכלב עדין וידידותי שתמיד יחפש ליטוף או מגע עם בעליו, ולא סתם דבק בהם הכינוי "הענק העדין".

הם כלבי משפחה מעולים שצריכים להיות קרובים אליהם. דני ענק הוא ממש לא הכלב לגדל בחצר מופרד מהמשפחה!

דני ענק אוהב ילדים, אך כמובן שחשוב ללמד אותם איך להיות עדין איתם לאור גודלם וכוחם שהם לא תמיד מודעים אליו, לפחות כאשר הם צעירים וללא אילוף מתאים. הדני הענק יסתדר גם עם בעלי חיים אחרים, במיוחד אם גדל איתם.

כאשר מדברים על האופי של הדני הענק, חשוב לדבר על תקופת ההתבגרות. בניגוד מהרבה גזעים מדובר בכלב שמבחינת האופי לוקח לו זמן רב יותר להתבגר למרות שמבחינה גופנית כבר בגיל שנה הוא מגיע למימדים עצומים.

תקופת ההתבגרות הנפשית יכולה להמשך מספר שנים (ארבע שנים ואפילו יותר) ולכן חשוב להיות סבלני, לאלף בצורה נכונה ולהנות מכל רגע בדרך. כמו עם כל כלב, חשובה סוציאליזציה מגיל מוקדם וחשיפה להרבה מצבים, אנשים ובע"ח.

טיפול בדני ענק

טיפוח דני ענק

לדני הענק פרווה קצרה, עבה וחלקה שנושרת באופן מתון, שעדיין יכול להיות הרבה בגלל גודלו אך דורשת מעט טיפוח.

מספיק להבריש את פרוותו מדי שבוע עם כפפת גומי או מברשת זיפים רכה בכדי לשמור על בריאות השיער והעור. באביב ובסתיו תהיה לו נשירה כבדה יותר ויהיה צורך להבריש אותה בתדירות גבוהה יותר בזמן זה כדי להיפטר מכל השיער המת והנושר.

מבחינת רחצה, אפשר לרחוץ אותו כשהוא מתלכלך עם שמפו כלבים עדין.

השאר הוא טיפול בסיסי. חתוך את ציפורני הרגליים כל כמה שבועות. ציפורניים ארוכות יכולות להיתפס על דברים ולהיתלש.

צחצח את שיניהם לעתים קרובות בכדי לשמור על בריאות השיניים והיגניית הפה שלהם, דבר שיעזור גם לבריאותם הכללית.

בכדי למנוע דלקות אוזניים, שימרו על האוזניים יבשות ונקיות, באמצעות פתרון ניקוי המומלץ על ידי הווטרינר שלכם.

פעילות גופנית לדני ענק

למרות שמדובר בכלב גדול ויש נטייה לחשוב שכלב גדול צריך יותר פעילות גופנית זה לא המקרה עם הדני הענק.

צריך כמובן להוציא אותו לטיולים פעמיים, שלוש ביום וגם לדאוג לו לפעילות גופנית, אך מדובר בפעילות גופנית מתונה בלבד. הם יצטרכו לרוץ קצת כדי ולהוציא אנרגיה, אך הם לא אותם כלבים שיש להם אנרגיה אין-סופית . ההיפך, הם ישמחו לנוח רוב היום על הכורסא לידך.

מסיבה זאת מדובר בכלב שיתאים גם למגורים בדירה קטנה בתנאי שמספקים לו את הפעילות הגופנית שהוא צריך מחוץ לבית. עד גיל שנה וחצי צריך לנקוט משנה זהירות ולא לרוץ או להפעיל אותם בצורה מאומצת בגלל שהם עדיין בשלב הגדילה הראשוני ומאמץ יתר יפגע בכך ויפגע במפרקים שלהם.

דני ענק – אוכל ועלויות כלליות

זה נושא שבדרך כלל לא מדברים עליו עם כלבים אחרים אבל עם הדני הענק חשוב להזכיר אותו: מדובר בכלב מאוד גדול שצריך לאכול הרבה יחסית לכלבים אחרים, מה שאומר שיש לקחת בחשבון את עלויות האוכל לכלבים.

בנוסף, כל טיפול רפואי, חיסון, הרדמה וכו' יצריך מנות גדולות יותר ולכן יקרות יותר במקרה של הדני הענק, לכן לפני שאתם מכניסים לחייכם דני ענק תהיו מוכנים שבכל כלב יש עלויות שצריך לקחת בחשבון ועם הדני הענק עלויות אלה יהיו גדולות בהרבה.

בקשר להאכלה חשוב להתייעץ עם הוטרינר לגבי המינון והכמויות במיוחד בשנים הראשונות שבהם הדני הענק עדיין גדל. אם הוא יקבל אוכל בצורה לא מבוקרת הוא יכול לגדול מהר מדי ודבר זה יפגע בהתפתחות שלו ויוביל לבעיות בריאותיות ואורטופדיות.

אילוף דני ענק

גם כאן הגודל שלהם משחק תפקיד חשוב. עם כל כלב מומלץ להתחיל את האילוף בגיל צעיר ועם כלב כמו דני ענק הדבר לא פחות חשוב  מהסיבה הפשוטה שקל יותר להשתלט על גור מאשר על דני ענק בגודל מלא.

הדני הענק מאוד קשור למשפחתו ובעליו ואימון עקבי עם חיזוקים חיוביים ושבחים היא הדרך הטובה ביותר לאלפו.

אם מבוצע בצורה נכונה, האילוף יהיה קל יחסית שכן מדובר בגזע חכם שאוהב לרוצה לרצות את בעליו.

חשוב במיוחד לאמן אותו לא לקפוץ על אנשים, גילוי חיבה שאולי נראה לא מזיק לדני הענק שלך אך יכול בקלות להפיל גם אדם בוגר, על אחת כמה וכמה ילד או אדם מבוגר יותר.

בריאותו של הדני הענק

כמו כל גזע כלבים גדול, הדני הענק יכול לסבול מבעיות בריאותיות אופייניות לגזע ולכלבים גדולים בכלל.

תוחלת החיים של הדני הענק היא קצרה יחסית ונעה בין 7 ל- 10 שנים עליהם הוא מפצה בזמן האיכות, עדינות ואהבה שתחוו עם כלב ענק זה שרק האישיות שלו אפילו יותר ענקית מגודלו.

הסיכון הגדול ביותר של הדני הענק היא היפוך קיבה. תופעה זו נפוצה לכלבים עם מבנה חזה רחב ונחשבת לאפילו יותר נפוצה אצל הדני הענק.

היפוך קיבה היא מצב שבו הקיבה מתמלאת אוויר ומתהפכת או מסתובבת ולוחצת על שאר האיברים הפנימיים בבית החזה הרחב שלו. זה יכול לקרות כאשר הם רצים או משחקים וכדי לנסות למנוע מצב זה עד כמה שאפשר יש להקפיד על האכלת הכלב רק במנוחה ועם זמן מנוחה של לפחות ארבע שעות בין פעילות גופנית והאכלה. גם מבחינת מים, לוודא שהוא לא ישתה יותר מדי בבת אחת.

יש גם ניתוח מונע לתופעה של היפוך קיבה, ואם יש לכם דני ענק מומלץ שתתייעצו עם ורטינר מומחה בשלב מוקדם של חיי הכלב כי אם היפוך קיבה קורה זה מצב מסכן חיים שמצריך טיפול חירום.

בנוסף להיפוך קיבה, דני ענק יכול גם לסבול ממחלות לב, בעיות עיניים שונות (ביניהן cherry eye) ובעיות אגן שנובעות מגודל הכלב.

על כן, מעבר לביקורים אצל הוטרינר ונתינת החיסונים הדרושים, חשוב לשמור על משקל תקין, שלא יווצר עומס אפילו יותר גדול על האגן והמפרקים, חשוב להמנע מפעילות גופנית אינטנסיבית מדי בשלב הגורות ובכלל (כמו שהזכרנו, זה לא הגזע לפעילות גופנית אינטנסיבית בשום שלב בחייו), ולגדל אותו כחלק מהמשפחה.

הידעת? דני ענק בתרבות הפופולרית

קריקטוריסטים אוהבים את הדנים הענקיים. סקובי-דו, אסטרו מ"הג'טסונים " (משפחת סילוני בעברית מבית היוצר של משפחת קדמוני הידועה) ומרמדוק שהיתה דמות קומיקס, שרצה בעיתונים בארה"ב משנת 1954 ועד היוםהם כולם נציגים בדיוניים מפורסמים של הגזע. על בסיס קומיקס זה הופק סרט קומדיה לכל המשפחה בשם זה שזכה לאהבת הקהל והמבקרים כאחד!

שאלות נפוצות

האם דני ענק הוא כלב מסוכן?

דני ענק הוא כלב עדין ורגוע ויהיה אגרסיבי רק בשעת הצורך, אך כמו כל גזע גם הוא יכול להציג נטיות אגרסיביות גם כאשר לא נדרש. כאשר הדנים הגדולים תוקפים, הם מסוכנים יותר מכלבים רבים אחרים בשל גודלם וכוחם הרב. גורמים אלה עלולים לגרום למתקפה של דני ענק להיות קטלנית. מכאן החשיבות הרבה באילוף, סוציאליזציה וחשיפה מגיל צעיר של כלב ענק זה.

האם דני ענק הוא כלב משפחה טוב?

כן. ידוע בכינויו "הענק העדין", כלב מגזע דני ענק הוא אכן עדין ואוהב שנקשר למשפחתו ומחפש כל הזמן יחס ומגע מהם, לפחות כאשר הוא לא נח או ישן. הוא מעולה עם ילדים אבל מפאת גודלו חשוב לאלף אותו מגיל צעיר שיהיה מודע לגודלו ובכדי שיהיה כלב המשפחה המושלם שהוא יכול להיות. כלב ענק ולא מאולף יכול לגרום נזק ואפילו פציעות בלי שום כוונה רעה ובקלות רבה.

מקורות:
https://www.igdc.info/breed
https://www.akc.org/dog-breeds/great-dane