ייתכן שפוסט זה מכיל קישורי שותפים, מה שאומר שאקבל עמלה אם תלחצו על קישור ותרכשו דרכו פריט או שירות. זה מגיע ללא עלות נוספת מצדכם. מוזמנים ללמוד עוד בעמוד מדיניות הפרטיות

כלב בולדוג צרפתי פרנצ'י

כלב בולדוג צרפתי

הבולדוג הצרפתי או "פרנצ'י", הוא זן כלבים חסון וקומפקטי עם ראש גדול, חוטם קצר ואוזניים דמויות עטלף. גזע זה תוסס, חביב ושובב. הבולדוג הצרפתי הוא קרוב משפחה רחוק של הבולדוג האנגלי; השניים חולקים מאפיינים מסוימים אך הם גזעים שונים.

הבולדוג הצרפתי הוא כלב חמוד, שמח ומלא חיבה. כמו הפאג, שמאמינים שהוא אחד מאבותיו, גם הוא נחשב לליצן שלא יהיה לכם רגע משעמם איתו. חיית מחמד זו מתאימה לכל אחד, רווקים, משפחות עם ילדים גדולים וקטנים, וגם לחסרי ניסיון עם כלבים.

גודלם הקטן מאפשר להם להסתדר בבתים קטנים יותר, ומבנה גופם החסון מהכלב הקטן הממוצע אומר שהם פחות שבריריים, מה שמאפשר להם להיות חבר טוב גם של ילדים קטנים.

בולדוג צרפתי היסטוריה

מחלוקת מקיפה את מוצאו של הבולדוג הצרפתי, אך הגזע ללא ספק מקורו בבולדוגים האנגלים. מן הסתם באחד הזנים המיניאטוריים שלהם שהובאו מאנגליה. רבים מאמינים כי הבולדוגים האלה הובאו לצרפת ע"י אורגים שלא מצאו עבודה באנגליה בזמן המהפכה התעשייתית, ונדדו לצרפת עם הבולדוגים שלהם בחיפוש עבודה ושם פותח הבולדוג הצרפתי.

חלק מהבולדוגים האלה שהובאו לצרפת היו בעלי אוזניים עומדות ודמויות אוזני עטלף, תכונה שהאנגלים לא אהבו, אבל הצרפתים, ובעיקר הצרפתיות מאוד אהבו. עם הביקוש, גדל ההיצע והצרפתים הרביעו את הבולדוגים עם אוזני העטלף הזקופות.

יתכן שגזעים נוספים כגון טרייר ופאג תרמו לפיתוחו של הבולדוג הצרפתי.

כמו שאמרנו הבולדוג הצרפתי היה פופולרי בקרב נשות פריז מכל המעמדות ונחשב ממש לאביזר אופנתי. טולוז-לוטרק[2] הצייר הצרפתי המפורסם נהג לכלול בחלק מציוריו כלבים מגזע זה.

בולדוגים צרפתיים הפכו פופולריים בקרב נשות החברה בארצות הברית בסוף המאה ה -19. תקן הגזע של מועדון הכלבים הצרפתי של אמריקה נכתב כדי לומר שאוזני עטלף זקופות היו סוג האוזן הנכון.

הבולדוג הצרפתי תמיד היה ידוע כבן לוויה אהוב שישמח לנוח על בעליו (lap dog). הגזע הוכר רשמית על ידי מועדון הכלבים האמריקני (AKC) בשנת 1898 כזן נפרד מהבולדוג המיניאטורי, והפך בהדרגה לאחד הגזעים הפופולריים ביותר בבריטניה, אוסטרליה וארצות הברית.

בולדוג צרפתי שחור לבן מסתכל למצלמה

בולדוג צרפתי מראה

הבולדוג הצרפתי הוא כלב בעל מבנה פרופורציונילי, ואין חלק בגופו שגדול בצורה מוגזמת יחסית לשאר.

גודלו בינוני-קטן, אפשר להגיד קומפקטי, אך עם זאת שרירי ובעל עצמות כבדות. ראשו גדול ובעל מבנה מרובע. עיניו כהות ומרוחקות.

משקלו נע בין 11 ל 14 ק"ג לכלב בוגר וגובהו יכול להגיע ל- 30 ס"מ בכתפיים.

אוזניו הם אחד מסימני ההיכר המיוחדים של הבולדוג הצרפתי. הן נקראות אוזני עטלף בגלל דמיונם לאוזני עטלף. הן עומדות, רחבות בבסיס, ארוכות ועגולות בקצה העליון.

הפנים של הבולדוג הצרפתי פחוסות והוא שייך למשפחת הכלבים שסובלים מסינדרום הברכיקרניאלים (brachycranial) שגורם להם לבעיות נשימה (כמו הפאג).

(מבנה פניו הוא האחראי לכינוי נוסף של הבולדוג הצרפתי: "כלב צפרדע" שמתייחס לפנים העגולות והרחבות ולאופן שבו הם יושבים עם רגליים אחוריות פרושות.)

הצוואר שלו קצר ועבה עם עור רפוי בגרון. הגוף קצר ועגול והחזה רחב ועמוק. הזנב שלו יכול להיות ישר או מפותל אבל לעולם לא מסולסל.

בגלל ראשו הכבד הוא לא יכול לשחות ונתון לסכנת טביעה מיידית במים[1].

פרוותו חלקה, מבריקה  וקצרה. עורו רך ורפוי, בייחוד בכתפיים ובראש, מה שיוצר קפלים בפנים שאותם יש להקפיד לנקות באופן קבוע.

אם ראיתם כלב חמוד וחשבתם שזה פרנצ'י רק כדי לגלות שזה בוסטון טרייר, אתם מוזמנים לקרוא על בוסטון טרייר מול בולדוג צרפתי, דומה, שונה ומי מתאים לכם.

בולדוג צרפתי תוחלת חיים

הבולדוג הצרפתי יכול להגיע לגיל של בין 10 ל – 12 שנה.

בולדוג צרפתי אופי

כלב שובב ושופע חיבה זה חייב חברת בני אדם, אוהב לשחק ולשעשע את כולם ולא פלא שאחד מכינויו הוא "הכלב הליצן". הם יאהבו להתרכבל איתכם במיטה או בספה.

הם מסתדרים עם ילדים קטנים וגדולים, כלבים אחרים ובעלי חיים אחרים, וחשוב לחשוף אותם לכמה שיותר גירויים, בע"ח ואנשים מגיל צעיר כדי שהם יפתחו את האופי הידידותי שלהם ולא יהיה כלבים תוקפניים או מפוחדים וביישנים.

חשוב לדעת שהצורך שלהם בחברה הוא גבוה והם לא הכלבים להתעלם מהם, לגדל בחצר, במקום מבודד משאר המשפחה, או להשאיר שעות רבות בבית לבד. הדבר יגרום להם לחרדת נטישה שתתבטא במגוון התנהגויות הרסניות.

הבולדוג הצרפתי יכול להיות כלב שמירה מעולה. הוא אומנם לא מפחיד או יכול לתקוף פורצים אבל הוא רגיש וערני לרעשים ובד"כ ינבח רק אם יש לכך סיבה.

טיפול בבולדוג צרפתי

טיפוח בולדוג צרפתי

הטיפול השוטף בבולדוג הצרפתי קל יחסית בזכות פרוותו הקצרה והחלקה. הוא משיר שיער בקצב בינוני, והברשה שבועית של הפרווה למניעת נשירת שערות בבית ומקלחת אחת לחודש או אפילו חודשיים מספיקה אם הוא לא התלכלך בחוץ.

ההברשה גם עוזרת לעידוד צמיחת שערות, פיזור השמנים הטבעיים של העור על הגוף ושמירת הפרווה והעור בריאים יותר, ובנוסף זאת הזדמנות מעולה ליצור חיבור חזק עם הפרנצ'י שלכם.

יש להקפיד לנקות את הקפלים בפנים באופן קבוע כדי למנוע הצטברות לכלוך ואפילו התפתחות זיהום ודלקות אם מזניחים את האזור.

הבולדוג הצרפתי הוא לא כלב פעיל במיוחד כך שהציפורניים שלו לא ישחקו לרוב מהטיולים בחוץ כך שיש לשים לב ואם שומעים את הציפורניים מטופפות על הרצפה או שפשוט שמים לב שהן התארכו, יש לדאוג לקצוץ אותן בצורה עדינה. לציפורניים של הכלבים כלי דם בקרבת הרגל ואם נקצוץ קרוב מדי נגרום לכאב ודימום, אז אם אתם לא בטוחים איך לעשות זאת התייעצו עם איש מקצוע.

הקפידו לצחצח את שיניהם מגיל צעיר כדי למנוע מחלות פה וכדי להרגיל אותם לכך בגיל מבוגר יותר, כך שישתפו פעולה בצחצוח.

קשור: לחצו כאן אם הבולדוג הצרפתי שלהם מריח רע.

פעילות גופנית לבולדוג צרפתי

הבולדוג הצרפתי הוא לא כלב ספורטיבי, הן בשל מבנה גופו, בעיות הנשימה שיש לו ונטייתו להתחמם בקלות. עם זאת, הוא כלב מלא אנרגיה שאוהב לשחק ואסור לוותר על הפעילות הגופנית שלו. אך יש לנקוט משנה זהירות בשל נטיית הגזע להתחמם בקלות בגלל האף הקצר, והבעיות הפוטנציאליות בדרכי הנשימה.

בקיצור, פעילות גופנית יומית חשובה מאוד, אך לא בהגזמה. שלוש – ארבע טיולים קצרים של 15 דקות בהם הוא יריח, ייפגש עם כלבים ואנשים ויוציא קצת מרץ יהיו מושלמים בשבילם.

בגלל המבנה שלהם, מרכז הכובד שלהם נמצא בחלק הקדמי ובראש כך שהם לא יכולים לשחות, ולעולם אין להשאיר אותם ללא השגחה באמבטיה, בריכה או כל מקור מים אחר שאולי בשבילכם הוא רדוד אבל בשביל הפרנ'צי שלכם יכול להיות סכנת טביעה מיידית. הם אוהבים מים ועלולים לרוץ בשמחה ולהיכנס לבריכה או כל מקור מים וקרו מקרים שכלבי בולדוג צרפתי טבעו [1] .

אילוף בולדוג צרפתי

הבולדוג הצרפתי, הוא כלב חכם שאוהב לרצות את בעליו, הוא גם כלב עקשן, כך שאילופו לא תמיד יהיה קל.

מאלפים שמשתמשים בשיטות אילוף נוקשות עם עונשים יגידו לכם שקשה עד בלתי אפשרי לאלף אותו, אבל האמת שגזע זה מגיב טוב יותר לאילוף של חיזוקים חיוביים ואוהב שני דברים יותר מכל דבר אחר (חוץ מאתכם כמובן): מזון ומשחקים. כך שאם תשתמשו ברצונו לרצות אתכם עם אהבתו למשחקים ומזון, אז עם סבלנות תוכלו לאלף אותו לבצע כמה פקודות בסיסיות ואולי אפילו יותר.

אילוף לעשיית צרכים מחוץ לבית יכול לקחת קצת זמן בין השאר בגלל גודלו, מה שאומר שגם השלפוחית שלו קטנה יותר ויהיה לו קשה יותר להתאפק.

בולדוג צרפתי בריאות

כמו כל הגזעים שטוחי הפנים, הבולדוג הצרפתי נוטה לבעיות נשימה וקשה לו לווסת את חום גופו במזג אוויר חם או לח.

הבולדוג הצרפתי גם רגיש יותר להרדמה מאשר כלבים אחרים.

דברים נוספים שהם רגישים אליהם הם בעיות הקשורות לעיניים, אלרגיות בעור והפרעות עור אוטואימוניות.

דברים נוספים שחשוב להיות מודע אליהם הם נטייתו של הגזע לנחירות כאשר הם ישנים ולגזים.

אם בחרתם בבולדוג צרפתי עליכם לדעת מראש שיחסית לכלבים אחרים הוא יצטרך את הווטרינר בצורה תכופה יותר ויש לקחת בחשבון את העלויות.

ההמלטה של הבולדוג הצרפתי לא תמיד קלה ובאחוז גבוה מהמקרים יש לבצע ניתוח קיסרי, דבר שבין השאר הוא אחת הסיבות לכך שקשה יותר להרביע אותם מה שמעלה את המחיר למי שרוצה לקנות בולדוג צרפתי טהור.

אם אתם לא מעוניינים בגורים, תשקלו סירוס אם יש לכם זכר או עיקור לנקבה.

שאלות נפוצות

למה גורי בולדוג צרפתי גזעיים כ"כ יקרים?

המחיר הגבוה נובע מכל ההוצאות הדרושות לגידול בולדוג צרפתי. כדי להתרבות, הם זקוקים להזרעה מלאכותית וגם הלידה עצמה אינה קלה לנקבה וברוב המקרים היא תזדקק לניתוח כדי ללדת. בנוסף, במהלך הלידה נקבת הבולדוג ההרה המעוברת צריכה דיאטה מיוחדת עשירה בפרוטאין בשביל שיהיה לה חלב אם, ובדיקות קבועות אצל וטרינר כולל אולטרהסאונד כדי לוודא שהכל תקין. גם לאחר הלידה האם והגורים זקוקים לתשומת לב וטיפול מיוחדים. כל זה עולה למגדלים בין 1,000 $ ל -3,000 $ בממוצע לגור בולדוג צרפתי.

האם הבולדוג הצרפתי אוהב להתכרבל עם בעליו?

כן, בולדוגים צרפתיים אוהבים להתכרבל. בולדוגים צרפתיים גודלו להיות כלבי לוויה. הם נועדו לשבת על הברכיים של בעליהם ולארח להם חברה וזה דבר שהם מצטיינים בו.

האם יש הבדל בין בולדוג צרפתי זכר ונקבה?

קודם כל חשוב לדעת שלכל כלב, כמו לכל אדם, אישיות משלו ומה שרשום כאן לא בהכרח נכון תמיד, אבל בד"כ הזכרים נוטים להיות יותר שובבים ואסרטיביים ואילו הנקבות נוטות להיות קצת יותר ביישניות. בנוסף, נקבות בולדוג צרפתי בד"כ יותר צייתניות מהזכרים, ולוקח זמן רב יותר לאלף את הזכרים לא לעשות צרכים בבית.

לסיכום, האם הבולדוג הצרפתי הוא הכלב בשבילכם?

אם אתם מחפשים כלב שיהנה לנוח אתכם על הספה, אוהב לטייל במתינות וממש לא אוהב לרוץ, יהיה ידידותי לזרים, ילדים וירצה לשחק אתכם לפחות פעם ביום אז יכול להיות שהפרנצ'י הוא הכלב בשבילכם.

הוא משיר שיער אבל לא יותר מדי, יזדקק להברשה שבועית, אילוף סבלני ומתאים לגידול בדירה קטנה או גדולה. יכול לשמש כלב שמירה מעולה שנובח רק כשיש לו סיבה, אך מצד שני קשה להאמין שאם יתקל בפורץ יוכל באמת לעשות משהו מעבר לנביחות.

למרות שמדובר בכלב מגזע טהור שיכול לעלות לא מעט, תמיד תבדקו את אופציית האימוץ במקלטים או באינטרנט, יכול להיות שתופתעו.

לחצו כאן לשמות מיוחדים לבולדוג צרפתי.

מקורות

[1] https://www.akc.org/expert-advice/news/the-rock-saves-frenchie-from-drowning

[2] ויקיפדיה: טולוז לוטרק

Similar Posts