ייתכן שפוסט זה מכיל קישורי שותפים, מה שאומר שאקבל עמלה אם תלחצו על קישור ותרכשו דרכו פריט או שירות. זה מגיע ללא עלות נוספת מצדכם. מוזמנים ללמוד עוד בעמוד מדיניות הפרטיות

האם כלבים יכולים לאכול דגים וטונה

האם כלבים יכולים לאכול דגים, אילו ואיך?

התשובה היא כן ולא. האכלת כלב בדגים או טונה יכולה להיות בריאה או לגרום להרעלה. במקרה של דגים, חשוב לבחור את הסוגים הנכונים ולהקפיד על אופן ההכנה של הדג, למשל שלא יהיה נא וללא עצמות  בין השאר. במקרה של שימורי טונה הדעות חלוקות בגלל רמות הכספית. הסיבה היא שיש 20 סוגים של דגי טונה, ורק 5 מהם בריאים לצריכה.

אז אם אתם רוצים לפנק את הכלב שלכם בדגים, טונה או סוג אחר מדי פעם, אז יש כמה דברים לגבי דגים שכדאי להיות מודעים אליהם לפני. המשיכו לקרוא וגלו מהם.

אילו סוגים של דגים בטוחים לכלבים?

ישנם הרבה סוגי דגים, אך אלה הנפוצים ביותר שמשמשים במזון מסחרי לכלבים הם מינים קצרי חיים כמו סלמון, דג לבן מהאוקיינוס, דג אגם לבן, הרינג, שפמנון , פלנדר ובקלה.

מיני דגים עם חיים ארוכים יותר, כמו דגי טונה ודגי חרב, יכולים להכיל מתכות כבדות כמו כספית. ככל שהדג חי זמן ארוך יותר כך יותר כספית מצטברת בגופו ועלולה להוביל לרעילות של מתכות כבדות, וזו הסיבה שכשמדובר בדגים שבריאים לכלבים, תמיד עדיף זני דגים קצרי חיים שבהם למתכות הרעילות היה הרבה פחות זמן להצטבר. המבחר של הדגים כ"כ גדול ככה שעדיף ללכת על בטוח כאשר זה נוגע לבטיחות ובריאות כלבכם.

ולכן דגים קטנים יותר, צעירים יותר, שנתפסו בטבע, הם בדרך כלל אפשרות בטוחה כאשר שוקלים להוסיף דגים טריים או מעובדים לתזונה של הכלב שלכם.

כמו שאמרנו, לדגים אלה יש בדרך כלל פחות סבירות להיות עם רמות גבוהות של כספית ברקמות או טפילים בבשר או בעור הדג.

אז עכשיו אחרי שאתם יודעים מהם סוגי הדגים שהכי בטוחים לכלבים, בואו נלמד למה הם טובים, ואיך להגיש אותם לכלבכם בצורה בטוחה.

אם אתם מתלבטים בקשר לסוג דג מסויים והאם כדאי לתת אותו לכלבכם, רצוי להתייעץ עם וטרינר או מומחה לתזונת כלבים.

בפעם הראשונה שאתם נותים לכלב שלכם דג כלשהו, תנו רק חתיכה קטנה כדי לוודא שכלבכם יכול לעכל את הדג המסוים הזה ללא תגובה אלרגית או הפרעה במערכת העיכול.

היתרונות הבריאותיים של דגים לכלבים

הרבה מזונות מסחריים של כלבים כוללים דגים ויש לזה סיבה טובה. דגים הם מקור בריא לחלבון ולכן נכלל בהרבה מקרים במזון מסחרי לכלבים כמקור חלבון חלופי. דגים עשירים בחומצות שומן אומגה 3, שלפי הוטרינרים עשויות להיות להן יתרונות בריאותיים כמו הפחתת דלקות בגוף. ובנוסף, דגים הם חלופה טובה לכלבים עם אלרגיות למזון עם מרכיבים נפוצים יותר, כמו עוף.

אז אם תבחרו לכלול בתזונה הביתית של כלבכם דגים, ניתן לעשות זאת, אך לא לפני שתתייעצו עם הווטרינרית שלכם או עם תזונאית כלבים מוסמכת על מנת לוודא שאתם מספקים לכלבכם את כל הצרכים התזונתיים שלו.

סיכונים בנתינת דגים לכלבים

הדגים שבטוחים לכלבכים אומנם אינם מזיקים לכלבים, אך הדרך בה אנו מכינים אותם עלולה לגרום לבעיות.

דגים המבושלים בכמות גדולה מדי של שמן יכולים לגרום להפרעות במערכת העיכול אצל כלבים, או אפילו להוביל למחלות קשות כמו דלקת הלבלב. תבלינים עלולים גם לגרום לבעיות בריאות חמורות אצל כלבים, במיוחד אם הם מכילים מרכיבים רעילים לכלבים, כמו שום או בצל.

מומלץ לקרוא כאן על מאכלים מסוכנים לכלבים.

אך הסיכון הגדול ביותר בנתינת דגים לכלבים הן העצמות.

האם כלבים יכולים לאכול עצמות דגים?

עצמות דגים הן קטנות, שבירות ומאוד מסוכנות לכלבים. העצמות יכולות להתקע בפה, בגרון, בבטן ובמעיים של הכלב שלך, ולפעמים אפילו לחורר את דופן האיברים. עצם שנתקעת  לכלבכם זה דבר כואב ומסוכן, וגם יכול להסתיים בביקור יקר אצל הווטרינר.

יכול להיות שגם אתם שמעתם על כלבים שאוכלים עצמות דגים ללא בעיות, אבל במקרה זה, עדיף להישמע לעצות של וטרינרים ולא לקחת סיכון מיותר שעלול לגרום לכאב רב לכלבך, ביקור יקר אצל הוטרינר ונזק בריאותי בלתי הפיך או גרוע מזה במקרים מסויימים.

קראו כאן למה גם עצמות עוף ובקר יכולות להיות מסוכנות לכלבים.

האם כלבים יכולים לאכול דג נא?

התשובה הקצרה היא:לא! מדובר בסיכון שלא שווה לקחת.

דג נא נמצא בסיכון לזיהום מחיידקים מזיקים כגון סלמונלה וליסטריה. חוץ מזה שזה עלול לגרום לכלב שלך לחלות, החיידקים האלה עלולים לעבור במגע עם הרוק של הכלב גם לשאר בני המשפחה, דבר שיכול להיות מסוכן במיוחד במקרה של ילדים קטנים ואנשים עם מערכת חיסונית חלשה.

דג סלמון נא למשל יכול לגרום למחלה בשם הרעלת סלמון שקטלנית לכלבים.

אם אתם מאכילים את כלבכם בתזונה גולמית שכוללת גם דגים, הקפידו לנקוט באמצעי הזהירות המתאימים כמו חיטוי יסודי של כל המשטחים והקערות לאחר השימוש, ונטילת ידיים.

איך להכין דגים לכלבים?

לעולם אל תגישו לכלב שלכם דגים לא מבושלים. כאשר הדג נא, הוא יכול להכיל טפילים או חיידקים שעלולים לסכן את בריאות חיית המחמד שלכם.

זה יכול גם להיות מסוכן לבריאות שלך ולבריאות המשפחה שלך אם הם יידבקו.

כשמבשלים דגים לחבר הפרוותי שלנו, חשוב לעשות זאת ביסודיות כך שלא ישארו חלק נא. כמו כן, מומלץ להסיר את העור מכיוון שהוא עשיר בשומן.

אתם יכולים לאדות, לאפות או לצלות דגים טריים. אבל לעולם אל תשתמשו בתבלינים בעת בישול עבור כלבכם, ומומחים גם ממליצים להימנע מכל מיני חמאה ושמנים (למעט שמן קוקוס), כולל תרסיסים.

המחלקה האמריקאית לחקלאות (USDA) למשל פרסמה טבלה בקשר לרמת הבישול לפי מזון ששם מומלץ לבשל דג בטמפרטורה פנימית של לפחות 62 מעלות צלסיוס [1].

וודאו תמיד שהדג נטול עצמות לחלוטין, מכיוון שהעצמות עלולות להיתקע בקלות בגרון כלבכם, בקיבה או מקומות אחרים לאורך מערכת העיכול שלו.

טיפ: השתמשו בשמן קוקוס לטיגון הדג לכלבכם. שמן קוקוס לא רק ימנע מהדג להידבק למחבת, אלא גם עוזר לעיכול ובספיגת הערכים התזונתיים, ואפילו טוב לבריאות של כלבך.

שמן קוקוס הורג פרזיטים, מונע מחלות ואפילו יכול להפחית את הסיכון לסרטן. אם אתם רוצים לשמוע עוד, קראו כאן איך שמן קוקוס טוב לכלבכם.

כמה דג אפשר לתת לכלב לאכול?

גם כאשר נותנים לכלב דגים שבריאים להם, ללא עצמות ומבושלים בדרך כלשהי, זה עדיין לא אומר שאפשר לתת להם אותם ללא הגבלה. יותר מדי דגים עלולים להוביל לעודף משקל שלא בריא לכלבכם.

לכן, אם אתם רוצים להפוך את הדגים לחלק קבוע מהתזונה שלו רצוי שתתייעצו עם הווטרינר שלכם לגבי הכמות המתאימה עבור הכלב שלכם, דבר שתלוי בין השאר בגודל שלו, גילו, מצב בריאותו והפעילות הגופנית שלו.

לנו בני האדם מומלצת תזונה מגוונת כדי לשמור על בריאותנו, אך כלבים שניזונים ממזון מסחרי, מלא ומאוזן אינם זקוקים לתזונה נוספת אלא אם כן הומלצה על ידי הוטרינר. ולכן, שאריות שולחן, כולל דגים, אינן הכרחיות לבריאות הכלב שלכם, למרות שדגים יכולים להיות פינוק טוב מדי פעם לכלבים, כל עוד הבעלים פוקחים עין על משקל הכלב, אין זה הכרחי להשלים את התזונה שלהם עם דגים.

כלל אצבע פשוט לגבי כלבים הוא לוודא שכל מזון שאינו חלק מהתזונה הרגילה שלהם ממזון לכלבים לא יהווה יותר מ- 10% מהתזונה היומית שלהם. כלל אצבע זה גם מתאים לכל גודל של כלב, כי 10% מהתזונה לכלב גדול הנה כמות גדולה מ-10% מהתזונה היומית לכלב מגזע קטן למשל.

מזון לכלבים עם דגים הוא אלטרנטיבה מצוינת

אם תרצו שדגים יהוו חלק מהתזונה הרגילה של הכלב שלכם בלי להתעסק בבישול עבורם בכל ארוחה, ישנן כמה אפשרויות נהדרות למזון לכלבים שמשתמש בדגים כמקור החלבון העיקרי שלהם.

Wilderness Blue Buffalo מציעה פורמולת סלמון עתירת חלבון, ללא דגנים. הם אפילו מציעים וריאציה לגזעים גדולים.

ל-Iams Sensitive Naturals יש מתכון לדגי אוקיינוס ואורז. מתכון זה תוכנן במיוחד לעיכול קל ואידיאלי עבור כלבים שהבטן שלהם רגישה.

הם משתמשים בדג כמרכיב העקרי שלהם ואז מערבבים אותו עם אורז, פירות וירקות ויוצרים תזונה מאוזנת לכלב בריא.

שווה גם לבדוק האם כדאי לכם לתת שמן סלמון לכלב שלכם.

שאלות קשורות

האם דג סלמון מומלץ לכלבים?

סלמון הוא אחת הבחירות הטובות ביותר אם אתם רוצים להאכיל את הכלב שלכם בדג. הסיבה לכך היא שהסלמון עשיר בחלבון ובחומצות אמינו. החלבונים וחומצות האמינו מסייעים בשיקום הרקמות ובצמיחת השרירים.

הסלמון גם מלא בחומצות שומן DHA ו-EPA אומגה 3; DHA מקדם התפתחות בריאה של המוח והראייה אצל גורים, ו-EPA נהדר לבריאות המפרקים אצל כלבים מבוגרים.

סלמון מלא במינרלים השומרים על עצמות ושרירים חזקות וגם על שיניים בריאות.

עוד יתרונות בריאותיים שדג הסלמון יספק לכלבכם הם:
בריאות המוח, שיפור המערכת החיסונית, הפחתת דלקת מפרקים והגברת ניידות המפרקים, תוך הקלה על הנוקשות הקשורה לדלקת פרקים.
סלמון גם עוזר לבריאות הפרווה והעור של כלבים.

האם אפשר לתת לכלב לאכול סרדינים?

כן. גם לסרדינים כמה יתרונות בריאותיים משמעותיים. כמו סלמון, גם הסרדינים עשירים בחלבון ובאומגה 3. הם גם עשויים להגן על הכלב שלכם מפני אלרגיות.
אם אתם נותנים לכלבכם סרדינים מקופסת שימורים, מומלץ לבחור רק כאלה עם מים.
אלה שארוזים במי מלח או בשמן עלולים להכיל כמויות גבוהות של נתרן דבר שאינו בריא עבור הכלבים.

האם כלבים יכולים לאכול טונה?

למרות שיש לו הרבה מהיתרונות הבריאותיים שיש בדגים אחרים, יש בו סכנת הרעלה ולכן רצוי להימנע או להגביל לכמויות קטנות ולא באופן קבוע.
הסיבה העיקרית היא הרעלת כספית. גם מבין אלה שאומרים כי אפשר לתת טונה , כולם מסכימים שהיא צריכה להינתן רק כפרס או פינוק מדי פעם ולא כחלק מהתזונה הרגילה שלהם.

קראו כאן עוד על טונה לכלבים.

לסיכום, האם כלבים יכולים לאכול דגים?

התשובה היא כן.


דגים הם דרך נפלאה לספק חלבון ואומגה 3 בתזונה של כלבכם, והם מציע יתרונות בריאותיים רבים, אך חשוב לזכור שכמוכם, גם הכלב שלכם זקוק לתזונה מאוזנת ואינו יכול לחיות על חלבון בלבד.
אם הוטרינר נתן לכלב שלכם דיאטה מיוחדת שכוללת דגים מבושלים בבית, התייעצו עם תזונאי בעל הסמכה לתזונה וטרינרית.


הם יכולים לספק מתכונים שיבטיחו שהגור שלך מקבל תזונה נאותה.


אם החלטתם לתת לכלבכם דגים כחלק מהתזונה שלו חשוב לשמור על הכללים הבאים:

  • הדגים מבושלים, מאודים, או מטוגנים ללא הרבה שמן וללא תבלינים נוספים.
  • הדגים לא מכילים עצמות.
  • הדגים הם רק ממינים שבטוחים לכלבים ולא מאלה שנוטים להיות עם רמות גבוהות של כספית כמו למשל דג טונה (עוד על כך בהמשך).
    תחליף לדגים יכול להיות מזון יבש כמו לדוגמא המזון על בסיס סלמון של Wilderness Blue Buffalo או מתכון הדג ואורז של Iams Sensitive Naturals שעשיר בחלבון העושה שימוש בדגים כמרכיב העיקרי.
סימוכין
[1] Safe Minimum Internal Temperature Chart

Similar Posts