ייתכן שפוסט זה מכיל קישורי שותפים, מה שאומר שאקבל עמלה אם תלחצו על קישור ותרכשו דרכו פריט או שירות. זה מגיע ללא עלות נוספת מצדכם. מוזמנים ללמוד עוד בעמוד מדיניות הפרטיות

בישון הוואנז

הוואנז או בישון הוואנז – כל מה שחשוב לדעת

תכונות, היסטוריה, טיפים לטיפול ומידע מועיל לבעלים של כלב בישון הוואנס

ההוואנז הוא אחד הכלבים החכמים ולא שבריריים ביותר מגזעי הטוי וההיסטוריה שלו מתחילה בקובה של המאה ה-16! יש לו מאפיינים שהופכים אותו לאחד מכלבי הליווי הטובים ביותר שתוכלו למצוא.

הבישון הוואנז הוא כלב קטן וחזק בעל אישיות שובבה ואוהבת. באופן כללי, כלבים אינטליגנטיים אלו הם בעלי מזג טוב ומהווים כלבי משפחה מצוינים. הם ניתנים לאילוף והם גם אופציה טובה לבעלי כלבים בפעם הראשונה.

המשיכו לקרוא כדי ללמוד עוד על הגזע הלאומי של קובה.

בקצרה על גזע הבישון הוואנז

הוואנז מסווג בקבוצת גזעי הטוי, וזה לא מפתיע שכן גובהו נע בין: 21 ל-29 סנטימטרים ומשקלו נע בין 3 ל-7   קילוגרם. לכלב ההוואנס יכול להיות צבע אחד או שניים, כולל אך לא רק שחור, כסף, לבן, שמנת, שזוף, חום, זהב, סייבל ואדום. השיער שלו יכול להשתנות בצורה דרסטית בין חלק כמשי לגלי מאוד עם תלתלים.

תוחלת החיים של כלב ההוואנז נעה בין 14 ל-16 שנים.

הבישון הוואנס הוא כלב מאוד אוהב וידידותי, טוב עם ילדים וחיות מחמד אחרות כאחד. הוא אוהב לשחק ותמיד מוכן ללמוד טריקים חדשים.

הוא יכול להיות כלב שמירה טוב מכיוון שהוא ערני וינבח כשצריך, אבל לא יותר מדי. למרות שיערו המשיי, ההאוונה לא משיר הרבה שער. שימו לב שפחות נשירה לא אומר שהכלב היפואלרגני, אבל הוא יכול להיות עדיף לסובלים מאלרגיות לכלבים אם ננקטים אמצעי זהירות מתאימים.

היסטוריה של גזע ההוואנז

ההוואנז הוא הכלב הלאומי של קובה, ובעצם הגזע היחיד שהתפתח בקובה כאשר אבותיו הכלבים הגיעו לקובה מספרד בתחילת המאה ה-16 דרך טנריף באיים הקנריים, 'איי הכלבים'.

הבישון הוואנז הוא החבר במשפחת כלבי הבישון, הכוללת את הבישון פריזה, בישון מלטז, קוטון דה טוליאר והבולונז. הוא חולק את הטמפרמנט העליז והידידותי ואת השיער הרך והשופע שלו עם גזעים אלו.

לאחר שאבותיו הגיעו לקובה, הכלבים הקטנים פיתחו סגנון קובני ייחודי משלהם, עם שיער משיי מבודד ועמידות לחום. בניגוד לרבים מגזעי הבישון, הידועים במעיליהם הלבנים, ההוואנז יכול להיות בעל צבעים שונים אחידים או שילוב של כמה צבעים.

ההוואנס היה חיית מחמד אהובה על אריסטוקרטים קובנים ומאוחר יותר הפך פופולרי בקרב עשירים אירופאים כמו המלכה ויקטוריה והסופר המפורסם צ'רלס דיקנס.

ההוואנס נמצא בארה"ב מאז המהפכה הקובנית ב-1959, אז נותרו רק כמה כלבים כדי להציל את הגזע מהכחדה. הוא שגשג בארה"ב ובאירופה, והגזע הוכר על ידי מועדון המלונה האמריקאי (AKC) בשנת 1996.

מאז, הפופולריות שלה רק עלתה ברחבי העולם בשל הקסם הרב שלה, המראה והאישיות שלו.

הטמפרמנט והאישיות של הבישון הוואנז

הדברים הטובים בבישון הוואנס מבחינת אישיות

כשאתם חולקים את חייכם עם כלב הוואנה, צפו להיות מלווים בכל עת בחבר הכי כיפי, ידידותי ואינטליגנטי שמתאים עצמו לאורח החיים וללוח הזמנים שלכם.

ההוואנז יקפוץ על הרהיטים שלכם, ישתלט על הספה ויצטרף אליכם למיטה, יתריע כשמגיעים מבקרים או פולשים ויפרש ויתאים את עצמו לכל מצבי הרוח שלכם. למרות שהם יכולים להיות שובבים מדי פעם, אתם תאהבו כל רגע איתם.

להוואנס יש חוש הומור והם אוהבים את תשומת הלב שהם מקבלים כשהם עושים דברים מצחיקים.

הנכונות שלו לרצות, קלות האימון שלו והשנינות המהירה שלו הופכים את ההאבנס לבן לוויה עליז. הדבר היחיד שהוא לא אוהב זה להיות לבד.

כלבי ההוואנז חסונים יותר מרוב גזעי הטוי ויש להם גם נביחה עמוקה יותר, כך שהנביחה שלהם לא צפצפנית כמו של כלבי טוי אחרים, כך שכשהוא ינבח, יכולים לחשוב שמדובר בכלב גדול יותר שנובח.

ההוונאס תמיד ערני, מה שהופך אותו לכלב שמירה/התראה טוב.

הודות לטמפרמנט העליז והאוהב שלו, הוא נפלא עם ילדים.

ההוואנס יכול גם להפוך לכלב טיפול ותרפיה מצוין בזכות האופי הקליל שלו, שלא לדבר על כך שהוא יתאים לכל גודל חיק בזכות גודלו הקומפקטי.

להאבנס יש הליכה ייחודית, הידועה כקופצנית, המבשרת על מזגם העליז.

הם ישחקו שעות עם כל מי שרוצה ויש לו כוח לעמוד בקצב שלהם, אבל הם גם ישמחו לשבת בחיקכם ולנוח אתכם; הכל מקובל עליו כל עוד הוא מקבל את תשומת הלב שהוא זקוק לה.

דברים שחשוב לקחת בחשבון לפני שמאמצים כלב הוואנז

ההוואנז הוא חמוד ובן לוויה מדהים, אבל לא מושלם.

כלב בישון הוואנז משועמם, שלא מתייחסים אליו, לא מאומן וללא פיקוח, יכול לפתח נבחנות יתר, חפירות באדמה והתנהגויות לא רצויות אחרות.

כמו גזעי טוי רבים, לא תמיד קל לאלף את ההוואנס, אך ניתן לבצע זאת עם עקביות ובפיקוח קפדני.

הימנעו מלהעניק להם יותר מדי חופש לשוטט בבית אם הם עדיין לא מאומנים לעשיית צרכים בחוץ ואתם לא רוצים למצוא או לדרוך על "הפתעות" מסריחות.

התחילו לאמן אותם מוקדם ככל האפשר, או בעצם, ביום שאתם מביאים אותו הביתה. גם בגיל 10-12 שבועות הוא מסוגל לספוג כל מה שאפשר ללמד אותו.

כשההוונז שלכם בין 10 ל-12 שבועות, אתם יכול לקחת אותו לכיתת אילוף לגורים, הסוציאליזציה עם כלבים אחרים חשובה מאוד להתנהגותו העתידית.

עם זאת, יש לזכור ששיעורי אילוף גורים רבים דורשים חיסונים מסוימים (כגון שעלת המלונה) ולכן וטרינרים רבים ממליצים על חשיפה מוגבלת לכלבים אחרים ולמקומות ציבוריים עד להשלמת חיסוני הגורים.

כך שאם לגור שלכם עדיין אין את כל החיסונים הדרושים, תוכלו להתחיל באימוני בית וליצור קשרים חברתיים עם בני משפחה וחברים עד להשלמת החיסונים של הגור.

טיפול וטיפוח כלב הוואנז

להוואנז יש פרווה כפולה שמזכירה משי במגע ובמרקם שלה. אם לא מספרים אותה, היא יכולה לגדול לאורך של בין שישה עד שמונה סנטימטרים.

השיער שלהם מגן עליהם מפני השמש והם עמידים לחום וקור מתונים.

כמות הטיפוח שהם צריכים תלויה בשאלה האם אתם מעדיפים שיער ארוך או קצר, וכן האם שיערו משיי או רך.

אם אתם מעדיפים את ההוואנז שלכם עם שיער ארוך אז הוא צריך טיפוח והברשה יומיומית ואמבטיה שבועית או דו-חודשית, בעוד שאם אתם מעדיפים תספורת יותר קצרה, אז צריך טיפוח מקצועי כל שישה עד שמונה שבועות ואמבטיה כל שבועיים. הקפידו להשתמש בשמפו טוב לכלבים שאינו פוגע בשיערם.

תספורת לבישון הוואנז

חשוב לייבש היטב את השיער כדי שלא יריח רע.

כדאי להבריש את השיער של כלבכם מספר פעמים בשבוע כדי להסיר קשרים או סבכים.

אם אין לכם זמן לעשות זאת, ייתכן שההוואנז אינו הכלב בשבילכם.

בעלי הוואנז רבים מעדיפים שכלבם יהיה בעל שיער קצר יותר, ובמקרה זה ייתכן שיהיה צורך לקחת אותו למספרה מדי כמה שבועות.

ההוואנז ידוע כגזע שאינו משיר הרבה שיער, אבל כל הכלבים משירים כמות כלשהי של שיער. לעולם אל תאמין למי שאומר לך שהאבנזה הוא היפואלרגני. כל הכלבים מייצרים קשקשים (תאי עור מתים) והרוק שלהם מכיל גם חומרים אלרגניים.

ההוואנז נוטים לסבול מכתמי דמעות בפרווה מתחת לעיניים. השתמשו בצמר גפן או במטלית חמימה ולחה לניקוי סביב העיניים.

הציפורניים שלהם גדלות במהירות וצריך לקצץ אותן באופן קבוע.

להוואנז, כמו לכל גזעי הטוי, יש בעיות דנטליות שניתן למנוע לרוב על ידי צחצוח שיניים באופן קבוע עם משחת שיניים לחיות מחמד ובדיקה על ידי הוטרינר בכדי לקבוע מתי צריך ניקוי אבנית.

כמה פעילות גופנית צריך כלב הוואנז?

כמו כל הכלבים, ההוואנס חייבים לקבל אילוף מתאים. כלבים אלה הם אינטליגנטים וקשובים, ולכן הם נוטים ללמוד במהירות. אימון ואילוף יתרום לאושרם וגם לאושרכם.

ככלב קטן ופעיל בינוני, ההוואנז אומנם צריכים פעילות גופנית מדי יום, אבל אין להם דרישות גבוהות בתחום. טיולים יומיים והליכות שיאפשרו להם להוציא אנרגיה ולעשות צרכים כמובן יספיקו לשמור אותם שמחים ורגועים כך שישמחו להעביר את שאר הזמן בבית, רצוי על הברכיים שלכם או לידכם ולשחק עם בני המשפחה בתוך הבית.

ההוואנז הם כלבים נהדרים למגורים בעיר ובדירה. עוד על כך מייד.

האם ההוואנז הוא כלב טוב לדירות ולמשפחות עם חיות אחרות או עם ילדים?

אם אתם רוצים כלב קטן עם התנהגות רגועה יחסית, ההוואנז יכול להתאים לכם. גזע זה נוטה להסתדר די טוב עם ילדים וכלבים אחרים. הטמפרמנט העדין שלו הופך את הגזע הזה למתאים לסוגים רבים של בתים.

הם יכולים להיות גם כלבים נהדרים ונוחים להתלוות אליכם בנסיעות מכיוון שהם קטנים ואינם נובחים הרבה.

עם זאת,ההוואנס לא מתאים לכם אם הוא יצטרך להישאר לבד לשעות ארוכות על בסיס קבועה. הם משתוקקים לחברה וידוע שהם סובלים מחרדת נטישה ויכולים לפתח הרגלים הרסניים לחפצים בבית, נבחנות יתר שהשכנים לא יעריכו ועוד התנהגויות לא רצויות בגלל אומללות ושעמום.

אוכל, סוג וכמות לכלב הוואנז

הוואנז בוגר יצטרך שתי ארוחות ביום, בסך הכל חצי עד כוס אחת של מזון יבש לכלבים (תמיד תבדקו את הכמויות באריזה של האוכל). אל תשאיר לו אוכל בשיטת ההאכלה החופשית; השמנת יתר תפחית את תוחלת החיים של ההוונז שלכם.

בדקו עם הווטרינר שלכם אם אתם מבחינים בעלייה במשקל. אולי סוג האוכל לא מתאים או שפשוט הוא לא מקבל מספיק פעילות גופנית.

הימנעו מלתת לכלבכם אוכל מהצלחת שלכם כאשר אתם אוכלים. אין ספק שהם יודעים איך לעורר בכם רחמים בכדי שתתנו להם אוכל מהצלחת שלכם ועליכם לזכור שאם תכנעו אתם רק מזיקים לכלבכם. היו עקביים וודאו שכולם במשפחה שלכם עקביים ומתואמים בעניין זה.

אילוף הוואנז לעשיית צרכים

לכלבי ההוואנז לוקח יותר זמן ללמוד לא לעשות את הצרכים בבית.

חשוב שתהיו עקביים במהלך תקופת האילוף עד שילמד זאת או לספק לו שער לכלבים אם יש לכם חצר אחורית מאובטחת שתתן לו גישה לשם ללא סכנת בריחה.

כלב הוואנז – בריאות

מגדלים אחראיים שואפים לשמור על תקן הגזע הגבוה ביותר. כלבים שגודלו לפי הסטנדרטים אלו נוטים להיות בריאים יותר. עם זאת, כמה בעיות בריאות תורשתיות יכולות להופיע בגזע.

להלן מספר בעיות בריאותיות שכלבי ההוואנז נוטים יותר לסבול מהן:

חירשות: לעתים קרובות זהו מצב מולד בהוואנס.

דיספלסיה של הפיקה: כאשר מפרק הברך רופף, דבר עלול להוביל לצליעה ולדלקת מפרקים בברך.

דיספלזיה של מפרק הירך – למרות שלעתים קרובות מאמינים שזאת בעיה של כלבים גדולים, גם ההוואנס נוטים לדספלסיה של מפרק הירך. זה יכול לגרום לכאב וצליעה.

תת פעילות של בלוטת התריס – בהוואנס יש שיעור גבוה יחסית של תת פעילות בלוטת התריס שעשויה לדרוש טיפול לאורך כל חייהם.

אלרגיות: להוואנז יכולות להיות אלרגיות עור לפרעושים, דשא ואבקנים, מה שיגרום לו להתגרד וללעוס.

היכן ניתן לאמץ כלב הוואנז?

בדקו באינטרנט ובמקלטי חיות וקבוצות הצלה כדי לראות האם יש להם כלב הוואנס שזקוק לבית.

דברו עם המגדל או המטפל במקלט ממנו אתם רוצים לאמץ. תאר בדיוק מה אתה מחפש בכלב ובקשו עזרה בבחירת גור או הוואנס בוגר שיתאים לכם.

מגדלים שרואים את הכלבים על בסיס יומי יכולים לתת המלצות מדויקות להפליא ברגע שהם יודעים משהו על אורח החיים והאישיות שלכם.

יש מגוון רחב של כלבים גזעיים ומעורבים שזקוקים לבית חם . עם קצת מחקר, גם אתם תמצאו את המתאים לכם.

מי יודע? אולי כלב ההוואנז הוא האחד בשבילכם…

Similar Posts