ייתכן שפוסט זה מכיל קישורי שותפים, מה שאומר שאקבל עמלה אם תלחצו על קישור ותרכשו דרכו פריט או שירות. זה מגיע ללא עלות נוספת מצדכם. מוזמנים ללמוד עוד בעמוד מדיניות הפרטיות

ג'ק ראסל טרייר

ג'ק ראסל טרייר

הג'ק ראסל טרייר הוא כלב קטן עם אנרגיה בלתי נגמרת שמקורו באנגליה. הוא פותח ע"י כומר בשם ג'ון ראסל שתחביביו היו ציד שועלים וכלבי טרייר. יחד עם הג'ק ראסל פותח על ידו גזע בשם פרסון ראסל שדומה מאוד לג'ק ראסל, ונבדל ממנו בעיקר בגובה. הג'ק ראסל הוא כלב נאמן, ערני ומלא חיבה שיכול להיות חיית המחמד המושלמת למשפחה ולאדם המתאים. הוא ירצה להיות חלק מכל פעילות של המשפחה שלו וחייב להיות עם בעלים פעילים שיוכלו לעמוד בקצב שלו. הוא לא מתאים לבעלי כלבים לא מנוסים, כמו שכל מי שמגדל או אילף ג'ק ראסל טרייר יאשר.

אם אתם רוצים לקרוא עוד על הגזע הפופולרי והמיוחד הזה, על האופי, ההיסטוריה, מה מבדיל אותו מהפרסון ראסל ועוד אז הגעתם למקום הנכון כאן ב alldog.

היסטוריה של הג'ק ראסל טרייר

השם של הג'ק ראסל טרייר מגיע מהכומר ג'ון ראסל שגידל את אחת השושלות המשובחות ביותר של כלבי טרייר לציד שועלים במחוז דבון באנגליה באמצע המאה ה- 18. ג'ון ראסל אהב מאוד ציד שועלים וגידול כלבים למטרה זו.

הוא חיפש לפתח גזע כלבים שישתווה ביכולות הפיזיות שלו לשועל כדי שיוכל לחפור ולרדוף אחריו במחילתו ולהבריח אותו החוצה לידי הציד. הכלב האידיאלי היה צריך להיות גמיש, כדי להיות מסוגל לנוע במאורה תת קרקעית, בעל דחף ציד חזק, אנרגטי, בעל כושר התמדה ויכולת חפירה ולא פחות חשוב היה עליו להיות בצבעים שונים משל השועל בכדי שהצייד לא יירה בו בטעות בשעת הציד.

הטרייר הראשון שלו היתה כלבה ששמה היה טראמפ (Trump) אותה קנה מחלבן בזמן שהיה סטודנט באוקספורד.  הכומר ג'ון ראה בכלבה זאת את כלבת הטרייר האידאלית לציד שועלים והיא היתה הבסיס לתוכנית הרבייה שלו לגזע של כלבי טרייר עם יכולת התמדה גבוה, אומץ ומבנה פיזי לציד שועלים. בשנות ה 50 של המאה ה – 18 השושלת הזאת הוכרה כגזע נפרד.

עוד תכונה שהיתה חשובה בגזע היתה שלמרות שהג'ק ראסל רדף והבריח את השועל ממחילתו, הוא לא פגע בו פיזית אלא שמר שלא יברח עד שהציד היה מגיע.

בזמן מלחמת העולם הראשונה שימש הג'ק ראסל, יחד עם כלבי טרייר אחרים כציד חולדות וכשליח בשדה הקרב ובכך עזר למאמץ המלחמתי. מעבר לכך הוא גם עזר לעלות את המורל של החיילים בזמן המלחמה כשהיו רחוקים מהבית חודשים ארוכים ואפילו שנים.

לאחר מלחמת העולם השניה הצורך בכלבי ציד פחת ואיתו המספרים של כלבי הג'ק ראסל ודומיהם ששימשו ככלבי ציד. הג'ק ראסל מצא לו תפקיד חדש ככלב משפחה.

מבחינת הכרה ותקן רשמי של הגזע היו הרבה תהפוכות וחוסר אחידות בין מועדוני הכלבים במדינות השונות, בין השאר סביב הדימיון בין גזע הג'ק ראסל והפרסון ראסל.

הפדרציה הבינלאומית לכלבים (FCI) הכירה בגזע הג'ק ראסל טרייר באופן רשמי בסוף שנת 2000 עפ"י התקן האוסטרלי.

ג'ק ראסל – מבנה פיזי

כשג'ון ראסל יצר את הגזע, הכל היה מתוך מטרה שהג'ק ראסל יהיה הכלב המושלם לציד שועלים מכל הבחינות: צבע הפרווה, האופי, האינטלגנציה והצורה.

ובזכות הטבע שלהם ככלב למטרות עבודה, הגזע נשאר גם פיזית וגם מבחינת האופי כמו שהיה לפני 200 שנה: מוצק, עקש וצמוד למטרה שבחר לעצמו.

הג'ק ראסל מגיע לגובה של 25 עד 30 ס"מ בחלק הגבוה של הכתפיים ומשקלו נע בין 5 ל – 6 ק"ג.

אורך הגוף שלו צריך להיות פרופורציונלי לגובה והצורה הכללית של הגוף היא קומפקטית ומאוזנת.  הרגליים שלו ישרות ואחד הדברים הכי חשובים זה בית חזה קטן שקל להקיף אותו בשתי ידיים של אדם בוגר.

הג'ק ראסל חייב להיות גמיש מאוד, דבר שיאפשר לו לתמרן מתחת לאדמה במרדף אחרי שועל במחילתו.

הראש שלו פרופורציונלי לשאר הגוף ואורך הלוע של הכלב מהאף עד הסטופ צריך להיות קצת יותר קצר מהאורך מהסטופ ועד עצם העורף שנמצאת במרכז הגולגולת למעלה אצל כלבים.

העיניים שלו הן בצורת שקד, כהות, מלאות חיים ואינטלגנציה.

כלב ג'ק ראסל רץ עם כדור
כלב הג'ק ראסל הוא אנרגטי וזקוק לפעילות גופנית

האוזניים שלו שמוטות, פונות קדימה ובצורת V.

הצוואר שרירי, באורך פרופורציונלי לגוף ומתרחב בהדרגה בכתפיים.

הזנב עומד ובד"כ באורך ממוצע של 10 ס"מ.

הפרווה שלו צריכה להיות לפחות 51% לבנה, כאשר בשאר יכולים להיות אזורים בכל קומבינציה של שחור, חום ושזוף. הפרווה יכולה להיות חלקה, זיפית או קומבינציה של השתיים שנקראת באנגלית "פרווה שבורה" ( (broken coat.

ג'ק ראסל – אופי

רוב הכלבים מגזע זה הם כלבים שמחים, נמרצים וידידותיים עם זרים. חשוב לזכור שמדובר בכלב עבודה ששימש לציד שועלים והתכונות שהיו חשובות למשימה זאת עדיין טבועות בו עמוק. מדובר בכלב אתלטי, אינטלגנטי במיוחד וחסר פחד.

אם לא נספק לו מספיק גירויים מנטליים ופעילות גופנית הוא יכול לפתח מצבי רוח דכאוניים או הרסניים. חשוב לאמן אותו ולדאוג שלא ישתעמם. אם תשאירו אותו לבד לשעות ארוכות וללא תעסוקה הוא כבר ימצא דרכים לשעשע את עצמו שלא תמיד ימצאו חן בעיניכם.

אם יש לך זמן וסבלנות להקדיש לו, לג'ק ראסל יש הרבה תכונות שהופכות אותו לכלב משפחתי אידיאלי. הוא מסור למשפחתו ואוהב להיות איתם. המורשת שלו ככלב ציד הופכת אותו לבן זוג מעולה לריצה ברגע שהוא גדול. ילדים גדולים ויותר פעילים ימצאו אותו כחבר משחק שמח ומלא חיבה, אך אופיו הדומיננטי יכול להיות יותר מדי לילדים צעירים יותר.

לג'ק ראסל נטיה לנבוח, כך שחשוב לחנך אותו מגיל צעיר מתי מותר ומתי אסור לנבוח.

דחף הציד החזק שלו אומר שממש לא מומלץ לטייל איתו בלי רצועה. הוא כבר ימצא אחרי מי או מה לרדוף וזה יכול להיגמר בצורה לא טובה, פציעה או שהוא פשוט ישכח את עצמו בזמן המרדף ויאבד לכם.

בנוכחות של כלבים שהם לא מכירים צריך להחזיק אותם קשורים ותחת שליטה. עם הכלב השני יתעסק בענייניו אז הג'ק ראסל ינקוט לרוב במדיניות "חייה ותן לחיות", אך יש גם כלבי ג'ק ראסל שהם כה חצופים וחסרי פחד שהם לא יהססו להכנס לעימות גם עם כלב רוטוולייר אם הוא יצר איתם קשר עין שלא מצא חן בעינים, כך שחשוב מאוד לפקח עליהם.

אחרי הפסקה הקודמת, בטח לא תהיו מופתעים לדעת שהג'ק ראסל הוא לא הכלב האידיאלי לגידול עם חיות מחמד אחרות, בייחוד לא קטנות יותר. אינסטינקט הציד של הג'ק ראסל טרייר הוא אגדי.

הג'ק ראסל אוהב לחפור, ובהתחשב בהיסטוריה שלו, זה לא מפתיע. אם יש לך חצר אז יהיה יותר קל לאלף אותו לחפור במקום מסויים בלבד מאשר לאלף אותו לא לחפור.

הג'ק ראסל ידוע כאומן בריחה, וסתם חצר מגודרת לא תספיק! חשוב לוודא שהגדר תוכל למנוע ממנו לברוח מעליה או לחפור מתחתיה.

ג'ק ראסל אוהב להביע את דעתו בנביחות וקולות אחרים כך שהוא פחות מתאים לדירות. אם בכל זאת רוצים לגדל אותו בדירה חשוב לאלף אותו לנבוח פחות או רק כאשר יש לזה מטרה.

ג'ק ראסל הוא לא הכלב לגדל במלונה בחוץ רחוק מהמשפחה. הוא מאוד קשור למשפחתו ואם יהיה מופרד מהם רוב שעות היום והלילה הוא יכול לפתח חרדת נטישה.

טיפול וטיפוח ג'ק ראסל

טיפוח

כמו שהזכרנו, לג'ק ראסל יכולה להיות פרווה חלקה, זיפית או "שבורה" שהיא שילוב של פרווה חלקה וזיפית. לא משנה איזה סוג פרווה יש לו, ג'ק ראסל זקוק להברשה שבועית בלבד כדי להסיר שיער מת ומשוחרר. אם  דואגים להבריש אותו בקביעות, אז רק לעתים רחוקות הוא צריך אמבטיה.

ההברשה חשובה בעיקר אם אתם לא רוצים שערות לבנות וקטנות על כל הבגדים והרהיטים שלכם כל השנה. חשוב לדעת לפני שמאמצים ג'ק ראסל שלמרות שיש לו פרווה קצרה הוא משיר כל השנה. הג'ק ראסל בעל הפרווה הזיפית משיר לא פחות, אבל חלק מהשערות נתפסות בפרווה שלו ולא נופלות בבית. מצד שני הפרווה הזיפית מצריכה קצת יותר הברשות מהפרווה החלקה.

מבחינת תספורת, יש לספר ג'ק ראסל עם פרווה זיפית או שבורה בין פעם לפעמיים בשנה בלבד.

הג'ק ראסל מאוד פעיל אבל אם הוא לא שוחק את ציפורניו אז חשוב לקצוץ אותן. אם יכולים לשמוע את הציפורניים נוקשות על הרצפה, אז הן ארוכות מדי. ציפורניים קצרות וגזוזות בקפידה שומרות על כפות הרגליים במצב טוב ומגנות על רגליך מפני שריטות כאשר הג'ק שלך קופץ בהתלהבות לברך אותך.

טיפול הטיפוח היחיד האחר שהוא זקוק לו הוא היגיינת שיניים. צחצח את שיניו לפחות פעמיים או שלוש בשבוע כדי למנוע הצטברות אבנית ומחלות חניכיים.

התחל לצחצח שיניים ולבדוק את הג'ק שלך כשהוא גור, כדי להרגיל אותו. גע בכפות רגליו לעיתים קרובות – כלבים לא אוהבים את זה כך שחשוב להרגיל אותו. הפוך את הטיפוח לחוויה חיובית מלאת שבחים ותגמולים, ותניח את הבסיס לבדיקות וטרינריות קלות כשהוא כלב בוגר.

ג'ק ראסל – הליכות והוצאת אנרגיה

ג'ק ראסל טרייר מאוד אינטלגנטי, אתלטי ושובב. זה לא הגזע למישהו עם אורך חיים רגוע וללא פעילות גופנית, או למי שחי בדירה קטנה ללא חצר או בעיר ללא מקומות שבהם אפשר לתת לכלב לרוץ בחופשיות וללא סכנת בריחה.

ג'ק ראסל טרייר זקוק להליכות יומיות נמרצות וגם משחקים. משחקי כדור שבהם זורקים לו כדור והכלב צריך להחזיר הם אידיאליים. הג'ק ראסל אוהב את המשחק שעונה על אינסטינקט הציד החזק שלו, ויעזור לעייף אותו, דבר שחשוב לגבי גזע נמרץ ואנרגטי זה.

פחות מדי התעמלות, פחות מדי חברה ופחות מדי אתגר מחשבתי והג'ק ראסל יהיה כלב מאוד מתוסכל ומשועמם, דבר שיוביל להתנהגות הרסנית בבית.

ג'ק ראסל – אילוף

הג'ק ראסל לא מתאים לכאלה שמעולם לא גידלו כלב ושלא יודעים למה הם נכנסים עם הג'ק ראסל. למרות גודלו הקטן ומראהו המתוק, זהו כלב שובב בעל אופי חזק ועיקש.

ולכן, כדי לאלף את הג'ק ראסל, הבעלים צריך להיות אסרטיבי, בעל אופי חזק ולהבין את הגזע. אנשים שחיים עם ג'ק ראסל חייבים להיות איתנים ועקבים במה שהם מצפים מהכלב. ג'קים הם כלבים בעלי רצון חזק, ולמרות שהם מגיבים למוטיבציה חיובית בצורת שבחים, משחקים ותגמולי מזון, הם יהפכו עקשניים לנוכח תיקונים קשים.

צריך לספק לג'ק ראסל כללים ושגרה בשילוב סבלנות ומוטיבציה נכונה. אם תעשו זאת תזכו לכלב מאולף, רגוע ושקט בבית , ופעיל ושובב בחוץ. עם אילוף והאדם נכון אין גבול למה שג'ק ראסל יכול ללמוד.

תן לג'ק שלך הרבה אינטראקציות חיוביות עם כלבים אחרים החל מהיותו גור – חיברות מוקדמת חשובה כדי למנוע תוקפנות כלפי כלבים אחרים.

הג'ק ראסל הוא כלב מאוד אינטלגנטי שנהנה מתרגילי משמעת, ובמיוחד תרגילי אילוף שמשתמשים בהם במזון כתמריץ. החלק הקשה באילוף הוא לא ללמד אותם תרגילים חדשים, אלא לשכנע אותם לעשות את התרגילים כאשר אתה אומר לו, אפילו אם לא ממש בא לו באותו הרגע.

אם תספק לג'ק שלך את השילוב הנכון של פעילות גופנית, משחקים, חברה, אתגרים שכליים ומנהיגות, אז רוב הפעמים הג'ק ראסל שלך יסכים לעשות מה שתגיד לו.

ג'ק ראסל טרייר – בריאות

הגזע ידוע כבריא עם תוחלת חיים ארוכה של בין 13 ל – 16 שנים, וזאת בזכות מגדלים אחראים שדואגים להגן על הגנים של הגזע, בין השאר ע"י מניעת הרביה של קרובי משפחה מדרגה ראשונה.

למרות זאת יש כמה בעיות תורשתיות שאופייניות לגזע ועלולות להופיע:

  • חרשות: בעיה אופיינית לצבע הפרווה הלבן ועלולה להופיע לפעמים בגזע זה.
  • בעיות אורטופדיות שונות שאופייניות לגזעים קטנים כגון תזוזה של פיקת הברך ותסמונת לג-קלבה-פרטס שיכולות להתאפיין בצליעה.
  • בעיות עיניים כגון גלאוקומה ותזוזה של עדשת העין.

יש מחלות אחרות שיכולות להתפתח ככל שהכלב מתבגר, אך לא בהכרח.

רוב הסיכויים שהג'ק ראסל יהיה כלב בריא, אך כמובן, כמו עם כל כלב, חשוב לקחת אותו לוטרינר לטיפולים השגרתיים ואם מבחינים במשהו חריג.

עם טיפול נכון, מזון איכותי, טיולים ופעילות גופנית רוב הסיכויים שהג'ק ראסל יהיה כלב בריא ומאושר.

שאלות נפוצות

האם יש הבדל באופי בין ג'ק ראסל זכר ונקבה?

בהשוואה לזכר, נקבת הג'ק ראסל טרייר פחות היפר, קלה יותר להרגעה, ורגועה יותר. הזכרים גם יותר דומיננטים, והם עשויים להרגיש צורך לשלוט בדרכים רבות, כמו למשל בזמן האכלה. זכר יציג התנהגות זו גם סביב כלבים זכרים אחרים.

האם זה נכון שצריך לאלף כלב ג'ק ראסל בשיטות קשוחות יותר?

לא, ג'ק ראסל הוא אומנם לא הכלב הקל ביותר לאילוף למרות שהוא מאוד אינטלגנטי, אבל השיטה הטובה ביותר והאפקטיבית ביותר לאלף אותו היא בשיטות חיזוק חיוביות, עדיף עם תמריץ כלשהו כגון חטיף לכלבים. חשוב להיות עקבי, עם הרבה סבלנות ולהתחיל מגיל צעיר. בגלל שמדובר בגזע באמת מיוחד ועם אופי חזק רצוי להעזר, לפחות בהתחלה, במאלף מקצועי שמכיר את הגזע.

כמה שנים חי כלב ג'ק ראסל?

ג'ק ראסל טרייר הוא גזע כלבים בגודל קטן עם אורך חיים ממוצע של 13 עד 16 שנים. לג'ק ראסל לעיתים קרובות יכולות להיות בעיות בריאות שכיחות בהמשך חייו, כגון חירשות וכמה מחלות עיניים. ובכל זאת, בסך הכל, ג'ק ראסל הוא כלב בריא לאורך זמן.

עד איזה גודל יכול לגדול ג'ק ראסל טרייר?

ג'ק ראסל טרייר ידועים ככלבים קטנים וידידותיים. ידוע שהגוף הקומפקטי שלהם גדל רק בין 25-40 ס"מ לגובה ולמשקל נורמלי שבין 6 ל-9 ק"ג, כך שמדובר בגזע שנשאר די קטן לאורך חייו.

לסיכום – האם ג'ק ראסל טרייר הוא הכלב בשבילך?

ג'ק ראסל יכול למלא את ימיכם בצחוק ואהבה, אך רק אם תוכלו לספק לו את תשומת הלב, האימון, הפיקוח והמבנה שהוא זקוק לו. טוב יעשו בעלי כלבים טירונים או לא אסטרטיביים אם יאמצו כלב קל יותר לאילוף וחינוך. עשה לעצמך ולכלב טובה על ידי בחינה מדוקדקת האם זהו הגזע המתאים לך. אם התשובה היא כן, אז מזל טוב, אתם צפויים לחיים מלאי הרפתקאות, צחוק וללא רגע משעמם.

Similar Posts