ייתכן שפוסט זה מכיל קישורי שותפים, מה שאומר שאקבל עמלה אם תלחצו על קישור ותרכשו דרכו פריט או שירות. זה מגיע ללא עלות נוספת מצדכם. מוזמנים ללמוד עוד בעמוד מדיניות הפרטיות

כלב וחתול חיים יחד האם אפשרי ואיך

גידול כלב וחתול יחד, האם אפשרי ואיך?

שאלה נפוצה שבעלים רבים של חיות מחמד שואלים היא האם כלבים וחתולים יכולים לחיות יחד. כלבים וחתולים אינם ידועים כחברים, אך הם יכולים ללמוד לחיות יחד ובמקרים מסוימים אפילו לפתח קשר חזק ואוהב.

הרבה קשור להכנה טובה של הבית ושל השניים. כן! אפשר לגדל חתול וכלב באותו בית בשלום, שלווה ולפעמים אפילו אהבה הדדית. אז אם אתם מתכננים לחיות עם כלב וחתול יחד, טיפים אלה יעזרו לחיות המחמד שלכם לחלוק בית.

האם כלבים וחתולים אויבים או שזה רק מיתוס?

אחד המיתוסים הגדולים ביותר שאימצנו הוא שכלבים וחתולים הם אויבים מושבעים ואינם מסוגלים לחיות בשלום זה עם זה. עם זאת, זה פשוט לא המצב.

בטבע ששם יש תחרות על משאבים אכן שני המינים לא הסתדרו ביניהם, אבל הכלבים והחתולים המבויתים שאנו מגדלים בבתים ודואגים לכל צרכיהם יכולים לחיות יחד ואפילו להפוך לחברים אם עושים להם הכרות והכנה בצורה נכונה.

 חשוב לזכור שיכול להיות שזה ייקח זמן עד שכלב וחתול שמעולם לא נפגשו יסתגלו זה לזה.

הסיבה שכלב וחתול לא יהפכו לחברים ממבט ראשון היא שמדובר בשתי חיות טריטוריאליות ובעלות דרכי תקשורת שונות העשויות להשפיע על התנהגותם. לדוגמה, כלב מנדנד בזנבו כדי להראות אושר ולהיטות לשחק. חתול, לעומת זאת, מזיז את זנבו כדי להצביע על כעס או מורת רוח.

בגדול, שלוש גורמים יקלו על ההיכרות ויעזרו לחיים המשותפים של הכלב והחתול:

כאשר שני בעלי החיים גדלים יחד, במיוחד מגיל צעיר

כאשר תגמולים כגון צעצועים ופינוקים – כמו גם תשומת לב ושבחים – מופצים באופן שווה כדי למנוע קנאה

כאשר לכל חיית מחמד יש מרחב אישי

איך לגדל כלב וחתול יחד באותו בית בשלום?

שלב ראשון הוא ההכנה של השטח

חשוב להבין שהחתול שלכם זקוק לפעמים לפרטיות ולמקומות אליהם הכלב לא יכול להגיע.

הכינו מקומות גבוהים אליהם יוכל החתול ללכת כאשר הוא רוצה פרטיות, כמו ארון, מדף מוגבה או מתקן גירוד. רצוי שבכל חדר בבית תהיה לו אפשרות לקפוץ למקום כזה בכדי להיות לבד בלי הכלב.

כלי האוכל שלו צריך להיות במקום מוגבה שבו יוכל לאכול בשקט, והשירותים שלו צריכים להיות במקום מבודד יחסית שאליו הכלב לא מגיע בד"כ כמו חדר צדדי או עם פחות פעילות.

אילוף הכלב להתרכז בכם או לבוא אליכם לפי פקודה. חשוב שכאשר הכלב והחתול יהיו באותו חדר והכלב ייתן יותר מדי תשומת לב לחתול תהיה לכם אפשרות לומר לכלבכם "בוא", "אלי" או כל פקודה דומה ושהוא יבוא אליכם או יתרכז בכם ויעזוב את החתול לעיסוקיו (עוד על כך בהמשך).

שלב שני הוא ההכנה של הכלב להיכרות עם החתול

אם הכלב הוא הדייר הותיק ואתם מתכננים לצרף חתול אז יש כמה דברים שאפשר לעבוד עליהם עם כלבכם שיעזרו לעשות כל הכרות קלה יותר ועם סיכוי הצלחה גדולים יותר, כל אחד יבחר את השיטה או שילוב שלהן שמתאים לו:

סוציאליזציה

סוציאליזציה היא אחד ההיבטים החשובים ביותר של אילוף כלב, והיא הכי היעילה כאשר היא נעשית כשהכלב צעיר, מתחילה בסביבות שבעה שבועות וממשיכה לאורך כל חיי הכלב.

סוציאליזציה מלמדת כלב להיות רגוע וידידותי עם כל מיני גירויים חושיים חדשים ואינטראקציות חברתיות.

ככל שגור מתקשר יותר עם כל מיני בעלי חיים, כך יהיה טוב יותר איתם כמבוגרים.

סוציאליזציה היא דבר חשוב לכל כלב בלי קשר האם הוא הולך לחיות עם חתול.

נטרול רגישות לגירויים (Desensibilización)

אצל כלבים בעלי אישיות ריאקטיבית או דחף ציד חזק, שיטת אילוף אחת המשמשת לעתים קרובות היא ניטרול רגישות (desensitization).

מדובר באילוף הכלב לא להגיב סביב לגירוי על ידי הפניית תשומת לבו למשהו אחר (אליכם ולפקודות שלכם).

ניטרול רגישות היא תהליך ארוך והדרגתי ויכול לקחת חודשים עד שיגיע לנקודה שבה כלב תגובתי נחשב בטוח סביב בעלי חיים קטנים יותר כמו חתולים.

אימון שליטה בדחפים ואילוף בסיסי

פקודות שליטה בדחפים לכלבים (כגון פקודה לשבת במקום ולא לאכול חטיף שמונח לפניו) יכולות לעזור להפחית באופן כללי את רמת התגובתיות של הכלב סביב בעלי חיים קטנים או גירויים מעוררים אחרים, וכן להתנות את הכלב לפנות לבעלים שלהם לקבלת הנחיות לפני עשיית פעולה עצמאית.

כלבים הם אינטליגנטים ונוטים לפעול לפי ההנחיות שלכם, ולכן זהו אינסטינקט שיש לחזק אותו כחלק מההכנה לפגישת החתול.

אילוף כלבך בצייתנות בסיסית ומתקדמת יכול לתת לכם יתרון גדול בלימודו להסתדר עם כל בעל חיים מכיוון שכלבך יהיה נוטה להקשיב לך יותר לפני שיגיע למסקנות בעצמו לגבי מצב.

הפקודה "אלי", "בוא" או כל מילה אחרת שתהיה קצרה ומובנת לכלבכם תהיה שימושית במיוחד בשבועות הראשונים להכרות בין השניים בכל פעם שהם יהיו זה ליד זה ותשימו לב שהאינטרקציה מתוחה.

כמובן שבהתחלה תמיד חשוב לפקח על המפגשים ביניהם. אפילו כלב שעבר אימון שליטה בדחפים עלול לנשוך ולתקוף חתול אם החתול תוקף ופוגע בו תחילה.

שלב שלישי: המפגש – הכלב / החתול החדש נכנס לבית

הדרגתיות וסבלנות הן מילות המפתח.

הצגה ראשונית של הכלב והחתול דרך ריח כמה ימים או אפילו יותר לפי הצורך

שימו משהו ששייך לחתול על המיטה של כלבכם והניחו משהו ששייך לכלב על מיטת החתול כדי שכל אחד יתרגל לריח החיה השנייה ולא ירגיש מאוים.

גם אתם עצמכם יכולים ללטף ולהיות עם אחד מהשניים ואז ללכת ולהיות עם השני, כך שכל אחד מהם יריח את הריח של השני עליכם וגם זה יעזור בהליך ההסתגלות.

בימים אלה רצוי שכל אחד מהם יהיה במקום נפרד עם הפרדה של דלת סגורה, כך שהם יכולים להריח ולתקשר מתחת לדלת, אך לא יוכלו לראות זה את זה.

אם הכלב בשלב זה מתרגש ונובח כאשר הוא מריח מתחת לדלת הסגורה את החתול אז תקראו לו אליכם ותגרמו לו להתרכז בכם לפני שהוא מתרגש יותר מדי.

גם זה יעזור כהכנה למפגש פנים מול פנים. תהיו הדבר הכי מרגש עבורו. תנו לו ממתק, תשומת לב או ליטופים על זה שהוא מפנה ומשאיר את תשומת ליבו עליכם.

מומלץ שהחתול הוא זה שיהיה בחדר עם דלת סגורה. חשוב שתהיה לו שם סביבה נוחה, אוכל ומים כדי שירגיש נוח. חתולים הם חיות שיותר אוהבות את הפרטיות שלהן ויכולות להיות לבד לעומת כלבים שירגישו בכזה מצב שהם בעונש.

אם החתול הוא הדייר הוותיק והכלב הוא החדש אז זה הזמן לאלף את הכלב בפקודות בסיסיות ואימון שליטה בדחפים כהכנה למפגש פנים מול פנים עם החתול.

הכרות פנים מול פנים אבל עם הפרדה

שלב זה יכול לקרות לאחר כמה ימים, שבוע או יותר. אתם צריכים להפעיל שיקול דעת ולהעריך מתי הכלב כבר לא מתרגש מנוכחות החתול מאחורי הדלת הסגורה.

בימים אלה אפשר לשים את החתול בכלוב הנשיאה שלו ולתת לכלב להסתובב חופשי כך שהכלב יפגוש את החתול בתוך הכלוב הסגור שלו. זה מאפשר לכלב לברך את החתול מטריטוריה בטוחה, והחתול לא צריך לדאוג מהתקיפה של הכלב.

אפשרות נוספת היא להשתמש בשער לתינוקות שיפריד ביניהם.

כלב וחתול מסתכלים אחד על השני דרך דלת

רצוי שבימים אלה הכלב בכל מקרה יסתובב בבית עם הרצועה שלו נשרכת אחריו (אם אין לכם רצועה קצרה מבד אז זה הזמן להשיג אחת).

כך מצד אחד הוא יהיה חופשי לגשת לכלוב של החתול, לרחרח ולהסתכל ומצד שני שתוכלו לתפוס אותו במהירות אם המפגש ביניהם מדרדר למקומות לא רצויים, או אם הכלב מנסה לקפוץ מעל לשער לתינוק, במקרה שזה מה שמשמש להפרדה ביניהם.

שלב הבא, מפגש ללא הפרדה:

לאחר שאתם רואים שהכלב והחתול התרגלו זה לנוכחתו של השני אפשר לתת להם להיות זה בנוכחותו של השני ללא הפרדה. עד ששלב זה יגיע יכולים לעבור כמה ימים או אפילו שבועות ספורים. רצוי לא להאיץ את התהליך.

חשוב שלא תשאירו אותם לבד אחד עם השני בשלב זה, תהיו ערניים לשפת הגוף של שניהם ומוכנים להפריד אם צריך.

בשלב זה יבוא לביטוי האילוף של כלבכם.

תהיו עם כלבכם בחדר כלשהו ותנו לחתול לבוא לחדר בקצב שלו.

כאשר הכלב יפנה את תשומת ליבו לחתול תתנו לכלבכם פקודת "בוא" או שתדאגו שהוא יהיה מרוכז בכם בדרך אחרת, הכל בנוכחות החתול. תנו לכלב ממתק כפרס* על זה שהוא מתרכז בכם ולא בחתול.

כך גם החתול ילמד שהוא יכול להיות באותו חדר עם הכלב ללא הפרדה והכלב לא מתייחס אליו אלא אליכם, והוא חופשי להסתכל, להתרגל ולעשות מה שהוא אוהב גם כשהכלב בקרבתו.

גם שלב זה יכול להמשך כמה ימים עד שאתם רואים שהם מרגישים בנוח זה עם זה.

כאשר זה קורה עדיין חשוב לפקח בהתחלה כאשר שניהם יחד ולשים לב שאין מתיחות ביניהם, וזהו!

אחרי שהם התרגלו זה לנוכחותו של זה אתם יכולים לטפוח לעצמכם על השכם.

טיפ נוסף: אם הכלב רכושני לגבי הדברים שלו אז בשלב ההיכרות ללא הפרדה פיזית ביניהם תדאגו שלא יהיה שם דברים של הכלב כך שלא ירגיש איום מכך שהחתול אולי ירצה לקחת לו משהו.

*הפרס הוא בעצם חיזוק חיובי. לעולם אל תנזפו או תענישו את כלבכם אם הפחיד או יצר אינטרקציה שהחתול לא אוהב, אם תעשו זאת רק תקשרו בין עונש לחתול, דבר שלא יועיל ליחסים ביניהם. כמובן שאפשר לתת גם לחתול שלכם פרסים בצורת חטיפים, ויחס על התנהגות טובה ליד הכלב.

מה קורה אם הכלב והחתול בכל זאת רבים?

לא להבהל ולא להעניש אף אחד מהם. פשוט להפריד אותם לחלוטין בצורה רגועה, לבלות זמן איכות עם כל אחד מהם, ללטף ולפנק שיבינו שהם לא עשו שום דבר רע.

ולחזור לשלב ההיכרות עם ההפרדה.

כלים שיעזרו לכם:

עץ חתולים, שער תינוקת או מנשא/כלוב לחתול.

 האכלת הכלב והחתול יחד

טיפ נוסף הוא להאכיל את החיות יחד.

אל תשים את הצלחות שלהם אחד ליד השני כדי לא לגרום לכלב לתוקפנות מבוססת מזון או התנהגות הגנה על משאבים, אלא פשוט להאכיל את הכלב והחתול יחד באותו חדר.

את האוכל של החתול ניתן לשים במקום גבוה שלכלב אין גישה אליו אבל החתול יכול להגיע לשם בקלות ולאכול בנוחות.

האכלה באותו חדר כל יום זה תעזור לכל אחד מבעלי החיים לקשר את האחר לפעילויות חיוביות, שיכולות לעזור להם להיות רגועים יותר. בעלי חיים מורידים את המשמרת כשהם אוכלים, וזה מחזק את האחווה.

דברים שאסור לעשות

אסור לתת לכלב לרדוף אחרי החתול, לעולם. עבור כלבים מסוימים, זה יכול להוביל לעידוד אינסטינק הטרף ולגרום לכלב לנשוך ולתקוף את החתול אם הוא מצליח לתפוס אותו. כמה חתולים וכלבים יאהבו לשחק במרדף, אבל חשוב שהמשחק יהיה רק בשלב שבעלי החיים שלכם כבר מסתדרים טוב מאוד אחד עם השני ובאמת מדובר במשחק שלא ידרדר לקרב.

אסור לקרב אותם אחד לשני בכפייה.

לא לצעוק או להעניש אחד בנוכחות השני.

שאלות קשורות

מה לעשות אם הכלב והחתול שלי רבים?

הכי חשוב לא לכעוס ולא לצעוק על אף אחד מהם. פשוט הפרידו ביניהם בצורה רגועה והקדישו לכל אחד מהם זמן פינוקים וליטופים שיבין שלא עשה שום דבר רע. אם תענישו אחד מהם הוא פשוט יקשר את העונש עם בעל החיים השני מה שייצור רגשות שליליים כלפיו.

לסיכום

כשמדובר בהצגת חתולים וכלבים, לחיזוק חיובי יש תפקיד עצום לחיים המשותפים.

הדבר כרוך גם בטכניקות אימון של הכלב, הפקדת אלמנטים של ריח של בעל חיים אחד על שטחו של האחר, כך שהם יתרגלו לריח והכל עם סבלנות.

חשוב שההיכרות בין הכלב לחתול תהיה הדרגתית. היא יכולה לקחת כמה שבועות, אפילו 6 או 7 שבועות. היו סבלניים וזכרו שהמטרה היא שהם יחיו זה עם זה כחברים או לפחות לא כאוייבים.

הכנת הבית ומקומות לחתול שיוכל ללכת אליהם כאשר הוא רוצה פרטיות גם הם חשובים וכן האכלת החיות במקביל, כך שהן משייכות אחד את השניה לתגמולים של מזון.

עד שהכלב והחתול מסתדרים טוב אחד עם השני חשוב להיות בשליטה בכל אחד מהם למקרה הצורך.

במקרים נדירים שלכלב יש דחף ציד חזק מאוד שלא ניתן להרגיע צריך להכיר בעובדה שאולי זה לא זיווג מושלם. גם במקרים אלה אם אתם ממש רוצים לגדל חתול וכלב יחד השתמשו בשירותיו של מאלף מקצועי לייעוץ האם זה אפשרי ואם כן הוא כבר ידע מה לעשות.

Similar Posts