ייתכן שפוסט זה מכיל קישורי שותפים, מה שאומר שאקבל עמלה אם תלחצו על קישור ותרכשו דרכו פריט או שירות. זה מגיע ללא עלות נוספת מצדכם. מוזמנים ללמוד עוד בעמוד מדיניות הפרטיות

גזעי כלבים מקור מקסיקו קיימים ושנכחדו

גזעי כלבים מקסיקנים

למרות שמקסיקו היא מדינה גדולה מאוד, אין הרבה גזעים שמקורם במקסיקו. חלק מגזעי הכלבים שמקורם במקסיקו קיימים עד היום ואחרים נעלמו מזמן והותירו מאחוריהם היסטוריה מפוארת וגנים שקיימים עד היום בגזעים שנותרו.

מהגזעים המקסיקנים הקיימים רק שניים מוכרים כיום על ידי ארגון הכלבים הבינלאומי שגם ישראל חברה בו (FCI), ואנו מקווים שכולם יזכו להכרה בסופו של דבר, כפי שמגיע להם!

אז בפוסט הזה נראה את כל גזעי הכלבים ממקסיקו, אלו שעדיין קיימים ואלו שנכחדו למרבה הצער אבל הם עדיין חלק מההיסטוריה והמורשת המפוארת של מקסיקו.

1. צ'יוואווה

בואו נתחיל עם  גזע הכלבים המקסיקני המפורסם ביותר, הצ'יוואווה שהוא גם הכלב הקטן ביותר בעולם. הצ'יוואווה הזעיר קיבל הכרה רשמית ב- 1959 ע"י ה- FCI.

אל תלכו שולל על ידי גודלם הזעיר. לחמודים הקטנים האלה יש אישיות של כלב גדול. הם מאוד ערניים, פעילים והם אוהבים לנבוח, הרבה!

הצ'יוואווה הוא ככל הנראה גזע כלבים עתיק, שהתפתח מכלב הטלצ'יצ'י שכבר נכחד. אבל ההיסטוריה של הצ'יוואווה מוקפת מסתורין, מכיוון שאין רשומות רבות מהאצטקים ומהעידן הקדם-קולוניאלי.

הצ'יוואווה נקראים על שם מדינת צ'יוואווה במקסיקו, שם הם נמצאו במספרים גבוהים על ידי כובשים ספרדים במאה ה-16.

מבחינת מראה, גם מדובר בכלב מיוחד מכיוון שאפשר לומר בביטחון שכל צ'יוואווה הוא ייחודי מכיוון שהם מגיעים כמעט בכל צבע אפשרי, ולא רק! יש צ'יוואווה עם ראש תפוח, ראש צבי וראש אגס, וכל אחד מהם יכול להיות עם פרווה חלקה וקצרה או ארוכה ופלומתית.

צ'יוואווה שעיר בצבע לבן וקפה חום בהיר

לחצו כאן אם אתם מעוניינים ללמוד עוד על הצ'יוואווה, המקור, ההיסטוריה והאם הוא יכול להתאים לכם.

2. הכלב המקסיקני חסר השיער (xoloitzcuintli)

למרות שמדובר באחד הגזעים העתיקים ביותר, הוא קיבל הכרה ע"י ארגון הכלבנות הבינלאומי רק בשנת 1961.

אין ספק שהוא אחד הכלבים עם השמות הקשים ביותר להגייה והוא ידוע גם בשם כלב מקסיקני חסר שיער.

השם שלו נגזר משילוב של שתי מילים בשפת האצטקים: אל בשם Xolotl יחד עם המילה Itzcuintli שפירושו כלב בשפת האצטקית, בקיצור ממש כלב האלים. נקרא לו XOLO  לשם קיצור.

שוב, אנחנו לא יודעים הרבה על ההיסטוריה שלהם, אבל פסלי קרמיקה של כלבים חסרי שיער נמצאו במספרים גדולים באתרי קבורה במערב מקסיקו העתיקה.

מאמינים  שה- XOLO  העתיקים הוקרבו לאלים ונקברו עם בעליהם כדי להדריך את נשמתם לעולם המתים.

בדיוק כמו הצ'יוואווה, גם ל-xoloitzcuintli יש כמה סוגים. הם מגיעים בשלושה גדלים: צעצוע, מיניאטורי וסטנדרטי, והם יכולים להיות חסרי שיער לחלוטין, אבל גם בעלי שיער.

לחצו כאן לקרוא עוד על ה- xoloitzcuintli או בשמו העברי הכלב המקסיקני חסר השיער.

3. קלופו

אם הצ'יוואווה הוא אחד הגזעים הפופולריים ביותר שמגיע ממקסיקו, אז הקלופו הוא אחד הנדירים ביותר.

הקלופו ידוע גם בתור כלב זאב מקסיקני, ואכן, הם הכלאה בין זאב אפור מקסיקני לכלב מצוי.

גם כאן, אין שום דבר מתועד היטב, אבל מאמינים שהם חלק מהתרבות המקסיקנית במשך מאות שנים ובזכות זה הם נחשבים לסמל תרבות מקסיקני.

הקלופו נכחד כמעט לחלוטין וכמעט בלתי אפשרי למצוא את הקלופו המקורי בימים אלה.

אבל בשנות ה-90 פותח פרויקט גנטי שמטרתו לשחזר את כלב הזאב ולהצילו מהכחדה או יותר נכון להחזירו מן המתים כמעט. לא זה המקום להרחיב איך הדבר בוצע ואתם מוזמנים לקרוא עוד על הקלופו כאן.

נחזור להווה: קשה לפספס את המראה של הכלב שדומה מאוד לזאב ותמיד יש לו מעיל שחור שנותן לו הילה של כוח ומסתורין.

הקלופו הוכר על ידי ארגון הכלבים המקסיקני (FCM: Federación Canófila Mexicana) בשנת 1999 כגזע כלבים מבוית לחלוטין, אך לעת עתה אף ארגון בינלאומי או לאומי אחר לא הכיר בגזע כלבים זה.

צ'מוקו (Chamuco)

הצ'מוקו (מילה מקסיקנית שפירושה "שטן") או פיטבול מקסיקני הוא גזע כלבים שאינו מוכר על ידי שום איגוד כלבים ומקורו במרכז מקסיקו.

הצ'אמוקו הוא הגזע המקסיקני היחיד עם היסטוריה קצרה יחסית. הוא פותח בשנות ה-70 על ידי הכלאת הבולדוג המקסיקני שכבר נכחד, כנראה עם כמה כלבי רחוב מקסיקני, טרייר סטפורדשייר ופיטבול.

כמו שהזכרנו, השם שלו בא מהסלנג המקסיקני Chamuco, שפירושו שטן, כינוי שקיבלו בגלל האישיות המאוד עיקשת ואינטנסיבית, כוח רב מאוד וזריזות. הצ'אמוקו נקרא גם פיטבול מקסיקני או פיטבול מיניאטורי, אבל למעשה הוא כלב מסוג דוגו ממוצא מקסיקני.

למרבה הצער, הם משמשים לעתים קרובות לקרבות כלבים לא חוקיים, אבל כשהם גדלים על ידי בעלים רגילים, הם הופכים לבני לוויה משפחתיים עדינים, אוהבים ונאמנים לחלוטין.

כלבים מקסיקנים שנכחדו

גורלם של כלבים קדומים אלו היה עגום. הם שימשו לטקסים דתיים, מאכל, קורבן ואף נקברו עם המתים שכן לפי האמונה הם עזרו להם לחצות את נהר ציקאנואופן (Chiconahuapan) שהוביל לעולם המתים.

אז כפי שניתן לראות, היה להם חלק חשוב בחיים, בטקסים וגם במוות בתרבות המאיה.

בתחילה סברו שהיו שלושה גזעים קדומים, אך בהמשך נמצאו שרידים של סוג רביעי. מתוך ארבעת הגזעים הקדומים רק המקסיקני חסר השיער שרד כגזע.

על הכלב המקסיקני חסר השיער כבר דיברנו, אז בואו נגלה עוד על שלושת הגזעים הנותרים.

כלב מאיה או הכלב בעל האף הקצר

מחקרים שבוצעו בשנים האחרונות עד שנת 2004 על גזעי כלבים פרה-היספנים מאזור מסו-אמריקה באמצעות שרידים שנמצאו מצאו שהיו ארבע סוגי כלבים בטריטוריה המקסיקנית לפני הגעת הספרדים, הכלב המצוי (Itzcuintli), הכלב המקסיקני חסר השיער (xoloitzcuintli), הטלצ'יצ'י וכלב נוסף שכונה כלב המאיה.

אוסף שרידים של כלבים פרה-היספנים שהתגלו באתר צ'אק-מול, בקינטנה רו, איפשר לזהות גזע נוסף זה.

גזע זה היה הקטן והרזה ביותר, ראשו היה ברכיצפל חלקית מה שאומר שהיה לו חוטם קצר.

למרות שלא בוצעו מחקרים השוואתיים בין דגימות ארכיאוזואולוגיות אלו לבין פרטים נוכחיים מדרום מזרח מקסיקו, הערות של אנשים ילידי האזור מצביעות על כך שיש כיום סוג של כלב בשם Malix, בעל מראה דומה לזה של השחזור שהושג [1].

טלצ'יצ'י

הטלצ'יצ'י או הטצ'יצ'י, ידוע גם כ "כלב רצפה" או הכלב קצר הרגליים.

זה היה כלב קטן וקצר רגליים עם פרווה, שסבורים שהוא המקור של הצ'יוואווה. הממצאים שנמצאו מצביעים על כלב ששימש ככלב לוויה וצייד של חיות קטנות, כפי שהוסבר במחקר שבוצע משרידים הארכיאולוגיים של כלבים שנמצאו במערב מקסיקו.

הכלב המצוי (Itzcuintli)

המילה Itzcuintli, משמעותה פשוט כלב בשפת  Nahuatl . הוא היה כלב מצוי עם הפרווה שזה בעצם היה כינויו "כלב עם פרווה" [2]. ידוע שהגובה הממוצע שלהם היה כ- 40 ס"מ והוא היה נפוץ בכל מקסיקו.

סיכום וכמה מילים על כלב הרחוב המקסיקני

כפי שניתן לראות אין הרבה גזעי כלבים שמקום ממקסיקו, אך לקיימים יש עבר מפואר ומיסטי, גם לאלו ששרדו וגם לאלו שלא, אך לא נוכל לסיים בלי לדבר על כלב הרחוב המקסיקני שהוא אומנם לא גזע אבל חשוב להקדיש לו מקום.

כלבי רחוב במקסיקו סיטי
כלבי רחוב במקסיקו סיטי

 בעיה כואבת היא מיליוני כלבים משוטטים בכל רחבי מקסיקו ואשר גורלם עגום ואכזרי פעמים רבות.

אבל הם עדיין כלבים שמסוגלים להיות אותו בני לוויה נהדר בדיוק כמו כל כלב גזעי אחר. מגיע להם הזדמנות מאיתנו, מאנשים.

אם אתם ממקסיקו, אתם תמיד יכולים לשקול לאמץ את אחד מהכלבים המשוטטים במקום לרכוש כלב גזעי.

וגם אם לא, אתם יכול לשקול לתמוך באחת האגודות שעוזרות לכלבי רחוב אלו.

[1] Revista AMMVEPE : Vol. 10 Núm.5. Septiembre-Octubre 1999
[2]The pre-colombian dog: revistascisan.unam.mx/Voices/pdfs/3610.pdf
The Dog's World inside the Pre-Columbian Mexico
צ'מוקו: https://en.everybodywiki.com/Chamuco

Similar Posts