ייתכן שפוסט זה מכיל קישורי שותפים, מה שאומר שאקבל עמלה אם תלחצו על קישור ותרכשו דרכו פריט או שירות. זה מגיע ללא עלות נוספת מצדכם. מוזמנים ללמוד עוד בעמוד מדיניות הפרטיות

בולדוג או בולדוג אנגלי

בולדוג אנגלי, האם הוא מתאים לכם? בואו לגלות

כלב הבולדוג עם מבע הפנים העגמומי המפורסם שלו, הראש הגדול וההליכה המתנדנדת הוא אחד הגזעים המפורסמים בעולם. למרות מראהו וההיסטוריה עקובת הדם שלו, מדובר באחד הגזעים המתוקים, ידידותיים, צפויים וטובים עם ילדים שקיימים. מדובר בכלב עם מגוון בעיות בריאות וקולות נחירה, גזים וכד' שנראה שהם חלק מהקסם לאוהבי הגזע.

אם אתם רוצים ללמוד עוד על הגזע שנהפך לאחד מהפופולריים באנגליה (ארץ מוצאו, ומכאן הסיבה שהרבה קוראים לו בולדוג אנגלי) ובארה"ב, המשיכו לקרוא את המאמר כאן ב alldog.co.il

מקורו של גזע הבולדוג

ההיסטוריה של כלב הבולדוג ראשיתה בספורט הדמים האכזרי של הכנעת שוורים בסביבות המאה ה – 13. מטרת הכלב היתה לתקוף ולפצוע את השור כשהוא היה כבר חלש. בד"כ הכלב היה תוקף אותו באף שהיה החלק הרגיש של השור ולא היה משחרר את האחיזה שם. לא רק שזה נחשב לבידור, אלא שהאמינו אז שהתקפת השור משחררת משהו בגוף שלו שגורם לבשר שלו להיות רך, מתוק וטעים יותר לפני השחיטה.

הקהל היה גם נוהג להמר בסכומי כסף גדולים על הכלב שישאר בחיים ויכניע את השור. כחלק מהספורט הזה לא היה זה בלתי רגיל שכמה מכלבי הבולדוג העתיק נפצעו ומתו ע"י השור הזועם.

במהלך המאות האלה שימשו לעיתים כלבי הבולדוג גם כנגד דובים, ומנהג זה נפסק רק לאחר שהיה יקר מדי להשיג את הדובים ללחימה האכזרית עד המוות הזאת.

בשנת 1835 יצאה חקיקה נגד אכזריות לבע"ח באנגליה שאסרה את ספורט הדמים האכזרי הנ"ל וכללה בין השאר גם איסור התאכזרות וקרבות כלבים, דובים, נחשים, חמורים ואיסור על קרבות תרנגולים.

וכך, באופן מיידי, הבולדוג האנגלי העתיק, שהוא אבותיו הישיר של הבולדוג אותו אנו מכירים כיום, איבד את הפופולריות שלו והיה בסכנת הכחדה.

למזלו, היו לו קהל מעריצים גדול שלא רצה שהגזע יעלם, אך הבין שיש לעשות בו שינוי רציני, שכן לא היה עוד צורך בלוחם אכזר וחסר פחד שיכניע שור. כך, בהרבעה סלקטיבית, נוצר הבולדוג המודרני, שדומה במאפייניו לבולדוג האנגלי העתיק, אך עם אופי שונה לגמרי.

הבולדוג האנגלי של ימינו הוא כלב רגוע, ביתי, חברותי וידידותי שאין לו שום מטרת עבודה. התפקיד היחיד שלו, אותו הוא ממלא בהצטיינות, זה להיות כלב משפחה ובן לוויה נאמן ואוהב. כבר יותר ממאה שנה הבולדוג מורבע לתפקיד זה והוא מבצע אותו בהצטיינות.

גם מבחינת מאפייניו הפיזיים הוא דומה אך ממש לא זהה לאבותיו, ולמשל החוטם הפחוס שלו לא היה מאפשר את הריצה והלחימה בשור ולא היה מאפשר לו לתפוס את השור באפו ולא לעזוב כמו שעשה הבולדוג העתיק.

בולדוג אנגלי מראה

הבולדוג הוא כלב קומפקטי ומוצק בגודל בינוני עם צוואר עבה ועודפי עור שמתנדנדים מהצוואר והפנים. הפנים של הבולדוג פחוסות וראשו גדול ומלא קפלים שהם אחד מסימני ההיכר הבולטים שלו.

בולדוג אנגלי עם רתמה לכלבים
בולדוג אנגלי עם רתמה לכלבים

חזהו של הבולדוג רחב ועמוק, הגב רחב וקצר וצר יותר באזור המותניים.

יש לו שפתיים שמוטות, שיניים מחודדות ולסתות מסיביות ורחבות עם סגירה הפוכה כך שהלסת התחתונה נסגרת כאשר היא לפני הלסת העליונה.

עיניו של הבולדוג עגולות, כהות ומרוחקות זו מזו.

הוא אחד הגזעים היחידים שהזנב שלהם הוא קצר באופן טבעי. הזנב יכול להיות מסולסל, קצת כמו פותחן בקבוקים או ישר. אם הזנב צמוד מדי לגוף אז יש להקפיד לנקות את האזור בגוף שהזנב צמוד אליו.

גובהו של בולדוג ממוצע בין 35 ל 38 ס"מ. משקלו של בולדוג זכר מגיע לכ- 23 ק"ג ושל נקבה ל 18 ק"ג. כל זה נישא ע"י רגלים שריריות, עבות וקצרות.

העור של הבולדוג, כפי שהזכרנו, רפוי. בעיקר באזור הראש, הצוואר והכתפיים. ובאזור הגרון, מהלסת לחזה יש קפלי עור תלויים שיוצרים כעין פימה.

הפרווה של הבולדוג היא קצרה, מבריקה וחלקה. הצבעים שלה נעים בין לבן, חום-אדום, ברינדל (עירוב של כמה צבעים, קצת כמו פסים של נמר אבל פחות ברור, שילוב של צבע כהה ובהיר או כהה יותר ופחות)  , או דוגמא של שני צבעים כאשר צבע אחד דומיננטי והשני מופיע כמעין כתמי צבע מפוזרים על הכלב.

בולדוג אופי

הבולדוג האנגלי הוא כלב בעל מזג מתוק מאוד, מתון, אך יחד עם זאת הם יכולים להיות כלבים שובבים ועקשניים להפליא.

הבולדוג אלוף בתעלולים שלעתים קרובות מצחיקים את בעליהם, ואם תוסיפו לזה את אופיים הידידותי תבינו למה בולדוגים אנגלים נחשבים לחיית מחמד כה פופולרית.

 הם אוהבים תשומת לב ויחס מהבעלים ואם הם לא ישנים אז הם עוקבים אחריהם בבית.

בעוד שהם בדרך כלל ידודותיים כלפי כל בני האדם ובעלי חיים אחרים, הם אוהבים במיוחד ילדים.הסבלנות של הבולדוג האנגלי לילדים כמעט שאין כמוה.

להיות כלב אוהב אנשים מטבעו יש גם חסרונות. מזגו טוב הלב אינו הופך את הבולדוג האנגלי לכלב השמירה הטוב ביותר בעולם. עם זאת, עם אילוף מתאים ועקבי, אפילו את הבולדוג הידידותי אפשר לאלף להתריע בנביחות כאשר יש משהו חשוד, ועבור הרוב המכריע של האנשים זה מספיק.

האופי הנינוח והחיבה לאורח חיים עם מעט פעילות הופכים את הבולדוג האנגלי לגזע המושלם עבור כאלה שגרים בעיר או כאלה שאורח החיים שלהם רגוע ופחות פעיל.

בולדוג – אילוף

כפי שהזכרנו, ניתן לאמן גזע זה לנבוח במידת הצורך, אך כמה הם אינטליגנטים וניתנים לאימון?

הם בהחלט מסוגלים ללמוד איך להתנהג בבית וללמוד פקודות חדשות, אולם הם לא באמת יכולים ללמוד לבצע תרגילי ציות מורכבים.

בניגוד לגזעים קלים לאילוף כמו הרועה הגרמני או הפודל, הבולדוג האנגלי לא מרגיש צורך לרצות את בעליהם. מצד שני, כלבים אלה הם חכמים בצורה סלקטיבית ובהחלט שמחים למדי לרצות את עצמם. כך, למשל, אם יש להם סיבה להאמין כי ציות לפקודות יביא להם את מה שהם רוצים, כמו המטעמים האהובים עליהם למשל, הם יכולים לבצע ביצועים מדהימים. אז אפשר לומר שהכלבים העצמאיים האלה אינם בלתי ניתנים לאימון, אבל הבעלים צריך להיות קצת יותר יצירתי איתם מאשר עם גזעים רבים אחרים.

גישה המבוססת על חיזוק חיובי בדרך כלל תעבוד בצורה הטובה ביותר עם הגזע העקשן, בעל הרצון החזק הזה, אך עדיין מנהיגות עקבית ורגועה עבור הכלב שלכם חשובה. הבולדוג צריך הדרכה והכוונה מבעליו, אבל כשמדובר בעבודת ציות ואילוף רבה יותר, מעט שוחד יעזור מאוד.

הבולדוג האנגלי הוא לא היחיד ממוצא אירופאי, אולי שמעתם על בולדוג צרפתי, עוד גזע מקסים מהמשפחה שמקורו בבולדוג האנגלי, ועליו תוכלו לקרוא כאן.

בולדוג – פעילות גופנית

בולדוג אנגלי הוא זן רגוע מאוד ובעל אנרגיה נמוכה שאינו דורש פעילות גופנית רבה מה שהופך אותו לכלב המושלם לכל מי שאוהב אורח חיים רגוע.

עם זאת, הבולדוג האנגלי נהנה מפעילויות כמו משחק כדור רגוע עם בעליו או הליכה נינוחה.

כדי לספק את אהבתם לבידור ולמשחקים כמה טיולים קצרים והפעלות לאורך היום מספיקות בהחלט.

דרך ממש טובה להעסיק את הבולדוג האנגלי שלך היא להציע לו מבחר צעצועים שונים. זה שימושי במיוחד אם צריך להשאיר את הכלב לבד בבית למשך כמה שעות.

אפשר לנסות צעצועי חשיבה שונים שתוכננו במיוחד כדי לשמור על כלבים עסוקים. למשל מבוך חשיבה שבו מחביאים חטיף לכלבים או פיסת מזון לכלבים אותה הבולדוג צריך למצוא.

יש כלבי בולדוג שאוהבים מים אבל חשוב מאוד להיזהר ליד בריכות ומקורות מים שכן כלב הבולדוג לא יכול לשחות ובמים שהם עמוקים בשבילו הוא יכול לטבוע בקלות.

בולדוג – טיפול וטיפוח

בכל מה שקשור לפרווה ודרישות טיפוח, לבולדוג פרווה קצרה מאוד וצמודה לגוף של זקוקה להרבה טיפול. הברשת הפרווה פעם בשבוע תספיק. עדיף לבצע את ההברשה עם מברשת רכה או כפפה מיוחדת להברשת כלבים.

כמובן, כמו בכל גזע כלבים, האביב והסתיו הן עונת נשירה יותר אינטנסיביות, לכן בתקופות אלה כדאי להבריש את הכלב לפחות פעם ביום, רק כדי למנוע מהשיערות הקצרות האלה לנשור על הרצפות, שטיחים, רהיטים או סתם לכסות הבגדים שלך.

הקפלים בפנים של הבולדוג מצריכים תשומת לב מיוחדת וניקיון יומי. אם לא יתפס שם מזון ולחות שיגרמו לדלקות וזיהומים. היגיינת הפה והשיניים היא גם משהו שחשוב להקפיד עליו עם כלב בולדוג. בגלל הלסת הקצרה שלהם בקטריות יכולות להצטבר בשיניים במהירות ולגרום לזיהומים ודלקות, ולכן מומלץ לצחצח את שיניו של הבולדוג שלוש פעמים בשבוע.

בולדוג – רגישות לחום ובעיות נשימה

הבולדוג שייך לגזעים הברכיצפאליים, או "קצרי הפנים", ובגלל מבנה הפנים וחללי האף הקטנים של כלב הבולדוג הם בין הגזעים הפגיעים ביותר לתסמונת חסימה של דרכי הנשימה. מבנה זה גם מקשה עליהם לקרר את גופם והופך אותם לרגישים במיוחד לחום.

בולדוג יכול להתחמם יתר על המידה ואף למות מהיפרתרמיה, ולכן בכל מדינה ובארצנו החמה כמובן, יש להזהר איתם במיוחד בחודשי הקיץ החמים, לדאוג להם לצל ואספקה שוטפת של מים טריים, ולספק להם מיזוג אוויר וסביבה מאווררת.

בולדוג אנגלי בריאות

מבנה הפנים של הבולדוגים האנגלים אחראי לרשימה ארוכה של בעיות בריאות.

רבים מהם סובלים מעיטוש הפוך, קוצר נשימה והם נוטים מאוד למכת חום, כפי שכבר הזכרנו.

חלק מהבעיות הבריאותיות העיקריות של גזע זה כוללות דברים כמו גירויים בעור, בקע כמו גם דיספלסיה בירך ובמרפק.

בעיות בריאותיות נוספות שיכולות להופיע הן חיך רך מוארך, בעיות בהתפתחות הזנב (screw tail), עין דובדבן ותזוזה של עצם הפיקה.

הבולדוג האנגלי גם נוטה באופן חריג לפציעות במפרקים וברצועות. הסיבה לכך היא צמיחה לא תקינה של הסחוס, שהוא פגם מבני הטמון בגזע.

הבולדוג גם יכול לסבול מאלרגיות שונות, בעיות בבלוטת התריס ולב וכן סוגי סרטן שונים.

אז כדי למקסם את הסיכויים של הגור שלך להיות בריא חשוב לבחור במגדל אחראי שבודק את מלאי הרבייה לפחות לבעיות הנפוצות ביותר שהגזע יכול לסבול אליהם.

גם התזונה חשובה לבריאות הבולדוג וחשוב להאכיל אותם במזון ללא דגנים באיכות גבוהה, ואם אפשר, התזונה טבעית לכלב על בסיס בשר, ירקות ופירות.

אורך החיים הממוצע של בולדוג אנגלי הוא בין 8 ל -12 שנים, אבל הם יכולים לסבול די הרבה מבעיות בריאות לאורך כל אותה תקופה ולכן חשוב מאוד עם גזע זה להקפיד ככל האפשר, מבחינת אורך חיים, ביקורים אצל וטרינר ופעילות גופנית מתונה בכדי לעזור לו להיות כלב שמח ובריא.

עוד כמה דברים שטוב לדעת על החיים עם בולדוג אנגלי

נהוג לחשוב שבולדוגים מזילים הרבה ריר כל הזמן, אבל זה לא כך. הם מזילים ריר במידה מתונה בד"כ אבל מזילים יותר כאשר הם אוכלים או שותים. מה שכן, הם מתעטשים הרבה ואם זה על הרגליים שלכם, זה יכול להיות לא נעים.

דבר נוסף שבולדוג עושה הרבה זה גזים, דבר שיכול להיות מלווה גם בריחות חזקים ולא נעימים.

לחיות עם כלב בולדוג זאת חוויה שאוהבי הגזע לא יחליפו עם שום גזע אחר, ואם אתם שוקלים זאת אז חשוב שתדעו גם את הצדדים האלה של החיים המשותפים.

שאלות קשורות

כמה זמן חי בולדוג אנגלי?

לבולדוג האנגלי תוחלת חיים בין 6 ל- 8 שנים שהיא קצרה בהרבה מהכלב הממוצע. עם זאת, ישנם כמובן יוצאי דופן לשני הכיוונים, בהתאם לגורמים כגון בעיות גנטיות שלהם, אורח חיים וטיפול.

לכן, אם אתם בוחרים לגדל בולדוג אנגלי, מציאת מגדל מהימן ומתן טיפול אחראי לכלבך חיוניים לבריאותו ותוחלת חייו.

לסיכום

בולדוג אנגלי הוא כלב חם ואוהב שקל וכיף לחיות איתו. בני הלוויה המקסימים האלה שמחים באותה מידה לקשר עם אדם אחד יחיד או עם בית מלא באנשים ובעלי חיים אחרים.

גודלם ומזגם הופכים אותם לכלבים מושלמים לדירה בכל גודל ובכל מקום, באזור כפרי ועירוני כאחד.