ייתכן שפוסט זה מכיל קישורי שותפים, מה שאומר שאקבל עמלה אם תלחצו על קישור ותרכשו דרכו פריט או שירות. זה מגיע ללא עלות נוספת מצדכם. מוזמנים ללמוד עוד בעמוד מדיניות הפרטיות

כלב אקיטה אינו אקיטה יפני
|

אקיטה יפני / אקיטה אינו – הכל על הגזע + 5 עובדות מפתיעות

האקיטה אינו המכונה גם אקיטה יפני הוא גזע שמגיע מיפן, ובארץ מולדתו הוא נחשב לאוצר לאומי., סמל לבריאות טובה, שגשוג ומזל.

אקיטה יפני שייך למשפחת כלבי השפיץ והוא כלב רגוע ושלו הידוע בסבלנות שלו, ומצד שני מדובר בכלב חזק,  גדול ומעורר כבוד. יש לו פרווה כפולה נעימה וסמיכה. חשדן עם זרים אבל קרוב מאוד למשפחתו.

המשיכו לקרוא וגלו עוד על הגזע מעורר הכבוד בעל ההיסטוריה המפוארת כאן ב- alldog.

מקור האקיטה אינו

גזע זה מגיע מיפן, ממחוז בשם אקיטה, ומכאן שמו. בעבר גם כונה 'אודטה-אינו' מכיוון שהגיע מהעיר אודטה ביפן שהיתה ידועה כעיר הכלבים, והשם אקיטה ניתן לגזע רק בשנת 1931.

בכל מקרה מדובר בגזע ששורשיו משתרעים עד שנת 200 לפני הספירה.

בשנים 1612 – 1868 קרבות כלבים היו פופלריים ביפן, והחל משנת 1603, והכלבים שהשתתפו בקרבות אלו היו מסוג ששמו "אקיטה מטאג'י", כלב ששימש לציד דובים באזור הכפרי של האזור שנקרא טוהוקו ואליו משתייך מחוז אקיטה.

עובדה מעניינת היא שהאקיטה מטאג'י, אחד מאבותיו של האקיטה אינו, היה כלב שרק השוגונים יכלו להחזיק בו, אבל במשך הזמן, גם משפחות עשירות ובעלי חוות התחילו להחזיק כלבים מסוג זה למטרות שמירה, וגם הם נהגו לערוך קרבות כלבים.

קרבות כלבים נאסרו ע"י מושל מחוז אקיטה ביפן בשנת 1909.

בגלל מספר המלחמות הגדול שיפן היתה מעורבת בהן במחצית הראשונה של המאה שעברה, מספר כלבי האקיטה צומצם בצורה דרסטית ולכן היפנים כללו שלושה סוגים שונים תחת גזע האקיטה: אקיטה מטטג'י (הגזע המקורי שצד דובים), האקיטה ששימש בקרבות כלבים (שהיה הכלאה של האקיטה מטאג'י, ומינים אחרים ביניהם מסטיף, דני גדול) והאקיטה הרועה הגרמני (הכלאה של אקיטה עם… כלב רועים גרמני).

הזנים שהיו בעלי מאפיינים של רועה גרמני ושל מסטיף ריתקו את מגדלי הכלבים מצפון אמריקה ושימשו להרבייה והפצת הגזע בארצות הברית. זנים אלה, ובמיוחד זן דווה (DEWA LINE)[2], הולידו את הגזע המכונה כיום אקיטה האמריקאית.

חובבי הגזע היפני המקורי לא אהבו את הוריאציות האלה, ולכן הם החלו להרביע מחדש את הגזע בקווי דם של כלבי האקיטה מטאג'י. התוצאה היא אקיטה אינו הנוכחי, שאף שהוא גדול יותר מאקיטה מטאג'י המקורי, הוא שומר על מאפייני השפיץ ואין לו מאפיינים של מסטיף וכלב רועים גרמני.

אם אתם רוצים לקרוא על עוד גזע כלבים מיוחד שמקורו ביפן אל תפספסו את המאמר על השיבה אינו, גזע בינוני שאף הוכרז ביפן כאוצר לאומי!

מאפיינים פיזיים של אקיטה יפני / אקיטה אינו

האקיטה הוא כלב בגודל גדול. ראשו שעיר, גדול ורחב, אך פרופורציונאלי לגופו החזק והשרירי.

יש לו חוטם ארוך ופרופורציונלי. רחב בבסיס, ומתחדד לקראת קצהו.

יש לו נשיכה חזקה עם מנשך מספריים.

האף של האקיטה היפני שחור, אם כי חוסר פיגמנט קל מקובל בכלבים לבנים.

האוזניים והעיניים בצורת משולש.

העיניים הן בדרך כלל בצבע חום כהה, קטנות ומופרדות מעט זו מזו.

האוזניים קטנות יחסית, עבות ומכוונות קדימה.

צווארו של האקיטה-אינו עבה, שרירי וללא פימה.

יש לו חזה עמוק וזנב מסולסל וייחודי שמחליק מעל הגב ומהווה את אחד מסימני ההיכר המיוחדים והבולטים של הזן.

לאקיטה יפני יש פרווה חיצונית קשה וחלקה ופרווה פנימית רכה וצפופה. הפרווה בזנב ארוכה מזו של שאר הגוף.

 הצבעים המקובלים של אקיטה היפנית הם לבן, חום-אדום, אדום עם קצוות שחורים ומנומר.

גובהו בשכמות בין 61 ל -67 סנטימטרים, כאשר הנקבות קטנות במקצת מהזכרים, והם יכולים לשקול עד 40 קילוגרמים.

תוחלת החיים של אקיטה יפני הנה בין 10 ל – 12 שנה.

אופי והתנהגות של אקיטה אינו / אקיטה יפני

אקיטה יפני בצבעי לבן צהוב זהב
אקיטה יפני

האקיטה הוא כלב עדין, צייתני ונחוש, אך עם זאת בעל אישיות חזקה ויכול להיות עקשן.  רוב הזמן הם רגועים וגם בעתות מתח שלוות הכלב ניכרת.

הנאמנות היא אחד המאפיינים הידועים ביותר של האקיטה, והמקרה המפורסם של האצ'יקו מדגים זאת בצורה מושלמת.

למרות שהוא מאוד לא מאמין בזרים, זה כלב שלא יתקוף בלי סיבה, אלא כתגובה לפרובוקציה וסימני תוקפנות, מה שהופך אותו לכלב שמירה מעולה.

כמו הרבה גזעים, האקיטה רכושני בנוגע למזון שלו וכשהוא אוכל צריך להרחיק ממנו חיות מחמד אחרות וילדים.

אקיטה יפני וכלבים אחרים

בהתמודדות עם כלבים אחרים זה מסובך, האקיטה הנו כלב דומיננטי וגם אם הוא לא יחפש עימותים הוא יכול לנטור טינה לתמיד לכלב שינסה לקרוא עליו תיגר. הדבר נכון בייחוד, אך לא רק, לגבי כלבים מאותו מין (זכר מול זכר ונקבה מול נקבה).

זאת אחת הסיבות שחשוב שכבר משלב היותו גור, יתרועע האקיטה היפני עם כל מיני גזעי כלבים ובעלי חיים אחרים כדי שלא יהיו לנו בעיות כשיהיה בוגר, שם כל מחלוקת יכולה להפוך לאלימה יותר.

אקיטה יפני וילדים

ילדים צעירים, במיוחד בבית, יקרים מאוד לאקיטה אינו, שלא יהסס להגן עליהם מכל סכנה. הוא סבלני כלפיהם במיוחד אם הוא מכיר אותם. תוכלו למצוא באתרים מסוימים דעות שונות בנוגע להיבט ההתנהגות של אקיטה אינו עם ילדים. ושוב חשוב להדגיש שאקיטה אינו הוא זן מיוחד מאוד, שיזדקק לבעל מנוסה והכי חיוני: לספק לו את האילוף הראוי.

זהו כלב בעל עוצמה קיצונית ובעל אופי חזק מאוד שינסה לאתגר את בעליו כדי להיות מנהיג הלהקה (כן כלב רואה את המשפחה כלהקה שלו), ומסיבה זו אנו ממליצים לאנשים שיש להם ילדים ומפקפקים ביכולותיהם כמנהיג אלפא לכלב זה, לבחור גזע אחר. אם לעומת זאת אתם חושבים שאתם מסוגלים לשלוט באקיטה אינו, אל תהססו לרגע: הנאמנות והאינטליגנציה שלהם יותירו אתכם פעורי פה, ולא פעם אחת.

טיפול באקיטה אינו / אקיטה יפני

טיפוח הפרווה

האקיטה יכול להתמודד בקלות עם מזג אוויר סוער. למרות זאת, בשל פרוותו הצפופה, מומלץ להבריש אותו מדי יום ובזהירות מיוחדת בעיתות נשירה.

כמו עם כל הכלבים, חשוב להתחיל להבריש אותו בגיל צעיר, כך שהחוויה תהיה נעימה וחיובית עבורו, דבר שיקל לעשות זאת כשהכלב בוגר.

האקיטה משיר הרבה פרווה, כך שיש לקחת זאת בחשבון.

לגבי רחצה, אם הכלב לא התלכלך באופן מיוחד כששיחק בחוץ, אז פעם בשלושה חודשים יספיק.

אם התזונה שלהם לוקה בחסר, היא תשפיע על הפרווה, שתראה דלילה וחסרת ברק.

פעילות גופנית

אקיטה יפני הוא כלב הזקוק למינון פעילות גופני בינוני מדי יום. נצטרך ללכת איתו לפחות פעמיים ביום ולנסות לגרום לו לרוץ או לעשות איזושהי פעילות נוספת. חשוב גם לציין כי האקיטה אינו יכול להסתגל לבתים קטנים וגדולים, שם הוא יהיה מאושר באותה מידה, כל עוד יספקו לו את הפעילות הגופנית הדרושה לו בחוץ.

אקיטה יפני גור – דגשים לגידול

לגבי גורי אקיטה בין הגילאים 4 ל – 7 חודשים, גזע זה גדל במהירות בגילאים אלה דבר שעושה אותם רגישים יותר לבעיות עצם. לכן יש לתת להם מזון איכותי, דל קלוריות שלא יגדלו מהר מדי.

בנוסף, בגיל זה, לא לתת להם לרוץ על משטחים קשים כגון מדרכות. משחק בדשא וקרקע רכה זה בסדר. אל תתנו לגור לקפוץ או לרוץ על משטחים קשים עד גיל שנתיים, גיל שבו המפרקים כבר התפתחו במלואם.

אילוף וחינוך של אקיטה אינו / אקיטה יפני

אקיטה יפני הוא כלב אינטליגנטי מאוד הדורש בעלים אסרטיבי שיודע איך להיות מנהיג אלפא לכלב דומיננטי ונבון זה. אם הם מזהים חולשה או היסוס אצל אדונם, הם ייקחו את המושכות ויקבעו כללים משלהם.

הוא לא ילך אחריכם אם הוא לא רואה אותך כמנהיג/ה ראוי/ה, מסיבה זו לעולם אל תיכנעו לדרישותיו. ביפן זה נחשב כבוד, זכות ומפגן אצילות לחנך אקיטה אינו.

האקיטה מגיב טוב לחיזוקים חיוביים ועונשים היא לא הדרך שבה ניתן לאלף אותו. אקיטה שמתייחסים אליו בצורה לא טובה וקשה יכול להיות אגרסיבי ולהגיב באלימות.

אקיטה אינו מושיט יד לבעליו כלב נאמן ואוהב

מסיבות שונות, מומחים בגזע זה מייעצים לאתגר אותו על ידי לימוד טריקים, ציות מתקדם וזיהוי מגוון עצמים. היכולות שלו יפתיעו אתכם. בנוסף, ניתן לאתגר אותו פיזית בפעילויות שונות כמו תרגילי זריזות, וכמובן טיולים רגליים ושוצהונד [3] (תהליך אילוף כלבים ששימש להגנה ועבודה.)

לכל הפעילויות שאנו מלמדים את האקיטה היפני שלנו חייבת להיות מגבלת זמן של מקסימום שעה ליום, אחרת הכלב ישתעמם ויראה את הפעילות כשמשהו שלילי.

מומלץ להיעזר במאלף מוסמך שמכיר את הגזע, ההשקעה תשתלם בהחלט.

בריאות אקיטה אינו / אקיטה יפני

לגבי נושא המחלות הפוגעות באקיטה אינו, הנפוצות ביותר הן:

  • דיספלסיה של מפרק הירך
  • פתולוגיות של מערכת החיסון
  • פתולוגיות של הברכיים
  • תפקוד לקוי של בלוטת התריס

גם כדי למנוע את הופעתם וגם כדי לאתר אותם בזמן, יש צורך ללכת מדי פעם לווטרינר, לבצע בדיקות שגרתיות שקבע הוטרינר ולדאוג לחיסונים הדרושים בזמן.

5 עובדות מעניינות על האקיטה אינו / אקיטה יפני

  1. אקיטה יפני ונאמנותו התפרסמו על המסך הגדול עם הסרט "תמיד לצידך, האצ'יקו" משנת 2009 (עם ריצ'רד גיר). זוהי גרסה מחודשת של סרט יפני המספר את סיפורו של כלב שכל יום אסף את בעליו, מורה, בתחנה לאחר העבודה. לאחר מותו של אדוניו המשיך הכלב לחזור לתחנה כל יום במשך 10 שנים בתקווה למצוא אותו.
  2. כמה אנשים התבוננו בהתנהגותו של האצ'יקו בתחנת טוקיו בשנת 1925 והחלו להציע לו אוכל וטיפול. כעבור שנים כל העיר הכירה את ההיסטוריה שלו והרשויות הקימו פסל על שמו בשנת 1935, כאשר הכלב עצמו היה נוכח.
  3. מקובל ביפן, שבלידתו של תינוק במשפחה או כאשר קרוב משפחה חולה, ניתן גילוף עץ של אקיטה.
  4. משמעות המילה 'אינו' ביפנית היא 'כלב'.
  5. גזע האקיטה האמריקני שהתפתח מהגזע המקורי הובא לראשונה לארה"ב ע"י לא אחרת מאשר הלן קלר הידועה, שביקרה ביפן וכ"כ התרשמה מהגזע עד שנתנו לה גור אקיטה קטן עם חזרתה לארצה. הגור שלקחה מת ממחלה בגיל צעיר וכאשר היפנים שמעו על כך, שלחה לה הממשלה את אחיו הבוגר של אותו הגור. לאחר מלחמת העולם השניה חיילים אמריקאיים הביאו עוד אקיטות כשחזרו לארצם ובעצם עזרו להפיץ את הגזע בארה"ב.

למה כלבי האקיטה לא חוקיים במדינות מסויימות?

כמו שקראנו, כלב האקיטה הוא כלב גדול וחזק, עם אופי דומיננטי. אם לא מאלפים ומחנכים אותו בצורה נכונה הוא ייקח תפקיד השולט. במדינות מסוימות, למשל בסינגפור יש בעיה רצינית של כלבי רחוב באזורים עירוניים והרשויות שם רוצים למנוע הבאת גזעי כלבים מסוימים שלאחר מכן יש סכנה שגם יינטשו. אבל המסוכנות הפוטנציאלית של האקיטה היא עניין ידוע ואפילו בארה"ב, הארגון האמריקאי לכלבים (AKC), מציין שהגזע צריך להיות תמיד תחת השגחה כאשר הוא בא במגע עם ילדים או חיות מחמד אחרות.

מהי תוחלת החיים של אקיטה יפני?

תוחלת החיים הממוצעת של אקיטה יפני היא בין 10 ל-12 שנים. זה בערך הטווח עבור כלבים מגזעים גדולים, אשר, למרבה הצער, חיים פחות מגזעים קטנים יותר כמו הצ'יוואווה למשל. חשוב לזכור, שתוחלת החיים החזויה היא רק אינדיקציה. בהחלט ייתכן שהאקיטה אינו יחיה מעבר לגיל 12 עם תזונה טובה, אימון גופני, וטיפול מסור, אבל מצד שני תמיד יש סכנה לאירועים בלתי צפויים כמו תאונה או מחלה.

האם אקיטה משיר הרבה?

כן. לאקיטה יש פרווה כפולה עבה שמשירה הרבה. רוב השנה הם משירים שיער ובעונות המעבר, אביב וסתיו, את משירים או יותר נכון מחליפים מפרוות חורף לקיץ ולהיפך. נקודת האור היא שקל להבריש אותם, ואם תדאגו לעשות זאת כמה פעמים בשבוע, תחסכו לעצמכם הרבה שיער כלב מפוזר בבית ועליכם.

לסיכום

אקיטה אינו הוא כלב חכם שידוע בעדינותו וסבלנותו, אך לא אחד שתמיד ירצה לרצות ולכן חשוב אימון ואילוף מגיל צעיר. מדובר בכלב אנרגטי שמתאים למשפחה פעילה שתוכל לשחק ולטייל אתו בכדי שיוציא את האנרגיה שיש לו.

יש לו פרווה עבותה ונעימה שמנשירה שיער ברמה גבוהה יחסית, ולכן אינו מתאים לאנשים שאלרגיים לכלבים, ובכל מקרה דורש טיפוח והברשה קבועים.

שיטת האילוף עם האקיטה צריכה להיות עם חיזוקים חיוביים וללא עונשים.

הגזע פחות מתאים לאנשים שלא גידלו כלב מעולם ולכאלה שאלרגים לכלבים, שכן לגזע יש נשירה גבוה יחסית לאורך כל השנה ואף יותר בעונות המעבר.

יעניין אתכם: גזעי כלבים שמקורם מיפן.

מקורות

https://www.japaneseakita-inu.co.uk/breed-history

northlandakitas.com/update/analysis5.htm

https://wss.co.il

Similar Posts