ייתכן שפוסט זה מכיל קישורי שותפים, מה שאומר שאקבל עמלה אם תלחצו על קישור ותרכשו דרכו פריט או שירות. זה מגיע ללא עלות נוספת מצדכם. מוזמנים ללמוד עוד בעמוד מדיניות הפרטיות

איך להסיר קרציות מכלב בצורה בטוחה וקלה?

קרציות הן חלק מעובדות החיים ולא משנה כמה זהירים תהיו, כאשר כלבכם מבלה בחוץ יש סיכוי גבוה שקרציה אחת או אפילו כמה יצמדו אליו. חשוב לאתר את הנגע כמה שיותר מהר ולהסיר אותו במיומנות וזהירות שכן לקרציות חלקי פה חדים שבנויים להתחפר בעור של כלבכם כך שיהיה קשה להסירם ללא שימוש בטכניקה ובכלים הנכונים.

אז איך להסיר קרציות מכלבים? חשוב שהכלב יהיה רגוע, לעבור על הגוף שלו, לחשוף את הקרציה ואז ולהשתמש בכלים הנכונים כדי לא לגרום נזק במהלך התהליך שיכול להחמיר את המצב ולהפטר מהקרציה בצורה נכונה לאחר מכן.

המשיכו לקרוא וגלו איך להפוך את התהליך הלא נעים הזה למהיר, בטוח לכלבכם ולכם ופשוט ככל האפשר.

אז איך להסיר קרציות מכלבים ב -7 צעדים פשוטים:

מתי לבדוק

כמה שיותר מהר ובאופן יומי.

הקרציות  אומנם קיימות ומסוכנות כל השנה אך הן יותר פעילות בקיץ והן חיות באזורים של דשא ועשבייה גבוהים, באזורי חורש ואפילו באיזורים עירוניים. הם נצמדים כשהכלב שלך חולף על פניו ונוגע בו אפילו קלות תוך כדי, ולאחר שהם מחוברים, הם יכולים להיות קשים להסרה.

למרות שהקרציות נופלות מהכלב שלך לאחר שסיימו למצוץ את הדם שלו בכמות הדרושה להן (קרציה ממוצעת יכולה לצרוך כמות דם של פי 200 עד 500 ממשקל גופה!), התהליך יכול להימשך ימים.

והבעיה היא, חוץ מאי הנעימות שאחרי לכלב (בזמן שהיא צמודה לעורו היא מזריקה לו חומר מאלחש כך שהוא לא מרגיש אותה) שבזמן שהיא מוצצת דם היא יכולה להעביר מחלות ביניהן מחלת ליים ומחלות אחרות שעלולות לגרום לבעיות בריאותיות חמורות. מחלת ליים וחלק מהמחלות האחרות כגון קדחת הבהרות מסוכנות לא רק לחיית המחמד שלכם אלא גם לנו בני האדם!

רוב סוגי הקרציות זקוקות ל- 24 שעות כדי להתחיל להעביר את המחלות שלהן, אבל יש גם כאלה שזקוקות ל- 3 עד 6 שעות כדי להדביק את חיית המחמד שלכם במחלות שונות ולכן חשוב לאתר ולהסיר את הקרציה כמה שיותר מהר.

כדי לאתר זאת חשוב להקפיד לבדוק את כלבכם פעם ביום במיוחד אם אתם מטיילים איתו באיזורים שיש סיכוי גבוה לקרציות, עדיף בערב לאחר שהוצאתם אותו לטיול אחרון לאותו יום.

באיזה אזורים של הכלב לבדוק ואיך?

ראשית, חשוב שהכלב יהיה רגוע ולא יזוז, אם כן זה יקשה על הבדיקה ועל ההוצאה שנעשית תוך כדי.

חשוב לעבור על כל הגוף ובמיוחד על האזורים הבאים שבהן הקרציות אוהבות במיוחד להצמד:

  • בתוך ומסביב לאוזניים.
  • מסביב לעפעפיים.
  • מתחת לקולר.
  • מתחת לרגליים הקדמיות.
  • בין הרגליים האחוריות.
  • בין האצבעות.
  • מסביב לזנב.
  • בבטן (פקודת לשכב על הגב תעזור כאן) ובמפשעה
  • חשוב לזכור, הקרציה לא בררנית והיא תתמקם איפה שהיא יכולה ככה שגם אזורים אחרים יכולים להיות נגועים.

עצת מומחה: יש כלבים שלא אוהבים שבודקים אותם בייחוד באזורים ששם הקרציות אוהבות להסתתר, ולכן חשוב להרגיל את כלבכם שאתם נוגעים בו גם באזורים אלו ללא קשר לבדיקת קרציות. אפשר למשל לשלב את הסריקה הזאת בצ'ופרים כאשר אתם עושים אותה כך שכלבכם יקשר את הבדיקה עם דברים חיוביים.

ציוד להוצאת קרציות מכלבים

אם אין לכם כלי להסרת קרציות מכלבים שתוכנן במיוחד כדי להסיר קרציות מהכלב שלך בחתיכה אחת ובצורה קלה ובטוחה ניתן גם להשתמש בפינצטה עם קצה מחודד שמותאמת להוצאת קרציות.

רוב הפינצטות הביתיות הן בעלות קצוות גדולים שלא מתאימים למלאכת ההוצאה.שימוש בכלי לא מתאים יגרום לקריעת הקרצייה והפצת זיהומים באזור העקיצה ויגרום יותר נזק מתועלת.

בנוסף, חשוב להגן על הידיים במהלך התהליך עם כפפות. הקרציות שנמצאות על הכלב שלך הן נושאות מחלות שמסוכנות לא רק לו אלא גם לכם.

ואחרון ולא פחות חשוב: חומר חיטוי ידידותי לחיות מחמד כדי לחטא את האזור בעור לאחר מכן, וכן חומר חיטוי ומיכל אטום כדי להשליך את הקרציה לאחר הסרתה (הדבר האחרון שתרצו לעשות זה לפוצץ את הקרציה, היא מלאה בביצים זעירות שיתפזרו במקרה כזה).

תהליך הוצאת הקרציות

תהליך ההוצאה כולל כמה שלבים פשוטים:

1.      בדיקה:

עברו עם הידיים על הגוף של כלבכם ושימו לב לבליטות, בליטה כזאת יכולה להיות קרציה שכבר התחילה ליזון דם מכלבכם. שימו לב במיוחד לאיזורים האסטרטגיים שציינו לפני כן. אם תבחינו בקרציה שעוד לא נצמדה לכלבכם ופשוט מטיילת על גופו פשוט תפסו אותה והשליכו למיכל האטום שהכנתם (עדיף לשים כפפות לפני.)

אם מצאתם קרציה שכבר נתפסה בעורו של כלבכם עברו לשלב הבא:

2.      כלב רגוע ודומם

ודאו שכלבם רגוע ואפילו שוכב. חשוב שתוכלו לתפוס היטב את הקרצייה עם כלי ההסרה. אם כלבכם זז או שתנסו לשלוף אותו במהירות, יש סכנה שראש הקרצייה יישאר תקוע בכלב, דבר שיגביר את הסיכון לזיהום.

המטרה היא להסיר את הקרצייה בחתיכה אחת וזה קל יותר כאשר הכלב לא זז. אפשר להעזר בפינוק או עצם לכלבים שהוא יוכל לכרסם ולהעסיק את עצמו בזמן שאתם מסירים את הקרצייה.

3.      חשיפת האזור

שימו כפפות לפני אם עוד לא שמתם.

הפרידו בעדינות את הפרווה של הכלב מסביב לקרציה. אם יש לו הרבה פרווה וקשה לחשוף את הקרציה בלי שהפרווה תפריע ניתן להרטיב את האזור עם קצת מים או אלכוהול כדי לשטח את הפרווה לפני. לא צריך למהר מכין שהקרציה כבר ננעלה על הכלב והיא לא תזוז לשום מקום בשלב זה.

4. הוצאת הקרציה

לאחר שחשפתם את האזור מסביב לקרציה, השתמשו  ביד אחת כדי להשאיר את הפרווה שטוחה ותפסו את הקרצייה קרוב ככל האפשר לעור עם הפינצטה שביד השניה.

ועכשיו, בעדינות רבה, משכו ישר כלפי מעלה, בתנועה אחת, איטית ויציבה. אתם לא רוצים שהפה של הקרצייה יקרע  ויישאר בתוך העור.

הוו בכלי להוצאת קרציות בנוי כך שמכניסים אותו מתחת לגוף הטפיל ומושכים בתנועה אחת בלי ללחוץ. לחיצה על גוף הקרציה עלול לדחוף את הרוק הקרצייה שעשיר בחיידקים לתוך פצע הנשיכה.

הסרת קרציות מכלב צריכה לעשות בזהירות ובמיומנות.  כלב שמוציאים לו קרציה

את הפיצנטה המותאמת ניתן לקנות אצל הוטרינר, בחנות חיות והרבה פעמים אפילו במחלקת חיות המחמד בסופר השכונתי, וכמובן תמיד ניתן לרכוש כלי להוצאת קרציות מכלבים וחתולים און-ליין.

נחזור על הפעולות:

  • למקם בעדינות את הכלי מתחת לקרצייה.
  • למשוך בעדינות ובתנועה אחת ישר כלפי מעלה בלי לסובב ובלי למשוך מהר מדי.
  • זהו! הסרתם את הקרצייה
  • השליכו אותה למיכל האטום שהכנתם
  • צלמו את הקרצייה*

* הצילום חשוב למקרה שלאחר מכן אתם שמים לב שכלבכם מגלה תסמינים שהוא חולה או לא מרגיש טוב. ייתכן שזה כתוצאה מהקרצייה ובמקרה כזה חשוב להראות לווטרינר את הצילום כדי שיוכל לזהות את הקרצייה שאולי גרמה לכך.

!חשוב: לעולם אל תסירו קרציה עם האצבעות, אפילו עם כפפות. לא רק שזה לא יעיל, אלא שהסחיטה עלולה להזריק עוד יותר חומר זיהומי לכלבכם וגם לפוצץ את הקרציה, דבר שיפזר אלפי ביצים זעירות על גופו ובבית.

5. ניקוי האזור שבו היתה הקרציה

פשוט נקו את מקום הנשיכה באלכוהול או מים וסבון.

חפשו קרציות נוספות.

אם מצאתם אחת על גופו של הכלב שלכם, יש סיכוי טוב שיש עוד, אז הקפד לבדוק את הפרווה שלו ביסודיות, כולל כפות הרגליים, כריות כף הרגל, אוזניים ושאר האזורים המועדים לפורענות.

6. זריקת הקרציה/יות בצורה בטוחה, ניקוי וחיטוי

כמה דגשים לגבי זריקת הקרציות לאחר ההסרה.

לאחר שצלמתם אותה וזרקתם לצנצנת עם מכסה או בכלי סגור עם אלכוהול, סגרו את המכסה והשליכו אותה.

ניתן גם להדביק את הקרצייה על פיסת נייר, שתייבש ותהרוג אותה. זרקו את פיסת הנייר לאחר צילום תמונה.

זרקו את הכפפות ושטפו ידיים לאחר מכן.

שטפו את הפינצטה או הכלי שהתשמשתם בהם עם חומר חיטוי.             

7. לאחר סיום התהליך

מומלץ להתייעץ עם וטרינר לאחר מכן, עדכנו אותו לגבי הקרציות שמצאתם והתייעצו איתו האם כדאי לקבוע תור לזריקה נגד קרציות ולאילו סימנים צריך לשים לב בתקופה הקרובה כדי לוודא שכלבכם לא נדבק במחלה כלשהיא בגלל הקרציות.

מאמר קשור: איך להבחין בין פרעושים לקרציות.

האם הקרציה הדביקה את כלבכם במחלה כלשהיא?

גם אם כלבכם לא מראה סימפטומים למחלה או סימנים שהוא לא מרגיש טוב, מומלץ לעדכן ולהתייעץ עם הוטרינר.

בכל מקרה חשוב לעקוב אחר כל שינוי בהתנהגות במהלך השבועות או החודשים שלאחר הסרת הקרציות, ולבקר באופן מיידי אצל הווטרינר אם מתעוררים תסמינים חריגים, כגון עייפות, חוסר אנרגיה, צליעה או נשימה מהירה.

מה לעשות אם חלקים מהקרציה נשארו בתוך העור של כלבכם?

אפילו אם אתם ממש זעירים ומיומנים, הראש או חלקי הפה של הקרצייה עלולים להתנתק בזמן הסרתה.

אם זה קורה ואתם עדיין יכולים לראות ולתפוס את החלקים המוטבעים, נסו למשוך את החלקים הנותרים מהעור של הכלב שלך.

אם אינכם מצליחים או לא מצליחים לתפוס היטב, יש לכם שתי אפשרויות: לעזוב את האזור בשקט ולתת לגוף של הכלב לדחות את חלקי הראש והפה שנשארו בעצמו, או לקבוע תור לווטרינר שלך.

בכל מקרה, אם לא הצלחתם להסיר את החלקים האלה, אל תנסו לחטט בעור של כלבכם בכוח כדי להוציא את חלקי הקרציות המוטבעות; לא רק שזה יכאיב לו אלא גם ידחוף את הקרצייה יותר עמוק לתוך העור של הכלב, מה שעלול לגרום לגירוי וזיהום.

בכל מקרה, אם בחרתם להשאיר את הראש בעור הכלב, שטפו את האזור עם מי סבון חמים ובדקו בימים הקרובים את האזור כדי לוודא שהוא מתרפא כראוי ואינו נראה אדום או דלקתי; אם אתם מבחינים בסימנים של זיהום פנו לוטרינר.

הסרת קרציות ללא כלי הסרה מיוחד או פינצטה מיוחדת

כמו שראינו, חשוב להסיר את הקרציה כמה שיותר מהר.

מה לעשות אם מצאתם קרציה ואין לכם כלי הסרה מיוחד בהישג יד?

שיטת החוט הדנטלי או חוט תפירה

לאחר ששמתם כפפות ומצאתם את הקרציה לפי השלבים שפרטנו, קחו את החוט והתקרב לעור ככל האפשר, ועשו בעדינות לולאה סביב ראש הקרצייה. הדקו את הלולאה ומשכו בזהירות אך בתקיפות את החוט כלפי מעלה.

גם כאן חשוב לא לקרוע את הראש כך שהוא ישאר בגוף, ולוודא שכל הקרצייה יוצאת החוצה.

מניעת קרציות לעתיד

כמו שראינו תהליך הסרת קרציות אומנם פשוט אך גם לא נעים ותמיד קיימת סכנה שכלבכם או אפילו אתם תדבקו במחלה כלשהיא מהקרציות אם לא תפסתן אותן בזמן.

ולכן חשוב ועדיף לנקוט בצעדי מנע.

למרבה המזל יש כמה סוגים של תכשירים וציוד שמסייע במניעת הנגע מלכתחילה.

מוזמנים לקרוא כאן כל כל הדרכים להגן על כלבכם מקרציות ופרעושים.

ומה לעשות אם לכלבכם יש פרעושים ואיך לזהות אותן.

שאלות קשורות

האם קרציות יכולות להרוג כלב?

ללא טיפול מתאים ובזמן מחלות שנגרמות מקרציות יכולות להרוג כלבים, חתולים ואפילו בני אדם. חשוב להדגיש שלרוב המוות יגרם אם לא ניתן טיפול בזמן. אבל גם כלבים שנפגעו בצורה קלה מצבם עלול להחמיר בפתאומיות וגרום למוות. לכן חשוב לשים לב לתסמינים.

מה קורה אם כלב חטף שיתוק קרציות?

 אם תופסים את המחלה בזמן ואין סיבוכים, שיעור הישרדות משיתוק קרציות הוא 95%. אם מצב הכלב יתדרדר עד כדי כך שהוא זקוק לתמיכת נשימה, שיעור ההישרדות יורד ל- 50%.

Similar Posts